Matrix revolution

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fisk wrote:Din åsikt är nästan identisk med vad Aftonbladets recensent tyckte.
Vilket i sig är rätt så lustigt då jag bara skummade igenom aftonbladets recension rätt hastigt (var rädd för spoilers) och inte lade allt för stor vikt vid vad som stod där. Kan för mitt liv inte minnas vad han skrev... men antingen gjorde det stort intryck på mitt undermedvetna, eller så tycker vi bara väldigt lika i det här fallet.

En kompis till mig buade när eftertexterna kom, jag var benägen att göra detsamma.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 49,00.html

Iof mest just krigsfilmsklyschorna som direkt går att jämföra med vad du säger :P
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Den åsikten (krigsfilmsklychorna) har destillerats genom diskussion med min vän MGB som visserligen förmodligen läst aftonbladet, för han refererade till AB:s recensent idag, men är även filmälskare nog att formulera sig en egen uppfattning.
Och nog måste du hålla med om att ett par av de där scenerna i invasionen verkligen är krigsfilmsklyschor.
Särskilt scenen med ammunitonslådan fick mig att vämjas över fantasilösheten hos filmskaparna. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag har svårt att sortera intrycken, men mestadels blev jag besviken. På väg ut från biografen så fick jag en flashback till Attack of the Clones. En väldigt ojämn film som använde det mesta av den kvalité som fanns tidigt i filmen. Sedan tappades trådar bort samtidigt som man flera gånger frångick själva världen och historiens essens. Innan jag såg Matrix Revolutions så funderade jag över om det kanske kunde bli en ihållande trend med att flera filmer görs samtidigt med en parallell dragen mellan Matrix 2&3 samt Sagan om Ringen. Men nu vet jag inte om jag hoppas att så inte blir fallet, för även om det blev mycket lyckat för Peter Jackson så tappade bröderna Wachowski tråden någonstans i arbetet. Och när det varit så väldigt bra tidigare så blir man förståss besviken. Filmen skulle behöva en rejäl patch. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Här har jag hållit mig borta från tråden i tron om att spoilers skulle förekomma, men det mesta pratat låg ju utanför. Tss. Kan iaf varna för att spoilers kan förekomma i detta inlägg.
Big_Bird wrote:Jag skulle kunna skriva ett bättre manus själv om jag hade samma smörläge som bröderna W haft med de två tidigare filmerna och den värld som de lyckats etablera bland biobesökarna.
Jag vill bara påpeka en sak här, den tredje filmen var klar innan andra hade premiär. Nu kanske du inte menade så, men det låter på dina ord som om de försökte följa upp andra filmen efter reaktionerna då - vilket inte var fallet såvitt jag vet.

Min syn på trilogin är att den delas upp i två delar, inledning (första) och avslutning (andra och tredje).

Har sett filmen ikväll, och känner mig inte missnöjd. Den slutade inte som jag hade trott (eftersom jag inte hade tänkt ut något slut), men inte så förvånande i sig. Det hela går runt och runt, men min undran är ju helt enkelt hur länge det ska pågå, och varför det gör det.

Efter filmen tänkte jag på att det var fler frågor än svar, men ändå kan jag inte hitta någon fråga som jag skulle behöva få svar på just nu. Konstigt.

Tyvärr följde vissa sämre delar med från andra filmen - de utdragna känslomässiga scenerna framför allt. Störde mig också på allt porrigt (även om det var lite i denna film jämfört med andra).

Har en liten fråga bara, hur kom Smith ut i den riktiga värden?

Jag har inte hunnit reflektera över filmen helt och hållet än, får återkomma om jag kommer på något viktigt :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

tkh, Smith tog över Bane och svarade på ett av rebellernas telefonsamtal någon gång under tvåan.

Mjae.. Vet inte riktigt vad man ska säga. Under hela filmen störde jag mig på massvis med småsaker (klyschorna, dåliga one-liners, oförklariga underverk osv) men när jag gick ut ur biografen tyckte jag ändå att det var en bra film. Blev väl bländad av all frän action :)

Men det känns som att de fick upp många scener som de inte orkade komma på någon vettig lösning på och istället tog något halvfjantigt slut. Som t.ex. precis i början när de hälsar på fransmannen. "I don't have time for this!"

Och vad var det som hände i slutet egentligen? Vem var det som dödade alla Smiths? Var det Neo? Oraklet?

Njae... borz's 2.5 / 5 låter inte så dåligt nu längre.

Angående fisks "se allting som en stor film".. Ettan gjordes väl för att vara fristående? (Tror att de inte var säkra på om det hela skulle bli lyckat.) Det hade ju lika gärna kunnat sluta när Neo blev stålmannen..
IL1
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

mirza* wrote:
Angående fisks "se allting som en stor film".. Ettan gjordes väl för att vara fristående? (Tror att de inte var säkra på om det hela skulle bli lyckat.) Det hade ju lika gärna kunnat sluta när Neo blev stålmannen..
Hmmm vad jag vet så finns det är MYCKET liknande fall fast där lyckades regisören (producenten?) det är nämligen i Star Wars filmerna......iaf dom tre första blev bra men dom två senaste har inte alls samma star wars känsla.....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

mirza* wrote:Och vad var det som hände i slutet egentligen? Vem var det som dödade alla Smiths? Var det Neo? Oraklet?
Vi tolkade det som att när Smith tog över Neo:s kropp så fick den riktiga världens maskin-über-lord direktaccess till Smith, och kunde därmed radera honom. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det i program-termer dock ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

tkh wrote:
mirza* wrote:Och vad var det som hände i slutet egentligen? Vem var det som dödade alla Smiths? Var det Neo? Oraklet?
Vi tolkade det som att när Smith tog över Neo:s kropp så fick den riktiga världens maskin-über-lord direktaccess till Smith, och kunde därmed radera honom. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det i program-termer dock ;)
Men isåfall hade ju überlorden hela tiden access till Smith genom de vanliga människor som Smith tog över..

Varför kunde de helt enkelt inte resettat hela matrix? :)

Det är rätt mycket som inte verkar gå ihop i matrix-filmerna tycker jag..
IL1
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

mirza* wrote:
tkh wrote:Vi tolkade det som att när Smith tog över Neo:s kropp så fick den riktiga världens maskin-über-lord direktaccess till Smith, och kunde därmed radera honom. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det i program-termer dock ;)
Men isåfall hade ju überlorden hela tiden access till Smith genom de vanliga människor som Smith tog över..
Smith tog ju inte över vanliga människor, bara fria program (agenter, oraklet).. väl? Dessutom var det ju überlordens egna utrustning som Neo använde då, kanske blir skillnad då.. Jag har inte alla svar ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

mirza* wrote:Men det känns som att de fick upp många scener som de inte orkade komma på någon vettig lösning på och istället tog något halvfjantigt slut. Som t.ex. precis i början när de hälsar på fransmannen. "I don't have time for this!"
Där blev det också ett tydligt brott i filmen vartefter det mesta av Matrix-kvalitén var frånvarande. Intressanta karaktärer som Merovingian var som bortblåsta. Och varför dök aldrig de två bröderna upp, det hade kunnat bli en intressant mellan-uppgörelse i filmen. Den lilla kvasi-filosofi som levererades i filmen var också i light-format jämfört med de tidigare, som om man inte ville riskera att förvirra massorna av slötittande biopublik. Att slutet var något oklart och genomhastat gör nog inte så mycket eftersom dåliga slut accepteras mer av Hollywood-präglad publik. ;)
mirza* wrote:Men isåfall hade ju überlorden hela tiden access till Smith genom de vanliga människor som Smith tog över..
När Smith tar över vanliga inevånare i The Matrix så bryter han antagligen "carrier signal" mycket snabbt, något som han inte kunde göra hur lätt som helst med Neo. Jag skulle dock inte bli förvånad om det var menat att det var Neo som terminerade Smith inifrån än en gång, då det känns som en ointressant lösning i stil med resten av filmen.
mirza* wrote:Varför kunde de helt enkelt inte resettat hela matrix? :)
En omställning av matrisen innebär nog en hel del förluster i strömförsörjningen, något hade varit särskilt illa under kriget mot människorna. Sedan hade nog Smith fått någon slags makt över matrisen med tiden.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

tkh wrote:
mirza* wrote:
tkh wrote:Vi tolkade det som att när Smith tog över Neo:s kropp så fick den riktiga världens maskin-über-lord direktaccess till Smith, och kunde därmed radera honom. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det i program-termer dock ;)
Men isåfall hade ju überlorden hela tiden access till Smith genom de vanliga människor som Smith tog över..
Smith tog ju inte över vanliga människor, bara fria program (agenter, oraklet).. väl? Dessutom var det ju überlordens egna utrustning som Neo använde då, kanske blir skillnad då.. Jag har inte alla svar ;)
Mnjae, i slutfighten fanns där väldigt många Smiths och väldigt få människor. Jag håller på att Smith tog över allt möjligt. Och han tog ju över Bane, som ju är människa.

Man kan ju fråga sig om ens de som skrev det hela har några vettiga svar.. :)
IL1
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

mirza* wrote:
tkh wrote:Smith tog ju inte över vanliga människor, bara fria program (agenter, oraklet).. väl? Dessutom var det ju überlordens egna utrustning som Neo använde då, kanske blir skillnad då.. Jag har inte alla svar ;)
Mnjae, i slutfighten fanns där väldigt många Smiths och väldigt få människor. Jag håller på att Smith tog över allt möjligt. Och han tog ju över Bane, som ju är människa.

Man kan ju fråga sig om ens de som skrev det hela har några vettiga svar.. :)
Men Bane tog ju Smith över i den riktiga världen, inte inuti Matrix... (men från matrix). Du sa ju att han svarade på ett telefonsamtal, då lyckades väl han kopiera in sig till den riktiga världen på något sätt.

Smith kopierade väl aldrig in sig i vanliga människor? Inte vad jag minns iaf. Att han sedan helt plötsligt kunde kasta upp en Smith-kopia där en vanlig människa stod lär väl vara genom samma teknik som använts av vanliga agenter genom filmerna?

Jag som hade för mig att jag hade halvkoll, rör inte till det här för mig nu ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Never disappoint a mob of teenage internet quasi-elitists, they will flame you to death.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:Never disappoint a mob of teenage internet quasi-elitists, they will flame you to death.
Du är som oss fast gammal. :P

Du tror du står över mig precis som jag tror att jag står över dig när vi egentligen är ekvivalent värdelösa.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Du är som oss fast gammal. :P

Du tror du står över mig precis som jag tror att jag står över dig när vi egentligen är ekvivalent värdelösa.
Såja såja pyncen, ta inte åt sig så fasligt :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:
pync wrote:Du är som oss fast gammal. :P

Du tror du står över mig precis som jag tror att jag står över dig när vi egentligen är ekvivalent värdelösa.
Såja såja pyncen, ta inte åt sig så fasligt :)
Du är för van vid att folk inte lyssnar på dig.. ::)
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Du är för van vid att folk inte lyssnar på dig.. ::)
Nej, det är du som är van vid att folk klagar på dig :D
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag skrattar åt er, fisk och pync, ni är bara för söta :)


Har fortfarande inte sett revolutions, börjar nästan tvivla på att det ens är värt det? :P
Vanasarn
Posts: 55
Joined: 2003-01-23 22:34:45

Post by Vanasarn »

Mina tankar vad gällande The Matrix:

När ettan kom ut förstod jag den inte riktigt, köpte inte konceptet med andra ord. När jag sedan såg tvåan vart jag helt lyrisk och svalde filmerna med hull och hår. Sedan såg jag trean, då vart jag besviken, inte på actionscenerna utan på alla dessa klyschor. Usch

<----------- SPOILER VARNING --------------->
Den var för förutsägbar för min smak...
* Skeppet som tog till Zion via maskintunneln, typiskt att de skulle bli upptäckta.
* Amiralens/generalens tal i APU:n innan slaget i hamnen, dock så var det ovanligt kort och hysfat bra ändå, men det hade inte behövts vara där.
* Hjältinnorna som lyckades stoppa borren.
* Den lilla ammopojken som lyckas rädda alla.
* Att skeppet lyckas komma in och slå ut alla spanarna med EMP:n, varför hade zion aldrig tänkt på att ha en EMP som sista försvar?
* Neo när han stoppar spanarna samtidigt som han har handen mot dem, dock kan detta förklaras av att Neos styrka växer så på så sätt är det logiskt.
* Dödsscenen med Trinity var väl lite lång, men visst.
* När Neo låter Smith suga upp honom(eller vad det nu är), jag trodde Neo skulle låta Smith göra det redan när Neo låg ned gången innan.

Hade gärna sett att alla spanarna hade slagit Zion efter det att Neo räddat Matrix, när Morpheus tittar upp mot hålet... Då skulle de bara vänt om och slukat alla människor!!! *höll tummarna att det skulle hända*
<--------------- SPOILER VARNING SLUT ------------------->

Måste säga att hela konceptet är underbart med de extremt välgjorda actionscenerna, stiliga fighterna mellan Smith och Neo, datorsnacket.

Betyg: The Matrix(alla delar tillsammans) 8/10, The Matrix- Revolutions 5/10.

*skakade av glädje när actionen var på sitt klimax i trean*
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Såg den i söndags.
Tyckte att det var en värdig final på världens bästa trilogi.

Tänker inte sönderanalysera filmen, detta pga att det inte är något annat än underhållning, att leta klyshor eller brister i storyn överlåter jag till de som tillhör elitwannabe gänget.

Filmen får:
9 Pontarius av 10 möjliga för fet action o många Smiths
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

Angåend hur Smith kunde ta över Bane:

En kompis till mig förklarade det som en slags hjärntvätt av Bane. Alltså programmet Smith tog sig inte direkt ut, snarare så gick det till som när Neo kopplades upp första gången och lärde sig en massa saker (Kung-Fu, drunken boxing mm).
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
User avatar
SAuna
Posts: 114
Joined: 2002-05-16 20:43:29
Location: Skåne
Contact:

Post by SAuna »

Jag tyckte inte filmerna var särskilt bra, det är svårt att koncentrera sig när det springer omkring dåliga eller bögiga skådespelare på skärmen.
War is about peace, and to get peace you have to killa a lot of people.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

SAuna wrote:Jag tyckte inte filmerna var särskilt bra, det är svårt att koncentrera sig när det springer omkring dåliga eller bögiga skådespelare på skärmen.
Du gillade inte "Pricilla, öknens drottning" eller "The Crying Game" va?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply