Vatten kylning

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Vatten kylning

Post by Xerbee »

tjena alla !

Har ett Thermaltake "lanfire" Chassi. Och det e så jobbigt me alla sladdar till fläktarna o massa jobbiga sladdar som går hit o dit . Funderar på vattenkylning och om det blir mindre sladdar då? Och vad som rekomenderas till mitt chassi. Har även funderat på thermaltakes egna kit men hörde några viska om att det inte var bra och att man skulle köpa det själv o montera allt ?? Behöver lite hjälp o tips me allt det här.


/Xerbee
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Du byter alltså ut sladdar mot slangar - det blir däremot inte renare i maskinen.

Angående TT så har jag ett Aquarius II. Inget kit för hård överklockning men det är rätt tyst och fungerar helt ok för mitt behov. Lätt att installera. Jag använder det i ett stort serverchassi optimerat för att kunna kyla 15 snabba SCSI-diskar men i designat i en tidsålder där processorn drog < 20W. Eftersom chassit inte har någon fläkt i närheten av processorn - ingen i bakpanelen och nätaggregaten sitter på andra sidan moderkortet - så behövde jag en lösning där värmen ventileras ut någon annanstans. I detta fall kunde jag sätta radiatorn bland diskplatserna. Kör en Tbred 2500+ @ 2,3GHz med ca 40 grader vid full last. Ljudet från pump och radiatorfläkt maskeras helt bort av ljudet från diskarna i maskinen.
User avatar
Åkesson
Posts: 102
Joined: 2003-10-23 14:48:58
Location: Malmö

Post by Åkesson »

Jag har också ett Lanfire chassi och tänker likadant som du.
Världens oordning med sladdar och grejer framförallt till alla fläktar, så nu har jag köpt vattenkylning.
Danger Den block till cpu´n och grafikkortet, Blackice pro radiator med Papst 120mm fläkt samt en Eheim 1048 pump.
Nu uppstod där ett annat problem istället, jag tycker att det blir för trångt i lådan.
Så nu letar jag efter ett större chassi, har kollat lite på chieftecs sortiment men har inte hittat något som passar.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

ja om man ska byta alla sladdar mot slangar så blir det nog inte så mycket mindre :D hehehe men jag har precis fått chassit i julklapp typ och känns onödigt att byta det nästan direkt ? Får TT Aquarius 2 plats i ett Lanfire chassi? och blir det väldigt trångt då? jag vill bara att det ska bli lite mindre sladdar och säger som Åkesson att alla sladdar till fläktarna är VÄLDIGT jobbiga :D jag får la fundera på ett nytt stort chassi men det får bara inte vara för stort :D tack för alla tips
labe
Posts: 102
Joined: 2003-03-26 0:13:07
Contact:

Post by labe »

det är väl tveksamt om det blir mindre sladdar o grejjer om du sätter in vattenkylning... men ett tt-aquarius skulle nog passa fint. själv har jag ett aquarius, jag skulle dock inte rekomendera det.. själv tycker jag att radiatorn låter för mycket fast jag är dock ganska känslig :) tycker du ska satsa på ett kit med en radiator som kan ta en 120mm fläkt, iofs så kan du modifiera tt-aquarius radiatron med en 80->120mm fan-duct, det har jag gjort :)
mitt tips är att: köp ett ordentligt vattenkylningskit direkt! aquariuset slangdiameter är så liten att det knappt finns nå delar om du skulle vilja uppgradera.. satsa på ett kit med 3/8" eller 1/2" då kan du få det precis som du vill..
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

tack för tipset. Jag har funderat lite och tror att jag ska spara mina stora summor cash :D o vänta tills jag har ca 5000 och då satsa på ett Vapochill :D tror dom e bra
Post Reply