Trivsel på jobbet.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Trivsel på jobbet.

Post by rokk »

Vad gör man då man inte trivs på sitt arbete, eller känner sig felplacerad där? Vad krävs det för att skapa trivsel på arbetet egentligen?
Räcker det med trevliga medarbetare? Räcker det med ett fint bås och fräsh luft? Räcker det med en hög lön?
Några kommentarer eller ideer?

PS. Och nej jag trivs inte alltför bra på jobbet atm.
Last edited by rokk on 2004-02-04 9:01:48, edited 1 time in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Dagens schlooktips:
Säg upp dig.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

pync wrote:Dagens schlooktips:
Säg upp dig.
Och var ska jag få 6000KR/månad till räkningar/mat ifrån? ;)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Vad jobbar du med då?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

cac wrote:Vad jobbar du med då?
Jag jobbar som support-tekniker på större dator/IT -företag.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Jag antar att bra stämning är något man skapar, inte något som bara finns från början. Men då måste man förstås gilla sina arbetskamrater, jobbet och så vidare...
Lönen är det man får för mödan. Om man sen älskar sitt jobb eller hatar det, påverkar ju oftast inte lönen i sig på det sättet, om du inte visar det genom att skrika ut ditt hat...
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

rokk wrote:
cac wrote:Vad jobbar du med då?
Jag jobbar som support-tekniker på större dator/IT -företag.

Har du fått några roliga samtal som du vill dela med dig av? :D


Jag vet en som inte trivdes på sitt jobb, men han satsade på sin hobby som naturfotograf. Tillslut blev han så bra att han kunde försörja sig på sin hobby. Alla kanske inte har sån tur, men det kan ju vara en tanke att utveckla sina förmågor där man har sitt intresse... ;)
ExTREm
Posts: 35
Joined: 2004-01-11 16:34:04

Post by ExTREm »

fräscht bås samt frisk luft hela tiden gör det lite bättre tycker jag.
Sen efter det hade det inte vart fel med trevliga arbets kamrater !
MSI K8N Neo2 Platium, AMD64 3200+ s939, PowerColor X800pro VIVO, 2x512 Corsair, 680gb.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Jag hade under två år ett jobb där ALLA personalvårdsmätarna stod på 0 (eller
på minus, om det går) och även om arbetsuppgifterna var "ok" så suger det stenhårt
att vara "motarbetad" på alla trivselplan. Så här i efterhand inser man att det troligen
hade varit roligare att ha ett skitjobb men där nån anstränger sig för att få folk att
trivas istället för tvärsom.

Dock har man ju samma känsla som du, att man måste dra hem "mat till bordet"
på nåt sätt, men ge inte upp hoppet om att det kommer ett bättre jobb förr eller senare.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Imagine wrote:
rokk wrote:
cac wrote:Vad jobbar du med då?
Jag jobbar som support-tekniker på större dator/IT -företag.

Har du fått några roliga samtal som du vill dela med dig av? :D


Jag vet en som inte trivdes på sitt jobb, men han satsade på sin hobby som naturfotograf. Tillslut blev han så bra att han kunde försörja sig på sin hobby. Alla kanske inte har sån tur, men det kan ju vara en tanke att utveckla sina förmågor där man har sitt intresse... ;)
Skulle gärna jobba med datorer.. men inte på detta sättet, känns meningslöst... men kan inte få allt nuförtiden :)

En del har talang nog för att skapa sitt eget som personen du nämnde, om du känner honom kan du väl önska honom lycka till från mig ;)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

IcePic wrote:Jag hade under två år ett jobb där ALLA personalvårdsmätarna stod på 0 (eller
på minus, om det går) och även om arbetsuppgifterna var "ok" så suger det stenhårt
att vara "motarbetad" på alla trivselplan. Så här i efterhand inser man att det troligen
hade varit roligare att ha ett skitjobb men där nån anstränger sig för att få folk att
trivas istället för tvärsom.

Dock har man ju samma känsla som du, att man måste dra hem "mat till bordet"
på nåt sätt, men ge inte upp hoppet om att det kommer ett bättre jobb förr eller senare.
Hehe, att man inte trivs kan bero på mycket, såsom dålig förståelse från sina "överordnande" eller att personkemin inte går ihop på alla håll till att Arbetsmiljön eller arbetsförhållanderna suger :)

Själv så känner jag att vi har skyhöga krav, dåliga verktyg och en inte alltför acceptabel miljö. Ungefär som att begära att ett gäng snickare ska bygga klart en stuga med leksaksverktyg på rekordtid i snöstorm och sedan förväntar sig att den ska vara byggd perfekt.

Jag ska försöka få ett nytt jobb där jag trivs lite bättre med allt eller försöka ordna upp saker här men jag vettefan om det går ärligt talat. :/

Btw. tackar för tillägget :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

rokk wrote:
pync wrote:Dagens schlooktips:
Säg upp dig.
Och var ska jag få 6000KR/månad till räkningar/mat ifrån? ;)
Du jobbar med något du hatar så att du kan köpa skit du inte behöver.

Men jag ska inte lägga mig i.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

pync wrote:
rokk wrote:
pync wrote:Dagens schlooktips:
Säg upp dig.
Och var ska jag få 6000KR/månad till räkningar/mat ifrån? ;)
Du jobbar med något du hatar så att du kan köpa skit du inte behöver.

Men jag ska inte lägga mig i.
Skit jag inte behöver..? Jag behöver inte bostad och mat? :(
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

rokk wrote:
pync wrote:
rokk wrote:
pync wrote:Dagens schlooktips:
Säg upp dig.
Och var ska jag få 6000KR/månad till räkningar/mat ifrån? ;)
Du jobbar med något du hatar så att du kan köpa skit du inte behöver.

Men jag ska inte lägga mig i.
Skit jag inte behöver..? Jag behöver inte bostad och mat? :(
Du hörde mig!
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

man ska dra på med KoRn - Got the Life och se glad ut :]

ne men byta jobb är ju en bra idé annars ;p

jag håller på att byta butik, bra mycket trevligare stämning på den nya.
iDon't care about your problems.
none

Re: Trivsel på jobbet.

Post by none »

rokk wrote:Vad gör man då man inte trivs på sitt arbete, eller känner sig felplacerad där? Vad krävs det för att skapa trivsel på arbetet egentligen?
Räcker det med trevliga medarbetare? Räcker det med ett fint bås och fräsh luft? Räcker det med en hög lön?
Några kommentarer eller ideer?

PS. Och nej jag trivs inte alltför bra på jobbet atm.
Allt har sitt pris, får jag bara tillräckligt hög lön så trivs jag. Jag kan till och med le lite om arbetsgivaren betalar mig för det ;)

Men om pengarna inte flödar in i den takt man vill, då är arbetskamrater, överordnade och arbetsmiljö väldigt viktiga faktorer för att få någon som helst känsla av trivsel.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

rokk wrote:Jag jobbar som support-tekniker på större dator/IT -företag.
Been there, done that. Och det var dålig lön och dötrist. Men hade någorlunda trevliga arbetskamrater så man stod ut, dock inte mer än ett år i taget...
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

arbetskamraterna är det absolut viktigaste, sen kommer arbetet och lönen.
men alla ingredienser krävs för att få en bra soppa.

ansträng dig för att mjuka upp dom du jobbar med, dra skämt osv, sen att bossarna har massa ide'er som inte funkar får du leva med, gör det bästa och säj att dom har omöjliga krav.

think geek, din hjäp i etern
http://www.thinkgeek.com/tshirts/frustrations/38e2/
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Mind wrote:arbetskamraterna är det absolut viktigaste, sen kommer arbetet och lönen.
men alla ingredienser krävs för att få en bra soppa.
Det är dessutom alltförenkelt att haka upp sig på en av de 97 faktorer som gör
ett bra jobb. Har man bra lön är man less på att åka 16 mil till jobbet, är det nära
så är man less på gnällspiken på andra sidan bordet, är miljön bra så suger
uppgifterna och har man bra uppgifter så är lönen kass osv osv.
=)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Gnuet wrote:man ska dra på med KoRn - Got the Life och se glad ut :]

ne men byta jobb är ju en bra idé annars ;p

jag håller på att byta butik, bra mycket trevligare stämning på den nya.
Jag känner ungefär för att göra så... Jobb-byte blir ju ev aktuellt, men stämningen här har blivit bättre nu när en 'chef' har slutat.

Lycka till på den nya butiken! :)
zeux wrote:
rokk wrote:Vad gör man då man inte trivs på sitt arbete, eller känner sig felplacerad där? Vad krävs det för att skapa trivsel på arbetet egentligen?
Räcker det med trevliga medarbetare? Räcker det med ett fint bås och fräsh luft? Räcker det med en hög lön?
Några kommentarer eller ideer?

PS. Och nej jag trivs inte alltför bra på jobbet atm.
Allt har sitt pris, får jag bara tillräckligt hög lön så trivs jag. Jag kan till och med le lite om arbetsgivaren betalar mig för det ;)

Men om pengarna inte flödar in i den takt man vill, då är arbetskamrater, överordnade och arbetsmiljö väldigt viktiga faktorer för att få någon som helst känsla av trivsel.
Pengarna flödar inte direkt in men det räcker till, tycker absolut personligen att mina arbetskamrater och chefer spelar stor roll.. samt självklart arbetskraven som för oss här just nu är rätt extrema imo.

Dahmer wrote:
rokk wrote:Jag jobbar som support-tekniker på större dator/IT -företag.
Been there, done that. Och det var dålig lön och dötrist. Men hade någorlunda trevliga arbetskamrater så man stod ut, dock inte mer än ett år i taget...
Faktiskt inte alls trist, men stressigt som fanders och rätt otroligt höga krav, lönen är inte helt pissig men hade velat haft bättre för dessa krav :)

Mind wrote:arbetskamraterna är det absolut viktigaste, sen kommer arbetet och lönen.
men alla ingredienser krävs för att få en bra soppa.

ansträng dig för att mjuka upp dom du jobbar med, dra skämt osv, sen att bossarna har massa ide'er som inte funkar får du leva med, gör det bästa och säj att dom har omöjliga krav.
Arbetskamraterna är schyssta, men arbetsförhållandena och kraven känns inte riktigt ok.. även väldigt trevliga kamrater kan inte väga upp sådant tyvärr, käftar man emot så får man en hög crap.. Så det är itne värt att gnata i.. de säger mest bara "Vi vet det..."

Men som sagt, stämningen är lite bättre nu.. och jag känner mig lättad.. hoppas det fortsätter såhär! :)

Tack för visat intresse :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
mikabob
Posts: 24
Joined: 2003-06-25 9:27:18
Contact:

Post by mikabob »

Själv har man sig ypperliga arbetskamrater, bra arbetstider, helt ok lön, bra teamledare.... enda mörka molnet är ett RÅPUCKAD platschef.... men hon sitter mest å trycker på sitt kontor.... Så hon stör sällan...


Jobbar inom kundtjänstbranchen... sitter i svaret typ 50% av tiden, annars pular jag lite med webbsupport för en av våra kunder, lotsar dom timanställda, fixar lite dataprylar å diverse annat .... bara glider helt enkelt........
Format C: for cortex
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Skola om dig, kan inte vara roligt att sitta framför en skärm hela dagarna ;)
Ne men gäller väll att lära känna lite sköna folk på jobbet?! Funkar för mig på resturangerna som jag hoppar mellan, blir många olika så gäller att hitta några skyssta att snacka med för att orka :P
Annars kan du väll kontakta facket eller kolla efter nya jobb?
Finns alltid någon lösning, men det är ju inte alltid att jobba därför det heter jobb(igt)a.
Post Reply