Snäll 19årig kille söker nytt OS för mysiga hemmakvällar =)

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Locked
User avatar
Phreaker
Posts: 386
Joined: 2002-03-08 15:35:50
Location: Kungsbacka
Contact:

Snäll 19årig kille söker nytt OS för mysiga hemmakvällar =)

Post by Phreaker »

Jag är så jävla lack på Windows nu! Det bar hänger sig o dampar hela tiden! Nu ska ja fan byta OS! Men till vilket.....man hör ju mycket om Linux o så! Vilken variant skall jag satsa på då? Jag har ingen vana alls av Linux så det är ju en fördel om det är lättanvänt! Sen det här med spel o så! Jag vill ju gärna kunna spela FarCry, UT2004 mfl! Funkar dessa i Linux eller måste jag ha speciella versioner av spelen? O hur går d me graffekortet? Finns det drivrutiner till mitt Radeon 9800XT???
Många frågor! Tacksam för alla svar!
| AMD Athlon XP 3000+ | 1024MB DDR | ABIT NF7-S | Raptor 36 GB & WD 160GB | Plextor 708A | Saphire Radeon 9800XT |

| AMD Athlon XP 2000+ | 256MB | ASUS A7N | WD 80GB | GeForce2 GTS |
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Okej, med lite stopp och omläsning har jag nu läst ditt inlägg.

Nej, ska du spela Ut2004, FarCry, m.fl. så är det Windows som gäller. Det blir Windows 2000/XP/2003 som för mig är väldigt stabila och spel eller någon Linuxdist. utan spel :-) (visst vissa spel går att få igång)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Phreaker
Posts: 386
Joined: 2002-03-08 15:35:50
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Phreaker »

men det börjar bli en aning tröttsam nu när jag fått installera om mitt OS flera gånger de senaste veckorna! detta p.g.a att d hänger sig hela tiden, eller startar med en bluescreen som man inte får bort eller liknande! hela tiden kommer det upp sådana här grejjer! nu senaste körde jag tillochmed en LowLever format på disken! Detta hjälper inte! Ett vanligt förekommande fel nu är att när man t.ex sitter o surfar så börjar det med att aktivitetsfältet hänger sig, sedan kopplar den ner från internet (om man e online då), sedan låser sig program efter program! Det går inte att trycka CTRL-ALT-DEL. Ingen reaktion! Men musik osv fortsätter den att spela! Windows är ett helt ok system när det väl funkar!

Kan felet ligga i min hårdvara tro?
Abit mobo, Saphire graffekort, Crucial minne....det borde väl funka? Eller?
| AMD Athlon XP 3000+ | 1024MB DDR | ABIT NF7-S | Raptor 36 GB & WD 160GB | Plextor 708A | Saphire Radeon 9800XT |

| AMD Athlon XP 2000+ | 256MB | ASUS A7N | WD 80GB | GeForce2 GTS |
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ut2004 går utmärkt att spela i linux. Men kanske kunde du göra en dualboot?, Köra linux då du inte spelar, och allt seriöst användande med en lämplig linuxdist?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Phreaker
Posts: 386
Joined: 2002-03-08 15:35:50
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Phreaker »

vilken distrubition anses lämplig då?
är ju totalt newbie på linux
| AMD Athlon XP 3000+ | 1024MB DDR | ABIT NF7-S | Raptor 36 GB & WD 160GB | Plextor 708A | Saphire Radeon 9800XT |

| AMD Athlon XP 2000+ | 256MB | ASUS A7N | WD 80GB | GeForce2 GTS |
User avatar
MapE
Posts: 264
Joined: 2003-03-27 21:07:45
Location: Varnhem
Contact:

Post by MapE »

Min första Linux dist var Gentoo. Känslan av kontroll är nog det jag först och främst älskar med det, å andra sidan så tog det lite tid att få igång det pga ond hårdvara men när jag väll kom in i KDE så var jag bara ännu gladare :)

Många skulle säkert avråda dig att börja med Gentoo då det inte är en av de lättaste distarna att börja med, jag tänkte dock att ska man börja med något ska man göra det ordenterlig.. Sen är det ju upp till dig om du orkar med det.

Och som sagt, spel kan du gå igång antingen genom att spelet stödjer ditt os eller genom att göra WINE (eventuellt fixa en dualboot).
Are those people perverts ?
Or rather, hobbyists, maybe ?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Låser tråden eftersom det är en dublett.

Den andre tråden finns i forumet Nätverk / Programmering / GNU / Linux / BSD / MacOS.
hej.
Locked