Datorn stänger f o r t f a r a n d e av sig själv!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
petroff
Posts: 11
Joined: 2004-03-17 19:30:31

Datorn stänger f o r t f a r a n d e av sig själv!

Post by petroff »

Hej! Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Problemet jag har börjar bli mycket irreterande eftersom åtgärderna jag gör inte hjälper.

* Problem:
Datorn stänger av sig själv mellan 0 - 15 minuter efter uppstart i Win XP Pro. Den startar inte om, utan stänger helt av sig själv.

* Datorkonfiguration:
- CPU: p4 3,2 Ghz
- Moderkort: Asus P4C800 Deluxe I875P
- Ramminne: Kingston 4 * 512 Mb DDR, 400 (PC3200)
- Hårddisk: 2 * Seagate Barracuda 7, 160 Gb, S-ATA
- Grafikkort: Excalibur, ATI Radeon 9600 pro, AIW, 128Mb
- Ljudkort: M-Audio Delta Audiophile 2496
- Nätaggregat: Fsp Sparkle 350W
- CD/DVD-läsare
- CD/DVD-brännare
- diskettstation

* Åtgärder:

- Först fick jag som tips att de minnen som jag hade från början, av typen twinmos, kan vara kinkiga tillsammans med I875-chipet. Så jag bytte till orginalens orginal Kingston. Men utan något resultat.

- Processorn har jag testat på en annan dator och den fungerar smärtfritt.

Därmed förmodade jag att det måste ha med strömförsörjningen att göra,
att det antingen skulle vara fel på nätverksaggregatet eller moderkortet.

- Bytte nätverksaggregatet idag men utan resultat.

* Observationer:

- Temperaturen ligger som den ska.
- Vid uppstart efter att jag uppdaterat Bios kommer följande felmeddelande upp på skärmen: "No driver attached to FastTrak controller, The BIOS is not installed."
Kan detta påverka mitt fel? Och isf, hur ska jag åtgärda detta?

Det enda problemet jag själv kan se är att det måste vara fel på moderkortet, men är fortfarande osäker.
Mycket tacksam för hjälp och tips.

Mvh

/Peter
Last edited by petroff on 2004-04-16 9:16:35, edited 1 time in total.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

hur är det med vcoren?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Jag ser att du kör två identiska 160Gigs-diskar. Antar därför att du kör dem i RAID-konfiguration. Fasttrak, som kontrollerar ATA, verkar vara problemet, inget bios ( = BOOTROM nedan antar jag) funnet som du skrev.

Jag luskade lite åt dig på ASUS hemsida i FAQ:n och hittade ett svar på en annan fråga än din. Dock kanske svaret kan hjälpa även dig, värt att kolla:




"When the Configure S-ATA as RAID option is set to Enabled, the detection for the installed S-ATA HDDs is managed by the Serial ATA BOOTROM of ICH5R. The Serial ATA BOOTROM option will pops up when Configure S-ATA as RAID option is set to Enabled in the BIOS setup menu. Please set Serial ATA BOOTROM to Enabled when configuring RAID functions for S-ATA HDDs installed on SATA1 and SATA2 connectors."


Svaret gäller P4C800-E Deluxe

För att kolla om det är RAID som spökar, kan du ju prova att köra med bara en disk utan RAID. Ett steg i felsökningen mot lösningen.
petroff
Posts: 11
Joined: 2004-03-17 19:30:31

Post by petroff »

Till smorgar:

Min vcore ligger mellan 1.552 och 1.568 Volt, antar att det är normalt... ?
petroff
Posts: 11
Joined: 2004-03-17 19:30:31

Post by petroff »

Till hagstrom:

Tack för att du tagit dig extra tid till mitt problem.

Jag har både provat att stänga av raiden helt, bara kört på en disk osv. som du sa, men tyvärr utan framgång :\

Jag kom på att felmeddelandet kom upp först efter att jag uppdaterat bios. Men datorn stängde av sig själv redan innan uppdaterandet av bios. Så jag antar att jag måste byta moderkortet? vad tror du?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

"No driver attached to FastTrak controller, The BIOS is not installed."

Kan du strunta i, det betyder att eftersom du inte har några hårddiskar kopplade till det integrerade promise-kortet så bryr den sig inte heller som att lägga in bios för sig själv.

Jag undrar om du kunde kolla ett par saker:

Vad har du för temp på processorn?
Kanse det finsn inställningar för tempen i bios som inte är som de skall?
Har du testat utan ljudkort, nätverkskort osv.

Inträffar felet även precis i början av ett helt nyinstallerat operativsystem eller även när du har lagt in drivrutiner för moderkort, grafikkort osv?

Kan du testa och belasta datorn på något sätt och se om den krashar snabbare och i så fall av vad?

(testa 3dmark för 3d och proime95 för cpu, båda finns i vårt arkiv.

har du testta me dbara ett minne i (om du nu körde dual ddr dvs)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
petroff
Posts: 11
Joined: 2004-03-17 19:30:31

Post by petroff »

Till Axman:

Hej! Här kommer svar på de saker som du sa att jag skulle kolla upp.

- Min temperatur på processorn ligger på ca 40 och moderkortet på ca 26 grader.
- Jag har testat utan ljudkort, därmed upptas inga pci-plaster.
- Nätverkskortet sitter inbyggt på moderkortet.
- Inställningar för tempen i bios har jag inte sett några, finns det?
- Har provat olika minnen och endast kört med ett minne också.

Felet inträffar så snart windows startas, dvs datorn kan slockna redan efter 30 sek eller är den igång upp till 15 min. Det enda som är installerat på datorn är win xp pro svensk version, inget annat.

Första gången datorn dog var vid själva installationen av operativsystemet.

Vad göra?
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Post by zzplutozz »

Hej!
Det är tråkigt när pc:n strular....Byt moderkort till Abit slipper du sådana problem...
Det jag kan tänka mig är att +12.00v sjunker så att den bara svartnar pc.n...
Ta en multimeter mäta strömmen från en molexkontakt och kolla vart 12v ligger ....Om de visar sig att den är för låg ...Den ska inte vara lägre än 11.40 ...Om så vore fallet kan de vara de som är problemet
Nu vet jag inte normen för just ditt moderkort vad som gäller med strömmen in...
Annars så ska Asus vara stabila kort

/zzplutozz
Last edited by zzplutozz on 2004-04-16 16:22:14, edited 1 time in total.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Om det dör redan vid installationen så är det ju lite illa. Kan du testa att sänka hastigheten på processorn? Exempelvis sätta busshastigheten på hundra så den går i 1600 MHz?

Tempen är precis där den bör vara tror jag.

OM du rycke rur cd-läsare samt inaktiverar nätverkskortet med i BIOS?

Kan du kolla i enhetshanteraren om du hittar några fel där?

Kan det vara så att det sitter någon skruv i chassit under moderkortet och kortsluter?

Som sista alternativ får du nästan plocka bort även själva chassit och bara köra md ett allra minimum med moderkortet löst på bordet.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

hej jag kan direkt inget om mjukvaror
men när jag byggde min dator så hade jag skaffat en
80gigs sata disk till den som jag ej kunde nått om
då fick jag exakt samma problem som du
så nu kör jag med min gamla ide disk, och satan som slave
då funkar det ..
jag har hört i efterhand att winxp ej har inbyggt stöd
för sata och att drivisar måste installeras först
som sagt så kan jag inget om detta egentligen men
jag bara ville yttra mej eftersom jag hade precis samma symptom ?!?
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
petroff
Posts: 11
Joined: 2004-03-17 19:30:31

Post by petroff »

Nu har jag testat att byta till en IDE-hårddisk istället för mina S-ATA hårddiskar både som primary och som slave men utan resultat. Har även inaktiverat nätverkskortet i bios.
Hur man klockar ner busshastigheten vet jag inte riktigt hur man gör, jag har inte sett någon sådan inställning i bios.
vad gäller spänningen på nätagget ligger den på 11.7 volt och uppåt angivet i bios.
Att en skruv skulle ligga och kortsluta systemet, moderkortet, kan det vara ett sådant problem?
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Hmm... trisst när datorn strular...

När jag byggde min dator i höstas så hade jag också problem - jag har för mig att det var samma sak för mig, att datorn bara stängde av sig med jämna mellanrum.
Felet för mig var, att det var viruset Blaster som var i systemet. Kostigt nog så hände det när jag installerade om också, så det verkar ha funnits på någon av installations cd'na.

Kanske är värt att kolla upp?
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Orfeus wrote:Felet för mig var, att det var viruset Blaster som var i systemet. Kostigt nog så hände det när jag installerade om också, så det verkar ha funnits på någon av installations cd'na.
Om man har Blaster kommer det upp en ruta där det står att datorn kommer att starta om om ca xx sekunder. Rutan går förövrigt inte att stänga ner. ;)
Jag tror inte att du hade viruset på installationsskivan eftersom viruset skickas till dig automatiskt om du inte har spärrat en viss port som man kan göra med en brandvägg eller tanka hem en uppdatering på windowsupdate.com eller microsoft.com.
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
Airtec
Posts: 7
Joined: 2002-08-24 10:39:36
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Airtec »

Jag har en identisk Konfig som du.
hade EXAKT samma fel och kunde inte hitta vad det var ...
i mitt fall visade det sig att 350 Watt var på tok för lite ...
när jag bytte till mitt nuvarande Antec 550 Watt har jag inga problem..

Så jag rekomenderar dig att skaffa ett kraftigare nättagg av kvalite.
AMD X2 4400+ @ orginal
DFI RDX200
2x1024 Corsair TWINX 3500LL pro
2x 36gb raptor v2 i raid 0
Sapphire X1900XTX
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Post by zzplutozz »

Airtec wrote:Jag har en identisk Konfig som du.
hade EXAKT samma fel och kunde inte hitta vad det var ...
i mitt fall visade det sig att 350 Watt var på tok för lite ...
när jag bytte till mitt nuvarande Antec 550 Watt har jag inga problem..

Så jag rekomenderar dig att skaffa ett kraftigare nättagg av kvalite.
Där håller jag med dig fullt
Ett bra dator bygge blir inte bra utan man har sätt in en bra psu...Den ser till att processorn blir stabil volten ska inte svänga alls helst ....För litet agg får ju cpu:n för lite ström. Man kan kolla vart +5v ligger är den under 4.89v då lär inte datorn funka så bra eller huvudtaget starta...
Bra agg ser ut så här på volten
+12.00v = 12.03v till 12.00v Beror på hur mycket man lastar datorn men de ska inte sjuka mer än de jag har skrivit
+5v ska ligga på 5v men brukar svänga ungefär 0.1v
+3.3 kan ligga mellan 3.33v ner till 3.30...
Det är detta vi betalar för om man köper ett dyrt och nytt nätagg...
Jag kan rekomendera TAGAN 480W de är en nykommling på psu.er. De är inte att förglömma dom är med bland tätet...Billigare än Antec (Eventuellt bättre oxå)
TAGAN 480W Black kostar 995:- på www.Kylning.se
Dom siffror jag har skrivit upp, har man de när man mätar med en multimeter då har man ett väldigt bra agg
Ps: Tycker egentligen att en 350w ska räcka ...Men man ser vilka som har problem de är dom som har billiga agg som följer med i datalådor mm

/zzplutozz
petroff
Posts: 11
Joined: 2004-03-17 19:30:31

Post by petroff »

Hej allihopa!

Mycket intressant! Jag börjar komma någonstans känns det som! ;)
Jag satte busshastigheten till 100 och därmed klockfrekvensen till hälften. Datorn har surrat hela natten utan avbrott!
Jag antar att ett mer kraftfullt nätagg löser problemet så att jag kan köra på full fart?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Ja, jag kommer nog inte på så mycket annat än nätaggregatet. Kan du med hjälp av programmet speedfan kolla hur spänningarna från det beter sig vid belastning samt när datorn inte arbetar?

Belasta med prime 95 eller något burn in-program.

Båda skall finnas i vårt filarkiv.

Du kanske kan höja busshastigheten till 133, 166 eller lite närmare 200 så kan du se när den börjar dyka :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
petroff
Posts: 11
Joined: 2004-03-17 19:30:31

Post by petroff »

Jag förstår inte!

Har precis installerat Antec:s 550 Watts nätaggregat och problemet kvarstår! Med agget medföljer ett reglage där jag kunnat reglera volt- värdena till mycket bra värden, men ändå stänger datorn av sig! ;(

Vad ska jag göra?
petroff
Posts: 11
Joined: 2004-03-17 19:30:31

Post by petroff »

Pratade med supporten på datorbutiken idag där jag köpt kortet och berättade mitt fel. De sa att det måste vara fel på moderkortet. De har en felfrekvens på ca 5% vad gäller alla kort med I875-chipet som tydligen är ganska känsliga.
De sa att det är bara för mig att byta kort. Antingen till ett som är likadant eller till något annat.
Nu är min fråga. Vet ni några kort som säkert är bra. är inte abit och asus likställda vad gäller kvalitet?
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Man kan ju undra vad fr.a. ASUS men också Datorbutiken sysslar med.

Asus släpper kort med felfrekvens på 5%. Deras varumärke måste gå i botten snabbt om de har den strategin.

Datorbutiken är uppenbarligen medvetna om att de säljer kort där var tjugonde inte funkar, de säljer det fortfarande.

En sak är ju om ens hårdvara inte funkar med det nya kortet, det får man ta själv om man handlar online.

Men Datorbutiken säger explicit att det är fel på moderkortet.

Hur kan man sälja en produkt där man vet att var tjugonde kund kommer att få ett mindre helve@e under en lång tid?
Ett exempel har vi ju här. Låna komponenter av andra för att kolla, ändra inställningar, formatera om, köpa mkt nytt till ingen direkt nytta m.m m.m.

Så fruktansvärt oseriöst.

Never more Parador sa man när man var 16.
Det nya blir: Nu gör vi den Datorbutik ... Antik .
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Post by zzplutozz »

hagstrom wrote:Man kan ju undra vad fr.a. ASUS men också Datorbutiken sysslar med.

Asus släpper kort med felfrekvens på 5%. Deras varumärke måste gå i botten snabbt om de har den strategin.

Datorbutiken är uppenbarligen medvetna om att de säljer kort där var tjugonde inte funkar, de säljer det fortfarande.

En sak är ju om ens hårdvara inte funkar med det nya kortet, det får man ta själv om man handlar online.

Men Datorbutiken säger explicit att det är fel på moderkortet.

Hur kan man sälja en produkt där man vet att var tjugonde kund kommer att få ett mindre helve@e under en lång tid?
Ett exempel har vi ju här. Låna komponenter av andra för att kolla, ändra inställningar, formatera om, köpa mkt nytt till ingen direkt nytta m.m m.m.

Så fruktansvärt oseriöst.

Never more Parador sa man när man var 16.
Det nya blir: Nu gör vi den Datorbutik ... Antik .
Ja inte ska man göra affär via datorbutiken. Det finna absolut inget mer oseriöst nätföretag än DB tyvärr....För att jag säger detta beror på mina problem med denna butik...Real fact

Mitt problem med www.datorbutiken.se var
Köpte en hårddisk visade att den var trasig när jag fick den ...Usch da Skickade tillbaka den och fick i retur en till som var trasig ...Nu blev jag lite piss off så då skickade jag tillbaka den oxå och den tredje disken som dom skickade upp till mig var trasig den med ....Jag ville ha tillbaka pengarna och de fick jag ....Men fick vänta i 5 månader på mina pengar...
Beställde ram-minnen av dom samtidigt och de var då inte rätt minnen beställde DDR 3200 minnen med fick hör och häpnad pc133 minnen...
Vad göra?....Jo jag höll fan på att dö ...Var ju tvingad ringa dit och fråga om dom kastar sakerna i golvet innan dom skickar till kund....Oseriöst är bara förnamnet.
Nä den butiken kan hoppa åt helvete...
Skulle då aldrig våga köpa nått där för man vet innan att de är trasigt allt man får hem!....Så har jag haft de med den butiken....


/zzplutozz
Post Reply