Scanner mot laser och poliser? (vet ej om olagligt)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Scanner mot laser och poliser? (vet ej om olagligt)

Post by pleak »

Var ute o ragga lite i en polo idag med en polare.. vart lite faschinerad över hans scanner mot laser och poliser..
jag undra om det skulle vara svårt att bygga en egen sådan eller om det är ett drömprojekt? hade tänkte nörda in den i datorn lr nå sånt bara för nöjets skull så man skulle kunna se då polisen är i närheten..
har ni några tips?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

vadå scanner på poliser? vaaa?! ne ne, nu har du fått det helt fel..

Det finns polis scanner, dem scannar frekvens området +-78Mhz och där kan du höra lite allmänt av sådant polisen vill att allmänheten ska kunna höra, dom nämner inget super viktigt som mord osv, det tas per telefon.

Laser används vid fartkontroller och lasern eller strålar från den måste träffa din mottagare för att den ska varna.

Polisbilarna eller poliserna huvudtaget använder ingen utrustning som kan spåras med någon elektronik.

Så det ända du kan göra att är att lyssna på Polis radio och eventruellt koppla det till datorn och live sända det på nätet.. och nej det är ingen ide att du försöker bygga något ut av det om du ej har stora kunskaper inom elektronik...
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Post by pleak »

syftar på en som känner avstånd till polis osv.. ingen radio, de är inge kul, liksom hur ballt är det att lyssna på en massa drabbel om nån misshandel, som dom far och undersöker efter 4 timmar?
syftar på en sån som känner av polisen om dom finns i närheten och som piper o härjar beroende på avståndet.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

PleaK! wrote:syftar på en som känner avstånd till polis osv.. ingen radio, de är inge kul, liksom hur ballt är det att lyssna på en massa drabbel om nån misshandel, som dom far och undersöker efter 4 timmar?
syftar på en sån som känner av polisen om dom finns i närheten och som piper o härjar beroende på avståndet.
Poliser är inga vanliga människor, de avger elektromagnetisk strålning som kan uppfattas med diverse apparatur. Min granne är sån, så fort han går in i sitt kök så börjar min skärm flimra... ::)
DDS for life!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Radarvarnare fungerar genom att den känner av microvågsstrålningen från radarutrustningen, denna strålning studsar runt långväga kring radarmätaren.

Laservarnare är inget att satsa på då i dom flesta fall din hastighet redan är mätt när du känner av lasern.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Ghlargh wrote: Laservarnare är inget att satsa på då i dom flesta fall din hastighet redan är mätt när du känner av lasern.
Jag är inte 100% säker men vad jag har hört så ska laservarnare känna av utan att man själv behöver bli skjuten, för lasern har också strålar som sprids åt sidorna. Men är ej säker... jag har själv en radar och laservarnare, men eftersom det är så sällan polisen har fartkontroller här så har jag ej haft tillfällighet att prova om den fungerar
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

PleaK! wrote:syftar på en som känner avstånd till polis osv..
Svar:
Polisbilarna eller poliserna huvudtaget använder ingen utrustning som kan spåras med någon elektronik.

med andra ord, du kan omöjligt mäta avståndet från dem om du inte själv går och placerar ut en sändare på deras bilar...
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

EvilGhozt wrote:Jag är inte 100% säker men vad jag har hört så ska laservarnare känna av utan att man själv behöver bli skjuten, för lasern har också strålar som sprids åt sidorna.
Halva iden med ordet "laser" är typ att strålarna i en laserstråle faktiskt
är parallella och inte sprids, och den andra halvan är att de dessutom är
i fas allihopa. Oavsett, så som vägar ser ut så spelar det rätt liten roll om
laser sprids eller inte, om du får 1-3 sekunders förvarning innan de sätter
dit dig för att du kör 190.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

IcePic wrote:
EvilGhozt wrote:Jag är inte 100% säker men vad jag har hört så ska laservarnare känna av utan att man själv behöver bli skjuten, för lasern har också strålar som sprids åt sidorna.
Halva iden med ordet "laser" är typ att strålarna i en laserstråle faktiskt
är parallella och inte sprids, och den andra halvan är att de dessutom är
i fas allihopa. Oavsett, så som vägar ser ut så spelar det rätt liten roll om
laser sprids eller inte, om du får 1-3 sekunders förvarning innan de sätter
dit dig för att du kör 190.
mm, misstänkt det, men då ljuger företaget som sålde min köra laservarnare :)... men however, om man nu vill slippa åka dit och bli av med körkortet så kan man ju alltid köpa sig en laserstörare, mycket effektiv
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Eller så håller man sig till hastighetsbegränsningen, som så bordes :P
Lite OT det där kanske, men kunde inte låta bli :) Ni får ursäkta :P
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

EvilGhozt wrote:mm, misstänkt det, men då ljuger företaget som sålde min köra laservarnare :)... men however, om man nu vill slippa åka dit och bli av med körkortet så kan man ju alltid köpa sig en laserstörare, mycket effektiv
Klart de inte ljuger, de har väl inte lovat att du ska slippa böter om du
använder deras produkt? För laser sprids ju inte som radio, så man ser ju
inte den runt en krök eller genom en skog, och polisen brukar lasra på
lagom kluriga ställen normalt, och inte i slutet av en 10km lång sträcka.

Jag är helt med på att man kan se om andra blir lasrade framför en, men
jag _gissar_ att man inte kan detektera det normalt sett så att man hinner
reagera på det i tid.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Det är inte så lätt att störa ut en laserpistol heller, eftersom ljuset ligger inom ett extremt smalt frekvensband vars placering däremot varierar väldigt mycket från pistol till pistol pga tillverkningstoleranser.

En laserstörare - som ju inte vet den exakta frekvensen - måste alltså ösa ut stora mängder effekt i ett ganska brett frekvensområde för att den specifika frekvensen som polisens laserpistol "skjuter" skall bli utstörd.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Post by pleak »

mkay.. men de finns en till som jag brukar åka med, han hade nån sån där flashig "laservarnare" som känner av om en bil framför en blir beskjuten av laser. då borde man ju som ha lite tid att sakta ner right?
sen kan jag vara ganska otydligt eftersom jag är typ i min egna värld... men de där med avstånd till polisen, min polare som jag åkte med som jag nämnde med i början hade nån digital visare som visa från noll till fem, fem då var dom hyffsat nära.. 1 så var dom en bit bort..
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Påminner mig om en viodeosnutt från det där amerikanska programmet dumma förbrytare, eller vad det nu hette. Det var en snubbe som stod vid vägen, så kom en polis och började snacka med honom. Han hade en scanner i sin bil, och sa nästan hela tiden till polisen "Det är verkligen mycket poliser ute idag. Och de är väldigt nära också. Det är ett väldigt liv på polisradion" Han hade inte förstått att det var en polis som stod bredvid honom :p

Sen om man nu har en laserstörare som funkar, så börjar nog poliserna undra varför de inte kan läsa av hastigheten på dig, och stannar dig ändå.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Hmm, radarvarnare är olaglig i Sverige. Men den som kommer och säger att alla dessa inte funkar vet nog inte väldigt mycket. Har en kompis som använder en radarvarnare och kan säga att den tar upp polisbilar på mycket bra avstånd så man hinner sänka farten innnan de kommer i fov:en. Även hastighetskamreor upptäckt inom bra avstånd.
Har själv pkt med honom flera gånger och kan säga att denna kompis(hur dumt ni må tycka det är) håller aldrig hastigheten så länge inte hans radarvarnare börjar pipa. Och än så länge (going on 3 years now) har han inte fått nån fortkörningsbot.

Jaja, men som sagt ifall ni skaffar en radarvarnare så fixa en som förut att den upptäcker diverse väldigt bra så är den lätt att tabort eller så ifall ni nu blir stannade för regulär bilkonrtoll. Dock brukar dom ju inte kolla in i bilen.. men glöm inte stänga av pip ljudet iaf =) hehe..
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

IcePic wrote:
EvilGhozt wrote:mm, misstänkt det, men då ljuger företaget som sålde min köra laservarnare :)... men however, om man nu vill slippa åka dit och bli av med körkortet så kan man ju alltid köpa sig en laserstörare, mycket effektiv
Klart de inte ljuger, de har väl inte lovat att du ska slippa böter om du
använder deras produkt? För laser sprids ju inte som radio, så man ser ju
inte den runt en krök eller genom en skog, och polisen brukar lasra på
lagom kluriga ställen normalt, och inte i slutet av en 10km lång sträcka.

Jag är helt med på att man kan se om andra blir lasrade framför en, men
jag _gissar_ att man inte kan detektera det normalt sett så att man hinner
reagera på det i tid.
Hmm allt du säger låter ju faktiskt väldigt logiskt, men hmm tjapp min polares radarvarnare funkar ju fint så nått fel på lasergrejerna måste det ju vara... men hmm en grej som dock e lite störig är att den brukar pipa när man kommer inom iundustriområden =) hehe
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

PleaK! wrote:mkay.. men de finns en till som jag brukar åka med, han hade nån sån där flashig "laservarnare" som känner av om en bil framför en blir beskjuten av laser. då borde man ju som ha lite tid att sakta ner right?
sen kan jag vara ganska otydligt eftersom jag är typ i min egna värld... men de där med avstånd till polisen, min polare som jag åkte med som jag nämnde med i början hade nån digital visare som visa från noll till fem, fem då var dom hyffsat nära.. 1 så var dom en bit bort..
har mycket svårt att tro på att det där fungerar, du får gärna filma det hela och ordna fram schema på det om det nu är möjligt...


PiXTer:
Min radar/laser varnare är lite jobbig, den varnar för diverse vilket är jobbigt. t.ex om man kör nära en butik eller något med larm och automatiska dörrar så kan den varna m.m.
Jag föreslår att köpa en dyrare modell där man kan ta bort oönskade varningar och bara riktad på laser och den sortens radar som polisen har i fartkamerorna...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Laservarnaren kräver ju att lasern är på, om det är glest med trafik eller alla kör lugnt så är den ju inte påslagen, då får man ingen varning förrän dom ser en dåre som kommer körande dubbelt så snabbt som alla andra.
Är det glest med traffik så slår dom ju inte på lasern förrän det kommer en bil.

Radarn däremot brukar man ju lämna på.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Ghlargh wrote:Laservarnaren kräver ju att lasern är på, om det är glest med trafik eller alla kör lugnt så är den ju inte påslagen, då får man ingen varning förrän dom ser en dåre som kommer körande dubbelt så snabbt som alla andra.
Är det glest med traffik så slår dom ju inte på lasern förrän det kommer en bil.

Radarn däremot brukar man ju lämna på.
där har du fel, dom skjuter för det mesta på alla bildar som åker förbi, fast dem som kör för söligt, i alla fall alla dom miljoner fartkontroller jag har åkt förbi...
Radar och laser är ungefär* likadant, bara att radar sprider ut sina signaler mer omkring sig..
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Radar kör på radiovågor, och laser kör med ljus. En viss skillnad :)
Det är lite enklare att rikta ljus än radiovågor...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Alla tycker att det är roligt att köra fort, tills de är med om en frontalkrock i 70 kilometer i timmen över hastighetsgränsen. Det tråkigaste är att det ofta drabbar människor som inte kör för fort.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Ja, tänk om ingen körde om tant Agda som körde i 20km/tim på stora huvudgatan. Vad glada och trevliga alla skulle vara i den kilometerlånga kön...

Man måste ju ta igen den tid man förlorade på det, och köra så medelhastigheten åtminstonde är 50 ;)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

MadModder wrote:Ja, tänk om ingen körde om tant Agda som körde i 20km/tim på stora huvudgatan. Vad glada och trevliga alla skulle vara i den kilometerlånga kön...

Man måste ju ta igen den tid man förlorade på det, och köra så medelhastigheten åtminstonde är 50 ;)
Med sådana där argument finns ju inget att säga emot. ::)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nej precis. Nu tappade du talföret helt va ;)

Med körkortet följer en "andra personlighet". Den är som den normala personligheten, förutom att den har otroligt kort stubin, är ful i mun och har sina säregna sätt att reagera på. Det håller de flesta med körkort med om som jag har kommit med detta påstående till. Iaf de som vågar erkänna det...
Post Reply