Hur hanterar man svartsjuka?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Hur hanterar man svartsjuka?

Post by vlinder »

orkar inte med det här mer...
noli turbare circulos meus
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Hur hanterar man svartsjuka?

Post by Dissident »

I vilken ända är du?
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

du menar om jag är den svartsjuka eller om det är min pojkvän som är det? isf är det jag.
noli turbare circulos meus
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Bli mer självsäker! :)
IL1
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

mirza* wrote:Bli mer självsäker! :)
mjo jag försöker, men det går trögt.
noli turbare circulos meus
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag tror det är nu jag ska skjuta in med en kommentar, here goes...

Jobbigt läge.
iDon't care about your problems.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Nu vet jag ju inte exakt vilken situation det här är, men jag brukar tänka såhär angående svartsjuka...
(varning, jag har försökt att formulera det här väldigt många gånger, men det går aldrig så värst bra..)

Om din pojkvän träffar någon annan (som vän), och du är rädd att det ska hända mer.. Vad kan du göra? Om dom bara är vänner, så är det dig han tycker om, och det finns ingen anledning att vara rädd för att erat förhållande ska krascha. Om han tycker om den andra tjejen som mer än vän, så kommer det inte hjälpa att du förbjuder honom att träffa honom, hans känslor kommer ändå "förråda" honom igen.

Du kan inte tvinga honom att känna något eller att inte göra det, han kommer att känna vad han känner, varelse du håller honom borta från "frestelserna" eller ej. Jag brukar snarare se på att ens partner träffar andra av motsatt kön som ett bra "test" på deras känslor, både för mig och för de själva.

Men absolut, det är lättare sagt än gjort... Det är bara att kämpa på, och prata med honom om det.

Lycka till.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Var otrogen själv så ligger du på psykologiskt plus och då kan du hantera smällar bättre.

Svartsjuka är ju egentligen bara ett sympton på koffeinbrist.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Vet precis hur det är. Det som kan trösta lite är att om din älskade gör något som den inte ska göra så är det inte din stora kärlek ändå, utan ett svin :-) Är också svartsjuk och visst, det är inte lätt.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Prata om det. Den enda lättnaden i stället för att gå runt och försöka att bota det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Är det för att du är kapabel till otrohet själv som du oroar dig så mycket? Är din kille otrogen så är det inget du kan förhindra iallafall. Det låter som ni har en tillitskris i förhållandet, finns det orsak till varför du har så svårt att lita på honom? Är det att folk svikit dig tidigare i förhållanden? Om du inte mår bra av de här känslorna får du ta itu med roten till problemet, om det exempelvis är att din förra kille var otrogen mot dig får du inse att problemet ligger hos dig just nu. Är det för att du är misstänksam så skall du vara rättfram och ärlig, säg vad du känner - och prata om det. Det skall inte finnas någon anledning att oroa sig i ett friskt förhållande.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Hur hanterar man svartsjuka?
Lätt, Våld! ;D
DIM kalsonger As String
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Slappna av, lita på varandra mer. Jag blir sällan svartsjuk, visst svartsjuka är bra, men bara till en viss grad, sen blir det juh bara som du säger jobbigt.

Har det hänt nått som får dig att vara extra svartsjuk? Eller är du bara så vanligtvis med? Jag tror som flera har redan sagt i tråden, prata hjälper nog iaf lite. Förklara hur du känner dig vad och varför.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Är inte det första du ska göra är att prata med honom istället för att prata med oss? Känns som du går bakom ryggen på honom just nu. Bara en tanke.
wham bam thank-you ye -ma'am
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

lyckegard wrote:Är inte det första du ska göra är att prata med honom istället för att prata med oss? Känns som du går bakom ryggen på honom just nu. Bara en tanke.
Vad är det för fel om att be om råd av obehöriga?
noli turbare circulos meus
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

savage. wrote:
lyckegard wrote:Är inte det första du ska göra är att prata med honom istället för att prata med oss? Känns som du går bakom ryggen på honom just nu. Bara en tanke.
Vad är det för fel om att be om råd av obehöriga?
det kan vara bra att få hjälp utifrån!
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

fisk wrote:Är det för att du är kapabel till otrohet själv som du oroar dig så mycket? Är din kille otrogen så är det inget du kan förhindra iallafall. Det låter som ni har en tillitskris i förhållandet, finns det orsak till varför du har så svårt att lita på honom? Är det att folk svikit dig tidigare i förhållanden? Om du inte mår bra av de här känslorna får du ta itu med roten till problemet, om det exempelvis är att din förra kille var otrogen mot dig får du inse att problemet ligger hos dig just nu. Är det för att du är misstänksam så skall du vara rättfram och ärlig, säg vad du känner - och prata om det. Det skall inte finnas någon anledning att oroa sig i ett friskt förhållande.
jag har svårt att lita på folk i allmänhet, då de flesta har svikit mig på ett eller ett annat sätt. samtidigt vill jag inte vara för jobbig heller eftersom det inte är så allvarlig mellan oss än och då kanske han tycker att jag överreagerar och tröttnar.
noli turbare circulos meus
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Är det din killes tjejkompisar du är svartsjuk på så är nog din svartsjuka befogad.
Eftersom killar sällan är kompisar med brudar de inte skulle kunna tänka sig att "lägra".
Jag går bara efter många killars egna kommentarer.
Men han behöver ju inte vara otrogen för det.
Du borde nog bara ta och skaffa dig ett självförtroende.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

veronica wrote:Är det din killes tjejkompisar du är svartsjuk på så är nog din svartsjuka befogad.
Eftersom killar sällan är kompisar med brudar de inte skulle kunna tänka sig att "lägra".
Jag går bara efter många killars egna kommentarer.
Men han behöver ju inte vara otrogen för det.
Du borde nog bara ta och skaffa dig ett självförtroende.
Yes and no. Det du säger är sanning, men till en viss grad. Killar har svårt att vara kompis med tjejer de inte skulle kunna tänka sig att sätta på, men bara för det behöver de inte vilja det just när ni är ihop.
Om killen skulle vara otrogen så är han ändå inte rätt kille, så det finns ingen anledning att vara svartsjuk, egentligen.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

veronica: Höjdarkommentar. Det enda vi killar tänker på är att sätta på folk på olika sätt?
Förstår inte varför du hänger på ett forum med 95% killar (det har varit större andel killar för ett par år sedan) om du tror själv på det du sa.





* Lyckegard och en del andra här på forumet vill sätta på veronica *
wham bam thank-you ye -ma'am
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

lyckegard wrote:veronica: Höjdarkommentar. Det enda vi killar tänker på är att sätta på folk på olika sätt?
Förstår inte varför du hänger på ett forum med 95% killar (det har varit större andel killar för ett par år sedan) om du tror själv på det du sa.





* Lyckegard och en del andra här på forumet vill sätta på veronica *
Varför skulle jag inte kunna hänga på ett forum med 95% killar?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lyckegard wrote:veronica: Höjdarkommentar. Det enda vi killar tänker på är att sätta på folk på olika sätt?
Förstår inte varför du hänger på ett forum med 95% killar (det har varit större andel killar för ett par år sedan) om du tror själv på det du sa.
Hon har ju inte fel på något sätt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lyckegard wrote:veronica: Höjdarkommentar. Det enda vi killar tänker på är att sätta på folk på olika sätt?
Förstår inte varför du hänger på ett forum med 95% killar (det har varit större andel killar för ett par år sedan) om du tror själv på det du sa.
Det är ju precis det killar gör, med undantag från mig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

lither wrote:
lyckegard wrote:veronica: Höjdarkommentar. Det enda vi killar tänker på är att sätta på folk på olika sätt?
Förstår inte varför du hänger på ett forum med 95% killar (det har varit större andel killar för ett par år sedan) om du tror själv på det du sa.
Det är ju precis det killar gör, med undantag från mig.
Och mig.



5 dagar senare:
random dude wrote:
random dude wrote:
random dude wrote:
random dude wrote:
random dude wrote: Och mig.
Och mig.
Och mig.
Och mig.
Och mig.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är skillnad på etik, moral och hormoninducerade reptilhjärneförlopp. Det ligger i såväl kvinnor som mäns natur att fortplanta sig. Frågan är hur man bearbetar de signalerna. Det är ett friskhetstecken för det autonoma nervsystemet att reagera vid åsynen av en vacker kvinna/man (oavsett om det är ens partner) - kroppen tar in fermoner, synintryck och annan stimuli och reagerar exempelvis genom ökad puls vilket bidrar till extra syresättning av blodet samt strömmar ut blod till kapillärkärlen (i form av rodnad exempelvis). Vad vi reagerar på är ganska subjektivt, men det associeras i vårt minne. Kroppen lär sedan in att reagera automatiskt på signaler som uppfattas subjektivt som upphetsande, vare sig det är en vacker soluppgång, eller en välformad person av motsatt kön.

Dessa faktorer är biologiskt betingade, att kroppen reagerar så är fullkomligt naturligt. Det är om man ger vika för signalerna som man blir mer som ett ett djur som endast följer sina instinkter.

Så detta gäller såväl kvinnor som män, kvinnor eller män som indikerar det motsatta könet extra är enbart självrättfärdiga.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply