Strålning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

strålning är väl det där som man läste om i fysiken i år 8 om radioaktiva sönderfalla (inte sådan här strålning) med alpha beta och gammastrålning. Denna strålningen vi pratar om är väl som gammastrålningen fast med mycket mindre energi och därför mindre farlig. Fast varför skulle den inte vara joniserande för det? i stora doser alltså.
(de gamla mobiltelefonerna som var aktuella för fyra år sedan (den gången jag var inne i ett ericson-testlabb) låg på 4 ghz, har för mig att 3g telefoner ligger över det).
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Rensat.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

3G ligger väl på runt 2GHz?
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

lither wrote:
gummiboll wrote:
lither wrote:
gummiboll wrote:finns det någon nämnvärd strålning från datorn?
Nej, men från skärmen.
då borde folk här oroa sig betydligt mer för det!
Den är inte cancerframkallande enligt forskare. Dock hävdar vissa att mobiltelefoner (inte mobiler) är det.
Rökningsfenomenet uppstår.
tjapp all strålning är ju cancerframkallande även om dagens skärmar strålar relativt lite. Men hmm kolla lite halvgammla crt's så ska ni se att dom har rätt hög strålning"faktor". Men som sagt problemet med mobiltelefoner är ju att de är så nära hjärnan o.s.v.. kan bara säga att jag fick en gammal nokia (sån banan-telefon) för rätt många år sen, den fick jag göra mig av med för jag fick ont i huvet varenda gång jag pratade på den. dock var ju sar värdena på den typ riktigt höga om inte över eu's reglement tror det är nånting med 2w/(c)m^2 lr nåt sånt..

jaja men tror att 3g telefonerna hade okej sar värden iaf för att vara så "kraftiga"..

EDIT: http://premium.mobil.se/nyheter/visa.as ... =8151&ab=1

de flesta var ju t.o.m under TCO värden å de var satta väldigt lågt(hmm kanske borde stå högt?)... så tummen upp för 3g =)...
ps: fast min telefon ska ligga på cirka 0.46nånting å jag får ändå ont i huvet efter väldigt långasamtal eller när jag wappar(verkar ha större strålningseffekt då.. lr nåt) =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
SAuna
Posts: 114
Joined: 2002-05-16 20:43:29
Location: Skåne
Contact:

Post by SAuna »

lyckegard wrote:Mobiltelefoner har bevisad hälsorisk. Fast jag tror att det farligaste med dem är typ att man är okoncentrerad på omgivningen runt omkring när man pratar i dem (typ när man kör bil).
Bevisa att de är en bevisad hälsorisk, annars är det bevisat att du har grönt blod.
War is about peace, and to get peace you have to killa a lot of people.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mobiltelefoner är en bevisad hälsorisk, dom är i stor grad orsak till många hörselskador och trafikolyckor, hittils har dock ingen kunnat visa att strålningen är farlig för människor i dom låga effekter mobiltelefonerna har, iallafall inte vid måttlig användning.

Ang. ont i huvudet: Jag får ont i huvudet efter ett längre samtar i en telefon med landlina, kommer det strålning från den också då?

Och strålningen från mobiltelefoner är inte gammastrålning, det är en högfrekvent elektromagnetisk strålning i lägre microvågsområdet och högre delen av FM/TV i följande bild.
Image

Gamla datorskärmar strålar ganska mycket, nyare skärmar har ett elektriskt ledande jordat skikt över skärmens yta samt även reducerad strålning, men för att detta skydd ska fungera krävs det att du ansluter utrustningen till ett jordat uttag. Detta gäller även andra delar av datorutrustningen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

SAuna wrote:
lyckegard wrote:Mobiltelefoner har bevisad hälsorisk. Fast jag tror att det farligaste med dem är typ att man är okoncentrerad på omgivningen runt omkring när man pratar i dem (typ när man kör bil).
Bevisa att de är en bevisad hälsorisk, annars är det bevisat att du har grönt blod.
Om någon pratar i mobiltelefon när han/hon kör bil och blir så okoncentrerad på körningen att personen krockar kan denna få allvarliga skador.

Alltså är det en hälsorisk att krocka.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Ghlargh wrote:Gamla datorskärmar strålar ganska mycket, nyare skärmar har ett elektriskt ledande jordat skikt över skärmens yta samt även reducerad strålning, men för att detta skydd ska fungera krävs det att du ansluter utrustningen till ett jordat uttag. Detta gäller även andra delar av datorutrustningen.
Samma sak gäller inte för tft-skärmar va? Har nämligen inget jordat uttag i mitt rum.
GuessWho wrote:Alltså är det en hälsorisk att krocka.
Haha jo "dom säger det"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

TFT strålar lite grann, men det är nästan försummbart, dom har ingen stor strålkälla för att skapa bilden som CRT har, men det sitter ett switchat nätagg i dom.

Dock får du upp all strålning från all annan kringutrustning samt själva datorn om du inte har jord. Som har sagts tidigare ska datorer kopplas till jordade uttag, det finns inga ursäkter.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Finns inga ursäkter? Kan du berätta för mig hur det skall gå till när jag inte har jordade uttag och bor i en hyreslägenhet? :) Finns dock i köket men det går inte att dra en sladd så långt, skulle (ursäkta ordvalet) se förjävligt ut om man gjorde det
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Angående 3g-master. Är det särskilt smart att placera den som bilden visar här nedanför? Det är ju ingen som riktigt vet hur vi påverkas av strålningen på längre sikt.

Image

Mitt inne i Borås knappt 100m ifrån skolan och 10-20 meter ifrån bostäder.

Edit: Jag blev nyfiken på det jag läste i insändaren och stack iväg för att titta hur det ligger till. Blev förvånad .. ungefär 50 meter ifrån skolan .. 20 meter ifrån en lekplats och 2 meter till närmaste boende. Men visst, ingen vet om den påverkar oss.

Image
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Det sitter ju GSM-master sådär på massa ställen nu. Jag tror knappast att den lite högre frekvensen på 3G gör att den blir mycket farligare, sen brukar de köra med lägre effekt också.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

phobeh wrote:Vad baserar du den faktan på? Vill gärna se.
En 3G-mast sänder max 20W, en Tv-mast 10000 W - 500000 W. Matten tror jag att du klarar själv. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

http://www.fmh.se/insandare.html

Där fanns faktiskt en vettig text på internet i ämnet (!).

Den besvarar din fråga rätt bra phobeh.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Kung Anna
Posts: 3
Joined: 2004-04-27 0:05:42

Post by Kung Anna »

Jag tror det bästa är att inte tänka på det så mycket. Allt är ju mer eller mindre farligt! Sen skall man inte börja leta efter de väl maskerade mobilmasterna, för då kan man bli rädd när man inser att de finns överallt! (I Sthlm dvs)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

phobeh wrote:Finns inga ursäkter? Kan du berätta för mig hur det skall gå till när jag inte har jordade uttag och bor i en hyreslägenhet? :) Finns dock i köket men det går inte att dra en sladd så långt, skulle (ursäkta ordvalet) se förjävligt ut om man gjorde det
Det kvittar om du inte har jordade uttag, en modern datorutrustning ska anslutas till jordat uttag, punkt och slut.

För det första skickar den ur sig en massa strålning som stör annan utrustning, dessutom kan läckströmmarna som bildas mot jordledaren förstöra preriferiutrustning och annat som kopplats till datorn, man ska helt enkelt ha datorn kopplad till jordat uttag, vill du inte göra det så köp en laptop.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Ghlargh wrote:
Ang. ont i huvudet: Jag får ont i huvudet efter ett längre samtar i en telefon med landlina, kommer det strålning från den också då?
Tjapp någon strålning finns där väl knappast, men att få ont i huvet av strålning effekt och av att vad du antagligen menar: att "prata i telefon" är lite skillnad.. Olika människor är olika känsliga, vissa människor är ju elallergiker t.ex.. själv har jag problem med större strålning.. sitta nära en tv länge lr bara labba med alfa, betastrålning å gammastrålning,, (kommer inte ihåg iaf det var en speciellt som gav mig ont i huvet)... på våra fysik-labbar (får ta pauser eftersom jag får otroligt ont i huvet) dessutom finns det andra jag känner som får ont i huvet å blir varma i huvet av att prata, speciellt i lite äldre mobiltelefoner...
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ghlargh wrote:
phobeh wrote:Finns inga ursäkter? Kan du berätta för mig hur det skall gå till när jag inte har jordade uttag och bor i en hyreslägenhet? :) Finns dock i köket men det går inte att dra en sladd så långt, skulle (ursäkta ordvalet) se förjävligt ut om man gjorde det
Det kvittar om du inte har jordade uttag, en modern datorutrustning ska anslutas till jordat uttag, punkt och slut.

För det första skickar den ur sig en massa strålning som stör annan utrustning, dessutom kan läckströmmarna som bildas mot jordledaren förstöra preriferiutrustning och annat som kopplats till datorn, man ska helt enkelt ha datorn kopplad till jordat uttag, vill du inte göra det så köp en laptop.
Bah, nymodigheter..
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Ghlargh wrote:
phobeh wrote:Finns inga ursäkter? Kan du berätta för mig hur det skall gå till när jag inte har jordade uttag och bor i en hyreslägenhet? :) Finns dock i köket men det går inte att dra en sladd så långt, skulle (ursäkta ordvalet) se förjävligt ut om man gjorde det
Det kvittar om du inte har jordade uttag, en modern datorutrustning ska anslutas till jordat uttag, punkt och slut.

För det första skickar den ur sig en massa strålning som stör annan utrustning, dessutom kan läckströmmarna som bildas mot jordledaren förstöra preriferiutrustning och annat som kopplats till datorn, man ska helt enkelt ha datorn kopplad till jordat uttag, vill du inte göra det så köp en laptop.
Nej kör ojordat ^^
En del är så illa tvungna... finns det nått vettigt sätt att få hyresvärden att sätta in jordat? :/
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag tror att strålningen knappast har någon bra effekt, i princip så värmer vi upp hjärnan med microvågar när vi sätter mobiltelefonen mot örat. Och det tycker inte jag låter trevligt. Datorer strålar också, fast kanske inte nämnvärt, t.ex. motorn i hårddisken ger ju ifrån sig strålning ;)

Bojkotta 3G, jag ser INGEN som helst nytta i 3G, vad är det för fel på gsm nätet?
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

hmm huruvida mobiltelefoner strålar..
jag har märkt av genom att snacka amatörradio med alltför höga effekter nära huvudet typ 65-70w gånger antennvinsten på 10 gånger vilket strålar ungefär en 300w en halvmeter från mitt huvud typ när jag hade antennen i mitt rum.. jag har ialalfall märkt av det genom att bli glömskare och lite dum i huvudet ibland.. fast om det beror på det vet jag inte men jag tänker iallafall alltid köra med så låg effekt som möjligt hädanefter..
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Xianze wrote:hmm huruvida mobiltelefoner strålar..
jag har märkt av genom att snacka amatörradio med alltför höga effekter nära huvudet typ 65-70w gånger antennvinsten på 10 gånger vilket strålar ungefär en 300w en halvmeter från mitt huvud typ när jag hade antennen i mitt rum.. jag har ialalfall märkt av det genom att bli glömskare och lite dum i huvudet ibland.. fast om det beror på det vet jag inte men jag tänker iallafall alltid köra med så låg effekt som möjligt hädanefter..
Jag har rätt svårt att tro att strålning skulle ha en så pass konkret och brutal effekt på dig, låter lite mer som hypokondri tycker jag :).
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Med tanke på den effekt hjärnan skapar i sig genom sitt arbete så bör inte nån watt extra göra nån skillnad, det är inte uppvärmningen som man pratar om utan risken för cancer och andra problem direkt relaterade till strålningen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

syntetisk wrote:Bojkotta 3G, jag ser INGEN som helst nytta i 3G, vad är det för fel på gsm nätet?
En av de största anledningarna är att gsm nätet börjar bli fullt. Umts (3G) klarar av mer.
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

G3s största fördel är väl att det klarar bandbredder på över 100kBps vilket gör att man kan visa video och tanka ner större filer via nätet. Videokonferens med vettigare kvalité någon?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply