STÖLD

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

STÖLD

Post by ADiS »

Jag var nyss och gymmade på Läkerol (Gävle) och var på väg hem, när jag kommer ut och kollar mot cykenl så får jag som ett slag i huvet! trodde inte mina ögon ;( . Framdäcket var borta, hela 2000kr åt helvete.

Tjuvem lyckades ta med sej:
Framdecket med en skiva (för skivbromms)
Själva brommsen för skivan med märket ProMax och är svart

Bild på däcket: man ska alltid ta kort på det man äger, sådant kan hända alltid
http://www.gavle.to/~adis/upld/Untitled%20-%201.jpg

Tjuven tog detta pga behov av pengar, om någon skulle råka se detta på någn sajt som är lik Blocket så är jag jävligt tacksamm om du kunne meddela mej, hittelön får du självklart som ett stort tack!
Last edited by ADiS on 2004-09-24 17:16:14, edited 1 time in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag får för mig att personen som stjäl ett däck använder det på en annan cykel innan de säljer det.

Kan ju vara någon som råkat ut för samma sak som du?

p.s. Du är mån om att ta bilder på grejorna, kunde du inte vara mån om att låsa istället, så slipper du ta bilder på dem? ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: STÖLD

Post by Dissident »

Sakta i backarna. Du måste bevisa att förövaren hade tillägnelseuppsåt för att det ska kunna rubriceras som stöld. Annars rör det sig om egenmäktigt förfarande.

(juridiktenta imorgon, förlåt)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Har redan anmält det till polisen och dom kan ju inte göra så mycket, ända ersättningen jag kan få är från försäkringen...

Cykeln var låst, lärde mej lexa förr då nåra narkomaner (fasttagna) snodde min cykel utanför min dörr i trapphuset, dom kom ivåg med den ca 100m så var det en civil polis som grepdom för att dom såg misstänksamma med en cykel kl 3på kvällen utan ett däck.

Min cykel kommer alldrig att vara som det har vart förr, betalade 6000kr och det kan alldrig ersättas. Jag kommer alltid att tänka på att sakerna som kommer att sitta på den är inte orginaldelarna, om jag nu inte får tillbaka mitt däck.

EDIT: närmare bild på skivbrommsen och bromsdelen:
http://www.2cycles.com.tw/uploaddir/pro ... 0900-M.jpg (DC-600 + disken som finns där)
Last edited by ADiS on 2004-09-23 22:07:28, edited 2 times in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Låter förjävligt.
Men är du någon elit cyklist eller? 6000 på en cykel är ganska magstarkt om någon vet om det så är den säkert ett lätt byte...
Alltså återigen 6000?!?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

SpiXx^Orginalet wrote:Låter förjävligt.
Men är du någon elit cyklist eller? 6000 på en cykel är ganska magstarkt om någon vet om det så är den säkert ett lätt byte...
Alltså återigen 6000?!?
Jag var.. cyklade en del på baner förr och cyklar väldigt ycket nu också, en det var klart värt det för en bra cykel, alldrig gått sönder här jag har gått sönder i sådanna baner som är för cyklar som man hoppar i...

bara brommsklossarna som jag fick byta ut kostade 400kr st
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

6000 är väl inte så mycket? En bra cykel med kuggväxlar får man ju ge iaf 3000 spänn för, betalar man mindre riskerar man att få undermåliga delar som nöts ut alldeles för fort eller helt faller sönder.

Jag har en helt vanlig 18växlad 26" citybike som ny kostade runt 3500 spänn för sisådär 10 år sedan.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Trist sånt där. Var ju rätt seriöst av skurken att ha med sig verktyg (vet inte vad som behövs riktigt, men något verktyg behövs i alla fall om man inte har snabblossning). Jag menar, hur många går alltid omkring med en shiftnyckel/insex-sats i bakfickan?
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

tkh wrote:Trist sånt där. Var ju rätt seriöst av skurken att ha med sig verktyg (vet inte vad som behövs riktigt, men något verktyg behövs i alla fall om man inte har snabblossning). Jag menar, hur många går alltid omkring med en shiftnyckel/insex-sats i bakfickan?
det är snabblås på däcket, men sedan så måste man använda insektnyckel för att få borde självbromsen från gaffeln, och då är det en nyckel utan 2 st i 2 olika storlekar för att få bort hela annars så kan man inte skruva bort den. Enligt vissa så måste jag ha vart förfölj då han har laggt märke till vart jag regelbundet går och hur lång tid jag kommer att vara från cyklen, på så sätt så har han int ehaft brotton, vajjern som går till brommsen är inte avklippt utan där så har han använt yttligare en till insektsnyckel för att lossa vajjern från brommsarmen. :-/ organiserad brosttslighet
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

adis wrote:det är snabblås på däcket, men sedan så måste man använda insektnyckel för att få borde självbromsen från gaffeln, och då är det en nyckel utan 2 st i 2 olika storlekar för att få bort hela annars så kan man inte skruva bort den. Enligt vissa så måste jag ha vart förfölj då han har laggt märke till vart jag regelbundet går och hur lång tid jag kommer att vara från cyklen, på så sätt så har han int ehaft brotton, vajjern som går till brommsen är inte avklippt utan där så har han använt yttligare en till insektsnyckel för att lossa vajjern från brommsarmen. :-/ organiserad brosttslighet
Snabblås på däcket är ju nästan som att be om att de ska sno det... Men tydligen hade boven med sig en insexnyckelsats - vilken inte är så stor. Att ha verktyg för att ta loss däcket även utan snabblås är ju iofs inte så problematiskt heller, så vi kan nog dra slutsatsen att personen var förberedd - och hade säkerligen någorlunda koll på hur länge du skulle vara borta.

Sen hur snabbt han/hon har jobbat är ju lite svårt att veta.. men att ta loss ett framdäck med snabblåsning går ju hur fort som helst, och att lossa några skruvar samma sak där. Han/hon lär ju ha klarat det på en minut utan några större problem.

Jag skulle dock inte dra slutsatsen "organiserad brottslighet" om jag blev av med ett framdäck på cykeln... Helt enkelt någon som ville ha ditt framdäck, av en för tillfället helt okänd anledning. Shit happens, och det är trist... men inte ovanligt.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag skulle tro att om nån snor ett hjul så där så har personen i fråga har användning för det själv
och har en trasig cykel stånde

för skulle han bara sno för att sälja så skulle han/hon leta på en hel cykel som han/hon kan ta med sig vilket skulle vara enklare att sno
och skulle vara mycket enklare att sälja
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Min brors cykel blev snod mitt inne i stockholm city, mitt på dagen, han låste lite oförsiktigt (struntade att låsa fast cykeln i något) för han skulle bara in i en butik i en kvart, när han kommer ut så är den borta! Antagligen så är det ett gäng som åker runt med en lastbil elller en stor pickup och letar efter cyklar som inte är fastlåsta.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by toob »

eruku wrote:Min brors cykel blev snod mitt inne i stockholm city, mitt på dagen, han låste lite oförsiktigt (struntade att låsa fast cykeln i något) för han skulle bara in i en butik i en kvart, när han kommer ut så är den borta! Antagligen så är det ett gäng som åker runt med en lastbil elller en stor pickup och letar efter cyklar som inte är fastlåsta.
Det råkade inte vara i närheten av sveavägen eller på sveavägen i stockholm?

Jag ställde i alla fall min fina MTB utan för handelshögskolan när jag jobbade, låst med block-lås. När jag gick ut på lunch var cykeln borta, mellan 12-13 har alltså någon snott cykeln mitt på dagen i sthlm city.

Tror också att det är några som åker runt med lastbil.

Fick iaf ut 3500 på försäkringen alltid nåt =/
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

toob wrote:
eruku wrote:Min brors cykel blev snod mitt inne i stockholm city, mitt på dagen, han låste lite oförsiktigt (struntade att låsa fast cykeln i något) för han skulle bara in i en butik i en kvart, när han kommer ut så är den borta! Antagligen så är det ett gäng som åker runt med en lastbil elller en stor pickup och letar efter cyklar som inte är fastlåsta.
Det råkade inte vara i närheten av sveavägen eller på sveavägen i stockholm?

Jag ställde i alla fall min fina MTB utan för handelshögskolan när jag jobbade, låst med block-lås. När jag gick ut på lunch var cykeln borta, mellan 12-13 har alltså någon snott cykeln mitt på dagen i sthlm city.

Tror också att det är några som åker runt med lastbil.

Fick iaf ut 3500 på försäkringen alltid nåt =/
Den stod på S:t Paulsgatan. Så det var på söder, men dom åker säkert runt i hela city.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Mitt råd: Köp en begagnad gammal 28 tums herrcykel för sådär 500-1000 spänn. Och använd den i vardagslag som andracykel.
Går lika fort att cykla med som växlade, men inte stöldbegärlig när den står på sta´n.

Sen får man väl stå ut med att man inte har rätt image, om nu det är så viktigt.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Borde ni inte kunna ställa en cykel och låsa den utan att låsa fast den i något och sedan filma hela förloppet. Det enda som krävs är väl lite tålamod.
User avatar
D-mon
Posts: 100
Joined: 2003-12-02 10:57:43
Location: Lidköping

Re: STÖLD

Post by D-mon »

adis wrote:Jag var nyss och gymmade på Läkerol (Gävle) och var på väg hem, när jag kommer ut och kollar mot cykenl så får jag som ett slag i huvet! trodde inte mina ögon ;( . Framdäcket var borta, hela 2000kr åt helvete.
..Jävligt tråkigt d som hände. fick min sadel, till min MTB, stulen för nåra månader sen. Uppskattat värde var max en tiondel av ditt stulet däck, så 2000 spänn var rena högvinst för tjuvarna. Det känns förjvl att inte man får ha sina grejor ifred, spelar ingen roll om man låser man får aldrig släppa det ur siktet verka det som, hoppas du får tillbaks däcket.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

6000kr för en heldämpad då brukar det bara vara leksaker, Har man snabb lås så bör man låsa fast däcken, med en vajer som dom flesta lås märken säljer.
Synd att sånt där händer, men jag tror inte på några proffs då däcket inte var direkt dyrt, skulle nog tipsa på avundsjuka snor ungar, som tror att dom gjort ett klipp.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

tkh: Jag tror inte att han råka gå förbi där och råka vara sugen på ett specialdäck samtidigt som han hade med sej värktyg, däcket är uppbyggt så att det inte finns någon slang i den... därför är den utformad på ett annt sätt. Inte änns skruvarna fick jag behålla, alla var borta.

lord_vasagos: Han tog det han kunde, ckeln var faslåst i ett staket, konstigt nog så tog han/hon inte sadeln som är av skinn och hade snabblås ::)

hagstrom: tycker att det är en aning onödigt att lägga ner penagr på en annan cykel för att man ska ta sej från A till B när man åker med cykeln i en viss miljö...

Phobic: Det hade varit så jävla bra... men enligt svenska lagen så får man inte filma personer utan att dom inte är informerad, fast om man sätter en skylt: TV bevakning på cyklen så skulle tjuven tro att det var ett skämmt och atakera ändå... Morsan jobbar på Läkerol så hon fråga securitas dom har hand om säkerheten där om dom har någon kamera som filmar ut mot utgången, det hade dom tyvärr inte :(

Johnnie Rotten: Får en kännsla att du nästan sysslar med sådant. Så när du ser en cykel där inte fram däcket är låst då går du fram till dej och skruvart bort så mycket som möjjligt från den och tänker han får skylla sej själv? ::)

D-mon: Joo, en riktigt bra o skön sadel kostar inte lite... spec om det är ett "elit" märke på den.

dEZA: sant, 6000kr är inte värsta, med det är tillräcligt för att vara mycket pengar, det finns cyklar som går på 20.000kr.


Ringe polisen och gjorde en anmälan... ska ringa försäkringen men ändå så kommer jag få betal 1500kr i självrisk bra pga att den där jävla idioten gjorde sej själv nöjd...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

syntes de att det var dyra grejer?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Gillar flask hållar platsen på cykeln lär ju smaka smarrens efter lite riktig mtb körning......:)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

lyckegard: Förstår inte riktigt hur du menar...?

dEZA: LÄgger märke till sådant du! :D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag ogillar att stöld är accepterat i samhället.

Det är inte direkt så att polisen inte bryr sig, men de har inte manskap nog. (Säger de iaf)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Dom sitter säkert o fikar väldigt ofta... när jag ringde polisen så tog det en jävla tid att komma fram, dom svarade efter 5min... :o helt otroligt. Jag ringde ett nummer för kvällstid, ingen svarade. Sedan försökte jag med växeln och det gick efter 5min som sagt ::)

Polisen skulle alldrig hitta mitt däck o min bromms, men jag själv skulle lätt kunna känna igen den. det är 1: för att det är inte så många i Gävle som har sådanna fälgar med däcket Tioga, alldrig sätt hittills iafl. 2: Däcket i fram var skuret av glasbitar på vissa ställen och väldigt gjupt, dessa ställen vet jag precis vart dom är...
Last edited by ADiS on 2004-09-24 16:38:59, edited 1 time in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ramza wrote:Jag ogillar att stöld är accepterat i samhället.

Det är inte direkt så att polisen inte bryr sig, men de har inte manskap nog. (Säger de iaf)
Jag håller helt klart med dig där.


Såg något program om polisen nån gång, där sades det att de har kvoter att uppfylla typ och att i statistiken så ser det bättre ut att lösa många småbrott än nägra stora. Så då är fartsyndare exempelvis populärt för det går enkelt och snabbt. Att sno en cykel eller delar av en cykel är väl inte direkt grov kriminalitet, men det går inte lika snabbt och enkelt att ta fast den som gör det, som exempelvis att stoppa fartsyndare eller x antal blåskontroller etc. Jag jobbar inte inom polisen så jag kan inte säga om det verkligen stämmer bra eller om det är snevinklat och så. Men om det är så, då låter det rätt skruvat.
Locked