Allvarlig utredning utav routrar.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
McGilljam
Posts: 56
Joined: 2003-04-03 0:35:10
Location: Gävle
Contact:

Allvarlig utredning utav routrar.

Post by McGilljam »

Nu har jag verkligen ledsnat. :-[

Efter att ha kört med D-Link 604 för att kunna köra min IP-telefoni från Tele2 så kan jag ju bara hålla med i vissa inlägg. När man sitter med ett 100Mbits nät mellan olika bostadsområden så kan jag inte mer än gå och skjuta mig när jag ganska snabbt insett att min router sänker hastigheten för allt.

När jag förut kunde sända radio, ladda ned från DC med 10Mb i sekunden utan att radion laggade så är det bara att inse att det nu laggar redan vid 2,87Mb i sek. Jag kommer inte upp i högre hastigheter heller för den delen.

Jag vill inte ha ett strypsnöre, eller hängsnara.

Nu vill jag ha all hjälp jag kan få att utreda denna sak:
Finns det idag en router som verkligen KLARAR att skyffla igenom 100Mbit?

Självfallet så behöver ni inte svara med att jag kan göra en dator till en router, för då blir jag hängd här hemma ändå ;)

Så upp till bevis. Hur kunniga users sitter det här på 64bits??
GNUG.se Gavle Network User Group
DC-Hub Dreamland DC/DC++/oDC++
Computer: XP 3200+ . A7N8X-E DELUXE . 1,2GB Ram . 2*200GB Seagate SATA . ATI 9800 Pro
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Det fins inget i vettig prisklass som klarar av att routa/NATa 100MBit.

Det kostar uppemot 10000:- för sådana funktioner.


Den bästa som jag har povat är något i Netgear serie 328.
Typ FVL328.

klarar ca 40Mbit med lite regler.





Om det är strömförbrukningen som är bekymmret ang att du inte få ha en extra dator så är något ur VIA's MiniITX ett bra val.
kring 50W TOTAL strömförbrukning. Och med kapasitet som räcker till dig.


/erik
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ramelan wrote:Det fins inget i vettig prisklass som klarar av att routa/NATa 100MBit. Det kostar uppemot 10000:- för sådana funktioner.
Såja, såja. En siba-pc för 4k:- (+ ett extra eth-kort) och valfri fri-unix gör det enkelt.
Sen kan du ge mig de 6k:- i mellanskillnad. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

IcePic wrote:
ramelan wrote:Det fins inget i vettig prisklass som klarar av att routa/NATa 100MBit. Det kostar uppemot 10000:- för sådana funktioner.
Såja, såja. En siba-pc för 4k:- (+ ett extra eth-kort) och valfri fri-unix gör det enkelt.
Sen kan du ge mig de 6k:- i mellanskillnad. =)

Nja. Jag syftade då på trådskaparens önskan att inte ha en extra dator som sköter routingen. Allså menade jag en sk Hårdvarurouter. (Dom är ju datorer dom med, annars får man gå cisco som kan routa i chipen ) :)


/erik
User avatar
McGilljam
Posts: 56
Joined: 2003-04-03 0:35:10
Location: Gävle
Contact:

Post by McGilljam »

Så.

Vad jag förstår så kan ingen nuvarande router trycka igenom 100Mbit?
FAN vad sunkigt...

Så då blir det att kliva tillbaka till switch och slå på brandväggarna.

Jag får inte ha mer datorer för min flickvän. Då stryper hon mig långsamt.

Jag provar en 3com 3CRWE52196 just nu, men den rackarn vill bara släppa igenom ca 400Kb/sec på DC...
GNUG.se Gavle Network User Group
DC-Hub Dreamland DC/DC++/oDC++
Computer: XP 3200+ . A7N8X-E DELUXE . 1,2GB Ram . 2*200GB Seagate SATA . ATI 9800 Pro
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

En liten Via EPIA-burk och sedan fixa så den burken har två nätverksskort och köra m0n0wall på den? EPIA på 500 MHz borde garanterat kunna skyffla 100 Mbit data utan problem.
User avatar
McGilljam
Posts: 56
Joined: 2003-04-03 0:35:10
Location: Gävle
Contact:

Post by McGilljam »

Jag kan inte mycket om just detta, men då är det alltså 1 in i burken. Burken kollar allt och är "lika säker" som en router?
Sen är det 1 ut till... ja... 1 dator? :-[ Hur gör man då om man har 2st datorer och en Tele2-dosa för telefon?

Fan vad n00b jag känner mig nu...
GNUG.se Gavle Network User Group
DC-Hub Dreamland DC/DC++/oDC++
Computer: XP 3200+ . A7N8X-E DELUXE . 1,2GB Ram . 2*200GB Seagate SATA . ATI 9800 Pro
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

m0n0wall är som mjukvaran i en D-Link-router, fast trevligare samt ständigt utvecklas. Man kan lägga det på små routerliknande burkar och då få en kraftfull router. För att få en mer kraftfull men endå liten så kan man använda ett litet mini-ITX-system. Mer kraftfull och klarar högre dataflöde, med större säkerhet 100 Mbit.

Efter denna burk kopplar du in en hubb eller switch och kan koppla in flera maskiner. (Router kopplar ihop två nätverk. I detta fallet internet och ditt lokala nätverk)

Iofs så är det en del pillande med m0n0wall när det gäller hårdvaran men om man följer guider så skall det inte vara några problem. http://m0n0.ch/wall/

Tele2-dosa? Vad är detta för en sak? IP-telefoni... jaha. Jag kan inte detta så jag är inte någon som skall prata om detta.
Post Reply