tjäna pengar om man har 40000 kr som start kapital

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

tjäna pengar om man har 40000 kr som start kapital

Post by lord_vasagos »

jag och en polare satt och funderade lite
nu i jul tider när man spenderar mycket pengar
hur man skulle kunna tjäna pengar på bästa sätt
om ni och en polare skulle satsa 20 000 kr var så ni hade 40 000 kr tilsammans
vad skulle ni satsa på då om ni var ute för att tjäna pengar
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Satsa på att julbocken brinner innan jul. För det kommer den väl att göra, eller? (Sneglar på Gävleborna)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag skulle i alla fall gett min del av pengarna till bättre behövande (i tänkande stund).
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Snabba pengar är riskfyllt.

40.000 är inga pengar att börja med, så jag skulle göra av med dem på vin, kvinnor och sång istället.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

nem wrote: 40.000 är inga pengar att börja med, så jag skulle göra av med dem på vin, kvinnor och sång istället.
Hur mycket pengar vill du ha i startkapital då??? ;)

angående frågan så vet jag faktiskt inte, det skulle vara nåt som e "extraordinärt" kanske köpa in en produkt (som JoS har gjort...) och typ trycka ut ett chassi me 64bits-logon på - det skulle sälja!, och sen sälja produkten vidare till affärer och sånt...
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

zewz wrote:Hur mycket pengar vill du ha i startkapital då??? ;)
Det enklaste sättet att skapa sig en liten förmögenhet är att börja med en stor. ;)

Jag skulle nog försöka jobba ihop en kvarts miljon eller så innan jag började spekulera.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

zewz wrote: och typ trycka ut ett chassi me 64bits-logon på - det skulle sälja!, och sen sälja produkten vidare till affärer och sånt...
Det tror inte jag. Jag menar, alla 64-bits t-shirtar är väl inte slut ännu och det var väl ett jädrans tag sedan de beställdes? Chassin är dessutom mycket dyrare än en t-shirt.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Spela på roulett.
User avatar
kgb
Posts: 326
Joined: 2002-11-26 0:21:35
Location: stockholm

Post by kgb »

hästar eller aktier
formerly known as kgb
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag skulle skaffa mig utrustning och material för att börja tillverka förstärkare i 5,25" chassin för PC-bruk och få dom certifierade etc. så man kan sälja dom kommersiellt. Och fixa patent på idén. Den jag byggde som projektarbete fick oerhörd respons från alla åldrar när jag visade den och folk ville köpa den :P
Kan inget om mycket
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Well, spela på hästar är fucked som fan, det vinner man inte lätt på, I promise.

Isf är det bättre att spela på Oddset.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Att spela öht om pengar innebär stor risk för beroende, och att spela bort 40000kr känns väldigt onödigt.
Kan inget om mycket
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

www.rgk.se känns väl lite med safe.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

20.000 på rött och 20.000 på svart. Då är jag garanterad en vinst.

Annars sa Nem det jag tänkte säga.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Big_Bird wrote:20.000 på rött och 20.000 på svart. Då är jag garanterad en vinst.
Nja inte riktigt, nollan är grön om jag minns rätt.

Allvarligt talat bör man nog gå en annan ordning när det gäller investering i någon verksamhet. Först bestämmer man sig för vad man vill göra sedan tar man reda på hur mycket som behövs. När det gäller att spara/investera finns det många svar som är "rätt". Vad man bör tänka på när man handlar med värdepapper/placerar i fonder är att avgifter för köp/sälj/förvaltning varierar kraftigt mellan de olika instituten. Allt avgörs av hur du ställer dig till risk vilket jag säkert kan skriva många sidor om, men kortfattat; hög riskvillighet = aktier eller till och med optioner; låg riskvillighet = riksgälden eller ett sparkonto. Däremellan blandar man med hög och låg för att få den nivå man tycker är acceptabel. Hög risk ger oftast också möjlighet till hög avkastning, på samma sätt som att låg risk ger en lägre men oftast säker avkastning.

Lycka till! :)
-= MM =-
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Donera pengarna till någon terroristorganisation. Får de makten så kommer du nog få tillbaka lite mer money samt bli betraktad som en kamrat.
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

dystopin wrote:Donera pengarna till någon terroristorganisation. Får de makten så kommer du nog få tillbaka lite mer money samt bli betraktad som en kamrat.
...alltså slippa bli dödad! Bästa långsiktiga idén hittills!! :) :) :) :)
plus att du behöver inte göra ett sk*t, dom gör det åt dig, jaja du kanske behöver fly landet om dom planerar att spränga eller nåt men, men, man kan inte få allt... ;D
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag tycker pengarna i dom summorna bör användas till nåt konkret och konstruktivt som är givande för en själv och omgivningen. Man kan exempelvis starta ett företag eller en förening. Varför inte köpa en massa nätverksutrustning och starta en LAN-förening av seriösare slaget? ;)
Kan inget om mycket
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Bad_and_ugly wrote:Jag tycker pengarna i dom summorna bör användas till nåt konkret och konstruktivt som är givande för en själv och omgivningen. Man kan exempelvis starta ett företag eller en förening. Varför inte köpa en massa nätverksutrustning och starta en LAN-förening av seriösare slaget? ;)
Ifall man nu är lagd åt det hållet.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

wille wrote:
Bad_and_ugly wrote:Jag tycker pengarna i dom summorna bör användas till nåt konkret och konstruktivt som är givande för en själv och omgivningen. Man kan exempelvis starta ett företag eller en förening. Varför inte köpa en massa nätverksutrustning och starta en LAN-förening av seriösare slaget? ;)
Ifall man nu är lagd åt det hållet.
Ja, man kan som sagt festa för pengarna eller spela bort dom också, men det känns lite meningslöst, festar man bort pengarna är dom slut sen. spelar man och vinner så spelar man sannorlikt upp dom pengarna med eftersom man vid det laget lär ha fått "blodad tand" för spel och med all sannorlikhet bara gör saker och ting värre..

Pengar kan och bör användas till bättre saker imo.
Kan inget om mycket
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

nem wrote:Jag skulle nog försöka jobba ihop en kvarts miljon eller så innan jag började spekulera.
Så säger du inte bara för att kursen du kom in på går ut på precis det? ;)
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Investera i Aktier/saffran/guld. (guld är mest för långtidssparande då det alltid håller sitt värde, till skillnad från valuta som alltid förlorar värde).

För ett tag sedan kunde du köpt Dollar ... men det är inte bra nu.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Skaffa en saftig xserve g5 o starta ett webbhotell :P
#mac.se @ EFnet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

pync wrote:
nem wrote:Jag skulle nog försöka jobba ihop en kvarts miljon eller så innan jag började spekulera.
Så säger du inte bara för att kursen du kom in på går ut på precis det? ;)
Haha, lova att inte berätta för någon på skolan. ;)

Jag får förmodligen bara disponera en liten del av det, och om det skulle bli några pengar av det som vi gjort så kan vi vara riktigt säkra på att någon annan kommer lägga beslag på det snabbt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

Odla mandelpotatis och sälj, fast man får väl iofs börja ett år innan eller så. Man får väl spendera de där 40 000 kronorna på odlingsmark samt parasitfri potatis att odla med. Kanske? :)
Post Reply