Sämsta filmen under 2004?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Sämsta filmen under 2004?

Post by Big_Bird »

Ett ämne som visserligen är än mer subjektivt och upplagt för troll än årets bästa film, men ändock långt mycket roligare.

Vad är det värsta ni genomlidit på biodukarna under det gågna året?

För mig fanns det ett par rejäla kalkoner som jag gärna undvikit, men ni vet hur det är... jag är filmjesus, jag lider för att ni ska slippa ;)

Baltic Storm, som gick upp 5 mars, var kanske den mest pinsamma. Jag har sett "roliga timmen"-produktioner som har hållit högre klass och som känts mer relevanta.
Taffligt skådespeleri i kombination med urusel amatörregi och ett genomfånigt manus fick en film som kunde varit kontroversiell ochj möjligen lite intressant att bli ett enda stort larvigt skämt.

Chronicles of Riddick, som gick upp 20 augusti, har vi visserligen redan haft debatt om. Men jag vill fortfarande poängtera att jag blev djupt besviken på den här filmen som jag hade hoppats skulle bli storslagen SF-action, men som slutade som påkostad SF-kalkon.

Fyra nyanser av brunt, smetades ut på biograferna den 6 februari, ett lysande tillfälle att låta pensionera Killinggänget. Filmen är för lång, för hattig och skulle aldrig presenterats i sin nuvarande klippning. Som ytterligare fyra små filmer hade den varit bra eller om man reducerat eländet till två-tre nyanser av brunt. Alla filmer som behöver en ironisk kisspaus i mitten är par definition för långa.

Åter till Cold Mountain, med premiär den 20 februari, det var en riktigt brutal amerikask pekoral när genren är som mest motbjudande. Att den botoxstinna kossan René Zelwegger hade en av huvudrollerna fungerade mest som en förstärkare till det faktum att filmen i sig var ett hopplöst hopkok av Borta med vinden och Odyssdéen. Ett sorgligt försök att skapa en mytologi åt ett land som inte är gammalt nog att ens ha en historia. Platthet och grova förenklingar kan visserligen göra en oscarskandidat av det mest banala manus, men denna hög med illaluktande dynga måste ha varit den mest påkostade skitfilmen under året...

Om det inte hade varit för Alexander, som ju slog ner som en sömnbomb den 26 november. Outhärdligt lång, full med uppenbara kulisser och med ett vansinnigt förfelat berättargrepp koncentrerade den sig på att inte berätta det den förutsatt sig att berätta och göra det den verkligen berättade så ointressant som möjligt. Den enda ljuspunkten på tre timmar var en kort scen där Rosario Dawsons tuttar skymtade förbi.
Jag tror att den överblåsta budgeten och det oerhört taffliga genomförandet placerar Alexander överst på min lista, även om Baltic Storm kämpar hårt för platsen med sin lilleputtbudget. Kanske framför allt för att Alexander ändå regisserats av en kompetent regissör och begåvats med folk som i vanloiga falk brukar anses som riktiga skådespelare, detta gör tragikomiken i slutresultatet så mångt mycket tydligare än i Jutta Rabes filmskoleproduktion.
Min recension av Alexander
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Re: Sämsta filmen under 2004?

Post by Phobic »

Resident Evil 2:Apocalypse
Eftersom jag blev så positivt överraskad av Resident Evil 1 (mycket tack vare musiken och den härliga stämningen) hade jag ganska höga förväntningar på uppföljaren. När jag satte mig i biosalongen tillsammans med kompisarna var vi nästan överrens om att uppföljaren, Apocalypse skulle vara bättre. Men ack och ve. Sämre uppföljare får man leta efter. Den var tragiskt hoppigt filmad. Vid det som man brukar kalla actionscener var det svårt att se något när filmen snarare påminde mer om en MTV-produktion med byte av kameravinkel varannan sekund. Jag tittade på klockan var 10e minut för att hålla koll på hur mycket av filmen som återstod. Jag slogs flera gånger av tanken att lämna biosalongen. Nemesis som var en av filmens viktigaste karaktärer var desvärre inte en av filmens höjdpunkter, precis.

Årets sämsta film: Resident Evil 2:Apocalypse

Edit: felstav..
Last edited by Phobic on 2004-12-30 1:25:49, edited 1 time in total.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Sämsta rulle..? Enkelt för mig: Alien vs Predator! Egentligen inte så fruktansvärt usel om det aldrig hade gjorts några alien/predatorfilmer, men nu var ju förväntningarna lite högre. Resultatet blev en matinéfilm istället för gastkramande action.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ballkula wrote:Sämsta rulle..? Enkelt för mig: Alien vs Predator! Egentligen inte så fruktansvärt usel om det aldrig hade gjorts några alien/predatorfilmer, men nu var ju förväntningarna lite högre. Resultatet blev en matinéfilm istället för gastkramande action.
Hmm... håller med, AvP förtjänar att dela position med Chronicles of Riddick på nästan samma bevekelsegrunder. Retar mig väldigt på att man slösar så oerhört med franchisen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ballkula wrote:Sämsta rulle..? Enkelt för mig: Alien vs Predator! Egentligen inte så fruktansvärt usel om det aldrig hade gjorts några alien/predatorfilmer, men nu var ju förväntningarna lite högre. Resultatet blev en matinéfilm istället för gastkramande action.
Jag håller med, visst var den läskig i början, men när ungefär hälften hade gått började gapskrattet bubbla. När det är så fånigt bitvis (Predator svingar runt Alien så att denne slår huvet i väggarna - Tom & Jerry?) och Predator slänger runt sitt rasta så är det ganska svårt att hålla tillbaka det. När man förlorar "respekten" för karaktärerna i en skräckfilm, då har något gått snett. Filmen är en av de som kan vara ganska kul att fördriva tiden med, men som man inte vill se igen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

De nominerade är ...

Alexander
Tre timmar av visuell smärta. Obskyra bögscener kontra banala blodiga bråk. Sämsta av alla i serien av Hollywoods "Stora historiska krigsherrar".
Colin Farell är bara allt vad Alexander inte var. Jo, förresten. Blond kanske. Resten är som hämtat ur The Fast and The Furious, väldigt Paul Walker-likt.
För att inte tala om Angelina Jolies zigenerska gallimatias ska vi nu i stället snacka om hur dåligt betyg man får sätta på en film. En överkryssad fyr eller fem ofyllda blommor räcker inte. Alexander lyckas plocka hem tio lelösa hästar. Grattis!

The Day After Tomorrow
Återigen visar man att allt är möjligt med mycket pengar och kunniga 3D-animatörer; återskapa katastrofala skitfilmer att tillkännage storstädernas affischplatser runt biograferna.
Om det är någon värld som ska spolas bort så är den världen som The Day After Tomorrow (och dess minst lika klena anhängare till filmer) lever i.

Alien vs Predator
Vuxenvälling. Ge mig vuxenvälling! Nog för att starten gav en liten kick, men jag tycker att det är mer intressant att tänka tillbaka på Arnold Schwarzeneggers övertränade bröstmuskler i Predator och vandra på rosa moln. För det är verkligen rosa moln om man jämför med Alien vs Predator.
Även ett tecken på att Lance Henriksen verkligen har gjort sitt, efter jag tappade förtroendet för den rohypnolartade filmen The Mangler 2.

Edit: måste för övrigt säga att din recension på Alexander var pricket över I:et, Harald! :)
Last edited by lither on 2004-12-30 0:45:05, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tack, det var en sån där recension som var skön att skriva för det gick så lätt och naturligt att bara spy ur sig galla :)

Håller med om att Day after Tomorrow var en praktkalkon, men den kändes ändå som om den inte riktigt nådde ner till den botten där Baltic Storm låg och vilade.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag ser nästan aldig på amerikans action för jag vet att det ofta är skräpp, men the day after tomorrow blev jag övertalad att se och den var riktigt sunkig.

Och högvinsten går till *trumvirvel*: the day after tomorrow
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Alla dagens "storfilmer" är skräp... mer eller mindre.

Edit: Typo :/
Last edited by Hein on 2004-12-29 18:01:57, edited 1 time in total.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

jag är ingen finsmakare av film direkt. jag ser på mest på actionrullar som är fräcka osv.

AVP var ett jävla skämt den kunde blivit sjukt bra igentligen

Day after tomorrow var rätt ok den gick att och det var fränt när vattnet kom :]

Chronicles of Riddick var ingen höjdare, den gick att se men inte mycket därtill

Åter till Cold Mountain har jag inte enns orkat se

Fyra nyanser av brunt vill jag se. minns skenbart som inte var så rolig men den hade sina stunder som "jag satt bara där och sydde så fick jag en skrisko i ögat" vilket jag tyckte var roligt
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag tror att Day after Tomorrow var den mest överskattade filmen.

Undertecknad har inte lyckats åskåda AvP ännu vid denna tidpunkt, men det altas en riktig höjdare på Hall of Shame!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Alien versus Predator.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Kärlekens språk - helt klart årets sämsta film, alla genrer.
iDon't care about your problems.
User avatar
Biosvirus
Posts: 195
Joined: 2004-12-29 13:05:41
Location: Kristianstad, Skåne
Contact:

svar

Post by Biosvirus »

AvP e inte så über kass
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Min röst läggs också på day after tomorrow
#mac.se @ EFnet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: svar

Post by lither »

Biosvirus wrote:AvP e inte så über kass
Bedöm inte en film efter effekter. Då kan lika gärna Resident Evil: Apocalypse bli årets film.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hellboy

I kontrast mot vad Big_Bird skrev i favoritfilmstråden så måste jag säga att det här är precis den smörja som många talar om när de pekar på effektfilmer. Särskilt ogillar jag sättet man drar in en enda mishmash-röra av påhittad ockultism "ragnarok" blandas med nazism och Rasputin. Alla fåniga "mörkerklyschor" dras in i en enda "The Craft"-smörja. Det är vackra miljöer stundtals, men huvudstoryn haltar och är för mig inte särskilt engagerande. Killen som spelar Hellboy är dock en av mina favoritskådespelare, så jag har verkligen inget emot karaktären - det är adaptationen som jag tycker är riktigt dålig. Dessvärre var han ensam bland karaktärerna att vara bra, Selma Blair känns hopplöst malplacé, doktorn, lärjungen (klart ostig), alla är vattenpölsdjupa och saknar för mig någon egentlig innebörd. Sedan undrar jag vem som skrivit dialogen i filmen... den är iallafall INTE bra.

Slutligen, det som störde mig mest var nog den såkallade dramaturgin. Klimaxet skall vara att den stora masken som skulle förgöra jorden får stryk av några granater, woopdi-doo, prime-evil, yeah right. Detta fungerade inte i Starship Troopers (och då var det ändå i ett skämtsamt manér) och det fungerar inte här.

Den här filmen är några hårsmåner bättre än hulken som var en riktig kalkonrulle.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

jocke000 wrote:Tycker det mesta har varit skräp.

Men de tre filmerna det står emellan för mig är:

Matrix revolution
Day afgter tomorrow
Resident Evil 2

Dessa 3 filmer är alla tok-löjliga. Fulla av det mesta skräp man kan komma på.

Resident evil har dom förstört totalt. Rejält löjeväkande att se en flicka gå lös på Nemesis (en dödsmaskin som tål höhastghetsskott från en arme, En självmuterad skapensle med rå styrka) men när en liten flicka ger välplacerade sparkar (hör & häpna) lyckas hon inte bara med att rubbas Nemesisen som inte gick att få stop på med enorm eldkraft tidigare utan hon lyckas även få in den i en väg med en järnstolpe som nemesisen genomborras av. (kommer inte helt ihåg hur allt var men nåt liknade)

Och i Days after tomorrow springer dom runt i ca 100 minus grader utan kandskar, dom tar av sig mössan vandrar på glasbitar med händerna fasten dom har skor på föterna att gå med.

Matrix behöver inte sägas något om, den är bara helt värdelös ´liksom sina föregångare. Och som dom plagierat Anime filmer, tänker speciellt på Ghost in the shell.
Vad gillar du egentligen?

Anime?!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:
Okej, jag ska vara snäll. Castingteamet har gjort ett jättejobb, med att få ihop kändisar från alla Hollywoods hörn. Enda kravet tycks ha varit att de skall tala med lustig dialekt för att dölja det faktum att ingen röstcoach i världen kan maskera Colin Farrells irländska brytning. Därför har man instruerat alla som kan att prata antingen skotska eller irländska. Effekten blir att man desperat undrar varför alla grekerna låter som hobbitar och hela tiden kommer på sig själv med att leta efter Pippin.
Det där var bland det roligaste jag läst på länge :)

Hats off för en mycket underhållande recension, kanske håller jag inte med om allt du skriver, men det var klart värt läsningen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Du vet väll att nemesisen lägger sig i slutet för att den har känslor för tjejen.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Van Helsing och/eller Starship Troopers 2.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Martinos98
Posts: 77
Joined: 2003-12-04 16:12:20
Location: Göteborg

Post by Martinos98 »

Marabou_Man wrote:Van Helsing och/eller Starship Troopers 2.
Röstar också på van helsing! En enda röra med 500 olika sagomonster och en klyscha för varannan scen.. nope van helsing är inge bra!
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Hm, har nog inte sett någon dålig film från i år. Men spiderman 2 är säkert sämre än ettan, då måste den vara riktigt dålig.
Last edited by jb on 2004-12-30 12:58:01, edited 1 time in total.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird: Hoppas att du inte undgått GP:s topplista i dag. Gissa vilken film som kom på plats fyra, utnämnd till bästa svenska film 2004?! 8)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom vi inte läser provinsialtidningen (läs: har inte råd med en dagstidning) så har jag missat listan, men gissningen faller på fyra nyanser av överskattning. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply