Data-DVD?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Data-DVD?

Post by Herr Thomas »

Hur bränner man enklast en data-DVD? I Nero 6.0 finns Mini-DVD men det verkar bara fungera för Video-DVD. Jag vill kunna bränna en DVD med valfria filer pss som en ISO-CD.

//TB
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Data-DVD?

Post by ballkula »

Herr Thomas wrote:Hur bränner man enklast en data-DVD? I Nero 6.0 finns Mini-DVD men det verkar bara fungera för Video-DVD. Jag vill kunna bränna en DVD med valfria filer pss som en ISO-CD.

//TB
Vad sägs om en iso-dvd då, precis som iso-cd..? Är ju bara att välja det (första alternativet) och sedan dra och släppa filer precis som med cd. Ingen som helst skillnad.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Vet inte om det är något fel på min Nero-installation? Det enda DVD-alternativet som finns är just Mini-DVD. ISO-DVD finns inte i listan.

//TB
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Herr Thomas wrote:Vet inte om det är något fel på min Nero-installation? Det enda DVD-alternativet som finns är just Mini-DVD. ISO-DVD finns inte i listan.

//TB
Testa att läsa manualen, det brukar fungera jättebra :P Eller så väljer du alternativet Data och sedan Data-DVD i StartSmart eller direkt i Nero menyn File - New - DVD (längst upp till vänster där det står CD - DVD-ROM (ISO).
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Håller med, det bästa e att starta Nero smartstart!
Tyckte själv de va lättast å förstå när man var ny i Nero! :)
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Själv väljer jag DVD-ROM (ISO) i Nero för att kunna bränna en data-DVD. Sedan... Har aldrig använd "krimskrams" som Smartstart, eller vad det heter. Det plockar bara bort möjligheter.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Fluffy wrote:Själv väljer jag DVD-ROM (ISO) i Nero för att kunna bränna en data-DVD. Sedan... Har aldrig använd "krimskrams" som Smartstart, eller vad det heter. Det plockar bara bort möjligheter.
Nej då. Man har fortfarande möjligheterna att välja att starta huvudprogrammet, Smartstart gör bara att man har genvägar till olika typer av bränning. Ibland fungerar det bättre, ibland inte.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Biosvirus
Posts: 195
Joined: 2004-12-29 13:05:41
Location: Kristianstad, Skåne
Contact:

Post by Biosvirus »

menar du att du vill lägga in saker på en DVD skiva som förvaring?
Isåfall väljer man DVD (UDF) i Nero...
AMD Athlon 64 3200+ 2,2Ghz Newcastle, MSI k8n neo, AOpen Geforce 6600 GT 128 MB DDR3 AGP, 2x512MB DDR , 1x333mhz, 1x400mhz. Aspire X-Dreamer II Blue. | Windows Xp Home

Webbserver/workstation:
Intel P2 350Mhz, 512Kb cache. 96Mb DDR Ram . Linux, Debian
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Herr Thomas wrote:Vet inte om det är något fel på min Nero-installation? Det enda DVD-alternativet som finns är just Mini-DVD. ISO-DVD finns inte i listan.

//TB
Över dom där alternativen, audio cd, mini dvd och sånt. Finns en lista du kan trycka på. Tryck på den och ändra från CD till DVD så ska du få fram DVD alternativen istället.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Fluffy wrote:Själv väljer jag DVD-ROM (ISO) i Nero för att kunna bränna en data-DVD. Sedan... Har aldrig använd "krimskrams" som Smartstart, eller vad det heter. Det plockar bara bort möjligheter.
Vad plockar du bort för "möjligheter" om du väljer smartstart?
Ja ha då inte märkt av nå sånna begränsningar...? ?!?
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

mattlos wrote:Över dom där alternativen, audio cd, mini dvd och sånt. Finns en lista du kan trycka på. Tryck på den och ändra från CD till DVD så ska du få fram DVD alternativen istället.
Och bara för att visa exakt hur det ser ut så gör jag nu det ;)

Image
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Tackar tackar allihopa. Jag hittade DVD-alternativen redan igår kväll strax efter det att jag postade tråden.

Ett annat problem har emellertid uppstått: Min brännare (Benq DW1620) gillar inte lågprisskivorna Datawrite DVD- från Mycom. Synd, för dom var klart billiga med sina 150:- för en 25-pack. Nu kör jag med Memorex DVD+ och då funkar det bättre men så är dom också en hundring dyrare för samma antal.

//TB
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Herr Thomas wrote:Tackar tackar allihopa. Jag hittade DVD-alternativen redan igår kväll strax efter det att jag postade tråden.

Ett annat problem har emellertid uppstått: Min brännare (Benq DW1620) gillar inte lågprisskivorna Datawrite DVD- från Mycom. Synd, för dom var klart billiga med sina 150:- för en 25-pack. Nu kör jag med Memorex DVD+ och då funkar det bättre men så är dom också en hundring dyrare för samma antal.

//TB
Främst äldre versioner av cd-brännare hade problem med vissa skivor och så, mycket störande faktiskt. Märker fortfarande att äldre skivor inte riktigt vill fungera i nyare optiska enheter. Tråkigt och lurigt :)
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Kolla om du kan uppdatera firmware på din DVD-bärnnare. Det kan göra så att brännaren hanterar fler skivmärken.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply