Hjälm tvång?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AnotherGuy
Posts: 228
Joined: 2004-07-29 2:23:01
Location: Örebro
Contact:

Post by AnotherGuy »

<--- En sån skulle alla ha...
Ghlargh wrote:Det är inte ett alternativ i en större stad, du kommer göra av med mer pengar på hjälmar än på mat.

Det kan fortfaranade rädda liv :)
Och vem fan behöver mat 6 fot under jorden? ::)
Någon som har en AMD64 s754 3700+ till salu?
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Jag hade en släkting som cyklade omkull på väg till jobbet och slog huvudet i en betongkant, han dog efter intensivvård en vecka. Han hade säkerligen överlevt om cykelhjälm hade använts.

Detta är en sån där händelse som man bara läser om och aldrig tror ska hända, när den väl inträffar så börjar man tänka ur ett annat perspektiv när det gäller säkerhet.
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
AnotherGuy
Posts: 228
Joined: 2004-07-29 2:23:01
Location: Örebro
Contact:

Post by AnotherGuy »

Som allt annat "det händer aldrig mig" sa jag när det var jordbävning i Turkiet, så var man i Thailand för några dagar sen... Yippi kae yay...

Murphys lag, klart man ska ha hjälm, min granne spräckte också skallen, men han överlevde, dock använder han hjälm numera, men man har inte alltid sån tur så man hinner lära sig. Många får bara en chans...
Någon som har en AMD64 s754 3700+ till salu?
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

MrDT wrote:
Knasen wrote:Orkar 15 åringar släpa moppehjälmar så ska de väl orka en cykelhjälm. Lagen om moppehjälm är det inte så många som hakar upp sig på.
En cykelhjälm ser mycket mer löjligare ut än en moppehjälm.
Gör dom verkligen inte...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Chille wrote:Angående det där med mopedhjälmar har jag lite att tillägga:

Rent teoretiskt sätt så har mopeder och cyklar ungefär samma förutsättningar. En moped får bara göra 30 och bör i första hand köras på gång och cykelbanor. Dvs ungefär som en cykel. Iofs får man cykla hur snabbt man vill på en cykel så länge man inte cyklar snabbare än man får enligt skyltarna, om man kör ute på vägar :)

Sen att jag i hela mitt liv bara sett en enda moppe som gjorde 30, och det var en hyrmoppe, är väl en annan sak. De flesta mopparna gör väl runt 50, många gör upp mot 70. Finns även få som gör en bra bit över 100 och börjar bli jämförbara med lätt mc.

Om man kommer i 20km/h på en gångbana, eller 75km/h på en stor och väldigt trafikerad väg.. och dessutom kör som en stolle, ja det säger sig själv vad som är farligast. Tänker man så, så har jag full förståelse varför det är lag på att ha hjälm när man åker moped.

Sen kan jag passa på att säga att det är inga problem att låsa fasst en mopedhjälm och placera den på så sätt att man kan ta på den efter ett spöregn. Jag tvivlar på att det är speciellt skönt att ta på sig en cykelhjälm (beroende på modell) efter att legat ute ett spöregn :)

Sen lite mer on topic:
Wow, kan man rädda 500 hjärnskakningar? Hur många 0-14 åriga cyklister finns det inte ute i trafiken egentligen? Hur stor del, rent procentuell, är de där 500 hjärnskakningarna? Och hur många personer tror de ska börja använda hjälm om de stiftar en lag? tror knappast de lär sänka hjärnskakningarna/skallskadorna märkbart tyvärr.
Moped bör väl ändå inte hellst köras på gång & cykelbanor?
Moped är ett fordon och skall framföras på väg! :)
Eller är jag helt ute och cyklar? ;)
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Hjälmtvångpå cykel? Är man under 15 så bör/ska man ha hjälm.
Hur man gör sen, när man är 15+ är väl upp till var och en anser jag.
Visst, man kanske inte ser "hottast" ut alla gånger, men det kan ju rädda liv! :)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Anzy wrote:Moped bör väl ändå inte hellst köras på gång & cykelbanor?
Moped är ett fordon och skall framföras på väg! :)
Eller är jag helt ute och cyklar? ;)
Ja, du är ute och cyklar. Moped får framföras på i stort sett samma vägar som cykel (vissa undantag råder för vägar med specifikt mopedförbud dock).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Ja jag blev påkörd och cyklade utan hjälm.
När jag blev utskriven från sjukhuset så sa läkaren att jag skulle köpa en lott.
Låg och sov i en månad.
Hade inte hjälm då men har det nu.

Löjligt varför just barn skall ha hjälm.
Skall dom ha så kan väl alla ha.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

:) Tar tillbaka mina ord! Du har rätt!
Hade inte vaknat helt när jag skrev mitt inlägg!
Tog mig tid å kolla trafiklagen, som bevisade att jag tänkt oklart!
Ber om ursäkt! :P
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Lyssna på bearZ. Krocken utan hjälm gav honom mycket vett i skallen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
AnotherGuy
Posts: 228
Joined: 2004-07-29 2:23:01
Location: Örebro
Contact:

Post by AnotherGuy »

lither wrote:Lyssna på bearZ. Krocken utan hjälm gav honom mycket vett i skallen.
Dock får inte alla den chansen.


"Och hur många personer tror de ska börja använda hjälm om de stiftar en lag? tror knappast de lär sänka hjärnskakningarna/skallskadorna märkbart tyvärr."

Har man en nollvision så har man...? Och att rädda 50 av 500 hjärnskakningar är också positivt, menar du då att lagen inte är bra? Det är ju trots allt 50 bättre, och man har väl inte förlorat något på det?
Någon som har en AMD64 s754 3700+ till salu?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

AnotherGuy wrote:
lither wrote:Lyssna på bearZ. Krocken utan hjälm gav honom mycket vett i skallen.
Dock får inte alla den chansen.
Ytterligare en anledning att lyssna på honom.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
MisterBister
Posts: 223
Joined: 2004-12-25 12:30:17
Location: Göteborg

Post by MisterBister »

AnotherGuy wrote: Och att rädda 50 av 500 hjärnskakningar är också positivt, menar du då att lagen inte är bra? Det är ju trots allt 50 bättre, och man har väl inte förlorat något på det?
Mycket bra sagt ;).
"Du är inte dum, du har bara lite otur när du tänker."
User avatar
AnotherGuy
Posts: 228
Joined: 2004-07-29 2:23:01
Location: Örebro
Contact:

Post by AnotherGuy »

Kul att höra att även jag får till det ibland ;D
Någon som har en AMD64 s754 3700+ till salu?
Post Reply