En diktatur, en moralpolis?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

En diktatur, en moralpolis?

Post by fisk »

Då jag vet att det är kontroversiellt och fult att inte göra som alla moraliskt korrekta människor tänkte jag starta den här tråden som ett försök till en öppen diskussion mellan samhällets gynnare och dess degenerativa korrumptörer (exempelvis undertecknad), jag tar här (från en tidigare (nu låst) tråd ett uttalande som tycks vara relevant:
gummiboll wrote:jag förstååår dig. den passar inte in i erat lilla diktatursamhälle som ni byggt upp här!
Akta dig, moralpolisen kan komma att arrestera eder för den där sortens uttalande. Du är en hemsk människa! Botgör genom att donera 200 kronor till flodvågornas offer, och ring till någon miljonär som förlorat sin son och trösta henne. När hon mår lite bättre så har du blivit en bättre människa, vid det här laget är det okej att skriva här vilken underbar människa du blivit, gärna på ett sätt som markerar hur usla alla som inte gjort precis som du gjort är.

Förstått?

---

Ovanstående inlägg illustrerar min låga uselhet och respektlöshet, jag vet - kanske borde någon av mer gyllene moralisk fiber komma och undervisa oss lågt stående varelser på samhällets trappa i hur man skall göra bot mot sina synder... är ovanstående ett bra sätt? Eller är det bättre om man donerar 500 kronor, och talar om det för alla man känner, med uppmuntrande ord om välvilja och medmänsklighet?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag bryr mig inte särskilt mycket om det inte rör er i ryggen det som hände, men att börja skoja om det är bara för lågt. Därför låste jag tråden, inte för att försöka övertyga er om att ni ska känna sorg eller något sånt.

Men det spelar ingen roll vad jag skriver ändå, ni får ju inte gör som ni vill och därför blir vi de stora stygga moralpoliserna.
hej.
User avatar
UltraJo
Posts: 58
Joined: 2005-01-04 15:01:58

Re: En diktatur, en moralpolis?

Post by UltraJo »

fisk wrote:Då jag vet att det är kontroversiellt och fult att inte göra som alla moraliskt korrekta människor tänkte jag starta den här tråden som ett försök till en öppen diskussion mellan samhällets gynnare och dess degenerativa korrumptörer (exempelvis undertecknad), jag tar här (från en tidigare (nu låst) tråd ett uttalande som tycks vara relevant:
gummiboll wrote:jag förstååår dig. den passar inte in i erat lilla diktatursamhälle som ni byggt upp här!
Akta dig, moralpolisen kan komma att arrestera eder för den där sortens uttalande. Du är en hemsk människa! Botgör genom att donera 200 kronor till flodvågornas offer, och ring till någon miljonär som förlorat sin son och trösta henne. När hon mår lite bättre så har du blivit en bättre människa, vid det här laget är det okej att skriva här vilken underbar människa du blivit, gärna på ett sätt som markerar hur usla alla som inte gjort precis som du gjort är.

Förstått?

---

Ovanstående inlägg illustrerar min låga uselhet och respektlöshet, jag vet - kanske borde någon av mer gyllene moralisk fiber komma och undervisa oss lågt stående varelser på samhällets trappa i hur man skall göra bot mot sina synder... är ovanstående ett bra sätt? Eller är det bättre om man donerar 500 kronor, och talar om det för alla man känner, med uppmuntrande ord om välvilja och medmänsklighet?


Vilke bullshit, du skrev endast de där för att kunna kritisera.
Sen sätter du rättfärdiga dig själv e mycket underhållande.
Hade jag skrivit ovanstående hade tråden blivit låst fortare än ni hunnit ringa admin och lipa.
Cocaine is a hell of a drug
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: En diktatur, en moralpolis?

Post by Dissident »

Bra idé, din gamle räv. Jag återkommer med en nietzscheansk tolkning av ditt svammel senare ikväll.
Last edited by Dissident on 2005-01-05 17:49:34, edited 1 time in total.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

oh ja herre. jag har ringt sönder telefonen och ska nu leva fattig i resten av mitt moraliskt riktiga liv. men dock skulle jag behöva lite mat, så jag önslkar att i utbyte mot det få putsa herrns skor!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: En diktatur, en moralpolis?

Post by fisk »

DominatriX wrote:Vilke bullshit, du skrev endast de där för att kunna kritisera.
Sen sätter du rättfärdiga dig själv e mycket underhållande.
Hade jag skrivit ovanstående hade tråden blivit låst fortare än ni hunnit ringa admin och lipa.
Gjorde jag? Nu får jag be damen att förklara hur hon fick reda på min mening. Var det baserat på pur spekulation måhända? Ni gav mig en läxa kring att inte uttala mig om något jag inte visste något om, hur vore det om ni lät bli att hyckla i framtiden?

Jag anser inte att jag gör rätt, jag anser inte heller att jag gör fel. Det är moralpolisen som behagar bruka den sortens stämplar.
linc wrote: Jag bryr mig inte särskilt mycket om det inte rör er i ryggen det som hände, men att börja skoja om det är bara för lågt. Därför låste jag tråden, inte för att försöka övertyga er om att ni ska känna sorg eller något sånt.

Men det spelar ingen roll vad jag skriver ändå, ni får ju inte gör som ni vill och därför blir vi de stora stygga moralpoliserna.
Om vi inte brydde oss skulle vi inte överösa forum (såsom detta) med våra åsikter kring såväl olyckan som människors reaktioner. Att dessa ses som salt i såren kan jag förstå, men det anser jag inte vara ett argument för att förhindra den lagstiftade yttrandefrihet som råder i övriga landet (jag vet att forumet inte har yttrandefrihet).

Jag är lika genuint less på den tjocka feta syndabocksletande "felstämpel" jag fått inpräntad i min panna, som ni är less på oss respektlösa moralfelaktiga missgynnare med, som forumets störste välgörare påpekade, liten förmåga till tankeverksamhet.

Det är nästan som om vi startat vågen.

Image
Aotearoa - tino rangatiratanga
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

en del medlemmar på det här forumet verkar behöva lära sig att uppskatta livet mer och släppa sina teorier om allting, den här tråden är ytterligare ett bevis på det skulle jag vilja påstå...man blir ju fan deprimerad numera av trådarna/inläggen i allmänt prat. så var det inte förut
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Grim wrote:en del medlemmar på det här forumet verkar behöva lära sig att uppskatta livet mer och släppa sina teorier om allting, den här tråden är ytterligare ett bevis på det skulle jag vilja påstå...man blir ju fan deprimerad numera av trådarna/inläggen i allmänt prat. så var det inte förut
Du får gärna tala i mer konkreta termer och presentera någon form av argumentation bakom ditt uttalande så kan jag se om jag förstår vad du menar. Du blir deprimerad... okej, ja det är ju inte bra... vad är det som är så hemskt med teorier, och vad har det med uppskattning av livet att göra?
Aotearoa - tino rangatiratanga
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

hmm var det där verkligen så svårt att förstå...? ?!?
jag har faktiskt inga särskilda argument, jag uttryckte bara hur jag upplever lite av stämningen och de intryck man får av att vistas här nuförtiden..
men en del av min poäng var att man inte ska grubbla för mycket på allting, för då försvinner hela livsglädjen till slut, och jag tycker nästan det verkar som att den redan har försvunnit för vissa.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Grim wrote:hmm var det där verkligen så svårt att förstå...? ?!?
Ja, annars hade jag inte bemödat mig med att fråga.
jag har faktiskt inga särskilda argument, jag uttryckte bara hur jag upplever lite av stämningen och de intryck man får av att vistas här nuförtiden..
Kanske om du lät bli att känna efter så mycket, och övertolka så mycket av vad vi skriver så kanske du hade tid över till att öka din livsglädje ännu mer? Jag hakar på ditt resonemang, men det kan likväl vändas åt andra hållet.

men en del av min poäng var att man inte ska grubbla för mycket på allting, för då försvinner hela livsglädjen till slut, och jag tycker nästan det verkar som att den redan har försvunnit för vissa.
Tycka, tro och gissa om folks livsglädje är något som många gör, men det är precis lika spekulativt som "våra teorier". Tack för visat intresse.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Grim wrote:en del medlemmar på det här forumet verkar behöva lära sig att uppskatta livet mer och släppa sina teorier om allting, den här tråden är ytterligare ett bevis på det skulle jag vilja påstå...man blir ju fan deprimerad numera av trådarna/inläggen i allmänt prat. så var det inte förut
varför ska man släppa sina teorier om ingen kan motbevisa de tillräckligt starkt för att man ska vilja överge dem?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

gummiboll wrote:varför ska man släppa sina teorier om ingen kan motbevisa de tillräckligt starkt för att man ska vilja överge dem?
We are the Svensson! Resistance is futile! Prepare to be assimilated! ;D
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Bara för att jag vill se folks reaktioner så skriver jag följande.

Vissa borde få sina "Skapa ny tråd" rättigheter indragna.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Jag skall sammanfatta min hållning i frågan något vulgärt:

Jag brydde mig om offren för tsunamin till dess att media sökte horifiera och profitera på min medkänsla. Faktum är att jag fortfarande bryr mig, på ett intellektuellt plan men inte känslomässigt. Vad som stör mig än mer är när någon, i det här fallet media och politiker, söker tala om för mig hur jag skall reagera, vad jag skall känna och vad jag skall göra åt saken (för att vara en god människa och visa solidaritet).
Finns det något mer störande än att läsa om hur någon kändisjournalist stod och bakade bullar och hur hon grät när hon fick besked om vad som hade hänt? Faktum är att jag upplever det som smått roande att beskåda bristen på perspektiv och självinsikt hos dessa själsliga hallickar, som med det ena desperata utfallet efter det andra, försöker prostituera oss.

ps. En miljon kostar det att få mig att gråta en hel timme. ;( Jag godtar VISA-kort.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

eruku wrote:Bara för att jag vill se folks reaktioner så skriver jag följande.

Vissa borde få sina "Skapa ny tråd" rättigheter indragna.
det låter som en strålande idé! nu borde vara rätt tid att slå till då det börjar gro lite ilska hos människorna här. tänk om det leder till revolution! ve och fasa. för... :-/ föör tänk om folk skulle få säga vad de vill. vad illa allt skulle gå. tänk om allmänt prat skulle bli jus allmänt prat. nu ska jag gå och torka bort tårarna, som denna fasansfulla tanke skapat, som nu smeker min porer..
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag håller med dig till punkt och pricka Cappuccino, det är precis den sortens missionär- och inkvisitionstänkande jag är emot. Media har verkligen tryckt på med glödheta bränngafflar kring att få folk att känna en viss typ av känslor, sedan har man letat efter syndabockar som inte reagerat på rätt sätt, och stenat dem.

De samlas kring midnatt vid kullen, facklor åt alla, för att tala om hur kättarna skall sättas åt.

eruku: Ja, det är hemskt när människor får säga vad de tycker!!013!!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

fisk wrote:Jag håller med dig till punkt och pricka Cappuccino, det är precis den sortens missionär- och inkvisitionstänkande jag är emot. Media har verkligen tryckt på med glödheta bränngafflar kring att få folk att känna en viss typ av känslor, sedan har man letat efter syndabockar som inte reagerat på rätt sätt, och stenat dem.

De samlas kring midnatt vid kullen, facklor åt alla, för att tala om hur kättarna skall sättas åt.
du får det att låta som att man skulle kunna få sig en egen roll i shrek. så jag är redo att springa in i fackeltåget för min stund i rampljuset. fast där hamnar jag nog även om jag skulle råka sätta eld på hela tåget. det verkar vara det senare du strävar en aning efter fisk.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Att folk orkar.

Nåväl, efter att ha funderat över frågan lite kort så ligger min sympati med de moderatorer/administratörer som ska försöka se till att det hela inte bryter ihop till ömsesidigt napalmbombande.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

aiwass wrote:Att folk orkar.

Nåväl, efter att ha funderat över frågan lite kort så ligger min sympati med de moderatorer/administratörer som ska försöka se till att det hela inte bryter ihop till ömsesidigt napalmbombande.
det jag inte förstår är varför folk tror att det skulle bli så, är det för att det är vad ni själva skulle syssla med om ni fick tillfälle?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Personligen så tycker jag det här ämnet har frambringat den första ärliga diskussionen här på länge. Folks genuina rädsla för andra åsikter presenterar sig ganska tydligt.

edit: Ja, jag är rädd för tvånget som "den andra sidan" utsätter mig för.
Last edited by fisk on 2005-01-05 19:11:12, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

fisk wrote:Personligen så tycker jag det här ämnet har frambringat den första ärliga diskussionen här på länge. Folks genuina rädsla för andra åsikter presenterar sig ganska tydligt.
jag kan inte annat än hålla med. genomskådar man en viss rädsla hos mig med?
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Men stå i ert hört och tjura då.

Hur mycket vettigt i diskutionen tillför inlägg som:
fisk wrote:What do you do with a blue elephant?

Cheer him up!
Det är ju därför trådarna låsta, inlägg radera och ny förbannade. Skriv inte inlägg som inte tillför något till disskutionen. Det heter som sagt tidigare allmän prat inte skitsnack.

Jag talar bara för mig när jag skriver det här...
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

gummiboll wrote:det jag inte förstår är varför folk tror att det skulle bli så, är det för att det är vad ni själva skulle syssla med om ni fick tillfälle?
Har varit admin själv (inte här, nej). Skulle jämka folk med åsikter liknandes mina, Kelt/wicca-romantiker, en ärkekonservativ jänkare (16år, kristen, Georgia, ledare för NRA's lokala ungdomsförening...).

Jaja, kanske bara jag som har en tendens att ögna nödbromsen efter den turen. (Min egen rädsla skulle väl alltså primärt vara för att misslycklas med vad som i grunden var ett förtroendeuppdrag, sekundärt för social oro i min närmiljö.)

Och ska vi spinna vidare på detta så, Fisk, vad kan egentligen sagda press leda till i värsta fall? (Kan den inget göra så är det ju inte mycket att frukta.) Jag har svårt att se mig själv som en Svensson vad gäller ideer och värderingar, men jag har inga problem med dylikt tryck (tror jag, fan vet vad demoner man egentligen huserar, men men).
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

aiwass wrote:Fisk, vad kan egentligen sagda press leda till i värsta fall? (Kan den inget göra så är det ju inte mycket att frukta.) Jag har svårt att se mig själv som en Svensson vad gäller ideer och värderingar, men jag har inga problem med dylikt tryck (tror jag, fan vet vad demoner man egentligen huserar, men men).
Pressen kan leda till att den här syndabocksstämplingen, åsiktsfrihetsinskränkningen och svenssonmentaliteten fortsätter, det vill säga sättet som alternativt tänkande blir behandlat på av den tydliga majoriteten (eruku & co.) - jag har personligen inget emot empati, respekt, eller överhuvudtaget någons specifika, eller generella åsikt. Det är när det blir normativt att man skall tycka på ett visst sätt som jag sätter mig på tvären. Personer kallar det för "att stå och tjura" när man inte tycker som de gör, och råkar man inte ha samma värderingar som någon annan så blir man kallad tankemässig krympling.

Jag har inget emot folks åsikter, jag citerar en gammal kändis och säger: "Jag håller inte med om vad du säger, men jag skulle dö för din rätt att få säga det". Det är när folk vill sätta stopp för den här rätten som jag blir riktigt bister, och det är på den vägen det barkar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Frågan är då vad, exempelvis ditt inlägg om Blue Elephant gjorde för att uttrycka dina åsikter och för att stärka yttrandefriheten?
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply