En diktatur, en moralpolis?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

TinyTeeth wrote:Frågan är då vad, exempelvis ditt inlägg om Blue Elephant gjorde för att uttrycka dina åsikter och för att stärka yttrandefriheten?
Det var ett humoristiskt inlägg kring elefanterna som syftade till att förmedla huruvida elefanternas reaktion var så relevant i det stora sammanhanget. Skall man bli korsfäst för humor nu också?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Det som jag tycker är underhållande, är mediernas motsägelser.
Trots deras visade medkänsla för de drabbade, så är de i kåtslag och extas över sådana här händelser.
As we speak sitter de säkert och firar med champagne var dag, men utåt sett skulle de aldrig våga erkänna det, förstås.

SKÅL!
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
MisterBister
Posts: 223
Joined: 2004-12-25 12:30:17
Location: Göteborg

Post by MisterBister »

Vad jag har förstått så tycker du, fisk, att det är fel att media förklarar hur hemskt det är där nere för att få oss att betala in pengar så att ordning kan bli återinförd så fort som möjligt och att vi, sedan, kan känna en "lättnad" över att vi har "bidragit" i hjälpinsatsen.

Pengar är något man får för ett uträttat arbete, om man då skickar ner säg 200kr har man ju då indirekt medverkat i hjälpinsatsen i två timmar (förutsatt att man får 100kr/h i lön) och KAN därför känna en lättnad över att göra detta.
Nu kan man ju fråga sig huruvida media sköter det här med att spela på våra känslor på ett bra sätt eller inte men det är ju en annan sak.

-------

För övrigt så hade jag hemskt gärna velat att du, fisk, försökte minska en aning på dina "krångliga" ord då det faktiskt försvårar läsningen, om inte bara för mig så för många andra också; och istället försökte skriva om din text så att den blev lite mer lättförståelig.
Jag kan tänka mig att många missförstår det du säger på grund av detta.

Sedan hade jag också hemskt gärna sett att du försökte referera dina texter lite mer. Ibland känns det som om du skriver ett helt A4 med text, skulle kunna skrivas om med ett fåtal meningar.

Exempelvis:
Du får gärna tala i mer konkreta termer och presentera någon form av argumentation bakom ditt uttalande så kan jag se om jag förstår vad du menar
Hade ju kunnat skrivas om till:
"Kan du skriva i mer klarspråk med mer tydliga argument, så jag förstår."

Nu kanske detta inte var det mest lysande exempel på ditt, ibland, svårtlästa sätt att skriva, men huvudsaken är att du i alla skall förstå vad jag menar.
"Du är inte dum, du har bara lite otur när du tänker."
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Det var ett humoristiskt inlägg kring elefanterna som syftade till att förmedla huruvida elefanternas reaktion var så relevant i det stora sammanhanget. Skall man bli korsfäst för humor nu också?
Det var i vilket fall som helst inte ett inlägg som gav något för diskussionen. Jag förstod i alla fall inte vad du menade tills du förklarade det nu.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

MisterBister wrote: Vad jag har förstått så tycker du, fisk, att det är fel att media förklarar hur hemskt det är där nere för att få oss att betala in pengar så att ordning kan bli återinförd så fort som möjligt och att vi, sedan, kan känna en "lättnad" över att vi har "bidragit" i hjälpinsatsen.
Det finns en grå zon mellan att illustrera det hemska och att manipulera folk, jag tycker att media för närvarande ligger lite väl nära manipulering och borde vara mer fokuserade på att försöka ge information. Det blir väldigt hetsigt i populärmedierna med väldigt många "skicka pengar"-logotyper blandat med en näst intill fetischistisk inställning till att skriva "antal döda" med så många siffror som möjligt. Jag tycker det är jobbigt och falskt att media nyttjar sin ställning i samhället som informatör och istället tar den här hetsande typen av roll.

Jag tycker vidare att det är jobbigt hur lätt folk låter sina åsikter styras av löpsedlar och rubriker från medier som man veckorna tidigare bespottat för sitt oprecisa sätt och sin bristande journalistik och sedan med detta i ryggen börjar utse syndabockar till höger och vänster. Hur många i trygga lilla Sverige, på individ- eller regeringsnivå hade kunnat förbereda sig på något sådant här? Och varför skall någons reaktioner dömas som felaktiga?

Den lättnad du beskriver har jag inte heller något emot, det är en personlig sak. Men likväl som jag tycker illa om telefonförsäljare, propaganda, och missonärer som ringer på dörren och talar om för mig vad jag skall tänka och tycka så tycker jag illa om folk som talar om hur goda de är, och hur felaktiga alla är som inte tycker likadant.
Nu kan man ju fråga sig huruvida media sköter det här med att spela på våra känslor på ett bra sätt eller inte men det är ju en annan sak.
Det tycker jag inte alls, jag tycker det är högst relevant i diskussionen hur media påverkar och spelar på människors knappar för att orsaka en viss sorts reaktion. Lite som (för att dra en paralell till hur man vill få människor att tänka på ett visst sätt i krigstid) Göring uttryckte det:
Voice or no voice, the people can always be brought to the
bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them
they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of
patriotism and exposing the country to danger. It works the same in
any country.
När det näst intill blir ett systemerat angiveri (den här mentaliteten går tyvärr utanför 64bits) så blir jag mörkrädd, nu vill människor jag känner konfrontera mig för att jag inte donerat pengar, och därmed inte visat min rätta respekt... det är lite den vägen jag tycker den här hysterin leder åt.

---
Tinyteeth wrote: Det var i vilket fall som helst inte ett inlägg som gav något för diskussionen. Jag förstod i alla fall inte vad du menade tills du förklarade det nu.
Jag respekterar din åsikt, även om jag tyckte att den tråden behövde en något lättare stämning, vilket jag tyckte mitt inlägg tillförde.


OT: MisterBister, jag skriver på det vis jag spontant uttrycker mig på i skrift. Det är sällan uttryckt i felaktig grammatik, eller med felaktig stavning. Är språkbruket för komplicerat för er så har ni med full rätt tillåtelsen att ignorera det. Jag skriver för att uttrycka min åsikt, huruvida man önskar/orkar läsa vad jag har att säga är upp till var enskild individ.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MisterBister
Posts: 223
Joined: 2004-12-25 12:30:17
Location: Göteborg

Post by MisterBister »

fisk wrote: OT: MisterBister, jag skriver på det vis jag spontant uttrycker mig på i skrift. Det är sällan uttryckt i felaktig grammatik, eller med felaktig stavning. Är språkbruket för komplicerat för er så har ni med full rätt tillåtelsen att ignorera det. Jag skriver för att uttrycka min åsikt, huruvida man önskar/orkar läsa vad jag har att säga är upp till var enskild individ.
Ok, jag tycker bara att det är synd att man går miste om så mycket, då du tydligen har många och bra åsikter, på grund av en sådan ynklig sak som språkval.
"Du är inte dum, du har bara lite otur när du tänker."
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

MisterBister wrote:Ok, jag tycker bara att det är synd att man går miste om så mycket, då du tydligen har många och bra åsikter, på grund av en sådan ynklig sak som språkval.
För mig är inte språk något jag väljer, det är något som finns där, precis som dialekt, ögonfärg och attityd. Just nu är min attityd färgad av något som Dave Mathews band sjunger:

"If you don't step in line we'll lock you away. It's a typical situation in these typical times."
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
UltraJo
Posts: 58
Joined: 2005-01-04 15:01:58

Post by UltraJo »

Someone needs to get out moore.
Nämner inga namn.
Cocaine is a hell of a drug
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

DominatriX wrote:Someone needs to get out moore.
Nämner inga namn.
Som om rättframhet vore skadligt. Är det så jobbigt med åsikter utöver dina egna att du behöver ta till personangrepp för att skildra din frustration? Vad sedan "to get out moore" har att göra med varken språkbruk eller betraktelsesätt att göra övergår mitt lilla förstånd. Fortsättningsvis föreslår jag att du håller dig till ämnet. (För övrigt får jag för mig att jag "var ute" när du fortfarande gick omkring i blöjor).

The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently. /Nietzche
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
UltraJo
Posts: 58
Joined: 2005-01-04 15:01:58

Post by UltraJo »

Fisk kände du att du tog åt dig på något vis?

Håll dig till ämnet, tack.
Cocaine is a hell of a drug
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det mest patitiska jag såg var på tv för ett tag sedan satt och zappade kommer inte ihåg vilken kanal det var, hur som helst så var det göran och gänget som stod och bölade. Jag menar det måste väl ändå vara för syns skull eller? jag visst det är tragiskt det som har hänt, det är väl ingen som säger nåt annat. Men att sitta och grina för det från deras sida känns lite falskt om du frågar mig.
We dance to all the wrong songs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

dpinto wrote:Det mest patitiska jag såg var på tv för ett tag sedan satt och zappade kommer inte ihåg vilken kanal det var, hur som helst så var det göran och gänget som stod och bölade. Jag menar det måste väl ändå vara för syns skull eller? jag visst det är tragiskt det som har hänt, det är väl ingen som säger nåt annat. Men att sitta och grina för det från deras sida känns lite falskt om du frågar mig.
Jag håller med dig, jag blir lite fundersam när det händer just då kamerorna är påslagna.

OT: Ah, the redoubtable DominatriX...and Microbrain! Growl for me...let me know you still care.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
UltraJo
Posts: 58
Joined: 2005-01-04 15:01:58

Post by UltraJo »

fisk wrote:
dpinto wrote:OT: Now be a good annoying little insect and please die, will you?

Nej yttrandefriheten tillhör mej lika mycket som dig.

Och det du skrev kan uppfattas som hot, och det är inte speciellt trevligt tycker jag.
Så nu kan du gå och lipa till admin.
Cocaine is a hell of a drug
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

DominatriX wrote:
fisk wrote:
dpinto wrote:OT: Now be a good annoying little insect and please die, will you?

Nej yttrandefriheten tillhör mej lika mycket som dig.

Och det du skrev kan uppfattas som hot, och det är inte speciellt trevligt tycker jag.
Så nu kan du gå och lipa till admin.
Huh?
We dance to all the wrong songs
User avatar
UltraJo
Posts: 58
Joined: 2005-01-04 15:01:58

Post by UltraJo »

sorry dpinto, de blev fel det var fisk som först skrev en text som han tydligen inte var nöjd med så han gick tillbaka och ändrare bort hotet som stod i den.

Duktigt.
Cocaine is a hell of a drug
User avatar
Massive
Posts: 184
Joined: 2004-08-27 12:31:14
Location: Många ställen
Contact:

Post by Massive »

Själv tycker jag att det har gått i helt fel riktning. En mer kallhjärtad praktisk tillvägagångs från medier och informationsstyre hade enligt mig varit bättre. Att starta detta moraliserande och 'tycka synd' taktik är fel enligt mig. Visst, folk kan ha empati för offren och vill kunna hjälpa till att stödja insatsen. Men att medierna i princip trycker ner sådan tung moralisk ställning i halsen på folk tycker jag är vidrigt. Problemet är mest att man hamnar i en moralisk ställning där det finns en korrekt och god inställning och en fel och ond en. Man sorteras in i grupper där folk kan se ner på och kritisera en beroende på hur man har mottagit situationen.

Själv har inte katastrofen rört mig ryggen alls. Den existerar endast där i siffror i mitt huvud och samvete. Att det är svenskar närvarande har inte heller påverkat mig nämnvärt. Bara för att de är landsmän så påverkar det inte mig på något annat sätt än någon annan katastrof.

Vad drar man för slutsats av detta? Att jag är en kall, ond och vidrig människa? Ok, fint. Jag ser mig inte som sådan.
Jag har hjälpt folk på nätet med stora bekymmer, såsom självmord ensamhet och liknande destruktiva bekymmer. Är jag småsint bara för att jag kan känna empati för människor som jag känner och bryr mig om?

Själv tycker jag inte att det finns något försvarbart med att förhindra folk att ironisera eller skämta om denna sak. Man borde nog lätta upp stämningen av det hela och se mer praktiskt på saken.

Att tvinga folk att känna gör bara att dom stretar imot mer.
AthlonXP 2800+ | 1024 MB RAM | Seagate Barracuda 160 GB | GeForce 6600 GT | SoundBlaster LIVE
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Verkar som en rätt så tråkig och ointressant diskussion med alla positioner fastslagna på förhand.
Ha det så roligt barn, jag sitter över den här dansen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

DominatriX wrote:Someone needs to get out moore.
Nämner inga namn.
Herregud, jag tänkte skriva exakt samma sak. Ingen ska ju upp tidigt imorgon, varför sitter ni här och surar istället för att gå ut och dränka meningslösheten i berusningsmedel?

När ni pratar såhär njuter ni inte av att diskutera, OCH DET FINNS INGET ATT KOMMA FRAM TILL!

Så om ni inte njuter av resan finns det ingen njutning kvar era saddon.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Saken är den att det är svårt att ha någon för-och-emot-diskussion här, då det i grunden handlar om yttrandefrihet och åsiktsfrihet. Är man emot vad vi har att säga, så är man emot det fria ordet, och det är en linje argument som iallafall jag personligen inte är särskilt intresserad av att höra (ja, jag kan höra den motsatta sidan av det här uttalandet).

En poäng är den att om man öppnar en diskussion om ett ämne och man tycker (som i det här fallet) att den ena sidans åsikter är felaktiga bör man kanske skära ned på pajkastningen och istället stå för sin sak, kan man argumentera tankesätt, åsikter, känslor, och så vidare. Saken är den att hittills har ingen varit ute efter någon diskussion, har man (läs jag) uttryckt en åsikt som har varit av motsatt karaktär har jag fått rena förolämpningar tryckta i ansiktet... Big Bird här t.ex. gjorde ett uttalande:
Folk är döda.
Sånt påverkar en. Oavsett om man sitter hemma i trygga sverige eller inte. Annars lider man av en brist på inlevelseförmåga och en stympad tankevärld.
Det här är den linje av argument som jag är så fantastiskt emot, och det är egentligen kärnan i diskussionen överhuvudtaget. Här handlar det inte längre om att höra hur händelsen påverkat en utan snarare om att reagerar du inte på rätt sätt så saknar du inlevelseförmåga och har en stympad tankevärld.

Den här typen av yttranden kan frustrera in i det minsta, och även om jag kan förstå enskilda reaktioner så är det något som satts i system. Fortfarande pågår det, man "är inte ute" tillräckligt mycket om man resonerar på det här viset, man "står där och tjurar" om man har den här linjen åsikter.

Som om det fanns något dolt regelsystem som talade om för oss hur vi skall agera för att inte bli behandlade som idioter av gemenskapen. Vi talar inte om någon nazism här, inte om någon rasism, inte om någonting kriminellt, vi talar om genuina reaktioner och respons efter medias och samhällets reaktion efter en olycka.

Pync här säger att det inte finns något att komma fram till, jag håller inte med, det finns många saker att komma fram till, och en av dem handlar om den mest fundamentala av mänskliga slutsatser, nämligen rätten till fria åsikter.

För mig handlar det här inte om något annat än min privata åsikt, och om att försöka diskutera den, men det är uppenbart att det råder en tydlig markering kring att den här sortens reaktion skall tystas ned, helst skall man hålla käften och låta folk "få sörja ifred".

Vi sörjer alla på olika sätt, ursäkta om jag inte "rättar mig i ledet och följer normen", utan reagerar som jag känner och jag tycker.

Diskussionen har handlat om rätten att uttrycka åsikter lika mycket som att den har handlat om sitt sätt att reagera, hittills har jag (eller någon annan) inte sagt att en person som reagerar med genuin empati och sorgefull respekt på något för denne fruktansvärt som hänt är en krympling, eller överhuvudtaget har gjort något fel, då jag inte ens är ute efter den sortens stämplar.

Det jag reagerar på är att om jag inte reagerar likadant så skulle det vara något fel på mig.

Det är något jag minst sagt ogillar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

jocke000 wrote:
Ett stark bekräftelse på att du inte respekterar de sörjande finner vi i denna tråd: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... &start=200
Där du bröt 3 minuters tystnaden som varade i hela EU från 12.00-12.03 som lyckegard skev, med en onödig anmärkning.
Du skämtar nu, va? Bröt han den av EU Bestämda Gemensamma Sorgetiden?! :o

Hur kan man bli så förgrymmad? Han måste vara en fascist, eller nåt.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Cappuccino wrote:
jocke000 wrote:
Ett stark bekräftelse på att du inte respekterar de sörjande finner vi i denna tråd: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... &start=200
Där du bröt 3 minuters tystnaden som varade i hela EU från 12.00-12.03 som lyckegard skev, med en onödig anmärkning.
Du skämtar nu, va? Bröt han den av EU Bestämda Gemensamma Sorgetiden?! :o

Hur kan man bli så förgrymmad? Han måste vara en fascist, eller nåt.
Det skulle jag inte säga men att göra något sådant endast "för att" känns ganska så onödigt. En "tyst minut" är trots allt till för de som känner att de vill visa respekt för något. Om fisk på så vis inte kände för att visa respekt för denna olycka genom att hålla tysthet under dessa tre minuter så är det självklart upp till honom och jag dömmar iaf inte ut honom som en ond människa bara för det, även om jag tycker att det var onödigt att göra något sådant endast för att provosera.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: En diktatur, en moralpolis?

Post by linc »

fisk wrote:Om vi inte brydde oss skulle vi inte överösa forum (såsom detta) med våra åsikter kring såväl olyckan som människors reaktioner. Att dessa ses som salt i såren kan jag förstå, men det anser jag inte vara ett argument för att förhindra den lagstiftade yttrandefrihet som råder i övriga landet (jag vet att forumet inte har yttrandefrihet).

Jag är lika genuint less på den tjocka feta syndabocksletande "felstämpel" jag fått inpräntad i min panna, som ni är less på oss respektlösa moralfelaktiga missgynnare med, som forumets störste välgörare påpekade, liten förmåga till tankeverksamhet.

Det är nästan som om vi startat vågen.
Nu drar du alla över en kam känns det som. Jag har iaf inte gett dig eller någon annan den där "felstämpeln" som du kallar den. Jag höll med dig i mycket av det du skrev då big_bird reagerade i tråden "30 000 döda". Att jag inte skrev nåt om det i tråden var för att jag inte var intresserad av diskussionen öht.

Det jag anser är respektlöst är det ni gjorde i tråden "150 000 döda", att håna det som har hänt. Hela stämningen i den tråden från första inlägget var uppåt väggarna. Hade pync velat ha en seriös diskussion om det du skriver här i tråden hade han inte skrivit det första inlägget så som han gjorde. Istället får vi dig, pync och dissident som trycker på så mycket ni kan i hopp om att någon ska reagera, samtidigt som gummiboll ger oss kängor för att vi har "byggt upp ett diktatursamhälle".
hej.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

1. Jag bröt inte någon tyst minut med flit, jag hade "en tyst minut", min var dock inte tre minuter lång. Det är dock precis den här hysterin jag talar om, det jag skrev, 1 minut och 50 sekunder in i den heliga tysta minuten var "Absolut", det var inget hånande försök, endast om man sökte efter det så fann man en orsak till att bli upprörd... och folk blev (uppenbarligen) upprörda.

2. Det jag uttryckte i "150 000 döda"-tråden:
Det är så hemskt! Alla borde få hem rätt kroppar istället för dessa hemska massgravar, det får mig att tänka på andra världskriget och alla judars massgravar! Sedan måste vi skicka dit svenska poliser som kan sätta åt de nedriga lokalinvånarna som stjäl från kropparna! Jag tycker också att vi inför ett nytt demokratiskt system därnere, de verkar ju inte ha någon koll alls, vårt land är så mycket bättre... och för övrigt, om de nu inte har något bröd, kan de inte äta bakelser istället?
Var att peka på någonting som jag tycker är respektlöst, svenskarna tänker mer på att få hem rätt kroppar, och att den lokala myndigheten beter sig konstigt, samt att det "är sjukt" att de gräver massgravar än vad de bryr sig om att försöka satsa resurser på att rädda de som faktiskt överlevt olyckan. Den enda artikel som överhuvudtaget sett det här från "ett annat perspektiv" som jag läst var en i expressen som handlade om lokala två pojkar som stal från kroppar för att få mat för dagen. Reaktionerna jag hört från de som uppmärksammat att det stulits från kroppar har varit enbart negativt, man skiter fullständigt i att det inte skickats ut några förnödenheter dagarna efter olyckan, utan man är hysteriskt intresserad av att få hem "rätt kroppar" och att se till att myndigheterna skjuter de djur som ger sig på en mängd lik som för de närvarande är omöjligt att hantera.

Jag var hemma hos mina föräldrar häromdagen och hörde på radio en journalist som rapporterat att svenskar därnere var frustrerade över att ingen polis var närvarande och såg till att kropparna hade kvar sina tillhörigheter.

Detta anser jag vara respektlöshet om något. Jag upplever inte det jag skriver som ett hånande, men eftersom det uppfattats så så ber jag de som tagit illa upp av det inlägget om ursäkt. Dock förstår jag inte vad ni menar med "trycker på", men undertecknads inlägg har dock aldrig skrivits för att provocera rörande detta ämne, bara ärliga reaktioner.
Det jag irriterar mig på hos dig är att du inte respekterar de sörjande och lämnar dom ifred. Du vänder ju på allt och får det till att vara en dålig sak, att hjälpa folk och sjänka pengar.
Jag har inte gått fram till någon sörjande och sparkat på dem. Jag har inte "vänt på allt", jag har däremot sagt vad jag spontant känner, tänker och tycker - inget (förutom en reaktion på ett provokativt inlägg från Big_Bird) har varit riktat mot någon enskild individ. Vad jag däremot har gjort är generellt ifrågasatt människors motiv, jag finner ingen rim och reson i att skänka pengar OCH SAMTIDIGT kasta skit på de som inte gjort det.

"Titta jag har donerat pengar, å vad bra jag är... har inte du donerat pengar? Usch vad uselt, ALLA borde donera pengar... annars är de usla"

Jag vet inte om ni av flit låter bli att läsa inläggen i den här tråden, för de är ganska inriktade på en viss typ av "missionärsbeteende", vi (och jag) har tydligt markerat att vi inte har något emot de som har empati, sörjer, och donerar pengar. Det är när de gör det till en missionärssak vi stör oss, precis lika mycket som man stör sig när det ringer i telefonen fyra gånger på en timme och någon vill sälja något till en... man får inte göra valet själv, utan man skall hetsas till att välja.

---

edit: Hursomhelst, jag har sagt vad jag har att säga i debatten, jag kommer inte delta i diskussionen överhuvudtaget längre. Linc hade förmodligen rätt i att det var meningslöst att diskutera... iallafall om man inte höll med.

Whatever.
Last edited by fisk on 2005-01-06 11:59:54, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ge oss konstruktiv kritik, få saker tycker vi bättre om. Vi har en hel forumavdelning dedikerad till klagomål, ifrågasättande och gnäll. Allt för att visa att det vi vill ha är en dialog, vi är inte här för att styra efter våra egna huvuden. Vi försöker skapa en trevlig gemenskap.

Ett av medlen för att åstadkomma gemyt är våra regler, de reflekterar i första hand våra medlemmmars åsikter och önskemål men tar givetvis också hänsyn till svenska lagen och andra yttre omständigheter. Det är viktigt att komma ihåg att dessa inte är satta i sten eller av Hilbert givna. Vill ni ändra på något, föreslå det så kommer det att läsas diskuteras och antingen införas, bordläggas eller förkastas.

Jag vill också passa på att påminna om en regel.

Moderatorer modererar. Ingen annan. Försök komma ihåg det, men vill ni ändra på det så posta ett inlägg i responsforat.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Vissa här tror att de har snubblat på en slutgiltig sanning som de skulle älskas för om de bara fick tid att förklara för alla. När dessa människor säger något otrevligt och blir tystade tolkar de situationen som att de blir tystade för att deras sanning är för avancerad och svår för den dumma pöbeln.

Det är skillnad på att vara poltiskt inkorrekt och bara otrevlig.

Själv har jag ingen sanning, jag bara säger saker som jag tycker är roliga, sakerna är ibland otrevliga och då blir det fel.

Förlåt.

Ps. Jag tycker jag är humor rensas lite väl hårt här, men jag har ingen talan efter att blivit rättfärdigt rensad så oräknerligt många gånger. Ds.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Post Reply