Microsoft Windows AntiSpyware

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Microsoft Windows AntiSpyware

Post by Najze »

Microsoft har idag släppt en testversion av AntiSpyware; ett program som kort och gott ska förhindra spyware att komma in i din dator. AntiSpyware klarar av att förhindra över 50 sätt som spyware kan ta sig in på din dator.

En bild på hur programmet ser ut finns att skåda hos Neowin.

Om Microsoft lyckas med att avvärja spyware får du själv avgöra, genom att ladda ner beta-versionen. Eftersom det endast är en testversion (beta) av programmet, så installerar ni det på egen risk.

Kommentera gärna vad ni anser om Microsofts försök att stoppa spyware.
Last edited by Najze on 2005-01-06 23:09:19, edited 1 time in total.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Smart. Först skapar de en helt ny marknad genom att släppa en browser som gör att folk får spyware på sina maskiner, sen är det bara skörda.

Vänta bara tills det programmet är integrerat i windows och kräver en prenumerationsavgift precis som alla antivirusprogram. ;)
hej.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag minns inte var jag läste det men det gick rykten om att det skulle släppas gratis först och senare antagligen skulle säljas. Men det är kanske som sagt bara elaka rykten.
» the empire never ended
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Man får ju lätt för sig att den typen av funktionalitet skulle varit med i OS:et
mest hela tiden, och definitivt både gratis och uttestat om man nu får det i
efterhand.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Det var via OSNews jag läste ryktet.
Microsoft's tool, expected to be available within 30 days, initially will be free but the company isn't ruling out charging for future versions. "We're going to be working through the issue of pricing and licensing," Nash said. "We'll come up with a plan and roll that out."
http://abcnews.go.com/Business/wireStory?id=337620

Följande stod även i kommentarerna till det:
"The idea that Bill Gates has appeared like a knight in shining armor to lead all his customers out of a mire of technological chaos neatly ignores the fact that it was he who by peddling second-hand, second-rate technology, led them all into it in the first place."
Det skall visst ha sagts/skrivits av Douglas Adams.
» the empire never ended
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

"The idea that Bill Gates has appeared like a knight in shining armor to lead all his customers out of a mire of technological chaos neatly ignores the fact that it was he who by peddling second-hand, second-rate technology, led them all into it in the first place."
Men hur ska man kunna åtgärda problem om de inte finns? :P

1 CREATE $PROBLEM
2 SOLVE $PROBLEM
3 GOTO 1


Så länge Spybot finns och är gratis så tror jag att det kan vara svårt att ta betalt för MS Windows AntiSpyware. Lite som att det är svårt att göra en webläsare som folk måste köpa i dagsläget när det finns bra gratis alternativ, även om Opera lyckas sälja en del. Men de kanske lyckas genom att lägga in det i XP SP3 när det nu kommer och/eller integrera i Longhorn och låta det vara gratis några år så att 'alla använder det' och 'behöver det'. Sen vid senare tillfälle säger man att från och med 1 januari 2010 så måste man betala för det och eftersom du också måste vara säker bla bla bla så kan du förboka redan nu etc etc. Eller något i den stilen.
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Lite gnälligt här

Post by ruva »

Lite gnälligt här

Men jag tog ändå hem programmet och installerade det. Programmet hittade inget mer än Adware hittat men det som jag gillar med detta rogram är att realtidsskyddet är gratis. Vi får väll se hur det funkar. Ofta tröttnar jag på realtidsskydd då de varnar mycket i onödan och jag hellre då scannar en gång om dagen istället.

Funkar programmet bra och fortsätter vara gratis är det ju en god service från Microsoft. Sedan finns det, som sagt, andra gratisvarianter som nog inte är sämre.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
ano

Microsoft antispyware

Post by ano »

Lilte löjligt vill jag påstå. Enligt bilden så är det ju Giant antispyware.
Med andra ord en inköpt produkt. http://www.giantcompany.com/p_antiSpyware.htm
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Microsoft antispyware

Post by elvenman »

ano wrote:Lilte löjligt vill jag påstå. Enligt bilden så är det ju Giant antispyware.
Med andra ord en inköpt produkt. http://www.giantcompany.com/p_antiSpyware.htm
http://www.idg.se/ArticlePages/200501/06/20050106213922_PFA/20050106213922_PFA.dbp.asp wrote:Efter att i december köpt upp företaget Giant Software, lovade Microsoft att snabbt komma med en betaversion av ett verktyg som ska ta bort spionprogram. Nu finns en engelsk betaversion tillgänglig av Microsoft AntiSpyware.
Öhh, ja?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
ano

Antispyware

Post by ano »

Har kört med "orginalet" ett bra tag. Läste tester över dessa program, och den var bland dom bästa. Har kört en massa utav dom. Och tycker nog att detta hittade mest skräp.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Lite gnälligt här

Post by GuessWho »

svendolph wrote:Lite gnälligt här
Kanske det, men det är lite humor också.
Om jag/vi har förstört din förmiddag genom att vara gnälliga så ber jag om ursäkt å min och deras* vägnar.

* Gäller enbart de som låter mig representera dem i denna ursäkt.

svendolph wrote:Funkar programmet bra och fortsätter vara gratis är det ju en god service från Microsoft.
Sant. Det återstår väl att se när det har funnits ute ett längre tag, vad folk tycker om det då. Det kanske är det bästa som har hänt sen skivat bröd ;)
ano

Post by ano »

Skivat bröd har ju utvecklats till att få hål i mitten.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

ano wrote:Skivat bröd har ju utvecklats till att få hål i mitten.
Yes, där satt den ;D
iDon't care about your problems.
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Kanske det, men det är lite humor också.

Post by ruva »

Kanske det, men det är lite humor också.
Om jag/vi har förstört din förmiddag genom att vara gnälliga så ber jag om ursäkt å min och deras* vägnar.

* Gäller enbart de som låter mig representera dem i denna ursäkt.
Uräkten godtas och jag ska genast ringa Bill. Ni ska veta att han kommer bli glad ;D Han har det lite deppigt efter att han inte fick fjärrkontrolen att funka på Cebit.

Har nu testat programmet någon timma nu och det verkar vara rätt snällt och har ännu inte stört mig. Ska ta mig in på lite wares-saiter fär att se hur det funkar.

--------- 10 minuter senare --------

Tja inga problem.

Först stoppade Bullgard Antivirus en trojan redan på warezsidan. Sedan kunde jag förståss inte låta bli att ladda ner ett program från popuprutan som dök upp ::) och då fick Mikrosoft spionprogram sätta fart. Avinstallerade programmet och gör just nu en fullsök på datorn så man får väll säga att det funkar med realtidsskyddet. Enda förtreten var att virusprogrammet poppade upp igen under sökningen och blockerade trojanen. Det blir nog att göra en manuell virussökning + spyboot efter denna senare.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
plm

Post by plm »

Om det kommer att följa med Windoze är det bara ännu ett sätt att bromsa utvecklingen. Om någon har utvecklat ett bättre program så kommer färre att använda det för att de har ju redan ett spywareprogram. Microsoft kanske även kommer att tvinga folk använda det på samma sätt som de gjorde med Internet Explorer.

Mitt råd till de som vill vara fria och spara pengar är:
Skaffa Linux!

Det finns gratis att ladda ned på bla. http://www.linuxiso.org
Det är bara att googla lite om ni får problem![/url]
tobisa

Post by tobisa »

Jag kör nu med thunderbird och firefox, tillsammans med win XP och office 2003... jag skulle gärna byta till Linux/openoffice OM dom kunde förstå att folk vill ha lättanvändaprog och att win98 inte är något ideal när det gäller design...
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

tobisa wrote:Jag kör nu med thunderbird och firefox, tillsammans med win XP och office 2003... jag skulle gärna byta till Linux/openoffice OM dom kunde förstå att folk vill ha lättanvändaprog och att win98 inte är något ideal när det gäller design...
vet inte om jag fattade det rätt men varför kör du inte openoffice då ?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

De tätar hålen i skutan istället för att ta död på hackspätten som härjar under däck.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Om windows har så dålig säkerhet default är det väl inte mer än rätt att microsoft erbjuder en gratis åtgärd för att rätta till problemen, vore väldigt dumt om de skulle få för sig att ta betalt för det programmet.
Kan inget om mycket
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Bad_and_ugly wrote:Om windows har så dålig säkerhet default är det väl inte mer än rätt att microsoft erbjuder en gratis åtgärd för att rätta till problemen, vore väldigt dumt om de skulle få för sig att ta betalt för det programmet.
Jag håller helt med, men de borde fixa det som orsakar problemen istället för att hålla på med kapplöpning med spywaretillverkarna.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

nem wrote:de borde fixa det som orsakar problemen istället för att hålla på med kapplöpning med spywaretillverkarna.
Låter som en mycket bra ide. Men vad är det som orsakar problemen? Jag menar mer specifikt än "windows suger" eller liknande.

Skulle ändringarna låtas göras utan att:
1) orsaka några större kompatibilitetsproblem?
2) förvirra användare som är vana vid hur windows är nu och inte har något större datorintresse eller lust att lära sig massa nytt?
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

De spyware å skit som kommer in via internet explorer är ju en sak.
Där borde MS fixa hålen istället för att bekämpa de spyware program som kommigt in genom hålen.

Men de spywareprogram som kommer in när man installerar program som kazaa är en helt annan sak och det kan man ju inte belasta microsoft för.
Hur ska MS veta hurvida programmet spionerar på användaren eller om det är en del av det program som användaren ville installera?

Går ju förstås att identifiera programmen var och en för sig och det är ju jusst det anti-spyware programmen gör. Men att göra det automatiskt går nog inte särskilt bra.

Sen använder man inte IE och så lever man lycklig i alla sina dagar :)
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Sen kan man undvika skumma sidor som pr0n, warez eller skumma program som installerar en massa "funktioner" till datorn ;)
Kan inget om mycket
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

GuessWho wrote:Låter som en mycket bra ide. Men vad är det som orsakar problemen? Jag menar mer specifikt än "windows suger" eller liknande.

Skulle ändringarna låtas göras utan att:
1) orsaka några större kompatibilitetsproblem?
2) förvirra användare som är vana vid hur windows är nu och inte har något större datorintresse eller lust att lära sig massa nytt?
Rättighetssystem, och principen om ortogonalitet. Var sak har sitt ansvar, en webläsare ska inte vara en essentiell del för systemet.

1) hade blivit problem eftersom man hade behövt nixa allt som var skrivet för win98 och tidigare. Men jag tror inte att 2) hade blivit något problem.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ortogonal betyder vinkelrät.
Det säger mig inte så mycket i detta sammanhanget, men det är något som används inom matematiken iaf.


nem wrote:
GuessWho wrote:Vad är det som orsakar problemen?

Skulle ändringarna låtas göras utan att:
1) orsaka några större kompatibilitetsproblem?
2) förvirra användare som är vana vid hur windows är nu och inte har något större datorintresse eller lust att lära sig massa nytt?
Rättighetssystem, och principen om ortogonalitet. Var sak har sitt ansvar, en webläsare ska inte vara en essentiell del för systemet.

1) hade blivit problem eftersom man hade behövt nixa allt som var skrivet för win98 och tidigare. Men jag tror inte att 2) hade blivit något problem.

Jag håller med om att 'inbakningen' av InternetExplorer inte var någon bra ide. Eller det kanske den var ur ett marknadsandels perspektiv, men inte ur ett tekniskt perspektiv.

När jag fortfarande körde Windows 98 som primärt operativsystem så provade jag någon gång något som kallades för "98 Lite". Det var ett litet script. Man stoppade i en Windows 95 skiva på en dator med Windows 98 installerat och körde scriptet. Vad den gjorde i stora drag var att ersätta vissa delar av Windows 98, bl.a explorer.exe med komponenter från Windows 95 (samt register ändringar och ta bort vissa filer). Vad man fick var en slags hybrid mellan Win 98 och Win 95 som totallt var mer 98 än 95, men där Internet Explorer inte låg och kördes i bakgrunden även när man inte använde det.

Nackdelen var att man inte fick installera IE 4.0 eller senare. Så man fick i princip köra Netscape eller något annat istället.

Resultatet var ett system som generellt var snabbare och stabilare än Windows 98 utan 98 Lite. Trotts att man fick behålla de flesta fördelar Win 98 har över Win 95.

Prestanda skillnaden skulle nog inte märkas lika mycket när folk sitter med 2GHz och 512MB minne istället för 400MHz och 128MB minne, men Windows 2000 och XP skulle säkert kunnat vara både snabbare och stabilare om Microsoft inte integrerat IE så som de har gjort. Utan att låta det vara ett fristående program som vilket som helst. Även om det hade tagit längre tid att starta IE då.
nem wrote:1) hade blivit problem eftersom man hade behövt nixa allt som var skrivet för win98 och tidigare.
Menar du fixa eller menar du nixa?
och om du menar nixa, menar du att göra det mer Unix likt?

Jag tror inte att det hade varit bra för Microsoft att göra om Windows så att det i princip blir en linux distribution åtminstånde. Även om det fortfarande ser ut som Windows. Dels får de problemen att Windows program (För Win XP och äldre) inte fungerar rakt av lika bra/snabbt/enkelt. Men det problemet skulle säkert bli mindre och mindre med tidens gång.
Men om Windows skulle bli en linux dist mer eller mindre så kulle det antagligen bli enklare att köra de nya Windows programen i Linux/BSD och de tror jag inte hade varit bra för Microsoft. Programutbudet för Windows, kanske framförallt inom spel men även annat är ju en av de främsta sakerna som talar för att köra Windows istället för någon Linux eller BSD distribution.
Locked