Kvinnlig värnplikt eller ej?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Kvinnlig värnplikt eller ej?

Post by lither »

Vad anser ni är givande för Sverige när det gäller mönstring (automatiskt värnplikten) för kvinnor? Vet att majoriteten av Sveriges befolkning (även kvinnors röster medräknat) tycker att vi inte ska ha kvinnlig värnplikt, men vad tycker ni och vad har ni för argument för/emot?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Samme
Posts: 118
Joined: 2004-10-01 15:00:57

Post by Samme »

Jag tycker att alla ska skita i värnplikt å allt dyligt! Vilka ska sverige kriga mot egentligen?
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Nästan hela sveriges försvar läggs ner så det lär inte vara någe lumpen kvar så det kvittar ? :P
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

allmän värnplikt för alla tycker jag. Vafan det flesta kvinnor som gör lumpen nu är oftast snorfula och oftast ute efter en massa snopp och skiter i resten vad krig betyder.
i varje fall den uppfattningen jag fick när jag gjorde lumpen.
alltså in med fler kvinnor i lumpen.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Bort med värnplinkt för samtliga istället, gör det till ett frivilligt val, dock så skall det vara plikt på mönstring.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

eruku wrote:Bort med värnplinkt för samtliga istället, gör det till ett frivilligt val, dock så skall det vara plikt på mönstring.
Precis! Tycker att det känns som att de som vill får inte och de som inte vill måste. Varför inte bara utgå från frivillig basis, jag tror att det skulle bli mycket bättre då. Samt kanske en liten effektivisering av det militära (då allt skall vara stort och dra/kosta mycket).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

elvenman wrote:
eruku wrote:Bort med värnplinkt för samtliga istället, gör det till ett frivilligt val, dock så skall det vara plikt på mönstring.
Precis! Tycker att det känns som att de som vill får inte och de som inte vill måste. Varför inte bara utgå från frivillig basis, jag tror att det skulle bli mycket bättre då. Samt kanske en liten effektivisering av det militära (då allt skall vara stort och dra/kosta mycket).
Idag är det väl ändå så att du som vill får, och du som inte vill slipper! Med så många nedskärningar(effektiviseringar) inom det militära i landet finns de ju inte så många andra sätt å resonera på!
Tycker f.ö att det ska va allmän värnplikt för killar och frivillig för tjejer!
Mephisto: Tråkigt att du upplevt(!!??) tjejer som lumpar så!
Träffade aldrig(under mina 10 mån) på någon tjej som uppvisade sånna symtom! Å då har jag besökt ett par regementen!
Könsfördelning är väl lika viktigt inom de militära som på vilken annan arbetsplats idag, då likvärdig kompetsens finns!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Håller med eruku och elvenman. Bort med allmän värnplikt. Och bygg upp ett litet och effektivt försvar från grunden. Allvarligt talat, kan någon nämna en främmande makt som skulle vilja och kunna invadera oss?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Samme
Posts: 118
Joined: 2004-10-01 15:00:57

Post by Samme »

TinyTeeth wrote:Håller med eruku och elvenman. Bort med allmän värnplikt. Och bygg upp ett litet och effektivt försvar från grunden. Allvarligt talat, kan någon nämna en främmande makt som skulle vilja och kunna invadera oss?
NORGE

Till slut tröttnar dom på våra norge-historier och invaderar.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

De har ju egna historier om oss. Lika stor risk att vi invaderar dem.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Samme
Posts: 118
Joined: 2004-10-01 15:00:57

Post by Samme »

TinyTeeth wrote:De har ju egna historier om oss. Lika stor risk att vi invaderar dem.
Då gör vi det, jag har länge planerat att invadera deras lilla koloni ö nåra mil norr om sydpolen, kommer inte ihåg va Ön heter.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Bouvetöya? Den ligger i och för sig inte bara några mil norr om Sydpolen. :)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Vilka här har gjort/gör lumpen? :)
User avatar
Samme
Posts: 118
Joined: 2004-10-01 15:00:57

Post by Samme »

TinyTeeth wrote:Bouvetöya? Den ligger i och för sig inte bara några mil norr om Sydpolen. :)
Nä, ja måste kolla upp va den heter.

EDIT: hmm, kan det vare den tro?
EDIT2: Japp, d e nog den ja menar.
User avatar
MagArne
Posts: 128
Joined: 2004-12-29 12:06:51

Post by MagArne »

Nu handlar ju Sveriges försvar inte bara om att försvara Sverige utan även att kunna hjälpa till vid olika konflikter utomlands tex balkan, mellanöstern osv. Dessa personer får ju sin grundutbildning genom värnplikten.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Anzy wrote:Vilka här har gjort/gör lumpen? :)
Jag gjorde 10 månader som Telemek på F17.
Anzy wrote:Idag är det väl ändå så att du som vill får, och du som inte vill slipper!
Det gäller långt ifrån alla.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Anzy wrote:Vilka här har gjort/gör lumpen? :)
Jag har gjort lumpen, KA1 (numera AMF1) vaxholm, 10 månader (jan-okt 2000) UV-strisoldat. Helt ok faktist, mycket ut å åka (norra/södra skärgården, gotland, karlskrona). Gröntjänsten (de första 8 veckorna, då man skall lära sig ta hand om sig själv och sin utrustning) var väl sådär, nyblivna fänrikar som vill "ge igen" och visa tt de bestämmer, men den när man fick börja göra "riktiga" saker var det skoj.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Låt inte debatten sväva bort från ämnet. Jag är mest ute efter att höra era åsikter om huruvida kvinnor ska få ha frivillig, allmän eller ingen mönstringsplikt alls.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Varför skulle de inte göra lumpen? Den degenererade tidsåldern då "mannen var stark och gick ut i krig och kvinnan stannade hemma och passade ungarna" är över.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fisk wrote:Varför skulle de inte göra lumpen? Den degenererade tidsåldern då "mannen var stark och gick ut i krig och kvinnan stannade hemma och passade ungarna" är över.
Tyvärr är det inte så överallt.
Jag är för kvinnlig värnplikt.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

egar wrote:Tyvärr är det inte så överallt.
Jag är för kvinnlig värnplikt.
Konservatister och hjärntrötta förtryckare kommer alltid att finnas såklart, jag sätter ingen skillnad i värde eller plikt mellan kvinnor och män, således skall det som gäller för dem rent generellt gälla för oss, då det inte är uppenbart tydligt att något behov är biologiskt betingat (resurser skall t.ex. inte delegeras för att anpassa födsloklinikerna så att män också kan komma dit och "föda barn").
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fisk wrote:
egar wrote:Tyvärr är det inte så överallt.
Jag är för kvinnlig värnplikt.
Konservatister och hjärntrötta förtryckare kommer alltid att finnas såklart, jag sätter ingen skillnad i värde eller plikt mellan kvinnor och män, således skall det som gäller för dem rent generellt gälla för oss, då det inte är uppenbart tydligt att något behov är biologiskt betingat (resurser skall t.ex. inte delegeras för att anpassa födsloklinikerna så att män också kan komma dit och "föda barn").
I agree.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Anzy wrote:
elvenman wrote:
eruku wrote:Bort med värnplinkt för samtliga istället, gör det till ett frivilligt val, dock så skall det vara plikt på mönstring.
Mephisto: Tråkigt att du upplevt(!!??) tjejer som lumpar så!
Träffade aldrig(under mina 10 mån) på någon tjej som uppvisade sånna symtom! Å då har jag besökt ett par regementen!
Könsfördelning är väl lika viktigt inom de militära som på vilken annan arbetsplats idag, då likvärdig kompetsens finns!
alla var väl inte det men det flesta. Det gjorde inte mig särskilt mycket egenmtligen men ingen av det som låg på mitt kompani presterade särskilt bra.
en tjej hade typ 822 eller sämre i betyg. Det är ganska bra presterat tycker jag.
och i skövde när vi var där fanns det visserligen många tjejer pratade aldrig med någon av dom i princip då men en KB där var riktigt kass på det hon gjorde.
Å andra sidan Sle brudarna i Boden kunde iaf det dom snackade om och såg bra ut men båda var Lesbiska. Nä men jag tycker allmän värnplikt för att få ett mer jämställt försvar mestadels. men allt dras ju in så det förvånar mig inte om dom snart lägger ner försvaret helt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:Varför skulle de inte göra lumpen? Den degenererade tidsåldern då "mannen var stark och gick ut i krig och kvinnan stannade hemma och passade ungarna" är över.
Tänker precis på samma sätt, men hur sätter man sig emot ett sådant argument (om man som jag måste det i individuella valet "Konsten att övertyga")?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Vad har egentligen sexuell läggning och utseende med lumpen att göra? Vad har jag missat?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply