Kvinnlig värnplikt eller ej?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

egar wrote:Hittar inte domslutet just nu men i en rättegång i Sthlm så var det en grupp män som våldtog en kvinna för att hon bad om det via sin klädsel. Männen fick inte något straff eftersom kvinnan inte gjorde tillräckligt mycket motstånd. Det är sjukt att något sådant ska kunna ske, och att inte fler reagerar hårdare mot det. Tänk om det kunde startas insamlingar för att förhindra kvinnovåldet i vårat samhälle, som det gjordes för att hjälpa flodvågsoffrena.
just att det är så svårt för tjejerna tat vinna om det går till rätten gör att många inte bryr sig. en nära kompis till mig blev våldtagen på nyår men hade inte en tanke på att anmälla det. skulle nog vara annorlunda om man visste att man kunde få fast snubben. för det är ju inte lite jobbigt att gå vidare med nått sånt och ständigt bli påmind om vad som hänt..
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

egar wrote:
Ramza wrote:
egar wrote:
Zion wrote:Är denna diskusionen relevant överhuvudtaget?
Oj ja, kanske inte just i den här tråden men diskussionen är i allra högsta grad relevant.
Det är ju knappast så att du blir våldtagen för kläder du bär, däremot på grund av att finns väldigt störda personer.
Hittar inte domslutet just nu men i en rättegång i Sthlm så var det en grupp män som våldtog en kvinna för att hon bad om det via sin klädsel. Männen fick inte något straff eftersom kvinnan inte gjorde tillräckligt mycket motstånd. Det är sjukt att något sådant ska kunna ske, och att inte fler reagerar hårdare mot det. Tänk om det kunde startas insamlingar för att förhindra kvinnovåldet i vårat samhälle, som det gjordes för att hjälpa flodvågsoffrena.
Insamling av pengar som skall gå till vad?
Batonger och tårgas?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Ramza wrote:Insamling av pengar som skall gå till vad?
Batonger och tårgas?
möjligheten att utreda de fall som anmälls! inte bara lägga dem nederst i lådan och se om de kommer fram nån dag... jag undrar vad det är för svin som prioriterar det som anmällningarna!
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Tycker att kvinnorna inte borde få ta del av krigsmakten, iaf inte ute på fältet.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

exzrael wrote:Tycker att kvinnorna inte borde få ta del av krigsmakten, iaf inte ute på fältet.
Varför inte?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

gummiboll wrote:
Ramza wrote:Insamling av pengar som skall gå till vad?
Batonger och tårgas?
möjligheten att utreda de fall som anmälls! inte bara lägga dem nederst i lådan och se om de kommer fram nån dag... jag undrar vad det är för svin som prioriterar det som anmällningarna!
Förtydligande av det uppskattas!

Ska vi andra lägga extrapengar på att en självklar sak skall prioriteras?

Men lilla vän, det är väl inte upp till min privata ekonomi att förhindra hemska brott. Vad har vi annars ett samhälle till? :-/
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
UltraJo
Posts: 58
Joined: 2005-01-04 15:01:58

Post by UltraJo »

Ramza wrote:
gummiboll wrote:
Ramza wrote:Insamling av pengar som skall gå till vad?
Batonger och tårgas?
möjligheten att utreda de fall som anmälls! inte bara lägga dem nederst i lådan och se om de kommer fram nån dag... jag undrar vad det är för svin som prioriterar det som anmällningarna!
Förtydligande av det uppskattas!

Ska vi andra lägga extrapengar på att en självklar sak skall prioriteras?

Men lilla vän, det är väl inte upp till min privata ekonomi att förhindra hemska brott. Vad har vi annars ett samhälle till? :-/

Men herregud det är väl självklart att alla ska hjäla till! Precis som om bara "svarta" skulle beröras och behöva motverka rasism t.ex
Och JA alla andra ska lägga pengar på att en självklart sak ska prioriterad FÖR DET GÖR DET VERKLIGEN INTE NU!
Snälla nån tänk om din syster eller mamma blev våldtagen av någon, sen när hon anmäller det sitter dom o frågar vad hon hade för kläder på sig osv. Kul tanke?

Tillbaka till värnpliktsgrejjen, det ska vara frivilligt för alla, herregud sverige kommer knappast råka i krig utan kanske mer hjälpa andra länder, och då vill man väl ändå att de som är och hjälper till verkligen ska vilja vara där också.
Cocaine is a hell of a drug
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ramza wrote:Ska vi andra lägga extrapengar på att en självklar sak skall prioriteras?
Ja. Om tjejer/kvinnor känner så som gummibolls kompis så är det något som är fel och något måste göras.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Världen blev fel från första början. Jag tycker att vi borde trycka på knappen och se vad som händer sen...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

egar wrote:
Ramza wrote:Ska vi andra lägga extrapengar på att en självklar sak skall prioriteras?
Ja. Om tjejer/kvinnor känner så som gummibolls kompis så är det något som är fel och något måste göras.
Nej, dessa pengar skall alla lägga, obligatoriskt.
Insamlingar berör inte alla, och många vill inte skänka pengar om de inte är tvingade/manade.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

exzrael wrote:Tycker att kvinnorna inte borde få ta del av krigsmakten, iaf inte ute på fältet.
Undrar som fisk, varför inte? Om du tänker börja med något babbel om fysisk styrka etc. kan jag bara säga att krigföring har förändrats ganska kraftigt de senaste tvåtusen åren.

Jag vill också säga att jag är helt emot värnplikt överhuvudtaget. I ett samhälle som önskar kalla sig "fritt" och "demokratiskt" kan man inte använda statligt tvång, särskilt inte för att tvinga in människor till utbildningar vars grundsyfte är att lära människor döda andra människor om staten blir hotad.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

TinyTeeth wrote:Jag vill också säga att jag är helt emot värnplikt överhuvudtaget. I ett samhälle som önskar kalla sig "fritt" och "demokratiskt" kan man inte använda statligt tvång
Skatt? Lagar?

Tänk efter?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Skatt? Lagar?

Tänk efter?
Du är provocerande när du förutsätter att Tinyteeth inte tänkt efter, han ser väl helt enkelt inte paralellen mellan att betala skatt och upprätthålla lagar med att frihetsberövas med tvångsarbete som syssla.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Du är provocerande när du förutsätter att Tinyteeth inte tänkt efter, han ser väl helt enkelt inte paralellen mellan att betala skatt och upprätthålla lagar med att frihetsberövas med tvångsarbete som syssla.
Nej, kanske inte.

Därför upplyser jag honom om några andra former av statligt tvång.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

TinyTeeth wrote:Undrar som fisk, varför inte? Om du tänker börja med något babbel om fysisk styrka etc. kan jag bara säga att krigföring har förändrats ganska kraftigt de senaste tvåtusen åren.

Jag vill också säga att jag är helt emot värnplikt överhuvudtaget. I ett samhälle som önskar kalla sig "fritt" och "demokratiskt" kan man inte använda statligt tvång, särskilt inte för att tvinga in människor till utbildningar vars grundsyfte är att lära människor döda andra människor om staten blir hotad.
Se det ur denna synvinkel, din stridskamrat är en kvinna på 65kg du väger 85kg, du blir skjuten, kan du lita på att hon ska kunna bära dig till säkerhet?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

eruku wrote:Se det ur denna synvinkel, din stridskamrat är en kvinna på 65kg du väger 85kg, du blir skjuten, kan du lita på att hon ska kunna bära dig till säkerhet?
Nej, men hon kan släpa kroppen, detsamma gäller mellan en som väger 110 kilo och en som väger 70.

För övrigt, blir man skjuten är det oftast viktigare att personen bredvid är utbildad i första hjälpen och kan se till att stoppa blödningen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Nej, kanske inte.

Därför upplyser jag honom om några andra former av statligt tvång.
Som inte egentligen har några somhelst samband med lumpen, jo jag tackar ja.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:
nem wrote:Nej, kanske inte.

Därför upplyser jag honom om några andra former av statligt tvång.
Som inte egentligen har några somhelst samband med lumpen, jo jag tackar ja.
I högsta grad. Hur ska man annars kunna sätta tvånget i perspektiv med andra statliga tvång?

För övrigt börjar jag få nog av att du ifrågasätter mina inlägg.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:I högsta grad. Hur ska man annars kunna sätta tvånget i perspektiv med andra statliga tvång?

För övrigt börjar jag få nog av att du ifrågasätter mina inlägg.
Statligt tvång såsom skatt och lagar är faktorer som i slutändan gagnar individen i det demokratiska samhället med det välfärdssystem som råder.

Att tvinga nyvuxna in i något som många ser som en hierarkisk maktstruktur med slavarbete och vapentjänst som delelement har inget med de demokratiska ideal som uppfylls av t.ex. skatter och lagar. Låt de som vill göra lumpen på dess villkor, medan de som bättre kan bidra till samhället genom arbete och studier får göra det på det viset istället.

För övrigt börjar jag lessna på att du ständigt käftar emot mina inlägg.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Statligt tvång såsom skatt och lagar är faktorer som i slutändan gagnar individen i det demokratiska samhället med det välfärdssystem som råder.
Exakt det samma kan hävdas för värnplikten.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

nem wrote:Exakt det samma kan hävdas för värnplikten.
Förutom att vi nu inte direkt har någon jätteanvändning utav värnplikten då Sverige inte befinner sig i någon direkt hotad situation.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

fisk wrote:
eruku wrote:Se det ur denna synvinkel, din stridskamrat är en kvinna på 65kg du väger 85kg, du blir skjuten, kan du lita på att hon ska kunna bära dig till säkerhet?
Nej, men hon kan släpa kroppen, detsamma gäller mellan en som väger 110 kilo och en som väger 70.

För övrigt, blir man skjuten är det oftast viktigare att personen bredvid är utbildad i första hjälpen och kan se till att stoppa blödningen.
Håller med dig Fisk!
Många verkar ha fått det här med värnplikten om bakfoten!?
(Kan ju bero på att dom inte gjort den, ej heller läst på!)
Ja, alla lär sig vapenhatering och grundutbildas(kvinna som man)(om man inte väljer vapenfri tjänst). Sen finns det ett brett utbud av övriga tjänster inom det militära. Där oxå tjänster som kvinnor passar bra in på!
Tex: Sjukvård, radio & tele, matlagning, materialförvaltning, fordonsförare m.m.
I händelse av krig, men reservation för vissa undantag så som hjälparbete och katastrofer!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

nem wrote:Skatt? Lagar?

Tänk efter?
Klart jag har tänkt på det.

Men det är en sak att använda statligt tvång i syfte att frihetsberöva människor för att lära dem att döda när vi inte har blivit anfallna på cirka 200 år.

1. Vi kommer knappast behöva använda vårt försvar mot en invasion från främmande makt.
2. I fredsbevarande syfte kan man i alla fall inte använda tvång, att skicka ut människor som inte vill till Kosovo går helt enkelt inte.

Medan att ta in skatt krävs för att underhålla den samhällsservice som gagnar alla i samhället. Det är svårt att hävda att den allmänna värnplikten gagnat alla i samhället de senaste 200 åren. När vården gör så mycket mer för oss än försvaret känns det närmare, om än naturligtvis mycket avlägset, med vårdplikt istället för värnplikt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Nem: Nu diskuterar vi värnplikt inte behovet av ett försvar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Anzy wrote:Håller med dig Fisk!
Många verkar ha fått det här med värnplikten om bakfoten!?
(Kan ju bero på att dom inte gjort den, ej heller läst på!)
Ja, alla lär sig vapenhatering och grundutbildas(kvinna som man)(om man inte väljer vapenfri tjänst). Sen finns det ett brett utbud av övriga tjänster inom det militära. Där oxå tjänster som kvinnor passar bra in på!
Tex: Sjukvård, radio & tele, matlagning, materialförvaltning, fordonsförare m.m.
I händelse av krig, men reservation för vissa undantag så som hjälparbete och katastrofer!
Men du menar väll inte på allvar att bara för man har förlagd som kokgrupp befäl så kommer man inte vara i fält eller vara under risken att hamna i en väpnad konflikt om man gör som tex upplandstjänst eller linjereperatör eller whatever.


Nej, men hon kan släpa kroppen, detsamma gäller mellan en som väger 110 kilo och en som väger 70.

För övrigt, blir man skjuten är det oftast viktigare att personen bredvid är utbildad i första hjälpen och kan se till att stoppa blödningen.
Sjukvårds utbildningen är självklar, den utbildning får alla. Sen så placerar man inte en person på 110kg med en på 70kg som stridspartner. Min poäng var bara att visa att bara för att krigförändrats så krävs det fortfarande att man är i fysisk bra form, män som kvinnor. Män är både längre och muskulösare än kvinnor det går ju inte att förneka. Då tänker många i stil med "men alla kvinnor jag träffade under min värnplikt klarade kraven" gissa varför? Jo för dom sökt sig ditt helt frivilligt.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Post Reply