Fyra våldtäktsmän och en liten flicka

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
snyggo
Posts: 52
Joined: 2004-12-31 15:08:49

Post by snyggo »

hehe, kom itne och säg att du tror hon mår bra och är glad över att detta hände, men man får tänka på alla andra som blivit "grovt sexuellt utnyttjade "känner, händer fan dagligen=(

håller med big_bird nu=) men det finns ju många värre fall där folk har fått så patetiska straff så att man skämms över att vara svensk.
compaq presario 6005ea (vet skäms, men vafan ska man göra?=D) |1.4ghz|40gb|768Ram|geforce fx5500
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Re: Fyra våldtäktsmän och en liten flicka

Post by Hanzaq »

Dissident wrote:
exzrael wrote:Vad händer här egentligen? Ska samhället acceptera våldtäkter?
Det var inte våldtäkt. Våltäkt kräver per definition att någon form av våld utövas.

Det går utför med det allmäna rättsmedvetandet. Jag tycker att grundläggande juridisk teori borde finnas på schemat redan i grundskolan, så kanske dessa löjeväckande masshysterier går att undvika i framtiden.

Hon hade förlorat mycket blod och var ganska så illa däran, så våld var nog inblandat skall du se. Om inte annat så är ju själva samlaget bland annat en våldshandling, faktiskt.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

pync wrote:
snyggo wrote:åter igen, tänk på hur tjejen mår...
Vad

vet

du

om

det

frågetecken
Empati kallas det.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

snyggo wrote:åter igen, tänk på hur tjejen mår...
Hon fick sex med tre killar och henne själv i centrum, gratis alkohol och frånsäger sig allt ansvar och dessutom lyckas hon sätta dit dem.
Ursäkta men jag vet inte hur hon mår, kan du förklara?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
snyggo
Posts: 52
Joined: 2004-12-31 15:08:49

Post by snyggo »

lyckegard wrote:
snyggo wrote:åter igen, tänk på hur tjejen mår...
Hon fick sex med tre killar och henne själv i centrum, gratis alkohol och frånsäger sig allt ansvar och dessutom lyckas hon sätta dit dem.
Ursäkta men jag vet inte hur hon mår, kan du förklara?
skärp dig...
exzrael wrote:En 13-årig flicka blev brutalt våldtagen medans hon var påtagligt berusad av alkohol.
compaq presario 6005ea (vet skäms, men vafan ska man göra?=D) |1.4ghz|40gb|768Ram|geforce fx5500
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är sant för att det står i aftonbladet !!!!!1111!1o1ne111

Sluta gotta dig så mycket snyggo... jag tycker det är vidrigt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

För att förtydliga vad begreppen egentligen innebär:

Våldtäkt: att ha sex med en kvinna mot hennes vilja.

Sexuellt utnyttjande: Att ha sex med en kvinna/flicka som även om hon inte säger ifrån mår dåligt av det eller inte har gett sitt medgivande. När det gäller barn är det alltid minst utnyttjande, när det gäller vuxna kvinnor gäller det tillexempel kvinnor som är så rädda för mannen att dom inte vågar säga ifrån samt kvinnor som är medvetslösa eller av annan anledning inte kan säga ifrån, som jag förstår det passar gravt utvecklingsstörda in här också.

Självklart gäller dessa lagar också övergrepp på män/pojkar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:De jag specifierade utöver det du valde att citera.
Visst, jag generaliserade ganska grovt, men jag måste göra detta för att beskriva vad jag anser om allmänheten (eller har jag fel) samt dennas förhållande till media.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

wille wrote:Visst, jag generaliserade ganska grovt, men jag måste göra detta för att beskriva vad jag anser om allmänheten (eller har jag fel) samt dennas förhållande till media.
Jag tyckte det var lite ironiskt att kasta fram en massa fördomar i ett uttalande emot fördomar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:Jag tyckte det var lite ironiskt att kasta fram en massa fördomar i ett uttalande emot fördomar.
Så var ska man dra gränsen mellan fördom och generalisering?

Ska man inte få använda sig utav någon som helst generalisering för att beskriva ens förtvivlade känslor angående saker och ting här i världen?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Allt är fördomar, man måste kunna använda fördomar annars skulle man behöva beskriva allt man säger med bildbevis och en hel uppsats.

Sen beror det lite på hur man väljer att definiera fördom, vad det egentligen betyder är att döma någonting i förväg utan att ha riktiga fakta att stötta upp sitt antagande, tillexempel förutsätter man att personer i klänning är kvinnor och att det är mjölk i mjölkpaketen i butiken, du har inga fakta som stödjer dessa antaganden, det enda du har är statistik som pekar mot ditt antagande.
Det skulle bli ytterst jobbigt att hela tiden undersöka allting, så vi använder fördomar för att slippa det, om något har varit på ett sätt 1000 i rad gånger så är det bara en promilles statistisk chans att det inte är det nästa gång, därför kan man där döma det i förväg och nästan alltid vara korrekt.

Men vad man normalt kallar en fördom är en felaktig uppfattning om något, en uppfattning man skaffar sig utan ett bra faktaunderlag medan en generalisering menar något som är i det stora hela sant, men inte helt sant, man säger det för att det är jobbigt att hela tiden peka ut alla undantag i allt man säger.
Det är så jag ser det iallafall.

En vanlig fördom är att alla invandrare lever på välfärden, det är en relativt liten del som gör det.
En vanlig generalisering är att alla svenskar har TV och telefon, det är inte riktigt sant, men det skulle vara jobbigt att hela tiden påpeka att det finns en promille som inte har det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Väl rutet Ghlargh... fördomar finns där för vår överlevnads skull, om man t.ex. skulle behandla varje huggorm som en individ skulle man bara bli biten flera gånger. Huruvida man sedan vänder den informationen för att efterfölja alla världens huggormar och hugga huvudet av dem, eller kasta in dem i gaskammare handlar mer om oproportionalitet ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:Väl rutet Ghlargh... fördomar finns där för vår överlevnads skull, om man t.ex. skulle behandla varje huggorm som en individ skulle man bara bli biten flera gånger. Huruvida man sedan vänder den informationen för att efterfölja alla världens huggormar och hugga huvudet av dem, eller kasta in dem i gaskammare handlar mer om oproportionalitet ;)
Så du menar att mina tankar kring intelligensnedsättande media och deras läsare är ogrundade och klassas mera som fördom än generalisering?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

wille wrote:Så du menar att mina tankar kring intelligensnedsättande media och deras läsare är ogrundade och klassas mera som fördom än generalisering?
Jag menar att generaliseringar och fördomar går hand i hand och att det är svårt att undvika några av dem. Jag menar att din argumentation MOT just fördomar inte tar hänsyn till det faktum att du själv har fördomar i ditt tesbyggande, det osar självrättfärdighet (och ja, jag inser ironin i mitt påstående, men jag hävdar också att goda skäl finns för fördomars existens).

Jag säger inte att det du tycker och tänker om media osv. är ogrundat (jag håller rentav med), men förstår likväl att andras fördomar kan uppfattas som lika välgrundade som du anser att bakgrunden till dina argument är.

Av detta drar jag slutsatsen att fördomar är mer eller mindre oundvikliga - vad man sedan åstadkommer med dessa avgör hur man kan bedöma dem (imho).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:Jag menar att generaliseringar och fördomar går hand i hand och att det är svårt att undvika några av dem. Jag menar att din argumentation MOT just fördomar inte tar hänsyn till det faktum att du själv har fördomar i ditt tesbyggande, det osar självrättfärdighet (och ja, jag inser ironin i mitt påstående, men jag hävdar också att goda skäl finns för fördomars existens).

Jag säger inte att det du tycker och tänker om media osv. är ogrundat (jag håller rentav med), men förstår likväl att andras fördomar kan uppfattas som lika välgrundade som du anser att bakgrunden till dina argument är.

Av detta drar jag slutsatsen att fördomar är mer eller mindre oundvikliga - vad man sedan åstadkommer med dessa avgör hur man kan bedöma dem (imho).
Så då kanske vi kan enas om att fördomar/generaliseringar är av godo endast då man självkritiskt betraktar sina egna åsikter? (så, nu ska jag sluta offa)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Jag blir bara ledsen och arg när jag ser sådant här i tidningen/tv`n ;(

Jag blir ledsen för tjejen som antagligen kommer att må dåligt hela sitt liv, hon kommer att få det svårt i livet, samt få prata med kurator/psyk i hur många år som helst. Hon kommer säkert vara rädd för att gå ut, rädd för att skaffa nya kompisar "killar" svårt att lita på folk och allt därtill.

Det är som satans irreterande att personer som detta släpps fria, som ballkula har sagt så var hon ju för "faan" 13,år. Idioter/idioter/idioter som gjorde detta, det är inte normalt och det är bara sjukt/äckligt/vidrigt.
Lite hjärna måste man ha då man ska förstå att det inte är rätt att göra såna här saker.

Men visst, om dom skulle åkt in i fängelset så skulle dom ändå ha det så bra så det räcker o blir över. Rättsystmet är förjävligt, våra fängelser är som en lekskola eller ett fritidshus.
---------------------------------------------

Folk som inte vet hur det är i fängelser kan aldrig förstå hur slappt/lamt det är och hur bra dom har det där. Folk som inte varit med om en våldtäkt kan aldrig veta hur ont det igentligen känns och hur omvärlden omkring en ser ut som efteråt.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Camridge, har du suttit i fängelse?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

TinyTeeth

Jag har suttit i ett fängelse "många" gånger och gått runt där. Jag har själv inte suttit där som dömd för ett brott.

Jag vet hur det är som, och jag vet vad många av dessa fängelse personer säger som hur det är som. Många säger att det är som ett dagis och många har det bättre ställt inne i fängelset än utanför. Många gör brott igen bara för att få komma tillbaka dit där dom har sina kompisar samt för att dom har det bättre ställt där.

Droger kommer in hur lätt som helst, och själva systemet för arbete där är helt värdelöst. Många som vill arbeta "får" inte arbeta, och sedan finns det folk som vägrar arbeta, och det som händer är att dom får sin permission famskjuten/eller ett litet längre straff till slut.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Ingen har all fakta, men, de erkänner själva att de försåg flickan med alkohol, de hade sex med henne efter hon blev berusad. Tjejen var 13 år gammal, har hon ansvar nog inne för att veta vad som händer när man dricker alkohol, ska hon känna till konsekvenserna? Ni som tycker så, tycker ni också att åldersgränsen på sprit ska sänkas till 13år? Menar, ifall de nu ändå ska vara mogna nog att kunna hantera sprit i den ålderna...

Nej, de lura i henne alkohol för att sedan kunna utnyttjade läget, de var vuxna och därför bär de allt ansvar, de ska dömmas för våldtäkt, inte sexuellt utnyttjande...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Camridge: Ok.

Deuterium: Har gärningsmännen verkligen erkänt att de tvingade i henne alkohol? I så fall är det ett självklart fall av våldtäkt alternativt grov våldtäkt, jag tvivlar på att hovrätten gör en sån enorm missbedömning.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tror inte dom var tvugna att tvinga i henne alkoholen...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:Jag tror inte dom var tvugna att tvinga i henne alkoholen...
Så kontentan är: Dumma naiva tonårsflickor förtjänar våldtäkt?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

TinyTeeth wrote:Camridge: Ok.

Deuterium: Har gärningsmännen verkligen erkänt att de tvingade i henne alkohol? I så fall är det ett självklart fall av våldtäkt alternativt grov våldtäkt, jag tvivlar på att hovrätten gör en sån enorm missbedömning.
Ghlargh wrote:Jag tror inte dom var tvugna att tvinga i henne alkoholen...
Tvinga inte, fel ordval av mig. Men de försåg henne med alkohol, hon var 13år gammal, när man är 13 år är man inte mogen nog att ta ansvar och konsekvenserna för sitt drickande, det är därför inte åldersgränsen på sprit är 13år. Därför ska det heller inte kallas utnyttjande, då de försåg henne med sprit, och sedan satte på henne.

Precis som om man slänger ner en sömntablett i en vuxenkvinnas glas, och sedan satte på henne, då är det våldtäkt, inte utnyttjande.


Alla här som hävdar att hon får ta konsekvenserna, tycker då att åldersgränsen på systemet ska sänkas till 13 år, för man är uppenbarligen mogen nog att dricka i den ålder.
User avatar
Whargo
Posts: 102
Joined: 2005-01-01 20:36:31

Post by Whargo »

XitArS wrote:.... Tänk om medierna kunde hänga ut dessa personer med namn och adress. DÅ jävlar kan vi få ett rättvist samhälle :-/ .
Det finns vissa radikala sidor som har namn, bild och adress på några/någon av dom.

Jag anser att alla lagar borde bli strängare och det ska gälla alla och dessa män ska inte få gå fria från det dom har gjort, fängelse och utvisning vore rätt!
Last edited by Whargo on 2005-02-06 0:48:24, edited 1 time in total.
Aspire X-dreamer II |Antec Truepower Trueblue 480W|MSI K8N NEO 4|AMD 64 3200+ s939|1GB Corsair XMS4400C25 PC4400 550Mhz CL2,5|Leadtek PX6600 GT|Maxtor 200GB SATA|Zalman 7000 CU LED|NEC ND 3520A|Razer Diamondback|Iiyama 17" TFT 10ms| Hercules XPS 2.100|
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Inte för att det hör till ämnet, men alla kom från Irak.
Saddam kanske indoktrinerade dem att bete sig såhär... ännu mer anledning till att USA är ett bra land.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply