Microsoft lanserar sökmotor

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Microsoft lanserar sökmotor

Post by Najze »

Google blir större och populärare. Att sökmotorn i fråga är integrerad i webbläsare gör ju inte den mindre använd och utbredd bland användare världen över.

I ett försök att slå Google har Microsoft idag lanserat sin alldeles egna sökmotor och för en gångs skull så har de inte köpt in teknik från andra företag, utan den är helt tillverkad av dem själva. Under två års tid har Microsoft arbetat med sökmotorn.

Sökmotorn finner du på http://search.msn.se och har Microsoft Encarta och MSN Music integrerat i sig. Pressreleasen hittar du hos Microsoft.

Vad anser du om Microsofts försök till en bättre sökmotor än Google och deras försök att ta monopol på fler ställen på marknaden?
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Det är ju bra med alternativ. Sedan får folk tycka vad de vill om ms. Verkar funka som den ska.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Google är bra därför att de inte låter sponsrade länkar påverka sökresultaten. Jag tror inte att MS kommer att motstå den frestelsen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Google är bra därför att de inte låter sponsrade länkar påverka sökresultaten. Jag tror inte att MS kommer att motstå den frestelsen.
http://www.google.com/services/sponsored_links.html

Prova söka på flowers på google, t.ex. - huruvida sökmotorn påverkas är jag inte säker på, men att helt utesluta det verkar naivt.
Consumer Watch wrote:Google hasn't remained above the commercial fray. Far from it. This year, it expects revenue of about $1 billion, much of that from a form of advertising known as "paid placement," in which sponsored Web links are displayed prominently in just about any search with commercial possibilities.

It's how Google displays those sponsored links that sets it apart - and also what it doesn't do to further tilt its results in favor of sponsors.
Källa: http://www.philly.com/mld/philly/busine ... ory.jsp&1c


Lite ytterligare info: http://www.dulance.com/adfree.html
Aotearoa - tino rangatiratanga
avatar_orkar_inte_loggain

Post by avatar_orkar_inte_loggain »

http://search.msn.se/images/results.asp ... &FORM=QBIR
Notera bild 13, den under och den till vänster om den som är under..
8]
mufasa

Post by mufasa »

Kolla här.
Titta på det första som kommer upp. ;)
Rackarns M$!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:
Consumer Watch wrote:It's how Google displays those sponsored links that sets it apart - and also what it doesn't do to further tilt its results in favor of sponsors.
Det är ovanstående jag tror om Google men inte om MS.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Xhargh@work

Post by Xhargh@work »

Sök efter bill gates på search.msn.com :)
http://search.msn.se/results.aspx?q=bil ... &FORM=QBHP
tolidoli
Posts: 1
Joined: 2005-02-02 12:26:19

dom kan ju alltid "stänga ute oss"

Post by tolidoli »

om vi inte betalar licensen till deras sökmotor ;D
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

den verkar ju ok men jag kommer att hållla mig till google i.a.f
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Xhargh@work wrote:Sök efter bill gates på search.msn.com :)
http://search.msn.se/results.aspx?q=bil ... &FORM=QBHP
Attans, du läste också Metro i dag? 8)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Timmy

Post by Timmy »

Alldeles för lång address för att börja använda istället för google ;): Och så är det ju s¨smidigt att ha google uppe i hörnet på safari. Och så är det ju trots allt microsoft så det krashar säkert hela tiden också :D
Xhargh@work

Post by Xhargh@work »

lither wrote:
Xhargh@work wrote:Sök efter bill gates på search.msn.com :)
http://search.msn.se/results.aspx?q=bil ... &FORM=QBHP
Attans, du läste också Metro i dag? 8)
Jupp ;-)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Vart har reklamen tagit vägen? ::)
Sökningen var snabb liksom google och hitta bra tycker ja.
Adressen till sidan var ju fan jobbig! de där håller inte.
Väldigt google inspirerat.

Oså hotmailen, tills den blir snabb att hantera kommer googles gmail vara grymmare än den är nu, redan nu är den mkt mkt! bättre en den där ja hotmailen som tar evigheter att komma in på osv...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
ElectroGeeza
Posts: 49
Joined: 2005-01-23 4:39:18
Location: Norrköping
Contact:

Post by ElectroGeeza »

Det var inte många resultat på Jenna Jameson kan jag säga! :D Nepp, tror att den kommer floppa.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ElectroGeeza wrote:Det var inte många resultat på Jenna Jameson kan jag säga! :D Nepp, tror att den kommer floppa.
Filter?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
ElectroGeeza
Posts: 49
Joined: 2005-01-23 4:39:18
Location: Norrköping
Contact:

Post by ElectroGeeza »

hmm...varför har Google valt just de färger på bokstäverna av Google loggot? Påminner iaf. mig mycket om ms.
ElectroGeeza
Posts: 49
Joined: 2005-01-23 4:39:18
Location: Norrköping
Contact:

Post by ElectroGeeza »

nem wrote:Filter?
Nepp, hjälper inte mycket att stänga av filtret.

En sökning på Göran Persson gav i msn search 140 bilder. I Google gav samma sökning 535 bilder. Så det är lite skillnad tycker jag. Samma sökning gav i Altavista 1020 bilder. ::) Alltså är altavista bäst och en av de äldsta. ("Våra tester visar klart och tydligt att det är bättre att använda en sökmotor som ger 1020 sökresultat än en som ger 535") Förstår inte varför folk inte söker längre i Altavista, vad gör Google bättre än Altavista? Det är bara som modet just nu, det är inne med Google för tillfället. Om en söker i Google så måste alla andra göra det också för att inte känna sig utanför och att de är efter.

Om MS har haft så mycket tid på sig att göra den sökmotorn, så borde den åtminstone komma upp i 300+ bilder. MSN search har funnits i åratal och jag har alldrig använt den och jag kommer alldrig använda den, samma som med IE. Vare sig det var deras egna teknik eller ej, så har den alltid varit lika dålig oavset vilket. Så jag ser inte vad som är nytt i det hela. Bara att den ser lite annorlunda ut kanske. Under skalet är det samma usla motor som döljer sig. På ytan ser den ut som Google just för att folk ska känna igen den som Google. Snyggt drag MS!

Nepp, som sagt, jag tror den kommer floppa. Fast sen är det ju självklart bra med konkurens. Men MSN search ser jag inte som någon stark konkurent till Google och Altavista. Snarare en framtida samarbetspartner. De kommer vilja slår ihop sig med Google. MS vill ju helst ha kontroll på allt och alla, och vara för sig själva. Och inte fan vill de dela på kakan.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

ElectroGeeza:
Vittsen med en sökmotor är ju verkligen inte att den bara ska spotta fram så många länkar som möjligt.

Det som utmärker en bra sökmotor är relevansen.

Nu har jag inte testat MSN Search nåt än så vet inte om det är bra, men din jämförelse tycker jag var rätt kass.

Sen när jag sökte på "Göran Persson" så fick jag följande resultat (när jag sökte på bilder):
MSN Search: 126
Google: 1630
Altavista: 1508

Så google är alltså bäst?


Sen ang. att MSN Search har en jobbig adress är ju sant, men med webbläsare som firefox kan du antagligen lägga till msn search. Sen vet jag inte men jag tycker att det borde finnas en enklare adress. Precis som altavista har av.com också.


Sen nåt som jag saknar i bl.a. google och msn search är att man inte lätt kan välja att man bara vill söka på engelska sidor, det går bara att välja svenska sidor.
Och svenska sidor får man ju normalt när man söker med svenska ord i alla fall :p (men ibland är det användbart).
Båda funktionerna borde finnas eller som altavista där man kan bocka i att den ska söka på engelska och svenska.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Angående Altavista, som var typ standardiserad för några år sedan, hur mång använder den idag?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Najze wrote:Angående Altavista, som var typ standardiserad för några år sedan, hur mång använder den idag?
De tappade rätt många kunder när de skulle bli portal istället för sökmotor med
annonser och reklam och en massa skit som var i vägen för sökandet. De vart
till slut tvugna att lansera raging.com som var altavista utan junket, dvs ganska
likt google idag.
Lycos, yahoo m.fl led av samma problem, de kunde inte låta bli att smutsa
ner sin framsida med grejer de hade bestämt att deras kunder ville se.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Altavista ser man knappt vilka länkar som är sponsrade. Sedan så leverar Google en helhetslösning (google.com, inte den svenska versionen).

Angående Metro
Det går inte lura användarna med en dålig sökmotor
Jo de kan de, om de intregrar den i operativsystemet.

Det bästa med msn search är att google får lite konkurrens vilket lär höja kvaliteten.
wham bam thank-you ye -ma'am
Locked