Varför just mailproblem med b-one?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Varför just mailproblem med b-one?

Post by benjamin »

God morgon!

Jag har egen mailserver och har vid två tillfällen mailat olika adresser - båda sammankopplade med b-one och två gånger har jag fått detta;

Code: Select all

This is an informative message sent by Kerio MailServer 6.0.3 at server1.
The server was not able to deliver your mail message to the following addresses:

<[i]adressen@domänet.se[/i]> (mx3.b-one.net: 504 <server1>: Helo command rejected: need fully-qualified hostname)
Det jag tänker är; är det min mailserver som bråkar (har inga problem annars) eller är det b-one (som jag tror) som bråkar?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
zerax
Posts: 1160
Joined: 2002-03-07 23:03:25
Location: Göteborg
Contact:

Post by zerax »

Vad jag såg klagade han på FQDN (Ip -> namn och tvärt om). Så B-ons mailserver tycker inte om din domän resolvas (Dåligt översättning men slås upp) riktigt.
Antingen eller. Något av dom
Foto!
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Precis.. Din mailserver säger "Hej jag är domänet.se", men när b-one gör en reverse-lookup på IP-adressen du ansluter från, så får den fram xyz-1234.bostream.se (eller vad du nu har), och då säger den "Nej, du är inte alls domänet.se".
Således, felet ligger hos dig, men det är inget du kan göra åt om du inte har en väldigt snäll ISP eller kontroll över reverselookup-zonerna (vilket du inte har om du har en vanlig ISP, och om du haft det så skulle du säkerligen haft kunskap att lösa detta problemet själv.. :P).
Anledningen till att B-One gör en sån här check är ett steg i att verifiera att avsändaren verkligen är vem den utger sig för att vara.. Även om det självklart inte är dundersäkert så är det iaf ett steg på vägen.. :)

Edit: Om du däremot säger till din server att använda xyz-1234.bostream.se när den identifierar sig så kanske det går bättre, men det beror ju på om den använder det domänet på nått mer ställe.. :)
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Det kan också vara att den knackar på dörren och säger:
"Hej, jag heter mail" fast den egentligen borde säga:
"Hej, jag heter mail.domänet.se", varpå mottagarmailservern inser att du inte
får komma med icke-kompletta namn (icke [abbr=Fully Qualified Domain Name]FQDN[/abbr]) och lipar på dig om det.

Relativt vanligt när folk riggar en mailserver på insidan av sitt NAT-ade nät och
den sedan kopplar sig utåt och berättar att den minsann heter "localhost.localdomain"
eller liknande.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

IcePic wrote:Relativt vanligt när folk riggar en mailserver på insidan av sitt NAT-ade nät och
den sedan kopplar sig utåt och berättar att den minsann heter "localhost.localdomain"
eller liknande.
Nu vet jag inte om jag förstår dig fel, men skulle jag slippa problemet om jag körde DMZ eller satte upp servern direkt mot internet?

Btw, tack alla för förklaringarna!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

benjamin wrote:Nu vet jag inte om jag förstår dig fel, men skulle jag slippa problemet om jag körde DMZ eller satte upp servern direkt mot internet?
Btw, tack alla för förklaringarna!
Det är ett fel som brukar uppstå om folk har ett eget internt (oftast NAT:at) nät
där det "duger" att dator A heter "foobar" och dator B heter "nissetuta" när de
pratar med varandra. Sen försöker dator A maila ut i världen och då blir mottagarservrarna
"arga" om den påstår sig heta "foobar" bara, eftersom det inte är ett FQDN.

Visst skulle det "hjälpa" i nån mening att ta den till ett DMZ, vilket man kanske
i slutändan kommer att göra om man vill ta emot mail, men det viktiga är att
maskinen på något sätt får reda på sitt "riktiga" namn, vilket i det här sammanhanget
betyder "det namn som andra upplever att den har ute på nätet" och inte vad
den själv tycker på interna nätet.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

IcePic wrote:Det är ett fel som brukar uppstå om folk har ett eget internt (oftast NAT:at) nät
där det "duger" att dator A heter "foobar" och dator B heter "nissetuta" när de
pratar med varandra. Sen försöker dator A maila ut i världen och då blir mottagarservrarna
"arga" om den påstår sig heta "foobar" bara, eftersom det inte är ett FQDN.

Visst skulle det "hjälpa" i nån mening att ta den till ett DMZ, vilket man kanske
i slutändan kommer att göra om man vill ta emot mail, men det viktiga är att
maskinen på något sätt får reda på sitt "riktiga" namn, vilket i det här sammanhanget
betyder "det namn som andra upplever att den har ute på nätet" och inte vad
den själv tycker på interna nätet.
Humm humm, är nöjd att sitta bakom en hårdvarubrandvägg - skitna b-one-användare får klara sig utan mail från mig.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

IcePic är min idol, sällan har en man kunnar komma med så många bra svar som han under sig forumslivstid! IcePic for president (no offence Axman!).
iDon't care about your problems.
Post Reply