Would you pay 5 cents for a song?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Would you pay 5 cents for a song?

Post by egar »

Jag skulle garanterat betala fem cent för en låt. Skulle ni andra forumiter göra det?
The head of the British recording industry, who also spoke at the conference, made much the same point: music companies need to get used to the idea of selling more music to more people more often, but for less money. It was a notion repeated often during the conference.
Would you pay 5 cents for a song?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cirka 35 öre per låt?
Lungt... jag köper lätt 100 låtar på en gång den dagen priset går ner till den nivån.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

ja det skulle jag inte ha not problem med.
Lägre priser tror jag faktist också innebär flera "ärliga" konsumenter.

EDIT: skulle dom sänka priset på att köpa hederliga CD-skivor skulle jag bli ännu gladare.
att ha mp3:or tar bort lite av det fina med skivfodralen
Last edited by trappski on 2005-03-10 23:06:12, edited 1 time in total.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Om låtarna är i AAC 320Kbit/s... då är det definitivt värt det. Och om det är utan krångliga kopieringsskydd som bara ställer till det. Har jag köpt en sång ska jag få göra vad jag vill med den.

Okej, det går bra med MP3 också.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Självklart.

Jag köper ju för cirka 15kr per låt nu.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Om det priset gällde skulle jag nog rensa bort samtliga icke köpta mp3or ifrån hårddisken.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Ja visst!
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Om det är bra kvalitet utan kopieringsskydd så visst.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Big_Bird wrote:Cirka 35 öre per låt?
Lungt... jag köper lätt 100 låtar på en gång den dagen priset går ner till den nivån.
Absolut, förutsatt att utbudet sträcker sig utanför det tjafs som spelas på radiokanaler i stil med Energy dagarna i ända.
Sålänge jag kan få min köpta musik utan DRM-smörja, och i ett lossless-format, gärna FLAC...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Givetvis kräves ett gediget utbud och inte bara den musik som Antipiratbyrån skyddar särskilt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Antalet filer i mappen MPDrei multiplicerat med 0.35kr blir ju ändå mer än vad en gudshatande X-BOX kostar så i dagsläget reser jag nog hellre med gratis. Men med månadslön, kostym och god moral köper jag gärna tusentals låtar för det priset. Jag tror faktiskt att det är ungefär så mycket pengar man behöver ge en lagom stor artist för att han ska kunna leva gott på sitt leverne.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

helt ok pris.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Nicke wrote:Absolut, förutsatt att utbudet sträcker sig utanför det tjafs som spelas på radiokanaler i stil med Energy dagarna i ända.
Sålänge jag kan få min köpta musik utan DRM-smörja, och i ett lossless-format, gärna FLAC...
Det där håller jag med om nästan fullt ut. För att jag över huvud taget skulle kunna tänka mig att köpa via internet måste det vara lossless (minst CD-kvalité). Jag är inte beredd att gå ner i ljudkvalité bara för att kunna få hem musiken på ett annat sätt. Dessutom skulle jag sakna albumen och en fysisk pressad CD. Därför ser jag ser hellre övergång till DVD-audio eller liknande och lägre priser på de fysiska skivorna än att internet blir det nya distrubitionssättet. Det känns lite tråkigt.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ett annat system är ju att köra gratis streaming av alla låtar, sälja dom för 5cent styck i MP3 (jag är realistisk, dom kommer aldrig köra FLAC, och jag gillar inte WMA), vill man sen ha dom så kan man köpa ett album, albumpriserna kommer ju pressas automatiskt om man kan köpa låtar online för 5cent
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

TinyTeeth wrote:Om låtarna är i AAC 320Kbit/s... då är det definitivt värt det. Och om det är utan krångliga kopieringsskydd som bara ställer till det. Har jag köpt en sång ska jag få göra vad jag vill med den.
Oh nej, att pröjsa för att lyssna är bara början!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Det beror på vilka format som används, vilken kvalitet och vilket utbud som finns.

Man köper ju inte låtar man tycker är skit bara för att det är billigt. Men om det bara finns låtar man gillar och det inta har massa jobbig DRM så jag inta kan lyssna på den stationära, laptopen, mp3 spelare eller vad jag nu vill så skulle jag nog kunna tänka mig att inte vara allt för petig med kvaliten för det priset.

En ide skulle kunna vara att köra 192kbps mp3 för 35öre/st eller FLAC för 70öre/st. Tror att jag personligen skulle välja FLAC för det mesta om det var dealen.
Tycker det är rimligt att FLAC skulle kosta mer för slutkund än mp3 eftersom FLACade låtar tar mer utrymme på server och mer bandbredd att överföra än mp3 eller Ogg.

35öre tycker jag definitivt är tillräckligt lågt pris per låt för att jag skulle kunna tänka mig att köpa en del. Men det får inte vara massa jobbigt DRM, då köper jag hellre albumet eller införskaffar musiken på annat sätt, beroende på hur bra jag tycker albumet/låtarna är.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Om kvaliteten inte är sämre än vad jag lyssnar på i dagsläget och om den musik jag lyssnar på skulle finnas med så ja.. (Jag lyssnar bland annat på sådant som inte är särskillt lätt att hitta på europeiska marknaden alls så då är den frågan smått relevant)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

GuessWho wrote:Tycker det är rimligt att FLAC skulle kosta mer för slutkund än mp3 eftersom FLACade låtar tar mer utrymme på server och mer bandbredd att överföra än mp3 eller Ogg.
Men som oftast betalar man ju för licensen snarare än mediet när det gäller musik, film, program m.m.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

Och med det här kan man ju tänka sig att skrota skivbolag som tar hutlösa provotioner, artisten betalar en liten, rimlig, peng till server-bolaget och resten går till bolaget.

Jag skulle definitivt köpa min musik om det var så, att inga skivbolag roffar åt sej en så stor del av kakan.
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

Jodå, tror jag kanske skulle göra det. Om det hade varit enklare att få tag på annorlunda band :)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Keit wrote:Jodå, tror jag kanske skulle göra det. Om det hade varit enklare att få tag på annorlunda band :)
Ja, den bristen är ofta ett problem hos musikbutiker på internet. Men blir det som i Zewz inlägg kan även små band lägga upp sin musik genom att gå runt skivbolagen.
Life's a joke, yuk it up.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

TinyTeeth wrote:
GuessWho wrote:Tycker det är rimligt att FLAC skulle kosta mer för slutkund än mp3 eftersom FLACade låtar tar mer utrymme på server och mer bandbredd att överföra än mp3 eller Ogg.
Men som oftast betalar man ju för licensen snarare än mediet när det gäller musik, film, program m.m.
Det är väldigt sant. Men med album för 100+ kr och program för flera tusen så blir kostnaderna för skivor, fodral, manualer etc så liten del av det hela att man nästan kan bortse från det. Kommer man ner tillräkligt lågt i pris så äter distributionskostnaderna upp en betydligt större del av den totala intäckten. Jag har inte gjort någon kostnadskalkyl för detta, så jag kan inte säga vad tillräckligt lågt är. Själv skulle jag inte ha några problem med att betala 50-100öre/låt om jag får låtarna i ett lossless format i CD eller DVD audio kvalitet, utan DRM som jag kan fritt göra om till vilket format och kvalite jag själv önskar.
Post Reply