Bit-tech på CeBIT

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Bit-tech på CeBIT

Post by ficklampa »

ATi visade upp sitt nya chipset RD-400 på CeBIT, det innehåller en SLi-funktion som ska konkurera med nVIDIA:s SLi och kommer att finnas tillgänglig för Intel-sidan i början. Moderkortet i övrigt har fyra stycken DDR2-platser och stöd för 1066 MHz FSB.

Gainward var även närvarande på CeBIT och visade upp sin CoolFX-kylning för SLi. Kylningen inklusive grafikkort går enligt uppgifter lös på 1500 Euro och verkar idag endast passa på ASUS A8N-SLi. De visade även upp en liten TV-tuner för USB.

Även Asetek närvarade och visade upp sin nya processorkylning vid namn Vapochill Micro. Enligt uppgifter så skall denna prestera bättre än Zalman CNPS-7700Cu. Kylaren använder sig utav gas och heatpipes. När gasen blir varm stiger den ut i radiatorn för att kylas ner och sjunka tillbaka till värmen. Kylaren skall även komma i tre olika versioner, en i koppar, en i nickel och en fläktlös. Priset uppskattas till 27 Euro.

ATi RD-400
Gainward CoolFX
Vapochill Micro
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Är det bara jag som tycker att 120mm fläkten (jag tror att det är det) som sitter på Vapochill Micro är konstigt monterad?
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Exige wrote:Är det bara jag som tycker att 120mm fläkten (jag tror att det är det) som sitter på Vapochill Micro är konstigt monterad?
Enligt min teori så sitter den monterad sådär för att få bort lite av ljudnivån samt det döda centrumet i fläkten. Lägger man fläkten rätt emot ökar ljudnivån eftersom varvet ökar samt när luften trycks ner mot "bladen" i radiatorn... Håll fingrarna framför en fläkt och sen håll dem en bit ifrån så får du ungefär samma effekt. ;)
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Locked