Grafikkortsroundup @ 64bits

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Grafikkortsroundup @ 64bits

Post by N. Alfinson »

Under de senaste veckorna har vi haft en hel del att göra här på 64bits, och nu börjar ni se frukten av detta. Ett av våra stora projekt har varit ett gemensamt test av grafikkort med PCI-Express-anslutning. Vi valde att till denna artikel inte inkludera så många kort som möjligt, utan istället utvärdera ett fåtal kort ordentligt. Totalt är det sex stycken grafikkort från fyra olika tillverkare som deltar.

Image

"Totalt deltar sex stycken grafikkort baserade kring fem olika grafikkortskretsar, ATI Radeon X700, X800 XL, X800 XT, X850 XT samt Nvida GeForce 6800 Ultra. Vi har också lyckats lägga vantarna på en Intel Pentium 4 Extreme Edition 3,73 GHz som vi kommer att använda under våra tester."

Ni hittar hela recensionen bakom denna länk, eller genom att klicka på bilden ovan.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Bra recension med ganska så väntade resultat. Även roligt att X800XL även i detta test verkar bevisas vara det prisvärdaste i toppsegmentet. Jag börjar ge upp hoppet för att bulk-versioner av grafikkort skall återvända till marknaden dock.

Jag ställer mig alltid lika skeptisk till processorvalet dock. (Inte bara här alltså utan på de flesta sidor) Inte särskillt många som är villiga att slänga ut pengar på just den processorn vilket kan ge ett litet fel intryck av testet men för de som redan är vana blir det ju bara roligare resultat, hehe.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

HLC wrote:Bra recension med ganska så väntade resultat. Även roligt att X800XL även i detta test verkar bevisas vara det prisvärdaste i toppsegmentet. Jag börjar ge upp hoppet för att bulk-versioner av grafikkort skall återvända till marknaden dock.

Jag ställer mig alltid lika skeptisk till processorvalet dock. (Inte bara här alltså utan på de flesta sidor) Inte särskillt många som är villiga att slänga ut pengar på just den processorn vilket kan ge ett litet fel intryck av testet men för de som redan är vana blir det ju bara roligare resultat, hehe.
Anledningen till att vi valde den var helt enkelt att det var den enda Intel hade tillgänglig till oss just nu. Men sedan som jag skrev i recensionen ser man tydligare skillnader när man använder en så snabb processor som möjligt, eftersom den då inte är flaskhalsen i systemet.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

trevlig läsning så här på natt kvisten :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Saknar kort i 2000kr klassen ?!?

Men annars var den bra.
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Budgettips: Köp ett upplåsningsbart Leadtek 6800 LE som ni låser upp och klockar sk*ten ur!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

LE kortens upplåsbarhet var vad jag minns dålig redan innan årsskiftet. Sådanna moddningar brukar enbart fungera tidigt och numera har jag hört att du lyckas på ungefär 1/8.. :-/
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

HLC wrote:LE kortens upplåsbarhet var vad jag minns dålig redan innan årsskiftet. Sådanna moddningar brukar enbart fungera tidigt och numera har jag hört att du lyckas på ungefär 1/8.. :-/
Jag köpte mitt i Januari och det funkade då :) Enbart Leadtek som är att tänka på. Möjligt att de blivit mycket svårare att låsa upp.
Krullle

Post by Krullle »

Flip_Chip: Pratar vi inte PCI kort här.
Dessa kort går ju inte att låsa upp några pippes på.....
AGP går dock fortfarande bra.
dragonball

Post by dragonball »

EZA wrote:Saknar kort i 2000kr klassen ?!?

Men annars var den bra.
Jag saknar kort i 1000-kronors klassen. Ni kunde ju ha testat geforce 6200, de ska ju gå att klocka som fan. Har själv beställt ett. Återkommer kanske med en recension :).
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Det är inte direkt så att man bara kan peka på ett kort och sedan får vi testa det. För det första skall vi ha kontakt med företaget i fråga, för det enda skall de vilja ha en recension på koret, och för det tredje skall de ha ett kort tillgängligt att skicka till oss. Vi försökte in i det sista att få tag på ett 6600 GT-kort, men det gick inte att få fram ett i tid.

Det är möjligt att vi återkommer senare med en ny roundup, fast då inriktar vi oss på de billiga korten, istället för de dyra.
Hawklord
Posts: 179
Joined: 2005-04-03 23:44:32
Location: Uppland

Post by Hawklord »

Synd. jag skulle gärna se en recension på ett 6600 grafikkort.
jag ser redan fram mot en till recension på grafikkort. hehe.

Ni gör ett jävligt bra jobb här på 64bits ;)
User avatar
MisterBister
Posts: 223
Joined: 2004-12-25 12:30:17
Location: Göteborg

Post by MisterBister »

Trevlig läsning, verkligen.
Hade ingen aning om att gigabyte var på väg med ett passivt kylt X800xl, det passar ju mig utmärkt ;).
"Du är inte dum, du har bara lite otur när du tänker."
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Krullle wrote:Flip_Chip: Pratar vi inte PCI kort här.
Dessa kort går ju inte att låsa upp några pippes på.....
AGP går dock fortfarande bra.
Ska kunna gå låsas upp till 12 pipelines iaf.
Krullle

Post by Krullle »

Vad jag har hört ett flertal ggr så ska inte inte finnas en enda pippes extra att låsa upp.
Krullle

Post by Krullle »

Och mitt första inlägg skulle har vari till HLC och inte till dig FLIP_CHIP, sorry.
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

trevligt, vill se mer tester i framtiden :)
btw, bra skrivet!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Krullle wrote:Och mitt första inlägg skulle har vari till HLC och inte till dig FLIP_CHIP, sorry.
Jag har ingen koll på om min statistik gäller AGP eller PCIe.. Eftersom det inte nämndes så antog jag att det inte spelade någon roll, hehe.
MrMurkla

Post by MrMurkla »

Bra recension! Saknar dock jämförelse med förra generationen kort (Radeon 9800pro, 9700 o.s.v) vilket fortfarande sitter i de flästas burkar. Det är egentligen mer intressant att se vad man får för pengarna om man uppgraderar än vad som skiljer de nya korten åt...
avicenna

Post by avicenna »

"utvärdera ett fåtal kort ordentligt"

Ni har ju inte ens testat att köra tester i olika upplösningar och inte heller testat med AA och eller AI.
Detta kallar jag inte ett ordentligt test, man får inte reda på hur korten presterar under olika förhållanden.

Underkänt är mitt betyg.
z1nQ
Hedersbit
Posts: 77
Joined: 2005-02-20 15:17:08
Location: Västervik

Post by z1nQ »

avicenna wrote:"utvärdera ett fåtal kort ordentligt"

Ni har ju inte ens testat att köra tester i olika upplösningar och inte heller testat med AA och eller AI.
Detta kallar jag inte ett ordentligt test, man får inte reda på hur korten presterar under olika förhållanden.
att testa kort i alla möjliga AA och AI inställningar samt alla upplösningar anser jag som överskattat. Ingen bryr sig egentligen om hur korten presterar marginellt utan det är ju heltheten som räknas. 1024x768 använder dom flesta när dom spelar spel och att testa dom i 1600x1200 16xFSAA känns onödigt eftersom att ingen spelar i dom upplösningarna endå?
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

MrMurkla wrote:Bra recension! Saknar dock jämförelse med förra generationen kort (Radeon 9800pro, 9700 o.s.v) vilket fortfarande sitter i de flästas burkar. Det är egentligen mer intressant att se vad man får för pengarna om man uppgraderar än vad som skiljer de nya korten åt...
Visst hade det varit trevligt, problemet är bara att de korten bara finns till AGP, och alltså inte går att koppla in på PCI-Express-moderkort.
User avatar
Rich
Posts: 25
Joined: 2002-07-21 16:31:16
Location: Göteborg
Contact:

Post by Rich »

Tack för ett bra test!

Vet ni hur bra Gigabytes X800XL överklockar (fann ingenting om det)?
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Rich wrote:Tack för ett bra test!

Vet ni hur bra Gigabytes X800XL överklockar (fann ingenting om det)?
Hade väldigt ont om tid (processorn dök upp bara någon dag innan publiceringen) vilket gjorde att alla tester inte han köras, och något som fick strycka på foten utöver det var överklockningen.

X800XL-kortet gick dock inte att klocka speciellt mycket på kärnan, minnena gick upp en del. Men som sagt, hade bara tid att kolla lite snabbt.
User avatar
Rich
Posts: 25
Joined: 2002-07-21 16:31:16
Location: Göteborg
Contact:

Post by Rich »

nizenco wrote:
Rich wrote:Tack för ett bra test!

Vet ni hur bra Gigabytes X800XL överklockar (fann ingenting om det)?
Hade väldigt ont om tid (processorn dök upp bara någon dag innan publiceringen) vilket gjorde att alla tester inte han köras, och något som fick strycka på foten utöver det var överklockningen.

X800XL-kortet gick dock inte att klocka speciellt mycket på kärnan, minnena gick upp en del. Men som sagt, hade bara tid att kolla lite snabbt.
Ah ok. Funderar nämligen på en AGP-variant, dock aktivt kyld. Men som sagt, är intressant och se hur den passiva kylningen klarar av överklockning. :)
Locked