mCubed Vertical Silence @ 64bits

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

mCubed Vertical Silence @ 64bits

Post by ficklampa »

Vi ska idag titta närmare på mCubeds nya produkt som är en ljuddämpning samt kyllåda för hårddiskar. Produkten ifråga heter Vertical Silence. Vi har tidigare recenserat deras fläktkontroller t-Balancer.

Kommer Vertical Silence att klara av att kyla dagens nya, varma diskar? Klarar den att dämpa ljudet? Läs vidare i recensionen för att få reda på svaret.

Läs hela recensionen här!
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

En sådan dämpare skulle jag gärna vilja ha :-D, priset avskräcker dock lite...

I mitt chassi får jag skruva fast hårddiskarna i chassit :-( vilket kan medföra att när jag har flera diskar monterade så skakar hela lådan bokstavligen.
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
Machiavelli
Posts: 44
Joined: 2004-10-03 12:57:11
Location: Göteborg

Post by Machiavelli »

fan va coolt!
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

Kommer lätt att köpa minst 1. :)
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Om ni tycker att den är för dyr så kan jag som sagt rekommendera Silent Brackets som de även har.. Fungerar riktigt bra för sitt låga pris!
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

ficklampa wrote:Om ni tycker att den är för dyr så kan jag som sagt rekommendera Silent Brackets som de även har.. Fungerar riktigt bra för sitt låga pris!
Tror dig till fullo men jag vet inte om jag får tillräcklig kylning på disken om jag har den på i en 5.25" platts. Jag spelar ganska mycket och defragmenterar ofta så disken kräver lite kylning. Jag har en Maxtor Diamond Max 9 120 GB:are som primär disk och den vill gärna sticka iväg till 40-45+ grader när jag inte kyler den aktivt såsom med en fläckt vid insuget i chassit framför 3.5" plattserna.

Men vid eventuellt inköp av såna Brackets, vart kan de då hittas till bästa pris?
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
Magnus Thomé
Posts: 2
Joined: 2004-11-19 20:42:36
Contact:

Post by Magnus Thomé »

Kul att läsa mätresultaten!

Jag ska iväg till Webhallen med en bunt Vertical Silencers o lite annat imorrn tisdag. Så då kommer de finnas på lager där iaf 8)



Undrar någon något annat om mCubeds grejer så tjoa bara till!


Ha de!



/Magnus Thomé


http://tystpc.nu
Magnus Thomé
Posts: 2
Joined: 2004-11-19 20:42:36
Contact:

Post by Magnus Thomé »

Exige wrote:...Men vid eventuellt inköp av såna Brackets, vart kan de då hittas till bästa pris?
http://buggy.no-ip.com/ :)



EDIT: Det var inte helt lätt o få upp Silent Brackets i sökningar där :-/



EDIT igen.... ::) Enklast är att kika i ÅF-listan här http://www.tystpc.nu/sida.php?s=butiker
Last edited by Magnus Thomé on 2005-04-18 22:48:11, edited 1 time in total.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Exige wrote:
ficklampa wrote:Om ni tycker att den är för dyr så kan jag som sagt rekommendera Silent Brackets som de även har.. Fungerar riktigt bra för sitt låga pris!
Tror dig till fullo men jag vet inte om jag får tillräcklig kylning på disken om jag har den på i en 5.25" platts. Jag spelar ganska mycket och defragmenterar ofta så disken kräver lite kylning. Jag har en Maxtor Diamond Max 9 120 GB:are som primär disk och den vill gärna sticka iväg till 40-45+ grader när jag inte kyler den aktivt såsom med en fläckt vid insuget i chassit framför 3.5" plattserna.

Men vid eventuellt inköp av såna Brackets, vart kan de då hittas till bästa pris?
Jo, det kan ju förvisso vara ett problem, men sen så beror det även på hur chassit är uppbyggt... Endel chassin ventilerar rätt bra även vid 5.25"-platserna, men i de flesta fallen INTE.. Så det man kan göra är väl att montera en tyst fläkt under disken som fläktar lite luft på disken... Har man en t-balancer så blir det tyst och fint även det :) Om man nu inte kör en lågvarvig fläkt redan från början.. Angående priserna så är det nog buggy.no-ip.com du får vända dig till då jag inte vet var de kan köpas mer än webhallen och mycom.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

ficklampa wrote:Jo, det kan ju förvisso vara ett problem, men sen så beror det även på hur chassit är uppbyggt... Endel chassin ventilerar rätt bra även vid 5.25"-platserna, men i de flesta fallen INTE.. Så det man kan göra är väl att montera en tyst fläkt under disken som fläktar lite luft på disken... Har man en t-balancer så blir det tyst och fint även det :) Om man nu inte kör en lågvarvig fläkt redan från början.. Angående priserna så är det nog buggy.no-ip.com du får vända dig till då jag inte vet var de kan köpas mer än webhallen och mycom.
Jag har vid närmare eftertanke små glipor vid sidorna av 5.25"-platsernas täckkopor, på mitt "vanliga" antec chassi. Men så har jag ju bara (lr bara och bara men) två lågvarviga chassifläcktar i bak på ladan, men vad vet jag det kanske räcker ändå med tanke på att det är lite mer luft kring den i en sådan platts. Så om disken håller sig kring 40 grader så är jag väl nöjd, för det kan tystnaden nog vara värd ;-) Men jag har för mig att maxtor rekommenderar att inte ha disken varmare än 55 grader (max.) så jag ska nog klara mig.
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Exige wrote:Jag har vid närmare eftertanke små glipor vid sidorna av 5.25"-platsernas täckkopor, på mitt "vanliga" antec chassi. Men så har jag ju bara (lr bara och bara men) två lågvarviga chassifläcktar i bak på ladan, men vad vet jag det kanske räcker ändå med tanke på att det är lite mer luft kring den i en sådan platts. Så om disken håller sig kring 40 grader så är jag väl nöjd, för det kan tystnaden nog vara värd ;-) Men jag har för mig att maxtor rekommenderar att inte ha disken varmare än 55 grader (max.) så jag ska nog klara mig.
Det tror jag nog, den farliga gränsen brukar ligga på runt 50-55 på samtliga diskar och modeller, de är väldigt känsliga mot värme men är man under 50 så bör man helt klart klara sig väl! Annars kan man ju göra så att man monterar disken lite längre in och sätter en fläkt framför disken och borrar lite hål i en faceplate, eller ersätter den med till exempel perforerad aluminium så att det ser ut som ett filter t ex.. Blir rätt fint faktiskt!
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Diemon

Post by Diemon »

Diskar stänger av sig om de blir för varma, i.a.f. vissa. :)
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Diemon wrote:Diskar stänger av sig om de blir för varma, i.a.f. vissa. :)
Bara det inte är försent ;-)
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
Labrador

Post by Labrador »

Hur kan du påstå att detta är en hårddiskkylare? För mig framstår det som en hårddiskvärmare eftersom disken blir mycket varmare med låda än utan.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Labrador wrote:Hur kan du påstå att detta är en hårddiskkylare? För mig framstår det som en hårddiskvärmare eftersom disken blir mycket varmare med låda än utan.

Jämfört med andra produkter så håller denna även ner temperaturen, då de flesta andra är en plastlåda man stänger in hårddisken i; totalt utan någon form av kylning. Den här har två feta kylflänsar, en på varje sida.
Visst blir disken varmare än utan; men fortfarande under gränsen...
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Locked