Musiktips?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Musiktips?

Post by egar »

Okej, jag är i stort behov av lite musiktips i form av svart alternativ country i stil med 16 Horsepower, Woven Hand och My Morning Jacket.

Är det någon som kan briljera med sin countrykunskap?
Last edited by egar on 2005-04-19 12:27:02, edited 1 time in total.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kan inte bidra med något nytt, men blir genast sugen på Woven Hand och My Morning Jacket.
Allmusic tipsar dock om The Denver Gentlemen
Och jag märker att allmusic piffat upp sin databas. Det tar inte längre tusen år att söka. Gött.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag vet inte om det är särskilt alternativt, men John Hiatt, Mark Knopfler och Ryan Adams har gjort en del Country-inspirerad musik.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Prova (som tidigare nämnt) Ryan Adams (prova Heartbreaker), men även Whiskeytown. Vill man ha lite rockigare så kanske Jesse Malin kan vara intressant (vill minnas att The Heat är producerat av Ryan). Kjellvander, Loosegoats och Song of Soil lär du väl redan ha lyssnat på endel kan jag gissa. Hu, jag vet inte riktigt, Iron & Wine?

Josh Rouse har sina stunder, men det kan vara lite för "poppigt".

Jag lyssnar inte på så mycket svart alt. country. Just nu väntar jag på att Ginza ska skicka mig Ryan Adams nya platta Cold Roses där han spelar tillsammans med bandet Cardinals. :)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

garden state-soundtracket skulle göra dig gott
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

gummiboll wrote:garden state-soundtracket skulle göra dig gott
Nej, man skulle kunna tro det eftersom jag verkligen älskar filmen. I filmen är låtarna helt underbara men utan filmen så tycker jag bara att det är Iron And Wine och Nick Drake som funkar. Och problemet ligger i att de inte är några direkt nya artister i min bok.

Än så länge verkar det vara Big_Birds "The Denver Gentlemen" som verkar mest intressant då det är David Edwards första grupp och det som sedermera blev just "16 Horsepower".

Loosgoats och Kjellvanders olika projekt har jag också lyssnat på, allting är inte jättebra men det finns en del guldklimpar. Ryan Adams har jag svårt för på något sätt, har visserligen bara hört hans tidiga material men det sentida kanske är bättre?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Massive
Posts: 184
Joined: 2004-08-27 12:31:14
Location: Många ställen
Contact:

Post by Massive »

Alabama 3. Lite country-bluesrock-maffia musikhybrid och väldigt väldigt skönt.
Dom är väl mest kända för introlåten till Sopranos.
AthlonXP 2800+ | 1024 MB RAM | Seagate Barracuda 160 GB | GeForce 6600 GT | SoundBlaster LIVE
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

Madrugada gör massa countryinspirerad musik. Några låtar är lite blandade med kickassrocknroll och några lite mer åt blueshållet. Men mkt bra imho.
Annars kan du ju lyssna på Explosions in the sky... dom är väldigt bra (inte country dock)
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Kame_boy wrote:Madrugada gör massa countryinspirerad musik. Några låtar är lite blandade med kickassrocknroll och några lite mer åt blueshållet. Men mkt bra imho.
Annars kan du ju lyssna på Explosions in the sky... dom är väldigt bra (inte country dock)
Madrugada - deep ends är en väldigt bra skiva, men väldigt långt från country.
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

hm.. jag kanske har missuppfattat vad country är :-* ;D
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det fanns någon svensk "goth-country"-grupp som jag glömt namnet på. Dessvärre har jag inte heller hört dem så de kan lika gärna vara pinsamt dåliga om man väl hittar dem.

Men i min fantasi så låter de lite som 16-horsepower.

Kaizers Orchestra är mer cirkusmusik, men kanske kan vara intressant i sammanhanget. Plattan "Evigt Pint" är i alla fall värd att lyssna på.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

egar wrote:Loosgoats och Kjellvanders olika projekt har jag också lyssnat på, allting är inte jättebra men det finns en del guldklimpar. Ryan Adams har jag svårt för på något sätt, har visserligen bara hört hans tidiga material men det sentida kanske är bättre?
Jag har inte hört hans senaste, men Gold är en mycket bra skiva. Dock är de tidigare (Heartbreaker bl.a.) mer åt Country-hållet. Så det beror på vad du är ute efter.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Tossefar wrote:Madrugada - deep ends är en väldigt bra skiva, men väldigt långt från country.
"The Deep End" är enligt mig influerad av country. Det är inte rakt igenom ren country men jag tycker mig höra en del fina countryinfluerade bitar.
Big_Bird wrote:Det fanns någon svensk "goth-country"-grupp som jag glömt namnet på. Dessvärre har jag inte heller hört dem så de kan lika gärna vara pinsamt dåliga om man väl hittar dem.
Det råkar inte vara "Songs of Soil" du menar? Skivan vid namn "The Painted Trees of Ghostwood" är helt megasuverän!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

egar wrote:Det råkar inte vara "Songs of Soil" du menar? Skivan vid namn "The Painted Trees of Ghostwood" är helt megasuverän!
Kan mycket väl vara det... Ska genast kolla upp.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Oski
Posts: 114
Joined: 2004-01-28 16:17:10

Post by Oski »

Jag har inte hört de banden du ger exempel på, men lyssna på Be Good Tanyas. Dom är väldigt bra. Tre tjejer som spelar gitarr, banjo och sjunger. countryinspirerad pop skulle jag vilja säga att det är. Sen har en tjej i bandet som heter Jolie Holland en liten solokarriär också. Och han är också väldigt bra. Men det ligger kanske lite åt blueshållet. Hon är väldigt bra iaf.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Darkside-country borde få en egen hylla i skivbutikerna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Oski wrote:Jag har inte hört de banden du ger exempel på, men lyssna på Be Good Tanyas. Dom är väldigt bra. Tre tjejer som spelar gitarr, banjo och sjunger. countryinspirerad pop skulle jag vilja säga att det är. Sen har en tjej i bandet som heter Jolie Holland en liten solokarriär också. Och han är också väldigt bra. Men det ligger kanske lite åt blueshållet. Hon är väldigt bra iaf.
Jag vet inte om country pop är speciellt mörk. Jag kanske borde ha skrivit det i mitt huvudinlägg, så jag skippar nog dina tips även om det uppskattas.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply