Ära i WoW

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Ära i WoW

Post by tkh »

Jag vet att det finns ett antal inbitna WoW:are här, och som många nog vet är det idag dags för "Honor-system" att kastas in! Jag tycker att detta kommer att bli spännande, men frågan är om man blir skyddad som låglevlad - det innebär ju inget straff att slakta smålevlar.

Värsta sorten är ju undead rogues, som alltid ska fega sig på en! Så onda som de är så lär de ju bry sig föga om någon dishonor, eller det faktum att man inte ger någon ära om man fightar mot någon vanlig fiende. De lär väl fortsätta fegdöda mig i ryggen som de alltid gjort :P

Vet inte om jag förstått allt rätt, men ära får man precis på samma sätt som XP, men utöver detta ska det finnas något som heter contribution points, som på något sätt ska ange hur mycket man har bidragit till dödandet. Men jag har för mig nu att det inte är contribution points som är viktigt, utan antalet ärofyllda döda (beroende på rank och level). Stämmer det?

Första gången jag läste det fick jag för mig att contribution var det viktiga, vilket är helt galet för oss präster som inte delar skada - utan helar. 1vs1 är det ju ingen skillnad, men så fort jag är i en grupp så tar ju jag inte hand om dödandet.. vilket gör att jag inte får contribution points...

Kan ni reda ut mina frågetecken?

Vad tycker ni om systemet?

/Thélad - Human priest
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Ära i WoW

Post by linc »

tkh wrote:Värsta sorten är ju undead rogues, som alltid ska fega sig på en! Så onda som de är så lär de ju bry sig föga om någon dishonor, eller det faktum att man inte ger någon ära om man fightar mot någon vanlig fiende. De lär väl fortsätta fegdöda mig i ryggen som de alltid gjort :P
På servern jag spelar är Alliance verkligen inga duvungar de heller. Jag har många gånger blivit gankad när jag har stått och slåtts med vanliga mobs, så Alliance är inte så himla modiga dem heller. :)
hej.
User avatar
Massive
Posts: 184
Joined: 2004-08-27 12:31:14
Location: Många ställen
Contact:

Post by Massive »

Som jag har uppfattat det så är det i inte bara kills som räknas in i honor utan även gruppstorlek, nivå skillanad och andel helande/buffande du bidrar med.
Detta för att vi präster också ska kunna ta del av allt. Men vi dör ju förts av allihop endå. ;)
AthlonXP 2800+ | 1024 MB RAM | Seagate Barracuda 160 GB | GeForce 6600 GT | SoundBlaster LIVE
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag har klarat mig undan rätt så bra. Många hordes fattar att dishonor points inte är något att samla på.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

lither wrote:Jag har klarat mig undan rätt så bra. Många hordes fattar att dishonor points inte är något att samla på.
Vad jag har hört så får man inte dishonor av att döda låglvl players, bara NPC's.
hej.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Problemet med dishonour för att döda low level-spelare är att stora gäng med lowlevels kan samlas för att griefa någon som är höglevel. De kan stå och slå på dig och om du slår tillbaka (autoattack) så åker du på en honourloss.
Kul kul... kul att folk alltid ska utnyttja system på ett sätt de inte var tänkta.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

linc wrote:Vad jag har hört så får man inte dishonor av att döda låglvl players, bara NPC's.
Man får ingen dishonor överhuvudtaget, väl?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:
linc wrote:Vad jag har hört så får man inte dishonor av att döda låglvl players, bara NPC's.
Man får ingen dishonor överhuvudtaget, väl?
Jodå, för att döda folk som ligger på åtta levlar eller mer under en.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
delicato.
Posts: 24
Joined: 2004-03-07 16:59:23

Post by delicato. »

Man får bara disshonour utav att döda motståndarlagets civila npc's. Om du dödar någon som är mer än 8 levlar under dig själv så får du ingen disshonour, men inte heller någon honour. :)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

honorsidan från wow-europe wrote:[...]our system creates incentives to attack foes around your level. And it also does not reward those who kill players far below their level. If the player or PvP-enabled NPC you kill is trivial (i.e. gray to you), then you won't get an Honorable Kill. In fact, if you kill an NPC who is not PvP-enabled or who is PvP-enabled and trivial, you will gain a Dishonorable Kill. This exacts a penalty on those who, for whatever reason, kill trivial NPC bystanders. To make it easier to identify a potential Dishonorable Kill, such NPCs will be labeled as "civilians" in their tooltip. Note that dishonor does not apply to killing players, regardless of their level.

As it stands now, when you accrue a Dishonorable Kill, it will not have a negative impact on your current honor ranking. You'll still get to see what the system considers a Dishonorable Kill, but you won't be assessed a penalty for it. At the moment, we don't want to penalize Dishonorable Kills because on normal (PvE) servers, the primary way to instigate PvP battles is through the attacking of NPCs. [...]
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Snart 600 Honor kills, honorsystemet är det bästa som hänt WoW på länge =D

/Neohamster L60 Tauren Hunter
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

nissse wrote:Snart 600 Honor kills, honorsystemet är det bästa som hänt WoW på länge =D

/Neohamster L60 Tauren Hunter
Hatar dig. Bara hatar dig. :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

delicato. wrote:Man får bara disshonour utav att döda motståndarlagets civila npc's. Om du dödar någon som är mer än 8 levlar under dig själv så får du ingen disshonour, men inte heller någon honour. :)
Man får honor av spelare 12 levlar under dig.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Vilket skulle betyda att jag kunde få honour ner till level 3... om jag var hemma och kunde spela. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Big_Bird wrote:Vilket skulle betyda att jag kunde få honour ner till level 3... om jag var hemma och kunde spela. :)
Men först skulle din lvl15 ta sig från trygga hemorten - genom fiendeland och hela vägen till en nybörjarort för den andra sidan. Och dessutom reta dem att slå på dig innan du får slå tillbaka (när lvl55-vakter alltid står och vaktar områden med lvl5 och nedåt). Jag skulle vara impad! 8)

Hur som helst, jag är fortfarande lite fundersam över hur mycket ära man får i en kill. Om jag grupperar med en liklevlad kamrat och gör en ärofylld slakt, då får båda lika mycket ära va? Oavsett hur mycket skada var och en av oss har gjort (säg att jag bara helar min kompis).
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

tkh wrote:
Hur som helst, jag är fortfarande lite fundersam över hur mycket ära man får i en kill. Om jag grupperar med en liklevlad kamrat och gör en ärofylld slakt, då får båda lika mycket ära va? Oavsett hur mycket skada var och en av oss har gjort (säg att jag bara helar min kompis).
Contribution poängen beräknas på hur myket skada man gör, fiendens level mot eran level, fiendens rang, vilken klass du är och vilken klass din kompis är, om du helat din vän och om ni dödat samma person tidigare inom en viss tidsperiod. Sen är det säkert några variabler till jag missat :p Men det splittas inte 50/50 i ett party.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

nissse wrote:Contribution poängen beräknas på hur myket skada man gör, fiendens level mot eran level, fiendens rang, vilken klass du är och vilken klass din kompis är, om du helat din vän och om ni dödat samma person tidigare inom en viss tidsperiod. Sen är det säkert några variabler till jag missat :p Men det splittas inte 50/50 i ett party.
Beräknas rangen endast på contribution points?
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

tkh wrote: Beräknas rangen endast på contribution points?
Yup.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Dessa satans alliance kan inget annat än backstaba, blev tagen 3 ggr igår på samma ställe av 3 st runt samma level som mig själv. Blir ganska lack när folk är så satans fega :)
Post Reply