spela musik utan att dator är igång?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

spela musik utan att dator är igång?

Post by derfl@ »

Goddag, jo ja undrar om det är möjligt att spela musik (från CD) när inte datorn e på?? hur gör man då?

kanske måste ha en speciell cd läsare då?? har en DVD läsare vet ej märke men de kan kollas upp :P typ nått program som måste användas?

Tack för svar!
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
eskil
Posts: 863
Joined: 2005-02-06 19:40:11
Location: Nyköping

Post by eskil »

Jag vet inte riktigt svaret på din fråga men det låter som at du är ute efter en Stereo ;) För du måste ju ha en optisk läsare och högtalare.

//Elias
|Mobil| Eten M500 @ 400Mhz 192MB ram Windows mobile 2003
|Dator| Athlon64 3000+ s939 6600GT Arctic cooling T2 | 1x AC Silencer 64 Ultra TC | 5x Arctic Fan 3 TC
|Äger| En lödkolv lite sladd och en bunt lysdioder
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

det ända du behöver är en play knapp på cd spelaren och att du kopplar in line ut från baksidan av spelaren in i en förstärkare. Men då har du inte mkt av valmöjjligheter för typ spola bak/fram, hoppa bak i låtlistan...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dock måste du ansluta CDn till nån annan strömkälla om datorn är av.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
skuggan|
Posts: 320
Joined: 2003-11-15 22:45:08
Location: Kungälv
Contact:

Post by skuggan| »

Vet att vissa ASUS moderkort har en hyfsat avancerad funktion för att köra "offline" med cdspelaren och tangentbordet.

Citerat av specen för ASUS A8V Deluxe:
Instant music
Through this unigure feature, ASUS motherboard are conveniently designed to allow users to enjoy their favorite music, without the need to enter Windows.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

skuggan| wrote:Vet att vissa ASUS moderkort har en hyfsat avancerad funktion för att köra "offline" med cdspelaren och tangentbordet.

Citerat av specen för ASUS A8V Deluxe:
Dock måste datorn vara påslagen för att CDspelaren ska få ström
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

ok har tänkt om lite å tänker typ göra en egen stereo med cdläsare å högtalare å nät agg. hitta en gammal cdläsare nämligen (satt i min gamla 486:a tror ja) här är en bild på hur baksidan ser ut
Image


längst åt höger e de ett uttag somde står "analog audio" på å i den sladden går de ut TRE kablar och två ser ut att vara vanliga högtalar kablar.
men den tredje vet ja ej vad den är till för:P

Jag har ett par högtalare (små) som var integrerat ljud i 486:an ;D

så om ja fixar strömkälla till cd:läsarn och löder fast högtalarna på "audio kabeln" ska detta funka eller e de bara en n00bs teori??
eller behöver man nån slags förstärkare ? tycker man borda de :P
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Du lär ha en förstärkare om du vill driva nå större prylar... dessa tre sladdar ur analog audio är.... höger kanal.. jord... vänster kanal... inte nödvändigtvis i den ordningen dock
User avatar
Moddad_P4_3Ghz
Posts: 130
Joined: 2004-02-14 17:30:40
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by Moddad_P4_3Ghz »

Ta ett gammalt näragregat och tjuvkopla det så att du kan använda det utanför datorn och använd det som strömkälla. Ta sedan ett par datorhögtalare med inbyggd förstärkare och koppla den sladden som man normalt sätter i datorn i frontutaget på Cd läsaren. Nu har du en Cd spelare! Fast om du vill kunna byta låt så måste du ha en cd spelare med 2 knappar.
Intel Celeron 2,4Ghz
Maxtor 10GB
512MB PC3200
Ati Radeon 9600 XT
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

som sagt. en musik-cd-spelare eller en stereo är ju lättare.. :)

Det kluriga med strömmen är att den vill ha både +12V och +5V. Detta kan du ordna med en spänningsregulator (som Ghlargh säkert kan nummret på i huvudet) som drar ner från 12V till 5V. De vanliga "små" spänningsregulatorerna har jag för mig klarar 1A och det ungefär det som CD-spelare brukar dra på den spännigen. Då kan du spänningsförsörja din CD-spelare med endast 12V.

Nästa grej är ju att få ljudet att låta. Den analoga kontakten är lämplig. Det står bak på CD-spelaren vad respektive pinne är (Right - Ground - Ground - Left). Den signalen ska sedan till en förstärkare som du själv förstod och sedan ut i högtalare.

Jag är själv lite intresserad av nummret på spänningsregulatorn och var man får tag i den billigast eftersom jag tänkte sätta en CD-spelare i handskfacket på bilen och en i min nyköpta husvagn ;)

Den jag hittade på elfa som mötte specifikationen var:
L7805CP - 73-262-75 - 12.00kr/st
Det kanske är den man ska använda?
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

36-1022 på Clasohlson, 3pack 78S05, 5V 2A.
Tänk på att den måste ha en rejäl kylfläns och att det blir bättre med kylpasta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stiff
Posts: 202
Joined: 2002-03-11 21:34:56
Location: Lund
Contact:

Post by Stiff »

En switchad regulator är nog att föredra om man är mån om effektiviteten i spänningsomvandlingen, exempelvis LM 2575.

Om man vill ha överkurs så kan CD-spelaren styras via IDE-gränssnittet och en mikrokontroller för att spola, pausa, stoppa, visa status på en LCD, etc. Då kan man även slänga på en digital volymkontroll också så har man snart en komplett CD-spelare med försteg :)
Var har du flest Watt? I datorn eller i stereon?
Fundera på saken och notera ironin
Post Reply