En liten film om kondensatorbyte

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

En liten film om kondensatorbyte

Post by Gussoh »

Hej hej
Igår gjorde jag en film om kondensatorbyten på moderkort som har gått sönder. Den innehåller också inslag av humor.

Filmen xVID & Mp3 (50MB)
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Roligt! saknade bara Äntligen hemma musiken ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Jag valde lite "datorkultur" som musik istället
Jag tycker att grön är en fin färg.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

haha grym :)
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

helt underbar film :D
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
UnClear
Posts: 10
Joined: 2002-10-02 20:28:28
Contact:

Post by UnClear »

En mycket trevlig film.

Alla tillber vi Gussoh och hans film skapar kraft. ;)
Mirsch
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Han har gjort en tidigare också då han installerade sin server i en garderob i källaren :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Härligt gjort :) ett par skratt framkallade du.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Hehe, aeg, dock var allt mätande lite overkill imo, jag hadde själv bara nöjt mig med att byta kondingarna rätt av, men filmen ska vara informativ och grundlig :]
Kan inget om mycket
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Den var bra :)

Om man ska vara kritisk, så var bilden lite väl kantig och suddig på sina ställen, speciellt om man blåser upp det i fullskärm. Men annars var det bra. Kan nog användas som instruktionsvideo om man har lite aning om vad det rör sig om men inte är så haj på det så att man klara det helt utan guidning. :) Fast kanske skulle behövas lite mer förklaring på vad/hur/varför du mäter på moderkortet då.

Fint med tips om vad man kan ha för verktyg också! (som 15W lödkolv på Clas Ohlsson). Du har inga tips på någon multimeter som är rätt okej men ändå inte allt för dyr?

Själv har jag någon billig multimeter köpt på biltema, kostade under hundralappen har jag för mig, jag är lite tveksam över hur pålitligt den är. Men samtidigt kan det vara rätt onödigt att köpa det dyraste man kan hitta om man inte behöver det.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

GuessWho wrote:Själv har jag någon billig multimeter köpt på biltema, kostade under hundralappen har jag för mig, jag är lite tveksam över hur pålitligt den är. Men samtidigt kan det vara rätt onödigt att köpa det dyraste man kan hitta om man inte behöver det.
Jag har ett par 60kronors multimetrar, på likspänning är dom mer eller mindre perfekta, märkte ingen egentlig skillnad mellan det och ett 1200kronors instrument när jag testade.

Däremot kan billiga instrument bli riktigt roliga på alla andra mätområden, ohm, ström, växelspänning.

Gussoh: vitt underlag??!!
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
SparriS
Posts: 279
Joined: 2005-02-09 17:02:29
Location: Sverige

Post by SparriS »

Jag kan inte se AVI filmer på winamp, eller media player!!!
Vilket program använder ni eller har jag gjort något fel ??
Screw you guys, i'm going home.
I am 70% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SparriS wrote:Jag kan inte se AVI filmer på winamp, eller media player!!!
Vilket program använder ni eller har jag gjort något fel ??
Du har glömt att installera senaste XviD (går även med FFDshow)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Media Player Classic som spelare och ffdshow plugin för att kunna spela upp DivX och XviD.
Om du har 28.8kbps modem eller snabbare så bör du kunna ladda hem båda på mindre än en halvtimme. ;)
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

haha. det vita underlaget är mycket viktigt :) annars hoppar elektronerna helt okontrollerat. precis som med dom rosa datakondensatorerna som lagrar ettor =P

Kul att ni uppskattar den :) Hurvida den ska tas som instuktionsvideo eller inte lägger jag mig inte i.. det får man avgöra själv ;-D

Anledningen till att bilden inte är så perfekt är för att jag fortfarande använder en Hi8-kamera.. bilden blir inte bättre tyvärr =/
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Lite smårolig film, dock inte särskilt instruktiv men bra att du lägger ner energi på mätningen! :D
DIM kalsonger As String
User avatar
SparriS
Posts: 279
Joined: 2005-02-09 17:02:29
Location: Sverige

Post by SparriS »

Kunde se den nu!
Mycket lärorikt för en som inte kan! ;)
Screw you guys, i'm going home.
I am 70% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Grym. Dina filmer rox, Gussoh.

:D!
Facts are stubborn things.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Vad använder du för program för att klippa i filmen med, och sen packa ihop den?
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

MadModder wrote:Vad använder du för program för att klippa i filmen med, och sen packa ihop den?
premiere och virtualdub. premiere klarar ju varken att komprimera mp3 eller vettig xvid verkar det som.. det tar lång tid och blir alltid fel så jag exporterar alltid från premiere okomprimerat :-P

ang komprimgeringen så borde jag lära mig att använda 2-pass-encoding på xvid men jag vet inte riktigt var man börjar. det jag irriterar mig på när jag komprimerar att det ganska ofta blir två-tre keyframes i rad när det händer mycket. Jag antar att det är det 2-pass bl.a. motverkar...

sen borde jag lära mig att cpature:a rätt från kameran också. 352x288 ska ju vara en vettigare upplösning för PAL men då blir min bild skev - en ring blir oval mm. kanske man borde capture:a i den upplösningen och sedan resize:a ner det till 320x240 för att få 4:3?
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Ok. Då vet jag.

Men servergarderoben är ju helt oslagbar. Bra bakgrundsmusik. Bästa hittills :)
Har kollat på den några gånger, och jag skrattar alltid när tillbringaren kommer fram:

"Jag använde mig av en tillbringare för att rita ut hålen. De går att köpa i affären, men jag tog min i kylskåpet. Jag drack ur saften, och sen använde jag den." ;D
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Sunk... Varför slängde jag det moderkortet med tre kassa kondensatorer? Hade fått för mig det skulle varit jobbigare att byta kondensatorer på moderkortet.

Trevlig film.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jobbigt? Kom igen när du bytt en PCI-slot och en DDR-slot... ;)
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

helskön rulle :) sett den ett par gånger nu :P

kan man få tag på "server garderoden" på något klurigt ställe då?? ;)
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

MadModder wrote:Jobbigt? Kom igen när du bytt en PCI-slot och en DDR-slot... ;)
Men du är galen så ja... :)

Min tanke var, nog, att moderkorten är av flera lager och med att löda och ha sig så skulle det hända mystiska saker. ;)

Fast ja... Om en annan maskin skulle kört det moderkortet så hade jag fått införskaffa någon DDR-sticka till och det tar hårt i min ekonomi. :) (Har en massa SDR-stickor iaf. Fyra i garderobsdator och tre i mors maskin. 384 respektive 608 MiB minne i maskinerna.)

Aja... Framtida moderkort med skabbiga kondensatorer kommer jag garanterat byta.
Post Reply