Windows XP mot Windows 64-bit Ed.

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Windows XP mot Windows 64-bit Ed.

Post by ficklampa »

HardForum har skrivit en prestandajämförelse mellan Windows XP Pro 32-bit och nya Windows XP 64-bit Edition där de använder sig utav både NVIDIAs och ATIs senaste grafikkort. Förutom bara prestandajämförelsen så berättar de även om eventuella problem de spel och drivrutiner de använde sig utav. För de som förväntar sig en stor prestandaskillnad och funderar på att skaffa sig XP 64-bit till sitt system borde läsa denna recension.

Läs hela recensionen här.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Code Red
Posts: 38
Joined: 2004-01-29 23:43:17
Contact:

Post by Code Red »

Verkar ju inte finnas nån anledning att gå över till 64-bitars windows.
a man without a plan is not a man....

http://www.codered.se/
ficklampa@work

Post by ficklampa@work »

Code Red wrote:Verkar ju inte finnas nån anledning att gå över till 64-bitars windows.
Kan inget annat än att hålla med dig. (:
kylskåp

Post by kylskåp »

Vore ju kul om dem testat riktiga 64-bitars program också
::)
Skye

Post by Skye »

Finns det nån egentlig anledning till att byta, om man kör 32bits cpu fortfarande?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Skye wrote:Finns det nån egentlig anledning till att byta, om man kör 32bits cpu fortfarande?
Öhh, nej? Du lär väl ha en 64-bitars processor för att kunna köra det ::)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Skye wrote:Finns det nån egentlig anledning till att byta, om man kör 32bits cpu fortfarande?
Hehehe... dagens garv ;)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Tror nog man väntar med att slänga in 64-bitars..
Tills dom fixat det mesta i kompabilitetsväg osv. :)
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

kylskåp wrote:Vore ju kul om dem testat riktiga 64-bitars program också
::)
Det var första tanken jag fick innan jag skummade igenom artikeln. I slutet så står det att de inte testade 64bitars spel så ja. Ork-artikel...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Fluffy wrote:Det var första tanken jag fick innan jag skummade igenom artikeln. I slutet så står det att de inte testade 64bitars spel så ja. Ork-artikel...
En fråga bara! Var ser man om spel kan köra 64-bitars? ?!?
Kollat en massa nya spel och hittar ingen info om att dom skulle va 64-bitars vänliga!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

It seems as if the main problem for Windows XP Pro x64 Edition is the availability of 64-bit drivers, applications, and games.
Men vem behöver drivrutiner, applikationer eller spel? :P

Men det är väl inte så förvånade att det dröjer innan det ger några större prestanda skillnader för merparten av program och spel.
Det är lite som med hönan och ägget...

Varför ägna tid åt att skriva 64bits drivrutiner och program om ingen kör 64bitars OS, varför skaffa 64bits OS om det inte finns någon mjukvaru för det.

Men allt eftersom färdiga paket i hem-pc köp, paket på siba onoff mm kommer komma förinstallerat med 64bit windows, så kommer intresset för mjukvaru företag att bli större att lägga ner energi på 64bitars drivrutiner,program och spel. Det kommer både folk som bygger eget och som köper färdiga paket att tjäna på. Att det finns entusiaster med 64bitar processorer och folk som har kört XP64 beta och sånt spelar nog inte så stor roll. Många mjukvaruföretag bryr sig nog inte så mycket förräns det har nått en kritisk massa.


Undra vilket som kommer först, 64bitars program och spel i någon större skala eller program och spel på DVD skivor istället för CD i någon större skala :P
Får hoppas att det inte dröjer 8år eller något innan det börjar komma 64bits spel och program. ;)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

GuessWho wrote:Men vem behöver drivrutiner, applikationer eller spel? :P
Vad tror de att man ska göra med dator, koka (64-bits) kaffe eller ;D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Anzy wrote:En fråga bara! Var ser man om spel kan köra 64-bitars? ?!?
Kollat en massa nya spel och hittar ingen info om att dom skulle va 64-bitars vänliga!
Unreal Tournament 04 om jag inte tar miste.
» the empire never ended
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

GuessWho wrote: Varför ägna tid åt att skriva 64bits drivrutiner och program om ingen kör 64bitars OS, varför skaffa 64bits OS om det inte finns någon mjukvaru för det. Många mjukvaruföretag bryr sig nog inte så mycket förräns det har nått en kritisk massa.
Jag tror att du menar "spel" när du säger "program". Folk som skriver databasprogram
och liknande "tyngre" programvara har det som en knapp i VC6 (och nyare)
som har funnits sedan Itanium kom ut i hårdvara att bara låta kompilera för
64bitars, och även om inte Half-life har nytta av stora pekare så har alla andra
program som hanterar filer större än 4G direkt nytta av det. Det finns ett par
specialexempel som t.ex oggvorbis-kodning som bara "så där" går dubbelt så
fort, vilket andra företag som försöker sälja renderings- och konverteringsprogram
för stora mändger data (video-programvara osv) kommer plocka upp strax.

Den dagen man får en cd med data och två binärer, en för x86 och en för x86_64
där 64bitarsversionen går märkbart fortare kommer folk att få upp ögonen.
Om 64bitars XP bara kan hålla sig någorlunda jämnt på 32bitarsemuleringen
så att det inte känns jobbigt att köra win64 normalt så tror jag folk kommer
smyga över relativt fort.

Jag ser lite paralleller till när win95 kom och de "coola" personerna fortfarande
gillade att boota in i DOS och köra VESA2.0 osv för spel och demos, men
allteftersom DirectX och annat faktiskt började funka bättre så övergick alla
till att köra grafiskt fluff i win9x hellre än dos-läget.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
ficklampa@work

Post by ficklampa@work »

IcePic wrote:Jag tror att du menar "spel" när du säger "program". Folk som skriver databasprogram
och liknande "tyngre" programvara har det som en knapp i VC6 (och nyare)
som har funnits sedan Itanium kom ut i hårdvara att bara låta kompilera för
64bitars, och även om inte Half-life har nytta av stora pekare så har alla andra
program som hanterar filer större än 4G direkt nytta av det. Det finns ett par
specialexempel som t.ex oggvorbis-kodning som bara "så där" går dubbelt så
fort, vilket andra företag som försöker sälja renderings- och konverteringsprogram
för stora mändger data (video-programvara osv) kommer plocka upp strax.

Den dagen man får en cd med data och två binärer, en för x86 och en för x86_64
där 64bitarsversionen går märkbart fortare kommer folk att få upp ögonen.
Om 64bitars XP bara kan hålla sig någorlunda jämnt på 32bitarsemuleringen
så att det inte känns jobbigt att köra win64 normalt så tror jag folk kommer
smyga över relativt fort.

Jag ser lite paralleller till när win95 kom och de "coola" personerna fortfarande
gillade att boota in i DOS och köra VESA2.0 osv för spel och demos, men
allteftersom DirectX och annat faktiskt började funka bättre så övergick alla
till att köra grafiskt fluff i win9x hellre än dos-läget.

IcePic knows his shieeet! :)
Fackamato

Post by Fackamato »

Kallar dom detta för en recension? Shit, sämre recensent får man verkligen leta efter! Han ska leta efter skillnader i winxp32 och winxp64. Men gör han det? Nej, inte förräns i slutet, då han provar ett 64bits spel (riddick). Alltså, förväntade han sig verkligen prestandaförbättringar i winxp64 med ett 32bits program? Det är ju inte friskt någonstans? Hallå?

::)
123

Post by 123 »

IcePic wrote:
GuessWho wrote: Varför ägna tid åt att skriva 64bits drivrutiner och program om ingen kör 64bitars OS, varför skaffa 64bits OS om det inte finns någon mjukvaru för det. Många mjukvaruföretag bryr sig nog inte så mycket förräns det har nått en kritisk massa.
Jag tror att du menar "spel" när du säger "program".
Nja, jag menade lite mer generellt, utilities, applikationer och ja även spel.
Men gällande program som inte är spel, så tänkte jag inte så mycket på server och workstation applikationer, utan mer klient/desktop program. Många privatpersoner och småföretagare kör MS Office eller kanske något alternativ som Works eller OpenOffice, åtminstånde något som är bättre på ordbehandling än notepad. Många kör webklient, mail, antivirus, Acrobat Reader, SPCS och ja lite av varje.
Men för många är det spelen som är det tyngsta de kör och program som redan går bra med dagens system kanske inte är lika kul att förbättra, eftersom det inte märks lika stor skillnad.
Så kanske menade jag spel även fast jag egentligen inte menade spel. :p
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

På tal om en mört, OS X 10.4 som har fullt stöd för 64-bitars ökade prestandan märkvärt på päronens iMag G5 :] Häääärligt.
iDon't care about your problems.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Argh, råkade skicka istället för att förhandsgranska...

Hursomhelst så var det jag som skrev det ovan (123). Trevligt exempel med Ogg vorbis kodning som helt plötsligt går dubbelt så fort.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Såg det här på The Inq om Far Cry 64bits

Verkar som man kan patcha sina gamla slöa 32bits spel till 64bits. Då jag är på jobbet så kan jag inte kolla spelsidor (grrrr på websense) så jag vet inte riktigt, men någon vänlig själ kanske ta reda på mer....
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Gnuet wrote:På tal om en mört, OS X 10.4 som har fullt stöd för 64-bitars ökade prestandan märkvärt på päronens iMag G5 :] Häääärligt.
Min Mac Mini som kör 32-bit cpu blev något snabbare också! ;D
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

ficklampa wrote:Min Mac Mini som kör 32-bit cpu blev något snabbare också! ;D
Jo, Tiger för med sig en del prestandaförbättringar - dock har de inget med 64-bitarsstöd att göra, vilket den här tråden handlade om.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

ballkula wrote:
ficklampa wrote:Min Mac Mini som kör 32-bit cpu blev något snabbare också! ;D
Jo, Tiger för med sig en del prestandaförbättringar - dock har de inget med 64-bitarsstöd att göra, vilket den här tråden handlade om.
Vilken otur då att 10.4 och PowerPC G5 processorn båda nyttjar 64-bit.

http://www.apple.com/se/macosx/features/64bit/
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

ficklampa wrote:Vilken otur då att 10.4 och PowerPC G5 processorn båda nyttjar 64-bit.
Vilket otur att de program som används i dagsläget inte drar nytta av 64-bitsstödet då? Eller ligger du och drar konstant över 4gig ram? Att Apple har gjort ett bra jobb med att få rejäl fart på 10.4 jämfört med tidigare inkarnationer, råder väl inget tvekan om, men 64-bitsstödet har än så länge ringa betydelse i sammanhanget förutom för en mycket liten skara användare.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

ballkula kanske påpekade att G4an som sitter i Macminin inte har 64bitars stöd. Dock så är Tiger fullt skrivet för 64bitars, så en Dual PM G5 eller iMac G5 borde den snabba upp saker lite.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
Locked