Ny hårddisk vill inte fungera !

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Granli
Posts: 53
Joined: 2004-04-25 15:47:39
Location: Skara

Ny hårddisk vill inte fungera !

Post by Granli »

Hej, förra veckan beställde jag en ny hårddisk:
http://www.datorbutiken.com/se/default. ... 7K250160-2

Jag fick den i måndags och skulle installera den i datorn, men då vill inte datorn ge mig någon bild på skärmen. Allt är svart fast man hör hur datorn jobbar.
Då kollade jag i bios och datorn hittar hårddisken, för den ligger som slave och jag har en annan för master.

Vad ska jag göra? För att få det att fungera?
Dator 1: Intel Celeron 2,4Ghz | Geforce FX 5600 | 512 Mb minne | Samsung 120 GB hårddisk | Hitachi 160 GB Hårddisk|

Dator 2: Intel P4 2,8 Ghz | Geforce FX 5600 | 265 Mb minne | Samsung 80 GB Hårddisk|
Ampo
Posts: 39
Joined: 2005-05-05 19:44:23

Post by Ampo »

Hej, är inte så jättebra på datorer men man måste väl formatera hårddisken innan man kan andvända den om du inte redan har gjort det? (Formaterat)
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Enligt min bild av det hela är att när disken är i systemet så postar inte änns (svart) systemet (inga livstecken) men du hör att disken laddar. Sedan hoppar du in i BIOS och ser disken. Ömm... Skulle du kunna renskriva din förklaring?
Granli
Posts: 53
Joined: 2004-04-25 15:47:39
Location: Skara

Post by Granli »

Fluffy: Jag kommer dit där man kan trycka "del" för att komma in i bios, efter det blir det helt svart.
Fast disken jobbar.

Lite svårt att förklara, hoppas du/ni förstår !
Dator 1: Intel Celeron 2,4Ghz | Geforce FX 5600 | 512 Mb minne | Samsung 120 GB hårddisk | Hitachi 160 GB Hårddisk|

Dator 2: Intel P4 2,8 Ghz | Geforce FX 5600 | 265 Mb minne | Samsung 80 GB Hårddisk|
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Granli wrote:Fluffy: Jag kommer dit där man kan trycka "del" för att komma in i bios, efter det blir det helt svart.
Fast disken jobbar.

Lite svårt att förklara, hoppas du/ni förstår !
Nya disken stör booten. Systemet postar men inte bootar? Disken är felbyglad?

Mitt tips är att ha diskarna på separata IDE-kanaler då en IDE-kanal endast göra en sak i taget. Alltså inte läsa och skriva samtidigt. Om man kopierar mellan två diskar som sitter på samma IDE-kanal så sänks prestandan rätt mycket mot om de skulle sitta på separata IDE-kanaler.

Min teori till ditt problem är att du har byglat diskarna fel på något vis. Om diskarna sitter på samma IDE-kanal så krockar de kanske på något mystiskt sett.
Granli
Posts: 53
Joined: 2004-04-25 15:47:39
Location: Skara

Post by Granli »

Fluffy wrote:
Granli wrote:Fluffy: Jag kommer dit där man kan trycka "del" för att komma in i bios, efter det blir det helt svart.
Fast disken jobbar.

Lite svårt att förklara, hoppas du/ni förstår !
Nya disken stör booten. Systemet postar men inte bootar? Disken är felbyglad?

Mitt tips är att ha diskarna på separata IDE-kanaler då en IDE-kanal endast göra en sak i taget. Alltså inte läsa och skriva samtidigt. Om man kopierar mellan två diskar som sitter på samma IDE-kanal så sänks prestandan rätt mycket mot om de skulle sitta på separata IDE-kanaler.

Min teori till ditt problem är att du har byglat diskarna fel på något vis. Om diskarna sitter på samma IDE-kanal så krockar de kanske på något mystiskt sett.
Ska testa att sätta dom på separata IDE kanaler !
Dator 1: Intel Celeron 2,4Ghz | Geforce FX 5600 | 512 Mb minne | Samsung 120 GB hårddisk | Hitachi 160 GB Hårddisk|

Dator 2: Intel P4 2,8 Ghz | Geforce FX 5600 | 265 Mb minne | Samsung 80 GB Hårddisk|
Post Reply