"Persson lovar miljarder till jobb"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mephisto wrote:om dom skulle se till att det det är konstnadseffektivt att driva ett företag i det här landet skulle jobben förmodligen strömma till sakta men säkert eller iaf stanna kvar.
Du menar, om vi sänker vår levnadsstandard till indiens eller estlands, om vi avskaffar fackföreningarna och om vi sänker våra löner till en bråkdel av dagens.
Jo, visst då kommer jobben att strömma in.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Cappuccino wrote:Var det inte Thatcher och Reagan som prövade på den teori som nem håller för sanning?: "Om de rika blir rikare så kommer de att investera mera och på så vis skapa fler jobb, vilket - i förlängning - alla tjänar på." Nu blev det ju inte så i praktiken. Det beror på att den sortens kapitalism inte tar någon hänsyn till den mänskliga naturen; lika lite som kommunismen gör det.

(bli inte alltför upphetsad nu, nem.)
Jag lovar att inte hetsa upp mig. Dock tänkte jag skjuta ner dig fullkomligt genom att påpeka att alla blev rikare i Thatchers Storbritannien, fattiga så väl som bemedlade. På ett långt mycket effektivare sätt än i resten av Europa bekämpades fattigdomen och Storbritannien gick från ett efterblivet land i utkanten av Europa till en formidabel ekonomi i vilken alla samhällsgruppers välstånd bättrades som aldrig förr.
Big_Bird wrote:
nem wrote:
Big_Bird wrote:Tja, skapandet av ett värde för Wallenberg är ju bra för Svensson.
Det håller jag med om.
Skapandet av fler lågbetalda jobb i Estland är en bra sak för textilarbetare i Borås.
Visst, lungt.
Exporten av IT-jobb till Indien skapar ett ökat välstånd i Kista. Lungt.
Det du säger är sant, framförallt det första, men du verkar inte ha förstått det.
He he he he... det var nog det roligaste påstående jag hört idag.
Du menar alltså att du tror på stora investerare och aktieägare som en sorts filantroper som singlar ut välstånd åt den ofrälse massan?
Wallenberg, Lundin och Bonnier skiter fullständigt i dig och mig. De kommer att ha sitt på det torra även om varenda svensk går på a-kassa.
Du menar att det är en bra sak för boråsare att gå arbetslösa?
Jag antar att du hör till dem som tror att de arbetslösa helpdeskmänniskorna ska kompetensutveckla sig för att få mer kvalificerade jobb som ersättning för de de förlorar? En av orsakerna till att vi har så många arbetslösa IT-tekniker och webbdesigners här i landet idag är bland annat att många av dem är kompetensutvecklade textiljobbare från Borås.
Ja, rent empiriskt har det visat sig att tillväxt i ett land inte står i direkt motsats till tillväxt i ett annat. Se på Sydkorea och Japan, är det någon som på allvar kan hävda att världen (även för en amerikan i bilindustrin) vore bättre utan dessa länders insatser för världens välstånd?

Bonnier med vänner bryr sig säkerligen väldigt lite om dig, dock kan de använda dig för att konsumera och skapa deras produkter. Du kan skapa ett värde och de kan investera i dig på ett sätt som ni båda tjänar på. Ingen intelligent människa samlar pengar på hög, de investeras i företag på ett eller annat sätt. Antingen genom aktier eller konsumtion, i bägge fallen kan dock ett mervärde skapas av cirkulationen som sedan kan komma att gagna alla.

Att gå arbetslös är självklart inte bra för någon, men att ens företag utsätts för konkurrens är i förlängningen bra för alla emedan det sporrar till bättre produkter, större effektivitet och lägre priser. Priser som gagnar även stackars Boråsare.
mkk wrote::) Jo det blir lätt så när de heliga ekonomiska teorierna föds ur rent teoretiskt funderande och inte sällan även lanseras som färdiga utan någon som helst verklighetsförankring.
Modern ekonomisk teori är en teori på samma sätt som Newtons teorier om gravitation är det. Man har utifrån empiriska data satt samman en hypotes som ständigt omvärderas efterhand som information om försöken kommer in. Det är det enda som är ordentligt verklighetsförankrat i dagens politik.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem, jag säger inte att något du säger är fel, men du, precis som Thatcher, saknar känsla för medmänsklighet.

Hon stal mjölken från barnen, du stjäl hjärtat ur diskussionen :P
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Big_Bird wrote:
Mephisto wrote:om dom skulle se till att det det är konstnadseffektivt att driva ett företag i det här landet skulle jobben förmodligen strömma till sakta men säkert eller iaf stanna kvar.
Du menar, om vi sänker vår levnadsstandard till indiens eller estlands, om vi avskaffar fackföreningarna och om vi sänker våra löner till en bråkdel av dagens.
Jo, visst då kommer jobben att strömma in.
ja absolut,
precis så jag menar. Eller inte.
Resuserna finns bara det att används för närvarande till fel saker. Så som alldeles för höga löner till politiker.
sänk politikerlönerna med en hel del och vi skulle ha pengar till att satsa på företag och på så sätt få mer jobb.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Nem, i ett relativt slutet system är konkurrens en bra sak, den sporrar till ökad effektivitet, lägre priser och så vidare... (Även om ökad effektivitet generellt betyder friställningar).
Men på ett globalt plan så har det hittils visat sig att konkurrensen leder till att folk som får väldigt lite betalt för att göra jobbet får göra det, medan de som inte längre får göra jobbet inte får några nya jobb. Medan en allt mindre medelklass får betala för det. Så det känns inte riktigt som om ekonomernas teori håller.

Du baserar din empiri på hur det har varit, och visst, japan och sydkorea har bidragit till ett ökat välstånd på många platser. Men även dessa länder har nu blivit för dyra för marknaden att vilja vara kvar i. Frågan är om du tror att kineser som bor i fabrikskomplex och arbetar för mat och husrum kommer att konsumera så mycket att det får en positiv effekt i västvärlden.
Ju fler västerlänningar som blir arbetslösa, desto färre kommer att köpa de produkter vars produktion i en galloperande takt förläggs till låglöneländer.

En lösning vore ju om låglöneländerna fick sina lönelägen och sin levnadsstandard höjd till västerländsk nivå. Detta är den kapitalistiska utopin, som dessvärre kraschar på grund av att jordens resurser är finita. De må låta krasst, men jorden klarar inte av att försörja kinas befolkning om de skulle leva som amerikaner.

Så, på grund av begränsningar i systemet (och en galloperande global girighet) så tvingas vi nog fundera på om det är en bra idé med totalt oreglerad kortsiktig kapitalism.
Har sett väldigt få exempel på den gamla hederliga långsiktiga kapitalism som byggde upp västerlandets välstånd på de senare åren. Den generationen är död.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Nem, i ett relativt slutet system är konkurrens en bra sak, den sporrar till ökad effektivitet, lägre priser och så vidare... (Även om ökad effektivitet generellt betyder friställningar).
Friställningar betyder också att man frigör dessa resurser till andra ändamål, även om det finns viss tröghet i de systemen.
Big_Bird wrote:Men på ett globalt plan så har det hittils visat sig att konkurrensen leder till att folk som får väldigt lite betalt för att göra jobbet får göra det, medan de som inte längre får göra jobbet inte får några nya jobb. Medan en allt mindre medelklass får betala för det. Så det känns inte riktigt som om ekonomernas teori håller.
Det stämmer inte, se på Indien, Korea, Taiwan eller vilket land som genomgått samma utveckling. Efter hand som andra länder "bjudit under" i arbetskraftskostnader har dessa länder rört sig uppåt på den teknologiska stegen. Marknaden har förändrats efter landskapet men den har verkligen inte försvunnit. Konkurrensen har tvingat fram utveckling vilket i sin tur lett till en enormt växande medelklass sprungen är de breda massorna som tidigare bara konkurrerade med sina låga löner. Glöm inte att företag konkurrerar om arbetskraft lika mycket som arbetskraft konkurrerar om jobb, lönerna kan drivas upp lika väl som ned vilket ständigt sker.
Big_Bird wrote:Du baserar din empiri på hur det har varit, och visst, japan och sydkorea har bidragit till ett ökat välstånd på många platser. Men även dessa länder har nu blivit för dyra för marknaden att vilja vara kvar i. Frågan är om du tror att kineser som bor i fabrikskomplex och arbetar för mat och husrum kommer att konsumera så mycket att det får en positiv effekt i västvärlden.
Självklart baseras de empiriska bevisen på hur världshistorien har förlöpt. Vilket annat alternativ finns det?

Du säger att Sydkorea och Japan har blivit för dyra för marknaden att vilja vara kvar i. Det kunde faktiskt inte bli mycker mer fel, efter hand som dessa länder utvecklats har deras befolkning fått ökat välstånd och tekniskt kunnande. Länderna har gått mot samma levnadsstandard som västvärlden och denna konsumtionsökning har inte skett på bekostnad av någon. De har själva skapat det mervärde som de nu drar nytta av. Jag tycker att det är en väsentlig poäng som saknas i dina resonemang. En människa som arbetar skapar värde, ekonomi är inget nollsummespel.
Big_Bird wrote:En lösning vore ju om låglöneländerna fick sina lönelägen och sin levnadsstandard höjd till västerländsk nivå. Detta är den kapitalistiska utopin, som dessvärre kraschar på grund av att jordens resurser är finita. De må låta krasst, men jorden klarar inte av att försörja kinas befolkning om de skulle leva som amerikaner.
Det är det som händer, låglöneländer tillåts skapa mervärde och sedan sälja detta vilket leder till ökat välstånd både i landet som köper de billigare varorna och i landet som producerat dem. Efter hand som marknaden växer så homogeniseras den och skillnaderna i monetära resurser länder emellan förminskas.
Det är ingen kapitalistisk utopi, utan den kapitalistiska verklighet som bringat välstånd till en miljard asiater de senaste trettio åren och som kommer att bringa samma välstånd till ytterligare en miljard under de kommande trettio åren.

Att jordens resurser inte räcker till har du delvis rätt i, oljan till exempel är inte oändlig, men så hänger inte heller världens framtida välstånd på den. Det kommer att gå alldeles utmärkt att gå över till något annat bränsle, och lita på att konkurrensen om oljan kommer att driva upp priserna till den nivån att alternativ kommer att utvecklas.
Big_Bird wrote:Så, på grund av begränsningar i systemet (och en galloperande global girighet) så tvingas vi nog fundera på om det är en bra idé med totalt oreglerad kortsiktig kapitalism.
Tvärtom, överallt ser vi exempel på vilken rikedom människor kan skapa om vi bara tillåter oss själva och andra att lita till vår förmåga. Överallt där liberala marknadsekonomiska reformer genomförs ökar välståndet för alla och envar, men för bra tillväxt krävs det att vi inte har en stat som står ivägen och hindrar oss i sina försök att hjälpa oss och hålla oss stående.

Det blir ingen Hockey om man inte vågar släppa den socialdemokratiska sargkanten som stöttar folkhemmet.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:nem, jag säger inte att något du säger är fel, men du, precis som Thatcher, saknar känsla för medmänsklighet.

Hon stal mjölken från barnen, du stjäl hjärtat ur diskussionen :P
Du är bra fisk.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag läste en artikel när jag läste kursen "Natur, människa, tillväxt" på filfak, där de sa att om kinas genomsnittliga levnadsstandard höjs med två flaskor öl och en biffstek i veckan så kommer det inte bara att äta upp det nuvarande spannmålsöverskottet, det kommer skapa ett spannmålsunderskott som är långt mycket större än det nuvarande överskottet.
Det oroar mig mer än oljan.
Oljan är en detalj, men den är långt ifrån den enda finita resursen vi har. Inte ens de förnyelsebara resurserna är oändliga.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

För att hålla löner nere så krävs en viss arbetslöshet och en brist på anställningskyddslagar.

För att en skall vara rik, skall en vara fattig (det är iofs en grovt underdriven jämförelse, då det snarare går hundratals (om inte fler, har inte brytt mig att titta på statistik, "fattiga" på "rika".)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

När ska dinosaurierna i regeringen börja få landet på fötter igen?
Kan inget om mycket
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Bad_and_ugly wrote:När ska dinosaurierna i regeringen börja få landet på fötter igen?
Börja få landet på fötter igen? Ekonomin i landet var rejält körd i bottnen i början på 90-talet och har väl återhämtat sig mycket till idag. Men arbetslösheten är ett problem.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Nackhåret reser sig när man läser sådant, ska vi vänta oss en revolution av de som röstar på Persson också?


Föreslår att ni läser gårdagens Metro, finns en kolum av Von Holstein (sida fem eller sju brukar de finns på vill jag minnas). Läs gärna artiklen han refarerar till också, ger en känslan om hur förlorat europa verkar vara.
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Phobic wrote:
Bad_and_ugly wrote:När ska dinosaurierna i regeringen börja få landet på fötter igen?
Börja få landet på fötter igen? Ekonomin i landet var rejält körd i bottnen i början på 90-talet och har väl återhämtat sig mycket till idag. Men arbetslösheten är ett problem.
Och att ekonomin var rejält körd i botten berodde på att moderaterna sänkte skatterna och sedan tömde hela riksbanken på pengar och lånade pengar för att hålla igång Sverige.
En sådan sak gör ju att man vill rösta på moderaterna.
Viva la vänster-flanken, heja che guevara ;)
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Jag läste en artikel när jag läste kursen "Natur, människa, tillväxt" på filfak, där de sa att om kinas genomsnittliga levnadsstandard höjs med två flaskor öl och en biffstek i veckan så kommer det inte bara att äta upp det nuvarande spannmålsöverskottet, det kommer skapa ett spannmålsunderskott som är långt mycket större än det nuvarande överskottet.
Det oroar mig mer än oljan.
Oljan är en detalj, men den är långt ifrån den enda finita resursen vi har. Inte ens de förnyelsebara resurserna är oändliga.
Kommer du med ett mer uttömmande svar sedan?

I alla fall, jag svarar på detta så länge. Nog för att jag har stor respekt för den filosofiska fakulteten, men det där med statistik och naturvetenskap har aldrig riktigt varit deras gebit. Jag har sett beräkningar som säger att jorden skulle braka ihop när vi blev en miljard, när vi blev sex miljarder och när vi blir sextio miljarder. Två vet vi har fel och sannolikt är den tredje helt fel också. Att modellera jorden och människornas resursanvändning tillräckligt precist är nära nog omöjligt, och att tro att en modell som enbart bygger på spannmålsöverskott skulle hålla är aningen naivt.
m0hx wrote:Och att ekonomin var rejält körd i botten berodde på att moderaterna sänkte skatterna och sedan tömde hela riksbanken på pengar och lånade pengar för att hålla igång Sverige.
En sådan sak gör ju att man vill rösta på moderaterna.
Viva la vänster-flanken, heja che guevara ;)
Det här kan vara det minst insiktsfulla som någonsin nedtecknats på ett tangentbord. Men det gav mig ett gott skratt så jag antar att det var värt något. (fisk, du kan stoppa in det här i din "nem-säger-nedvärderande-saker-fil".)

;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Jag läste en artikel när jag läste kursen "Natur, människa, tillväxt" på filfak, där de sa att om kinas genomsnittliga levnadsstandard höjs med två flaskor öl och en biffstek i veckan så ...
Ärligt talat Orvar, tror du på fullaste allvar att det där utgör något argument för någonting överhuvudtaget? Sådana där påståenden hostar lösaktiga låtsasjournalister fram då de (som brukligt) inte har något att komma med.

Visste du för övrigt att om vi svenskar drack ett glas vatten mer i veckan än vad vi gör nu, så skulle Vättern torka ut?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Deuterium wrote: Föreslår att ni läser gårdagens Metro, finns en kolum av Von Holstein (sida fem eller sju brukar de finns på vill jag minnas). Läs gärna artiklen han refarerar till också, ger en känslan om hur förlorat europa verkar vara.
Jag har läst kolumnen två gånger nu och tidningen ligger framför mig.

Till att börja med "Samtidigt har USA haft 3,7 procents BNP-tillväxt under de senaste åren, medan Europa haft 1,5 procent." Det är ganska uppenbart och självklart att man inte kan mäta folks välfärd eller levnadsstandard genom att titta på BNP-tillväxt. I USA finns enorm fattigdom och utanförskap som är skrämmande. Klasskillnaderna i USA är enorma. Många amerikaner tvingas ha flera jobb för att försörja sig och många söker sig också utomlands för att få sjukvård som de inte har råd med i hemma. I mina ögon kommer den BNP-tillväxt som det talas om först och främst storföretagen tillgodo. Visst det kanske medför högre löner, men också, inte konstigt nog, högre priser. Inflation kallas det.

Men fri- och oreglerad marknad är dock, som Johan Staël von Holstein skriver, bra om man tittar på arbetslösheten. Den är lägre lägre i USA än Europa i genomsnitt. "Samtidigt har vi 8,7 procents arbetslöshet (säkerligen betydligt högre om man skärskådar statistiken och lägger till alla av politikerna dolda arbetslösa), mot USA:s 5,6 procent."

Visst finns det en poäng i kolumnen men att kalla "Europa misslyckat jämfört med USA" ser jag som kapitalistiskt svammel.

Levnadsstandard, det är en annan sak det.

Kolumnen finns här
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Phobic wrote:
Deuterium wrote: Föreslår att ni läser gårdagens Metro, finns en kolum av Von Holstein (sida fem eller sju brukar de finns på vill jag minnas). Läs gärna artiklen han refarerar till också, ger en känslan om hur förlorat europa verkar vara.
Jag har läst kolumnen två gånger nu och tidningen ligger framför mig.

Till att börja med "Samtidigt har USA haft 3,7 procents BNP-tillväxt under de senaste åren, medan Europa haft 1,5 procent." Det är ganska uppenbart och självklart att man inte kan mäta folks välfärd eller levnadsstandard genom att titta på BNP-tillväxt. I USA finns enorm fattigdom och utanförskap som är skrämmande. Klasskillnaderna i USA är enorma. Många amerikaner tvingas ha flera jobb för att försörja sig och många söker sig också utomlands för att få sjukvård som de inte har råd med i hemma. I mina ögon kommer den BNP-tillväxt som det talas om först och främst storföretagen tillgodo. Visst det kanske medför högre löner, men också, inte konstigt nog, högre priser. Inflation kallas det.

Men fri- och oreglerad marknad är dock, som Johan Staël von Holstein skriver, bra om man tittar på arbetslösheten. Den är lägre lägre i USA än Europa i genomsnitt. "Samtidigt har vi 8,7 procents arbetslöshet (säkerligen betydligt högre om man skärskådar statistiken och lägger till alla av politikerna dolda arbetslösa), mot USA:s 5,6 procent."

Visst finns det en poäng i kolumnen men att kalla "Europa misslyckat jämfört med USA" ser jag som kapitalistiskt svammel.

Levnadsstandard, det är en annan sak det.

Kolumnen finns här
US ekonomi är självdrivande, det är inte Sveriges. Utan vi är stenhårt beronde av att staten tar ut mer och mer avgifter i form av skatter, för att kunna ge bidrag till alla arbetslösa och driva jobben inom den offentliga sektorn. Något som inte är hållbart i längden...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Deuterium wrote:US ekonomi är självdrivande, det är inte Sveriges. Utan vi är stenhårt beronde av att staten tar ut mer och mer avgifter i form av skatter, för att kunna ge bidrag till alla arbetslösa och driva jobben inom den offentliga sektorn. Något som inte är hållbart i längden...
Det är en annan fråga, huruvida vårt välfärdssamhälle är hållbart i längden. Men det är helt klart att USA har 44 miljoner utan sjukförsäkring och en stor andel av befolkningen lever under fattigdomsgränsen. Sveriges system har gett betydligt bättre resultat.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Filosofer är inte bra på ekonomi, och ekonomer är urusla på ekologisk hållbarhet. Någon stans tar jordens finita resurser ut. Det är möjligt att du och fisk är teknikoptimister (eller som jag föredrar att kalla det jävligt blåögda) och är övertygade om att den tekniska utvecklingen kommer att frälsa oss. (Att basera sin filosofi på hoppet om förväntade teknologiska landvinningar är dock än mer vanskligt än att göra det på varnande artiklar på fil.fak.)

Jag är teknikpessimist. Jag gillar visserligen teknologi, men jag tror inte för ett ögonblick att vare sig teknik, Jesus eller rymdvarelser kommer att rädda oss undan vår egen kortsiktighet.

Ett bra exempel på kortsiktighet är ju USA:s ovilja att ratificiera Kyoto-avtalet (som visserligen inte var lösningen på världens problem med växthusgaserna, men åtminstonde ett steg i rätt riktning).
Det finns inga ekonomiska fördelar med att förbinda sig att minska utsläppet av växthusgaser, snarare tvärt om. Och för det land i världen som bidrar kanske allra mest till global uppvärmning och växthuseffekt så finns givetvis absolut inga ekonomiska incitament.

Jag är ingen naturkämpe, jag skiter i om ännu en djurart går för evigt förlorad. Det har de gjort sedan långt innan människan. Vill någon borra upp den gulhövdade pago-pagons sista kvarvarande habitat för att hitta olja, fine. Men jag tror inte att det i det långa loppet främjar människoartens fortlevnad. Och även om just denna arts fortlevnad tycks mig som en dålig idé så blir jag fundersam när vi glatt kastar oss mot avgrunden med högsta växeln ilagd.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Orvar, det verkar inte som det där du röker gör något gott för ditt omdöme. Statistiken du presenterade är fortfarande lika fake, och det är sorgligt att du försvarar den som du gör, du brukade vara mer klarsynt än såhär.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Deuterium wrote:US ekonomi är självdrivande, det är inte Sveriges. Utan vi är stenhårt beronde av att staten tar ut mer och mer avgifter i form av skatter, för att kunna ge bidrag till alla arbetslösa och driva jobben inom den offentliga sektorn. Något som inte är hållbart i längden...
Nja, skatterna är faktiskt ganska höga i USA också kanske inte lika höga för just höginkomsttagare som här, och de agerar egentligen efter en snarlik pricip som du hävdar att vi gör. Skillnaden är att i USA är den offentliga sektorn och bidrag ersatta med militären och militärindustrin. Om något nu är bättre än det andra är väl upp till var och en, men det ger en viss syn på hur vi värderar människor här och i USA.

En marknadsekonomisk kommentar bara till allt som skrivits tidigare... Fri marknad är bra endast då den är perfekt. En perfekt marknad är väldigt svår att skapa, det närmaste vi kommer idag är valutahandeln, vilken i och för sig under 90-talet visade sig vara påverkbar i extrema fall. En fri konkurrens som inte är perfekt, framför allt med avseende på styrkeförhållandet aktörerna emellan, leder nästan alltid till oligopol (bensinbolagen) eller monopol (t ex Microsoft). Detta gör att "en fri marknad" inte automatiskt är bra om den verkligen inte är fri och, framför allt, har ett stort antal jämbördiga aktörer. De som förespråkar helt fri marknad är oftast de som redan sitter på någon slags fördel, t ex redan representerar de största aktörerna, har mest kapital (redo att köpa upp) eller liknande.

Att Sverige sedan använder sig av felaktiga sätt att mäta arbetslösheten är ett stort problem. Skapa jobb i vissa fall kan vara så enkelt som att ändra mätkriterier... Jag tror ingen regering verkligen kan anses vara bättre eller sämre på att skapa jobb, det är nog snarare en fråga om smak för vilka verktyg de använder, skattestimulanser, subventioner, kvoteringar, allt vad det kan vara. Politik är ett spel som sällan stämmer helt med verkligheten...
-= MM =-
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Orvar, det verkar inte som det där du röker gör något gott för ditt omdöme. Statistiken du presenterade är fortfarande lika fake, och det är sorgligt att du försvarar den som du gör, du brukade vara mer klarsynt än såhär.
89,3 % av all statistik är fejk. Men det gör inte så mycket för 72,4% av alla statistiker är ändå dumma i huvudet, och 95,3% av mänskligheten är villiga att blint tro på all skit som serveras dem i statistikform.

Hur som helst, jordens resurser är finita, du kan inte göra något åt det faktumet. Jordens areal är också den finit. Det spelar inte någon som helst roll exakt var brytpunkten ligger, när vi når den är det kört hur som helst, vilket gör att ingen tillväxtkurva kan vara oändlig.

Och jag heter inte Orvar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Hur som helst, jordens resurser är finita
Hört talas om biosyntesen? Fotosyntesen? Osv. ? Riktigt häftiga grejor, förenklat så handlar det om att naturen återvinner, på det sättet så tar inte dess resurser slut, så länge man låter naturen återhämta sig lite.
du kan inte göra något åt det faktumet.
Energi är inte finit, den bara omvandlas - jag hörde att det var ett faktum också, jag litar nog på den istället. Betyder det att man skall satsa på att utrota allt och förstöra miljön? Nej... men hippiehysterin är lite väl överdriven, snart börjar du väl släppa ut minkar också :)
Jordens areal är också den finit. Det spelar inte någon som helst roll exakt var brytpunkten ligger, när vi når den är det kört hur som helst, vilket gör att ingen tillväxtkurva kan vara oändlig.
Du är ju lika uppskrämd av det här som amerikanerna är av terroristpropaganda, jösses mannen! Chill!
Och jag heter inte Orvar.
Aron då? Oskar? Det var något dylikt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

m0hx wrote:Och att ekonomin var rejält körd i botten berodde på att moderaterna sänkte skatterna och sedan tömde hela riksbanken på pengar och lånade pengar för att hålla igång Sverige.
En sådan sak gör ju att man vill rösta på moderaterna.
Viva la vänster-flanken, heja che guevara ;)
Det här kan vara det minst insiktsfulla som någonsin nedtecknats på ett tangentbord. Men det gav mig ett gott skratt så jag antar att det var värt något. (fisk, du kan stoppa in det här i din "nem-säger-nedvärderande-saker-fil".)

;)
Eller så beror det på att jag hatar allt vad högerpolitiken står för.
Sen finns det faktiskt en anledning till att riksbankens reserver tömdes och utlandsskulden sköt i höjden sist högerflanken hade makten.
Säg vad du vill, inte var det sossarna som rörde till det ordentligt i alla fall.
Det svenska samhället är inte redo för att vara höger-styrt, och jag hoppas verkligen att vi aldrig får ett "riktigt" högerstyrt samhälle.

http://www.riksdagen.se/debatt/200304/p ... /92SAM.ASP
Här kan du läsa vad riksdagen skrev för lite mer än två år sedan angående den svenska statskulden och lite till.
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fisk: Du är teknikoptimist. Jag är ledsen, det finns ingen bot för den diagnosen. Men jag skulle vilja att du tänkte på att kravet på saklighet och bevis ligger lika tungt på oss båda, om du inte tänker komma med något mer underbyggt, så tycker jag inte att du ska försöka ställa några krav på min argumentation.

Mitt namn börjar på H. Att försöka jiddra omkring och provovera med påhittade namn är dålig debattform. Kan du inte mitt namn går mitt handle bra. Det står till vänster om min post.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply