Vilket OS ska ja välja ??

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Vilket OS ska ja välja ??

Post by IronBull »

Sitter i funderingar på att byta OS men vilket ska jag välja ? Linux ? FreeBSD ?
Eller finns det nått annat som är bra/bättre ?

Har tittat lite på Linux men de finns ju så j*vla många å välja på ?!?

Har inte kört nått annat än Windows så ett som är lätt att förstå sig på och lära sej är att föredra... kan ju byta senare när man lärt sig "grunderna"

Släng upp en länk där man kan ladda det OS du pratar om så blir jag glad ;)

Kan man köra Office MSN mm på andra OS än Windows ?

EDIT: ett krav är att Maxpriset är 0:-
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
User avatar
CorneliusT
Posts: 89
Joined: 2005-01-17 9:49:26

Post by CorneliusT »

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=44762
Brollan kör det... verkar "lätt".
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Vilket OS ska ja välja ??

Post by IcePic »

IronBull wrote: Kan man köra Office MSN mm på andra OS än Windows ?
Frågan är vad du menar. Kan man ordbehandla på massa andra OS än windows?
Svaret är uppenbart. Kan man köra exakt MS-Office (nån version) på samtliga
OS? Nej.
På ett par kan man köra även MS-Office, ibland med Wine på linux-x86, ibland
portar MS sina program, som till MacOSX.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Rensat. Skärpning!
Zerbworld
Posts: 222
Joined: 2005-01-05 16:43:31
Contact:

Post by Zerbworld »

Linux säger bara det Linux.
du slipper virus trojaner spyware och allt möjligt otrevligt du får med windows nu för tiden
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Rättelse: GNU/linux

Linux är bara kerneln. Och GNU är fluffet runt kärnan såsom X11,KDE/Gnome etcetc
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Har nyligen gått från Windows till freeBSD på en av mina burkar, har iofs inte upplevt det helt lätt men det börjar ge sig lite. Man har ju många frågetecken kvar. Fördelen med *BSD är att man installerar/kompilerar program genom ports vilket är mkt smidigt. Har du bara tid och orkar läsa ur manualen så funkar det fint tillslut!

Länk till download: freeBSD Download
Länk till Manualen: freeBSD manual
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
Zerbworld
Posts: 222
Joined: 2005-01-05 16:43:31
Contact:

Post by Zerbworld »

Tjacke wrote:Rättelse: GNU/linux

Linux är bara kerneln. Och GNU är fluffet runt kärnan såsom X11,KDE/Gnome etcetc
snälla jag vet men alla säger ju linux
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

Tjacke wrote:Rättelse: GNU/linux

Linux är bara kerneln. Och GNU är fluffet runt kärnan såsom X11,KDE/Gnome etcetc
GNU har varken gjort X11 (som dessutom bara är ett protokoll) eller KDE.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Någon *nix dist tycker jag :)

Mandriva fungerar väldigt bra tycker jag.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Tjacke wrote:Rättelse: GNU/linux

Linux är bara kerneln. Och GNU är fluffet runt kärnan såsom X11,KDE/Gnome etcetc
xfree/xorg och KDE är inte GNU.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

ot: Inte GNU? Vad är det då? Jag trodde att allt licenserades av GNU/GPL. Eller är det FSF som "ligger bakom" det?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
dR slIzer
Posts: 130
Joined: 2002-11-15 18:57:30
Contact:

Post by dR slIzer »

Mars wrote:ot: Inte GNU? Vad är det då? Jag trodde att allt licenserades av GNU/GPL. Eller är det FSF som "ligger bakom" det?
GNU är ju de program som ingår i GNU-projektet. Allt som går under GPL är inte GNU, även om det är GNUs licens. Xfree/Xorg går inte ens under GPL utan har egna licenser.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

när det gäller att välja ett nytt OS föreslår jag att du ska välja något som en polare kör eller kan.

Ska jag föreslå något så föreslår jag någon enklare Linux dist. typ SUSE eller mandriva.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

dR slIzer wrote:
Mars wrote:ot: Inte GNU? Vad är det då? Jag trodde att allt licenserades av GNU/GPL. Eller är det FSF som "ligger bakom" det?
GNU är ju de program som ingår i GNU-projektet. Allt som går under GPL är inte GNU, även om det är GNUs licens. Xfree/Xorg går inte ens under GPL utan har egna licenser.
Ah, okej. :) Tack för det.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

Zerbworld wrote:Linux säger bara det Linux.
du slipper virus trojaner spyware och allt möjligt otrevligt du får med windows nu för tiden
En av dom största anledningarna ja vill prova nått annat ;)

schon Tack för ett rakt och bra svar :) ska läsa lite där nu...

Funderar på att ta en gammal 30GB å slänga in freeBSD på och ha kvar Windows på den andra tills jag lärt mej lite bättre :)

Kan man ställa in så man får välja vilken Hdd datorn ska bota ifrån eller måste man rycka kabeln till den av dom beroende på vilken man vill anväda ?? (den ena är IDE och den andra är S-ATA)
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

IronBull wrote:
Zerbworld wrote:Linux säger bara det Linux.
du slipper virus trojaner spyware och allt möjligt otrevligt du får med windows nu för tiden
En av dom största anledningarna ja vill prova nått annat ;)

schon Tack för ett rakt och bra svar :) ska läsa lite där nu...

Funderar på att ta en gammal 30GB å slänga in freeBSD på och ha kvar Windows på den andra tills jag lärt mej lite bättre :)

Kan man ställa in så man får välja vilken Hdd datorn ska bota ifrån eller måste man rycka kabeln till den av dom beroende på vilken man vill anväda ?? (den ena är IDE och den andra är S-ATA)
Finns nån sorts bootmanager i freeBSD dock har jag inte provat den, och kan därför inte svara på hur den fungerar. Men enligt manualen ska det fungera som du vill ha det. Varför inte köra freeBSD rakt av på din work?
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

schon wrote:Finns nån sorts bootmanager i freeBSD dock har jag inte provat den, och kan därför inte svara på hur den fungerar. Men enligt manualen ska det fungera som du vill ha det. Varför inte köra freeBSD rakt av på din work?
Okey de låter ju bra :)
Nej jag vill inte göra de dels eftersom jag inte har dom på samma ställe och Workburken används den till att skriva fakturor internetbank mm
så ja tycker inte att det är någon bra ide skulle nått gå fel så är det ju inte så kul :-/
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

IronBull wrote:
schon wrote:Finns nån sorts bootmanager i freeBSD dock har jag inte provat den, och kan därför inte svara på hur den fungerar. Men enligt manualen ska det fungera som du vill ha det. Varför inte köra freeBSD rakt av på din work?
Okey de låter ju bra :)
Nej jag vill inte göra de dels eftersom jag inte har dom på samma ställe och Workburken används den till att skriva fakturor internetbank mm
så ja tycker inte att det är någon bra ide skulle nått gå fel så är det ju inte så kul :-/
FreeBSD's bootmanager är bra men "enkel" (som om det var fel...).
Ett annat alternativ är "gag" som är fluffig och grafisk. Båda har dock bra support
för att boota på vilken som av de fyra bios-partitioner en disk kan ha, på 3 boothårddiskar
och/eller floppy/cd. Plus att den har fina grafiska ikoner.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Jag lånar tråden en stund ;)

Vilken *BSD är bäst till en server samt vart kan man få tag på operativsystemen, ngn butik som säljer?

Hört att man också kan ladda ner GNU/Linux från nätet gratis, finns det ngn sida?

Ubuntu har jag hittar men.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Freebsd.org
Openbsd.org
Netbsd.org

gentoo.org
debian.org
slackware.org

Pick one you like. De översta är BSD distar som du kan ladda ner gratis(du hittar länkar på deras hemsida) De undre är linuxdistar jag gillar(om man nu gillar skräp i kernelkällkoden.) och som du också är gratis att ladda ner. Enligt mig tycker jag du ska skippa linuxdistar såsom Suse/mandriva/fedora osv. Utan konfa det från grunden. Lite sommarnöje samt att du lär dig mycket på kuppen.

FreeBSD har absolut bäst pool med drivrutiner för x86 plattformen, OpenBSd har det lite sämre men de har stöd för många plattformar såsom PPC vilket inte FreeBSD har, men det mesta funkar hos OpenBSD. NetBSD har jag inte så stor koll på, men jag tror det också är mest x86 plattformen.

Gillar du att arbeta med ditt OS så kan Gentoo/linux vara nåt för dig. de har en grymt bra handbok samt att du får ett uppdaterat system. Dock tar det tid att fixa in allt, men du får då ett system optimerat för just din hårdvara.

Debian/linux lämpar sig enligt mig bäst på kritiska servrar/workstations eftersom det tar lång tid för att paketen ska få hamna i Stable versionen. Vilket garanterar stabilitet.

Några frågor?
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Tjacke wrote:NetBSD har jag inte så stor koll på, men jag tror det också är mest x86 plattformen.
Jag tror jag fick det till drygt 55 plattformar som de har stöd för sist jag räknade, så jag skulle nog vilja påstå att det inte är mest x86. De hade väl "Of course it runs NetBSD" som slogan om jag inte missminner mig. Så det borde gå att köra på nästan vilken brödrost som helst :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

übermensch wrote:
Tjacke wrote:NetBSD har jag inte så stor koll på, men jag tror det också är mest x86 plattformen.
Jag tror jag fick det till drygt 55 plattformar som de har stöd för sist jag räknade, så jag skulle nog vilja påstå att det inte är mest x86. De hade väl "Of course it runs NetBSD" som slogan om jag inte missminner mig. Så det borde gå att köra på nästan vilken brödrost som helst :)
Som jag sa, jag har ingen stor koll på NetBSD, däremot så har jag fått intrycket att OpenBSD har störst stöd för olika plattformar ;D

Nu ska jag återvända till snapsen, peace på ett tag.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

*nix är jättefint, gratis, stabilt, säkert, med mera. Men till det stora M:et så ska man arbeta med Office (ordbehandling, excelliknande, etc), spela, använda msn messenger med webcam, etc så ä Windows det bästa altenativet. Jag hade gärna sagt att det inte var så men det är det. För allsidig (Office, spel, etc) datoranvändare för klienter är Windows bäst - även om det inte är alls bra nog. Jag har själv exprimenterat en del med diverse linuxdist. och visst fungerar det, men jag har gått tillbaka Windows. Dock tröttnade jag till slut på att Windows är såpass osäkert så jag gick över till apple, nu kan jag använda MS Office, lite spel och allt annat utan problem :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Olsson
Posts: 134
Joined: 2002-03-11 8:07:13
Location: Skåne
Contact:

Post by Olsson »

FreeBSD är busenkelt att dra igång om du kan läsa och har datorvana.

Linux-världen har komplicerat och sabbat för sig själva tack vare att man har 200 distros som gör allt på olika sätt och är inkompatibla med sig själva.

I FreeBSD har du ett ett versionsnummer för ditt system och om det står att en sak funkar i FreeBSD 5.4 så funkar det i FreeBSD 5.4.

Ordbehandling funkar bra på *nix plattformar med tex openoffice. Jag känner brudar som trivs bättre i OpenOffice än i Word sen jag fick dem att köra det, tack vare att det var gratis och att de inte kände för att punga ut x antal tusen för Word.
Och OpenOffice finns till flera plattformar, kanon.

MSN funkar hur bra med aMSN.

Jag är ett stort fan av openbsd med men just när man ska köra X så är det fler portar som bara funkar och finns samt finns mer dokumentation för freebsd.

Att ha en polare som kör samma system som du kan fråga är guld värt, speciellt om du är lat och inte orkar läsa alltid.
Ja jag har några datorer..
Post Reply