Inga dyrare skivor den 1:a Juli

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Inga dyrare skivor den 1:a Juli

Post by trappski »

Den tänkta ersättningen som skulle läggas på tomma CD och DVD skivor och även annan lagringmedia såsom mp3-spelare med mera kommer inte träda i kraft den 1:a Juli som det var tänkt. anledningen till detta är för att det diskuteras om olika typer av undantag i lagen lite beroende på användningsområdet för skivorna som exempel kan nämnas företag som nyttjar skivor till att ta backup på data.

Personligen Gissar jag på att vi hemanvändare fortfarande kommer klassas som pirater oavsett vad vi bränner på våra skivor vilket skulle vara en stor kränkning av alla som faktiskt nyttjar skivorna till att bränna annat än upphovsrättsskyddat material.

liten artikel från IDG
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Re: Inga dyrare skivor den 1:a Juli

Post by Hipshot »

Mephisto wrote:Personligen Gissar jag på att vi hemanvändare fortfarande kommer klassas som pirater oavsett vad vi bränner på våra skivor vilket skulle vara en stor kränkning av alla som faktiskt nyttjar skivorna till att bränna annat än upphovsrättsskyddat material.
Du menar att du tror att om du bränner en skiva med word-backs, så kommer polisen tro att det är ©-skyddat material och kasta dig i cellen och glömma nyckeln?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Inga dyrare skivor den 1:a Juli

Post by HLC »

Hipshot wrote:Du menar att du tror att om du bränner en skiva med word-backs, så kommer polisen tro att det är ©-skyddat material och kasta dig i cellen och glömma nyckeln?
Det han skrev var att han inte trodde att vanliga "hemanvändare" skulle få bli ett undantag utan skyldiga tills annat redovisats.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Re: Inga dyrare skivor den 1:a Juli

Post by trappski »

Hipshot wrote:
Mephisto wrote:Personligen Gissar jag på att vi hemanvändare fortfarande kommer klassas som pirater oavsett vad vi bränner på våra skivor vilket skulle vara en stor kränkning av alla som faktiskt nyttjar skivorna till att bränna annat än upphovsrättsskyddat material.
Du menar att du tror att om du bränner en skiva med word-backs, så kommer polisen tro att det är ©-skyddat material och kasta dig i cellen och glömma nyckeln?
nja inte direkt. Det jag menar är att man som privatperson kommer klassas som olaglig av myndigheterna om man köper skivor vad man än ska nyttja skivorna man köper till. Alltså vi kommer snällt få betala fullpris även om vi själva nyttjar skivorna till att göera backups eller något annat.

Hoppas det går att fatta alls vad jag menar.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag tycker att det ska säljas både "vanlig" lagringsmedia och piratlagringsmedia till privatpersoner. Att sedan piratkopiera på piratdiskarna ska då vara lagligt, men om man piratkopierar på en vanlig disk så ska det vara straffbart.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Poller wrote:Jag tycker att det ska säljas både "vanlig" lagringsmedia och piratlagringsmedia till privatpersoner. Att sedan piratkopiera på piratdiskarna ska då vara lagligt, men om man piratkopierar på en vanlig disk så ska det vara straffbart.
Vadå så då kommer dom att ha olika priser då eller? vilken väljer du då själv, det billiga alternativet så klart. Och det är inte många som bryr sig om denna lag ändå... folk tankar nu mer än vad dom gjorde förr. Det är liksom en skyllt på en brandfarlig burk, den uppmanar en att testa för att se vad som kommer hända.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
CorneliusT
Posts: 89
Joined: 2005-01-17 9:49:26

Post by CorneliusT »

Varför låter man inte alla som köper media som man får kopiera för privat spridning/användning, till skillnad mot mediet som används för piratkopiering(?), stå för kalaset? Säg att man lägger på en peng på skivbolagens cd:s. Då slipper man den kollektiva bestraffningen och skivbolagen får mindre att administrera. Det borde leda till ökad lönsamhet i samma stund som man kan lägga ner COPYSWE. Jag har dock inte köpt en musik-cd på många år så jag kanske har en färgad bild av läget... :)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

De som verkligen klagar vill väll förvisso ha en rejäl sänkning av priset på vanliga musikskivor.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
CorneliusT
Posts: 89
Joined: 2005-01-17 9:49:26

Post by CorneliusT »

Den nuvarande ersättningen påverkar väl inte vanliga skivor? Utan bara sådant som kan användas för "privatkopiering".
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

CorneliusT wrote:Den nuvarande ersättningen påverkar väl inte vanliga skivor? Utan bara sådant som kan användas för "privatkopiering".
Och hur menar du att butikerna skulle distingera dem båda, då samma media används?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

fisk wrote:Och hur menar du att butikerna skulle distingera dem båda, då samma media används?
Jag tror han syftade på ickebrännbar media, såsom tryckta skivor.

Och nej, ickebrännbar media, såsom tryckta skivor, kommer icke (så som jag förstått det) påverkas det minsta av detta alls. (iaf inte direkt om än indirekt)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

För mp3-spelare med internt minne blir avgiften 0:40 öre per megabyte lagringsutrymme
Är dom dum i huvet eller? tur att man köpte sig en 20gb spelare nu!!!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ADiS wrote:Är dom dum i huvet eller? tur att man köpte sig en 20gb spelare nu!!!
Jag kan inte tro att det stämmer. Det skulle göra att en iPod kostar 11.000 kronor, och det vore helt absurt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

TinyTeeth wrote:
ADiS wrote:Är dom dum i huvet eller? tur att man köpte sig en 20gb spelare nu!!!
Jag kan inte tro att det stämmer. Det skulle göra att en iPod kostar 11.000 kronor, och det vore helt absurt.
Just det ja menar. låter ju sjukt! bara spelarens minne då kostar ca 8100kr + vad mp3n kostar!! :o Det där håller inte. Dom kommer se att dom kommer ha problem med inport.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

hm.. hårddisken i en iPod är oerhört löstagbar, precis som vilke hårddisk som helst.. Rent tekniskt sätt borde den väl därav inte beröras. Detta gäller då självfallet om de menar internt som i integrerat och inte som i "tillhör enheten".
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

HLC wrote:hm.. hårddisken i en iPod är oerhört löstagbar, precis som vilke hårddisk som helst.. Rent tekniskt sätt borde den väl därav inte beröras. Detta gäller då självfallet om de menar internt som i integrerat och inte som i "tillhör enheten".
Praktiskt sett är hårddisken löstagbar, men produktmässigt är den inte det, dvs den är inte gjord för att gå att ta lös, det står inte i instruktionsboken hur man tar lös den etc.

Jag sa redan tidigare att dom har sprungit in i en vägg med det här beslutet, har någon räknat på vad en inspelningsbar Blueray kommer kosta? :D

För övrigt finns det 60gig bärbara mediaspelare, dvs 24 000 spänn i straffavgift :D

Skulle vara kul om detta började gälla all lagringsmedia...

en 300 gig maxtor kostar 1500-2000, plus straffavgift på en halv årslön :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
CorneliusT
Posts: 89
Joined: 2005-01-17 9:49:26

Post by CorneliusT »

HLC wrote:
fisk wrote:Och hur menar du att butikerna skulle distingera dem båda, då samma media används?
Jag tror han syftade på ickebrännbar media, såsom tryckta skivor.
Förlåt om jag var otydlig men det var exakt vad jag menade!

F.ö. är det ett påläggs tak på 240kr så en ipod blir inte orimligt dyr, om den nu inte är det idag... 8)
Kassettersättningen klar - Ipod blir 240 kronor dyrare
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

TinyTeeth wrote:
ADiS wrote:Är dom dum i huvet eller? tur att man köpte sig en 20gb spelare nu!!!
Jag kan inte tro att det stämmer. Det skulle göra att en iPod kostar 11.000 kronor, och det vore helt absurt.
Jag tror nog ni läst lite fel, det läggs inte på 40 öre per Mb utan 0,40 (fyra tiondels) öre. Skulle gissa att ni läst 0,40kr, vilket är en jävla skillnad!
En iPod på 20Gb blir därmed 81,92kr dyrare, inte sådär en 8 000kr ;D
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

m0hx har helt rätt, mp3-spelare och så får ingen större prisökning.. Det är som sagt när vi pratar om hårddiskar och högdensitetsskivor såsom HD-DVD och Blu-ray som det börjar bli orimligt.

Skrattretande artikel, att räkna på en Ipod photo på 60GB och kalla det "Ipod". Det roliga blir dock, vad händer om Apple slänger in en kamera i sin nästa Ipod-skapelse och låter dig spela in filmer och inte bara visa bilder?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

TinyTeeth wrote:
ADiS wrote:Är dom dum i huvet eller? tur att man köpte sig en 20gb spelare nu!!!
Jag kan inte tro att det stämmer. Det skulle göra att en iPod kostar 11.000 kronor, och det vore helt absurt.
0,40 öre, inte 0,40kr. :)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply