Morden i Midsomer

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Morden i Midsomer

Post by Phobic »

Jag vet inte hurpass mycket koll ni har på teveprogram. Många här föredrar nog datorn skulle jag tro. Jag tittar inte så mycket själv men det finns väl en del som är värt att se. Morden i Midsomer tex.

Det har ju börjat sändas på SVT nu igen. Säsong 7 tror jag att det är. Inte säker :)

Är det någon mer än jag som följer det? Stämningen är ju riktigt grym i den serien tycker jag :)
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Re: Morden i Midsomer

Post by Xmel »

Phobic wrote:Jag vet inte hurpass mycket koll ni har på teveprogram. Många här föredrar nog datorn skulle jag tro. Jag tittar inte så mycket själv men det finns väl en del som är värt att se. Morden i Midsomer tex.

Det har ju börjat sändas på SVT nu igen. Säsong 7 tror jag att det är. Inte säker :)

Är det någon mer än jag som följer det? Stämningen är ju riktigt grym i den serien tycker jag :)
Jodå har sett nästan alla avsnitt. Stämmningen är riktigt fin som den brukar vara i brittiska mordserier.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: Morden i Midsomer

Post by Niklas Berggren »

Phobic wrote:Är det någon mer än jag som följer det? Stämningen är ju riktigt grym i den serien tycker jag :)
Jag har följt serien troget i några år, och än tycker jag om det.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Rätt otippat, men jag har också (försökt) följa den serien ett tag nu, sjukt bra deckarstylee!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Ser gärna en brittisk deckarserie eller två för att jämna ut en överdos av CSI.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Det som verkligen gör serien så bra är att det inte frossas i varken blod eller våld. Det har blivit lite väl mycket sånt nu på senare år.
User avatar
CorneliusT
Posts: 89
Joined: 2005-01-17 9:49:26

Post by CorneliusT »

Jag som trodde jag var ensam om digga brittiska deckarserier. Kan hålla med om att det gått lite utför, speciellt sedan Troy - teh co-worker - lämnade . Serien lever trots allt på sina murriga miljöer och människor. Nu börjar det glida mer åt csi med tafatta intriger och blod hit och dit... Men missa MIM det kan man ju inte göra! :)

Har ni några andra favorit deckarserier (brittiska)? Tycker att kommisarie Lindley är rätt skaplig, lite samma tema fast mindre spöken..
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Allt brittiskt på tv är bra (nästan iaf).

Har själv följt Morden i Midsomer från första avsnittet.
DIM kalsonger As String
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Brittiska deckarserier och thrillerserier, egentligen alla serier när jag tänker efter, rent generellt vara mycket bättre än de amerikanska motsvarigheterna. Morden i Midsomer är ett måste liksom A touch of Frost (engelska titeln är så mycket smartare än den svenska). Linley är bra den med. Det jag gillar med alla de tre serierna och egentligen alla brittiska och några svenska deckare är att de bygger upp spänningen och intrigerna på ett mycket mer intelligent sätt än CSI och Without a Trace för att nämna några. Karaktärerna får en mycket mer central roll där alla personligheter spelar in på handligen mycket mer än blodet. I de amerikanska serierna är det alltid samma sak, ett mordoffer ochalltid lika intetsägande anhöriga och som för att skruva till storyn lite är det alltid ett av de första vittnena som är gärningsmannen.

Nej, jag är totalt fast i de brittiska och de bra svenska deckarproduktionerna. Båda har ett smartare upplägg och mer varierande handling och framförallt mer nyanserat. Morden i Midsomer har då och då varit ganska förutsägbara men den och Frost är nog favoriterna.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

de är så mysiga så. sommar i en tv. och ett fruktansvärt utbyte på folk. eller påfyllnad snarare kanske
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ja det är en bra serie. Oftast går det inte lista ut vem som är mördaren heller.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Najze wrote:Ja det är en bra serie. Oftast går det inte lista ut vem som är mördaren heller.
Jag tycker att gårdagens avsnitt ganska snabbt gjorde det uppenbart vem som grillade folk.

A touch of Frost (hur kunde jag glömma denna serie?) tycker jag bättre om än morden i midsommer. Mycket på grund av att Frost har en så härlig personlighet, men också på grund av den lite annorlunda stämningen.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Vem har tid för löjliga deckare när man kan titta på Gilmore Girls eller Veronica Mars?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Jag gillar serien starkt, har sett nästan alla avsnitt som sänts i Sverige. Stämningen på den engelska landsbygden är så mysig, och om det ibland kan vara lite tråkig handling (vilket inte är ofta) så kan man ju titta på de vackra miljöerna. :)
Fast jag vet inte, är det inte lite väl många mord i en del avsnitt? Jag räknade till fyra mord igår, hade räckt med tre. :P

EDIT: Bara jag som gillade den andre killen (hette han Troy?) mer än den nye Scott?
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
CorneliusT
Posts: 89
Joined: 2005-01-17 9:49:26

Post by CorneliusT »

Kalimac wrote:EDIT: Bara jag som gillade den andre killen (hette han Troy?) mer än den nye Scott?
Rätt, Troy hade lite mer personlighet men det kanske växer fram allt efter som. Men hur kunde jag glömma Frost :o
Post Reply