Ny dator när augustilönen kommer, köpråd!

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
pho
Posts: 50
Joined: 2003-10-08 19:18:35
Location: Norrköping
Contact:

Ny dator när augustilönen kommer, köpråd!

Post by pho »

Tjo, som sagt, när lönen i augusti kommer har jag tillräkligt med pengar (30 lakan typ) tänkte höra vad ni tycker

Jag ska använda datorn till det mesta. Göra hemsidor (photoshop, HTML, PHP, ASP, Dreamweaver) spela (spelar dock de lite äldre spelen, CS, Q3) men kommer även vilja kunna testa dom nya spelen som kommer.

Ska även användas till 3d animation, film, musik, lite videoredigering.

Surfa och så självklart också.

Vad tycker ni jag ska ha? :)
kalle76
Posts: 26
Joined: 2005-07-19 22:49:13

Post by kalle76 »

30k på en dator, är jäkligt mycket pengar, nu var det ingen skärm med eller så, är lätt att få med det också om det är så,

29034:- på komplett.se lär nog rulla på ordentligt, är lite osäker på hur dual core är i spel, men det finns det nog någon som kan svara på,

behöver en fläkt kontroler i lådan om du ska ha en sån, är jäkligt mycket plats i den. finns plats för minst 12 hdd plus lite annat.


DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D, nForce4 SLI Socket-939, S-ATA, GbLAN, Fw, DDR, PCI-E
eller

asus A8n-Sli såg ett test på sweclockers. dfi var klar etta sen var asus där efter, har ett sånt själv och är jäkligt nöjd
--------------------------------------------------------------------------------

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/fläkt

--------------------------------------------------------------------------------

2x Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency (2-2-2-5-1)

2048 totalt ultra low latency, inte dumt

--------------------------------------------------------------------------------

2x Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ
kör i raid 0

--------------------------------------------------------------------------------

NEC DVD-brännare ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

fungerar kannon, har en bekant som har en, inga problem alls, har själv en 3520A fungerar också kannon.
--------------------------------------------------------------------------------

Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz

--------------------------------------------------------------------------------

Hiper Nätaggregat ATX 580W HPU-4B580 Dual Fan, Silent, 20/24pin

--------------------------------------------------------------------------------

Cooler Master Stacker Chassi Svart (Inget nätagg)
Coller master stacker, 3000+ asus A8n-Sli delux, 1024 ram, 200G hdd. Nec 3520A PX6600GT TDH EXTREM (leadtek) 3904 poäng i 3Dmark05,
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Vad du ska ha beror på vad du har för krav och förväntningar...
...men jag skriver ett förslag och lite hur jag har tänkt så kanske du får några ideer. Du får naturligtvis byta fritt hur du vill ha det :)

Prylarna är plockade från Komplett.se
(Jag har inte brytt mig om att kolla priser på olika ställen, dels vet jag inte om detta är vad du vill ha, dels kan du göra sådana jämnförelser själv när du vet på ett ungefär vad du vill ha)

Code: Select all

Artikel                                                                         Artikelnr	Webbpris		
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/fläkt                     309862		5750
Asus A8N-SLI, nForce4 SLI,Socket-939 ATX,S-ATA, GbLAN,Firewire,DDR, PCI-Ex16    305264		1445
Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs  302393		1490
Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI-Express,Tv-Out, DVI-I, Full-Retail       306372		2795
Tagan Nätaggregat ATX 480W 2force TG480-U22, Dual Fan, 2XPCI-E, 20/24pin        308883		995
Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM                                   122429		1790
> 2st < - Seagate Barracuda 7200.8 300GB SATA 8MB 7200RPM NCQ                   302884		1650 	(3300)
NEC DVD-brännare ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)        309415		495
Microsoft Windows XP Prof. X64 Eng OEM Programvara                              309922		1395

Total: 	19455
Athlon 64 X2 4400+
En snabb men tyvär dyr processor, 4200+ är lite billigare, men p.g.a relativt liten prisskillnad just nu är 4400+ minst lika prisvärd.
X2 processorerna har dubbla kärnor och 'är framtiden'.
Intel har sina Pentium D som är billigare, ska man ha en Pentium D är modellen 830 ett vettigt val. Men AMDs X2 är bättre än Intels Pentium D.
Senare Pentium 4 modeller har något som kallas HyperThreading som är att processorn har två virtuella kärnor. Anledningen är att förbättra prestandan vid multitasking (när man kör flera program/processer samtidigt) eller vid användande av multithreadade program (program som har stöd för flera processorer). Pentium D och Athlon 64 X2 har två fysiska kärnor istället för två virtuella. Framförallt när man kör mer än en/ett processorkrävande process/program samtidigt är två fysiska kärnor mycket bättre än två virtuella.
Fördelen med X2:an är att den är snabb även i de fall man inte har nytta av dualcore (att ha två fysiska kärnor). Då motsvarar den en 3500+ eller 3700+ (beroende på hur stor nytta man har av större L2 cache), medans en Pentium D 830 bara motsvarar en 3000+ på ett ungefär i de fallen.
AMDs Dualcore lösning är även bättre än Intels, så i de fall man har nytta av dualcore är den också snabbare. Nackdelen är priset (om du har tur så kanske de sjunker lite tills du beställer).
Vill man ha billigare alternativ så är dels Intel Pentium D 830 ett alternativ (då måste du välja ett annat moderkort) eller Athlon 64 3500+. Athlon 64 3500+ har 'bara' en kärna.


Asus A8N-SLI
Ett nForce4 baserat moderkort. Asus gör generellt bra moderkort och nForce4 är ett bra chipset. SLI har du bara nytta av om du använder Nvidias grafikkort med SLI stöd, men prisskillnaden mot motsvarande kort utan SLI (Asus A8N-E) är liten. Det finns naturligtvis andra moderkortsmärken också.
SLI innebär att man kan ha två grafikkort som jobbar ihop ungefär som att det vore ett grafikkort, för att höja prestandan.
Eventuellt kanske du vill ha ett moderkort med ATI crossfire istället, vilket är ATI's lösning för dubbla grafikkort. Antagligen kommer du varken behöva SLI eller Crossfire.


Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs
Varken de bästa eller de billigaste minnena, däremot så är det bra minnen till ett rimligt pris.


Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI-Express,Tv-Out, DVI-I, Full-Retail
Du kan inte använda SLI med detta grafikkort, men det ger bra prestanda till ett vettigt pris.
Eventuellt så kan man köpa GeForce 6600GT istället, det blir billigare, ger lägre prestanda men fortfarande bra prestanda. Väljer du GeForce 6600GT kommer du även kunna köpa till ett till senare och köra SLI om du vill.
Det finns kort både med och utan speciell SLI kontakt, det ska gå att köra SLI även utan den speciella SLI kontakten, men med sämre prestanda. Har man SLI kontakten så sätter man en liten kabel mellan de två grafikkorten så de kan kommunicera direkt utan att gå via PCI-E bussen, vilket ger bäåttre prestanda.
Ett Radeon X800XL ger bättre prestanda än ett GeForce 6600GT.


Tagan Nätaggregat ATX 480W 2force TG480-U22, Dual Fan, 2XPCI-E, 20/24pin
Tagan har bra rykte för nätagg. Man vill helst inte ha det allra billigaste nätagg som går att hitta, för ett nätagg med allt för dålig kvalitet kan ge massa skumma fel. Men köper du ett nätagg i denna prisklassen (runt tusenlappen) så bör du kunna förvänta dig en bra kvalitet.


Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM
2st Seagate Barracuda 7200.8 300GB SATA 8MB 7200RPM NCQ
Tanken med att köpa 3st hårddiskar, där i detta fall en har högre prestanda och två stycken med högre lagringskapacitet är att:
Man har den mindre, snabbare disken som system disk med bl.a operativsystemet installerat på den disken. Sen sätter man de två andra hårddiskarna i RAID1, detta innebär att båda hårddiskarna kommer lagra exakt samma information. Fördelen med detta är att om en av de två hårddiskarna i RAID1 volymen krashar så har du fortfarande kvar allt på den andra disken och blir inte av med massa saker.
Om du är nogran med att ta backup eller om du inte ska ha något viktigt på datorn så kan du strunta i RAID och köpa en hårddisk mindre.
Raptor hårddiskarna är kända för att vara snabba, men om låg ljudnivå är viktigare än hög prestanda så kan du ta en 7200rpm hårddisk istället, typ en 120 eller 160GB kanske.
Det är också möjligt att bara köpa en enda hårddisk, men om man vill ha bättre prestanda och/eller säkerhet så måsta man köpa mer än 1st hårddisk.


NEC DVD-brännare ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
En billig och bra DVD brännare. Finns i färgerna Vit/Beige, Svart och Silver. Färg väljes lämpligen efter vilken färg man har på datorlådan.


Microsoft Windows XP Prof. X64 Eng OEM Programvara
Detta är 64bitars utgåvan av Windows XP. Den processor jag skrev, Athlon 64 X2 kan köra både 32 och 64bitars kod, så det går går bra att köra 'vanliga Windows XP', men i vissa fall blir en del saker snabbare med 64bitars utgåvan. Nackdelen är att det finns inte lika bra drivrutinsstöd för 64bitarsutgåvan än så länge. Största problemet är äldre hårdvara som tillverkarna inte kommer att göra 64bitars drivrutiner för.
Jag vet inte om du vill ha 32 eller 64bitars, om du redan har en licens som du kan flytta till den nya datorn eller hur du tänkt att göra med det, men jag skrev med det ändå.



Saker jag inte har skrivit med: Datorlåda, Skärm, högtalare, ljudkort, tangentbord, mus, diskettstation.

Datorlåda
Är ganska personligt vad man vill ha. Du kanske kan leta upp någon du tycker verkar bra, så kan folk på forumet klaga om du gör ett dåligt val. ;)
Kan vara bra att ha chassi fläktar också, ibland ingår det en eller flera fläktar med lådan, ibland gör det inte det.

Skärm
Jag kör själv fortfarande med CRT :p, men du vill antagligen ha en TFT ?
Någon 19" TFT med DVI kan väl vara vettigt. Det är nog andra på forumet som har bättre koll på vilka TFT skärmar man bör välja.


Högtalare
Beror helt på vad du vill ha. Har du stereon i närheten och någon AUX ingång så kan du bara köpa en kabel och spela upp ljudet på stereon istället.

Ljudkort.
Moderkortet har integrerade ljudkretsar. De flesta moderna moderkort har det, men är man kräsen med ljudet kan man vilja ha ett separat ljudkort.


Tangentbord/mus
Precis som med datorlådan är det personligt vad man vill ha.
Kanske har du redan något tangentbord och mus som du gillar och vill fortsätta använda till nya datorn?
Logitech MX510 är åtminstende en bra optiskt mus med sladd. Generellt är Logitech mössen bra.


Diskettstation.
Om du behöver någon...
De flesta använder knappt diskettstation idag, men kan vara bra att ha i vissa situationer. Eventuellt kanske du tillfälligt kan låna en diskettstation från en gammal dator om/när du skulle behöva en.



Oj oj, blev ett långt inlägg. Men förhoppningsvis får du ut något av det.
larhedse

Post by larhedse »

Först och främst: Du är tidigt ute, det innebär att du INTE skall låsa dig just nu på vad du skall ha - våga vänta lite. Dvs bara för att du sedan får lönen så dra inte iväg och köp just då, alla vet att lönen betalas ut i slutet av månaden, och är direkt ovilliga att pruta på priset just då ;)

Det sagt, det system som <GuessWho> presenterar är synnerligen vettigt i mina ögon. Jag har bara två kommentarer:

* Grafikkortet, med tanke på att du skriver att du skall köra Photoshop med mera grafikintensivt (icke spel alltså, ja jag vet du skall spela också) så föreslår jag ett nVidia 6600GT tack vare, enligt mig uttestat och jämfört med ATI, dess bättre återgivning. Och tittar du sedan på DVD via datorn så är nVidias lösning massivt bättre med inbyggd dekoder och en riktigt bra scaler.

* Tagan nätagg: Jag har avverkat 3 stycken 480 nätagg, det var allt från tickande fläktar till gud vet vad. Min erfarenhet är således dålig. Det innebär förvisso inte att alla haft lika mycket otur. Numera åker jag Antec Phantom 550, som är en hybrid mellan helt passivt och fläkt (och i mitt fall så startar inte fläkten under normal använding).

Utöver detta så skall man veta ytterligare två saker:

* AMD X2 processorer har fortfarande inte börjat levereras, senast jag kollade så skulle min X2 4400+ komma i slutet Juli. Tills dess åker jag 3500+ Venice - den är hygglig ;)

* Win XP 64: Låt blir, låt bli direkt. Såvida du inte kan garantera att du har alla drivrutiner som fungerar. Jag har t.ex. en klocka med USB koppling och där finns ingen driver än så länge. Samma sak med min mobil som jag syncar mot Outlook. Osv. Dvs visst det är det senaste och bästa i längden, men inte just nu.
pho
Posts: 50
Joined: 2003-10-08 19:18:35
Location: Norrköping
Contact:

Post by pho »

Oj!
Tack för alla svar!

Anledningen till att jag vill lägga en del på dator är att jag vill att den ska hålla ett par år (helst) frammåt. Kunna spela de nya spelen med kompisar och sådär.

Ljudkort vill jag ha separat, helst ett bra för jag spelar gitarr och lägger till bassbeats och trumljud o grejer i olika program. Så ett bra ljudkort föredrar jag. Tycker dom där soundblaster med fjärr och frontpanel är bra som FAN!

Ööh, vad mer... Just det, jag gillar inte ATI kort p.g.a egna dåliga erarenheter. Gillar nVidia mycket bättre. Funderat på ett 6800 (inget Ultra eller GT) det verkar vara värt pengarna,

Som ni sa att en 74gb Raptor och 2x300gb är något jag tänkt på också.
Jag har skärm, t-bord, mus och musmatta. (19" CRT 1600x1200@85hz, Razor diamondback, steelpad 4d)

x2 4400+ kan man klocka upp den till 4800+?
Tänkte köpa vattenkylning ceparat, Bara själva burken får kosta, säg max 25-30k. Så tyst som möjligt, så snabb som möjligt och så liten som möjligt.

Är mina krav helt orimliga? :-/
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Dina krav är hur rimliga som helst enligt mig, med 30 lakan kan du skaffa dig hur fräna grejer som helst om du köper delarna separat och inte genom alienware eller andra utsugare.
meh
pho
Posts: 50
Joined: 2003-10-08 19:18:35
Location: Norrköping
Contact:

Post by pho »

okej. hadde tänkt köpa delarna separat.
Har jobbat med att plocka ihop datorer på www.bredband.nu
jobbar på Lidl nu ( ;D ) så är lite "not-to-date"

Vet att fx-55an var grym förut, hur är den jämfört med x2 4400+?

men säg 25000kr, nvidia gpu och bra ljudkort, mus t-bord skärm och det har jag redan. Tycker att Antec SLK3000B är grymt stilren och verkar tyst och bra. Den ska ingå i systemet. Vad har ni för förslag?
pho
Posts: 50
Joined: 2003-10-08 19:18:35
Location: Norrköping
Contact:

Post by pho »

Vilka 2 processorer är det i en 4400+? eller kärnor då, alltså, kan man jämföra en x2 4400+ med t.e.x 2st 3000+ venice?
Borde vell vara typ 2st 2200+?
kalle76
Posts: 26
Joined: 2005-07-19 22:49:13

Post by kalle76 »

tycker fortfarande mitt system är vassast hittils.

var någon som tyckte att du skulle ha ett 6600GT, då kommer du inte att kunna spela nya spel länge till inte, har ett själv, har ett leadtek, bra kort men ingen framtids kort, minst 6800GT eller ultra ska du ha om du ska spela med hög upplösning, eller om du inte ska ha sli så ett X850XT men då behöver du som sagt inget sli modekort. kolla in testet på sweclockers. DFI vinnare, sen kommer ASUS a8n-sli och Gigabyte K8NXP-SLI på god andra plats har jag för mig.

och ska du ha ett ati kort är det onödigt med ett sli kort tycker jag, då kan ett asus A8n-E vara något i stället,

läs på sweclockers om 7st sli mode kort, DFI klar vinnare sen kommer asus, med 2st 7800GTX kort i sli kommer du kunna spela alla spel på högsta möjliga upplösning länge framöver. i alla fall med tanke på att 2st 6800GT eller ultra kort får mer än 10 000 poäng i 3Dmark 05. har inte set några teste med 2st 7800GTX kort än.

du sa 30K så ´jag tog det extremaste som fanns, du kan fortfarande få en bra spel dator för bra mycket mindre (10-15000 typ) och ha pengar till annat,

angående raptor diskar, är inte 2st sata2 diskar snabbare än en raptor disk?? och kör man sen 2st sata2 diskar i raid 0 så går det utav bara fan.
Coller master stacker, 3000+ asus A8n-Sli delux, 1024 ram, 200G hdd. Nec 3520A PX6600GT TDH EXTREM (leadtek) 3904 poäng i 3Dmark05,
jappe
Posts: 8
Joined: 2005-06-26 2:35:22

Post by jappe »

jag skulle föredra i raid1 istället
larhedse

Post by larhedse »

Jag ser ingen som helst anledning att välja värsta grafikkortet när man inte har en processor som klarar av att förse ett sådant grafikkort med tillräckligt med information. Det hela är som att använda ett 20 cm avloppsrör för något som enbart upptar 1 cm i diameter. Men det är upp till var och en att göra som de själva vill.

Ytterligare saker då att tänka på: Inga spel av idag klarar av dual core = ej skrivna för det. Och ytterst få spel drar verkligen nytta av SLI kopplingen. För övrigt finns det en motsvarighet till ATi korten nuförtiden ;) så om man nu nödvändigtvis måste köra med dubbla kort så går det även med ATi baserade grafikkort.

Och om ett 6600GT går i taket så kan man ju köra dubbelt under förutsättningen att de spel / program man har kan dra nytta av det.

Nej 78000GTX är overkill, i så fall det kommande 7800GT, men nej ett 6600GT räcker. Ingen speltillverkare av värde kommer att skriva spel enbart för värstingkortet, om de ens kommer att dra nytta av det ;) Grafikkorten är för övrigt den enskilda komponent som utvecklas snabbast och faller snabbast i andrahandsvärde....

Men detta är ju bara min personliga uppfattning ;)
kalle76
Posts: 26
Joined: 2005-07-19 22:49:13

Post by kalle76 »

ok, är faktiskt lite dålig på raid. så det stämmer nog.

raid 1 är det när man kör från 2st diskar sammtidigt???

raid 0 speglade eller vadå?? lite off topic. men är som sagt dålig på just det
Coller master stacker, 3000+ asus A8n-Sli delux, 1024 ram, 200G hdd. Nec 3520A PX6600GT TDH EXTREM (leadtek) 3904 poäng i 3Dmark05,
larhedse

Post by larhedse »

kalle76 wrote:angående raptor diskar, är inte 2st sata2 diskar snabbare än en raptor disk?? och kör man sen 2st sata2 diskar i raid 0 så går det utav bara fan.
Nej, och låt mig förklara: Jag har haft två Raptor, och sålde dom (lite för snabbt visade det sig) och kör idag med just 2 Samsung Spinpoint diskar - de är inte i närheten helt enkelt.

Vidare så skall man inte stirra sig blind på SATA vs SATA-II (med NCQ) - det spelar på sin höjd roll om du kör med hårt tunade databasservrar....
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

pho wrote:Vilka 2 processorer är det i en 4400+? eller kärnor då, alltså, kan man jämföra en x2 4400+ med t.e.x 2st 3000+ venice?
Borde vell vara typ 2st 2200+?
Athlon 64 3700+ San Diego, har 2.2GHz och 1MB L2 cache.
Athlon 64 X2 4400+ har 2st kärnor med 2.2GHz och 1MB L2 cache per kärna.

Anledningen att Athlon 64 X2 4400+ inte heter X2 7400+ istället är att det är sällan man får ut dubbla prestandan med dubbla processorer/kärnor. I vissa fall får man inte ut mer prestanda av dual än singel och i vissa fall får man ut närheten av dubbla prestandan.
AMD har antagligen gjort någon övervägning mellan de fall där man har ingen/liten nytta av dualcore och de fall där man har stor nytta av dualcore och i slutändan bestämt sig för att 4400+ var en lämplig PR rating.


kalle76 wrote:raid 1 är det när man kör från 2st diskar sammtidigt???

raid 0 speglade eller vadå?? lite off topic. men är som sagt dålig på just det
RAID = Redundant Array of Independent (alt. Inexpensive) Disks

RAID 0
Striping
Är egentligen inte riktig RAID, det är en "Array of Independent Disks", men någon redundans har man inte (om man inte kombinerar med andra nivåer av RAID).
Fördel: Högre prestanda än att inte köra (R)AID. Man får ut lika mycket utrymme som om man skulle ha samma hårddiskar utan att köra (R)AID.
Nackdel: Om en av hårddiskarna krashar så förlorar man allt man hade lagrat på den RAID 0 volymen.

RAID 1
Mirroring
Datan på hårddisken speglas, dvs samma information lagras på båda hårddiskarna.
Fördel: Om en av hårddiskarna i RAID 1 volymen krashar så har man fortfarande kvar informationen.
Nackdel: Man får bara ut hälften av lagrinskapaciteten men får ändå betala för hela lagringskapaciteten.

RAID 1+0
Kombination av både RAID 1 och RAID 0 för att få fördelarna från både RAID 1 och RAID 0 (Redundans, Prestanda och mer lagringskapacitet).
Nackdelen är att det går åt (minst) 4st hårddiskar.


Det jag föreslog var RAID 1.
Jag vet inte hur alla andra har det. Men själv så slarvar jag med säkerhetskopiering.
Jag har ingen bandstation med hög kapacitet och att göra backup på tiotals DVD skivor en gång i månaden känns inte så lockande.
Jag har haft lite funderingar på att sätta ihop en hyfsat seriös filserver, men har inte haft råd med det.
Än så länge har jag inte RAID heller, men jag beställde två likadana hårddiskar tidigare i veckan, nu när jag gör en kollisökning igen ser jag "Försändelsen har kommit till mottagarens serviceställe." (tjohoo). Dessa har jag tänkt att köra i RAID 1.

Det är möjligt att pho bara ska ha nonsens på sin dator eller att han/hon har tillgång till någon seriös backuplösning. Det vet jag inget om.
Men annars så kan det vara en ide att ha RAID (med redundans).
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Många fina tips här men har en liten liten grej som jag vill skriva.

Köp en externa diskettenhet om du ska köpa ngn överhuvudtaget, spec. till Coolermaster Stackern ser det rent ut sagt fult ut.

Hur ofta använder man enheten? När man väl gör det är det smidigt med en extern enhet som man kopplar in enkelt och smidigt fram i stackern.

Men det smidigaste är väl ändå ett USB-minne som man använder, en del gamla BIOS kan ju dock inte boota från USB:n vad jag vet, men det gäller inte i detta fallet.

Sen är minnet väldigt smidigt att ta med sig med div. skolarbeten ect.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
kalle76
Posts: 26
Joined: 2005-07-19 22:49:13

Post by kalle76 »

precis, har inte min i lådan, när jag behöver den, typ ända gången är när man ska uppgradera biso typ så öppnar jag lådan och koplar i den så, fungerar det också, spar några 100
Coller master stacker, 3000+ asus A8n-Sli delux, 1024 ram, 200G hdd. Nec 3520A PX6600GT TDH EXTREM (leadtek) 3904 poäng i 3Dmark05,
pho
Posts: 50
Joined: 2003-10-08 19:18:35
Location: Norrköping
Contact:

Post by pho »

Okej, har läst och funderat på det ni har sagt, vad sägs om detta system:

Chassi: Antec SLK3000B

Nätagg: Tagan 530W Easyconnect

Moderkort: DFI Lanparty nF4 SLI-DR

Minnen: 2x (eller 4x) TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5

Processor: AMD Athlon64 X2 4400+ 2200MHz/2.2GHz 1MB+1MB Boxed

Systemdisk: Western Digital Raptor WD740GD 74Gb

Lagringsdiskar: 2x Maxtor L14S300 Ultra16 300Gb S-ATA

Floppy: Standard svart floppy

Kortläsare: All-in-1 kortläsare

DVD-läsare: LITE-ON DVD-ROM 16X DVD/48X CD

DVD-brännare: LITE-ON SOHW-1673S

Grafikkort: Point of View GeForce 7800GTX

Ljudkort: Creative SB Audigy 2 ZS Platinum

Skärm: Samsung 959NF

T-bord: Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Mus: Razer Diamondback Magma Red

Fläktcontroller: Zalman ZM-MFC1 Fan Controller

Fläktar: 4x ADDA 120mm fläkt, Retail (Till en BlackIce Extreme2. Den räcker vell till att kyla mitt system?)

Totalt: 28657:- (+frakt)


Ser det bra ut? Några förändringar jag bör göra?
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Jodå, det ser bra ut. Dock skulle jag valt andra delar med det är för personliga skäl.

Kommer bli lite fart i den burken ;), bara ett bra bredband som behövs nu.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
pho
Posts: 50
Joined: 2003-10-08 19:18:35
Location: Norrköping
Contact:

Post by pho »

Vilka delar skulle du valt då? Och varför?
Har BBB 10 :D
Duger ;)
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

pho wrote:Vilka delar skulle du valt då? Och varför?
Har BBB 10 :D
Duger ;)
Skulle valt lite andra delar, tex pga. att jag inte är så mkt för just spel.
Prioriterar andra saker framför ett bra graffe.

"Datorer är nästan lika individ anpassade som det finns människor"
Eget citat tagit från luften.

Med andra ord, det finns bara ett fåtal människor som skulle valt exakt samma delar. Hoppas du förstår min tankegång iaf :P.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
kalle76
Posts: 26
Joined: 2005-07-19 22:49:13

Post by kalle76 »

Ser bra ut, men behöver du nåde dvd brännare och en vanlig dvd läsare??? ingen dyr kostnad men ändå?
Coller master stacker, 3000+ asus A8n-Sli delux, 1024 ram, 200G hdd. Nec 3520A PX6600GT TDH EXTREM (leadtek) 3904 poäng i 3Dmark05,
larhedse

Post by larhedse »

Med tanke på att du länkar till ett antal olika leverantörer: Tänk på att postförskott och frakt tillkommer för varje leverantör ;)

(för övrigt, om du nu skall köra med vattenkylning och en massa fläktar samtidigt så skulle jag helt klart rekommendera mCube som kontroller för fläktar och vattenkylning - det är en rykare i krysset ;)).
pho
Posts: 50
Joined: 2003-10-08 19:18:35
Location: Norrköping
Contact:

Post by pho »

Du larhedse, har du en X2 4400+?
Är den bra? Varför ska du sälja den?
larhedse

Post by larhedse »

pho: Du har PM!
Post Reply