vad försvninner när man dör?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
panzerknacker
Posts: 116
Joined: 2004-12-06 22:07:53
Location: Gotland
Contact:

vad försvninner när man dör?

Post by panzerknacker »

Har funderat på en liten grej, har hört att när en männsiaka dör, försvinner det 6 gram från kroppens totala vikt, utan att något har dunstat eller försvunnit, stämmer detta? och vad är det som försvinner? Har människan en riktig själ?
Chieftec miditower Black 400w | AMD 64 3200+ @ 2.51ghz | Kingston Pc3200 400mhz 2x512 | 2x dvd+-rw |MSI K8N Neo2 platinum | Hitachi 80gb - Maxtor 120gb/2x250gb - 40gb Raptor | Agp Powercolor 9800 Pro + massa smått & gott (OBS INGET LYSER)
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Det är väll bevisat tror jag, men dom vet inte vad det är. Möjligtvis är det pga av några vätskor som försvinner på ngt sätt. Och nej människan har ingen själ :P
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

21 gram är det väl som försvinner?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: vad försvninner när man dör?

Post by übermensch »

Karolinen wrote:Har funderat på en liten grej, har hört att när en männsiaka dör, försvinner det 6 gram från kroppens totala vikt, utan att något har dunstat eller försvunnit, stämmer detta? och vad är det som försvinner? Har människan en riktig själ?
Det där att n gram försvinner när man dör är taget helt ur luften. Man har helt enkelt valt en siffra och hållt sig till den för att det hela ska verka trovärdigare. Debatten om människan har en själ eller inte överlåter jag däremot till de som är intresserade. Jag är inte en av dem ;)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

<Skalman> wrote:Och nej människan har ingen själ :P
Det är vare sig bevisat eller motbevisat.

Jag tror själv inte särskillt mycket på att man på ett bra sätt kan mäta upp en skillnad på 6gram när respektive person dör. Det är alltså 0.1 promille av en person som väger 60kg, en mätnoggrannhet som utan svårighet försvinner i enkla saker som t.ex. läckage tack vare att muskler som normalt komprimerar luft slutar fungera optimalt, kroppstemperaturen sjunker för att ge kroppen en lägre densitet osv.

Jag har svårigheter för att tro att de någonsinn inslutit en person i ett helslutet system för att sedan se personen dö medan de väger systemet med en mätnoggrannhet på (isf) långt över en tiotusendel.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

HLC wrote:Det är vare sig bevisat eller motbevisat.
har ej sagt att det är vare sig bevisat eller motbevisat, min smiliey med uträckande tunga var till för att visa att jag inte var allvarlig. Men jag tror endå inte att ngt som själen finns.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

<Skalman> wrote:har ej sagt att det är vare sig bevisat eller motbevisat, min smiliey med uträckande tunga var till för att visa att jag inte var allvarlig. Men jag tror endå inte att ngt som själen finns.
Kändes då mer som en "Duh!"-smiley. ;)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Branstrom wrote:
<Skalman> wrote:har ej sagt att det är vare sig bevisat eller motbevisat, min smiliey med uträckande tunga var till för att visa att jag inte var allvarlig. Men jag tror endå inte att ngt som själen finns.
Kändes då mer som en "Duh!"-smiley. ;)
:-*
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

Jag säger att själen FINNS. ;D
Ingen människa vet hittills vad det är , INKLUSIVE mig, det stiger bortom människors förstånd...men än en gång..det finns :P

Och personligen tycker jag att en "själ" inte tillhör det jordiska...därför kom jag också fram till att man inte kan mäta något som inte är jordiskt med jordiska mått, dvs. gram,milligram,trilligram,grilligram,nanogram,teragram bla bla...

Så min slutsats blir :

Själen finns men kan ej bevisas med mänskliga intryck såsom att lukta sig till en själ..eller känna...eller se för den delen...höra...etc..
Själen kan ej heller mätas med jordiska och/eller mänskliga mått, i detta fall gram...
Dessutom finns det en teori om att när man spänner alla musklerna så ökar man minimalt i vikt...
Denna teori borde då också fungera tvärtom om man slappnar av helt och hållet vilket enligt min uppfattning får en människa att öka i vikt.

PS.Någon som tänkt på att när man lever så har man ALLTID 100-500 "gram" luft i lungorna?
Andas du ut för fullt återstår det ändå en 50-100g.
Ännu en möjlighet finns här då man kan räkna med att lungkapacitet/luft i lungorna minskar eftersom man inte då behöver denna väte/h2O blandning.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

vad försvninner när man dör?
Livet?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Lord^Airow wrote:Jag säger att själen FINNS. ;D
Ingen människa vet hittills vad det är , INKLUSIVE mig, det stiger bortom människors förstånd...men än en gång..det finns :P

Och personligen tycker jag att en "själ" inte tillhör det jordiska...därför kom jag också fram till att man inte kan mäta något som inte är jordiskt med jordiska mått, dvs. gram,milligram,trilligram,grilligram,nanogram,teragram bla bla...

Så min slutsats blir :

Själen finns men kan ej bevisas med mänskliga intryck såsom att lukta sig till en själ..eller känna...eller se för den delen...höra...etc..
Själen kan ej heller mätas med jordiska och/eller mänskliga mått, i detta fall gram...
Dessutom finns det en teori om att när man spänner alla musklerna så ökar man minimalt i vikt...
Denna teori borde då också fungera tvärtom om man slappnar av helt och hållet vilket enligt min uppfattning får en människa att öka i vikt.

PS.Någon som tänkt på att när man lever så har man ALLTID 100-500 "gram" luft i lungorna?
Andas du ut för fullt återstår det ändå en 50-100g.
Ännu en möjlighet finns här då man kan räkna med att lungkapacitet/luft i lungorna minskar eftersom man inte då behöver denna väte/h2O blandning.
Om själen finns, men inte går att mäta eller observera på något vis, varför måste den då finnas? Hur vet man då att den finns? Känner man det på sig? Jag är nyfiken på hur du resonerar

(jag skrev visserligen att jag inte skulle lägga mig i den här frågan, men vadfanken ;))
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Han försvarar väl den metafysiska ståndpunkten av det dualistiska jaget.

Kort och gott, det riktiga "jaget" finns inte i det fysiska planet.

Hur man kan bevisa det? Det går inte ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
ThomasB

Post by ThomasB »

Enligt bibeln försvinner själen från kroppen 3 dygn efter man har dött.
Om man då tappar 21g eller inte har jag ingen aning. Jag är skeptisk.
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Min kompis jobbar på begravningsbyrå och enligt henne förlorar man ingenting eftersom klädernas storlek är detsamma. Och många köper ofta ny kostym el. klänning osv. till att begrava sin släkting i och de kör på gamla måtten och det passar trots likstelhet när de drar på dem. Däremot sa hon att kroppen kan svälla lite för det fylls med luft så de får trycka ihop bröstet lite och det låter ett rosselljud . "dödssuck" när de ska klä på den döde.
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

De enda jag tror försvinner när man dör är galenskapet på att ens tänka på de.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Viscum wrote:Min kompis jobbar på begravningsbyrå och enligt henne förlorar man ingenting eftersom klädernas storlek är detsamma. Och många köper ofta ny kostym el. klänning osv. till att begrava sin släkting i och de kör på gamla måtten och det passar trots likstelhet när de drar på dem.
Ska jag vara ärligt tror jag inte 10-20gram påverkar en klädstorlek så hemskt mycket.

Jag personligen tror inte på det här med att man skulle förlora 20gram när man dör.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tror jag läste att det motsvarde utandningsluften i det sista andetaget, men det kan ju vara nys det med :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

übermensch wrote:
Lord^Airow wrote:Jag säger att själen FINNS. ;D
Ingen människa vet hittills vad det är , INKLUSIVE mig, det stiger bortom människors förstånd...men än en gång..det finns :P

Och personligen tycker jag att en "själ" inte tillhör det jordiska...därför kom jag också fram till att man inte kan mäta något som inte är jordiskt med jordiska mått, dvs. gram,milligram,trilligram,grilligram,nanogram,teragram bla bla...

Så min slutsats blir :

Själen finns men kan ej bevisas med mänskliga intryck såsom att lukta sig till en själ..eller känna...eller se för den delen...höra...etc..
Själen kan ej heller mätas med jordiska och/eller mänskliga mått, i detta fall gram...
Dessutom finns det en teori om att när man spänner alla musklerna så ökar man minimalt i vikt...
Denna teori borde då också fungera tvärtom om man slappnar av helt och hållet vilket enligt min uppfattning får en människa att öka i vikt.

PS.Någon som tänkt på att när man lever så har man ALLTID 100-500 "gram" luft i lungorna?
Andas du ut för fullt återstår det ändå en 50-100g.
Ännu en möjlighet finns här då man kan räkna med att lungkapacitet/luft i lungorna minskar eftersom man inte då behöver denna väte/h2O blandning.
Om själen finns, men inte går att mäta eller observera på något vis, varför måste den då finnas? Hur vet man då att den finns? Känner man det på sig? Jag är nyfiken på hur du resonerar

(jag skrev visserligen att jag inte skulle lägga mig i den här frågan, men vadfanken ;))
Ah sorry för sent svar men datorn tog sig en förbjuden tupplur ett par dagar.. ;D

Nåväl hur jag resonerar!? :P
Själen är som sagt inget som kan mätas eller ses etc...Det existerar och finns inuti oss människor...en själ behöver inte vara god och kan vara ond såsom människan själv...Det existar på ett annat "plan",en annan dimension...samma men ändå inte...(FAN vad svårt att försöka förklara :o ;D )

PS.Sorry för otydlig post men jag har inte sovit på 22 timmar :-/
Och som fisk sade : det går inte att bevisa på denna jord...Men en gång i framtiden ska ni få se.. ;) :P DS
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Re: vad försvninner när man dör?

Post by Pinto »

Karolinen wrote:Har funderat på en liten grej, har hört att när en männsiaka dör, försvinner det 6 gram från kroppens totala vikt, utan att något har dunstat eller försvunnit, stämmer detta? och vad är det som försvinner? Har människan en riktig själ?
När du dör åker även all luft ur dig, där har du dina 6gram.
We dance to all the wrong songs
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Re: vad försvninner när man dör?

Post by xerxes »

dpinto wrote:När du dör åker även all luft ur dig, där har du dina 6gram.
Det är oväsentligt, eftersom den luften man andas in även ökar lyftkraften lika mycket som luftens vikt(bortsett från tryckskillnaden).
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: vad försvninner när man dör?

Post by jb »

dpinto wrote:När du dör åker även all luft ur dig, där har du dina 6gram.
Men det var ju 100-500g man hade i lungorna hela tiden?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: vad försvninner när man dör?

Post by HLC »

xerxes wrote:Det är oväsentligt, eftersom den luften man andas in även ökar lyftkraften lika mycket som luftens vikt(bortsett från tryckskillnaden).
Nej, det beror på vilket tryck det är i lungorna vilket påverkar densiteten av luften däri, så att den antingen är tyngre eller lättare än luften utanför kroppen.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

100-500g luft i lungorna? Jo jag tackar jag.

1 liter luft väger ungefär 1,3 g.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

fisk wrote:100-500g luft i lungorna? Jo jag tackar jag.

1 liter luft väger ungefär 1,3 g.
hört talas om lungkapacitet?
varje lunga rummer 2-3 liter...som exempel 2.5x2=5 liter...har jag då 5 gram luft i lungorna? ;D
Post Reply