Etanol?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Etanol?

Post by Konto »

Vad tycker ni om etanoldriven bil.
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

tja, brandfarlig
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
ThomasB

Post by ThomasB »

Bilen är väl inte brandfarlig?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Om det går att köpa en utan dessa jävla klistermärken om ren miljö på, så visst.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag går igång på etanol, så varför inte låta bilar göra det... -brum brum-
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Boffe wrote:tja, brandfarlig

Och det är inte bensin?
::)
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
ThomasB

Post by ThomasB »

En etanoldriven bil är väl inte mer brandfarlig än en bemsindriven.

Och som jag förstår det pratar vi bara om själva bilen inte vätskan.
*host* tönt *host*
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Dissident wrote:Om det går att köpa en utan dessa jävla klistermärken om ren miljö på, så visst.
Du kanske skulle skaffa en bil det står Free Pync på?
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Tjacke wrote:
Boffe wrote:tja, brandfarlig

Och det är inte bensin?
::)
såg på tvn om en kille som bygger om gamla bilar till at gå på etanol och då pratde dom om brandrisken och det lät som att den var högre, men man skulle bara använda sunt förnuft så var det ingen fara.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Ni får vara medvetna om att alla bensinbilar idag går delvist på etanol. Bensinmackarna blandar redan 5% etanol i bensinen...
DDS for life!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Alla bilar som är nyare än 98 kan man köra emd minst 70% etanol i. Altså blanda bensinen... Dom äldre som en polares 240 -82 började vi å köra med 20% å ökade hela tiden.. tillslut var vi uppe i 45%. det var det läget då man fortfarande inte märker någon skillnad just.

etanol är ju billigare än bensin sooo... What the heck!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

skattebefriad alkohol =)

en kompis som är bilmekaniker tjötade om detta häromdagen men vad jag minns så var det Metanol, men jag kan ha blandat ihop det.

anyways, att köra på det alternativa bränsle vi pratade om var ganska lönlöst då det drar 25% mer och kostar 30% mindre än bensin.
och för att köra på ren etanol eller metanol vilket det nu var så behövde man bara skaffa större spridare och ställa om tändningen lite.
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Man bordde ju köra med 10% i bensin iafall.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

om det uppfanns en motor som drevs med vatten så skulle det säkert komma en kilometerskatt. Staten måste ju suga ut..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Fenix wrote:om det uppfanns en motor som drevs med vatten så skulle det säkert komma en kilometerskatt. Staten måste ju suga ut..
Det är jag också helt övertygad om :P Om bilar plötsligt kunde drivas helt utan farliga utsläpp, så kan ni ge er fan på att staten skulle se till att beskatta bilismen ändå för att åtnjuta alla dessa härliga miljarder som de nu drar in varje år. Kanske "vägskatten" skulle öka några tusen procent?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Det roliga är att det är inte så lönsamt att köra på etanol då även bränsleförbrukningen stiger upp till 20-30% mer än om man hade kört på ren bensin. Så om priset på etanol håller sig under 70-80% av bensinens pris så kan det vara värt.
DDS for life!
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

borz wrote:Det roliga är att det är inte så lönsamt att köra på etanol då även bränsleförbrukningen stiger upp till 20-30% mer än om man hade kört på ren bensin. Så om priset på etanol håller sig under 70-80% av bensinens pris så kan det vara värt.
Även om det kostar lika mycket så kanske man borde räkna in att vridmomentet kan öka på vissa bilar vilket gör att dessa känns piggare.
Miljövänligare för samma pris, tänk att varje gång du kommer i kontakt med bensin så ökar risken dramatiskt för att utveckla cancer.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Lindfors wrote:
borz wrote:Det roliga är att det är inte så lönsamt att köra på etanol då även bränsleförbrukningen stiger upp till 20-30% mer än om man hade kört på ren bensin. Så om priset på etanol håller sig under 70-80% av bensinens pris så kan det vara värt.
Även om det kostar lika mycket så kanske man borde räkna in att vridmomentet kan öka på vissa bilar vilket gör att dessa känns piggare.
Miljövänligare för samma pris, tänk att varje gång du kommer i kontakt med bensin så ökar risken dramatiskt för att utveckla cancer.
ehm, motorer i överlag går ju sämre på etanol, det är lägre energiinnehåll i etanol gämfört med bensin. Om jag förstått det rätt så kan man gämföra etanol med bensin med oktantalet 85(högre otan=mer fräs)*

Det är svårare att kallstarta och innan motorn får upp arbetstemperaturen så drar den mer än vad den redan gör.

Minns rätt från igår så är det Väldigt besvärligt att starta med etanol under 5+ ,antar att moderna etanolbilar har en typ av bränslevärmare som tar hand om den biffen
Susning wrote:Etanol är något mer explosivt en bensin, därför kommer det att ge motorn något fler "hästkrafter".

När man kör bilen på E85 blir den cirka 10% starkare än vid ren bensindrift, eftersom förbränningen blir mer fullständig. Den drar dock 15-30% mer bränsle än om den skulle drivits med bensin. Ökningen beror på att energiinnehållet i etanol är lägre än i bensin, men kan dämpas genom att man höjer kompressionen i motorn.
*Susning säger visst imot mig, jag står delad, får man mer klös ur etanol eller inte ?
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Mind wrote:
Lindfors wrote:
borz wrote:Det roliga är att det är inte så lönsamt att köra på etanol då även bränsleförbrukningen stiger upp till 20-30% mer än om man hade kört på ren bensin. Så om priset på etanol håller sig under 70-80% av bensinens pris så kan det vara värt.
Något jag inte riktigt håller med om ....

Man får mer effekt, varför vet jag inte, men det är bevisat. En annan fördel är att man får lägre avgastemperatur. Många trimmare kan tom ta bort laddluftkylare då avgastemperaturen sjunker (gäller turbobilar så klart).

Att etanolbilar är svårtstartade är ingen hemlighet, men de måste gå ner under 0 för att man ska märka det. Men det är inget problem egentligen, bara köra med lite startgas :D Vad gör man inte för miljöns skull :D
DDS for life!
User avatar
Aver
Posts: 66
Joined: 2005-07-12 13:27:17
Location: Karlstad

Post by Aver »

Fördelen med etanol är ju att CO2 utsläppen blir mindre=gloria från skogsmulle ;D Nackdelarna är som sagt att din motor inte är så sugen på att starta när det är minusgrader, det händer ju i det här landet, och att det drar lite mer bränsle än "ren" bensin. För min egen del väntar jag på den vätgasdrivna bilen, den släpper bara ut vattenånga.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Jag och farsan räknade på det där en gång. En tur från Sundsvall till Stockholm (ca 40 mil) med en medianbil som drevs av bensin mot en medianbil som drevs av etanol. Prisskillnaden var då 30kr med fördel för etanolbilen.

Vi kunde bara konstatera att miljön är den stora vinnaren. :)

Notera att detta säkerligen var ett halvår sedan - priserna har förändrats radikalt sedan dess.
Last edited by madr on 2005-08-04 12:13:10, edited 1 time in total.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Som jag förstått det: En liter etanol ger mindre volym förgasad vätska än en liter bensin.

En liter etanol-ångor ger mer energi än en liter bensin-ångor.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply