Miniräknare till gymnasiet!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
jon_bodybuilder
Posts: 101
Joined: 2005-06-29 18:45:35

Miniräknare till gymnasiet!

Post by jon_bodybuilder »

Har pårecis börjat plugga Natur med traditionel inriktning och det involverar ju väldigt mycket matte... Därför måste man då köpa en miniräknare som ska vara lika stor som ett kolege block (kanske inte riktigt men bra stor e den) och den ska klara allt möjligt här på jorden... Vi blev rekomenderade något i stil med TEXAS INSTRUMENT 84... Något dylikt iaf med TEXAS och 84 på slutet...

Vart kan man köpa en sådan här monster räknare till ett bra pris, och skulle det inte vara bättre att lägga ut 4-5 tusen på en hyffsad laptop och sedan illegalt ladda ner något monster program till den som kan räkna matte.... För det måste väl finnas något väldigt anavcerat kalkylator program till en data, eller..?

Alltså, vart kan man köpa en miniräknare billigt, och är min laptop idé något o ha eller inte, o finns det sådana avancerade miniräknar programs som behlövs för matte E och alla dem kurserna...?

Tack på förhand

// Jon
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: Miniräknare till gymnasiet!

Post by Niklas Berggren »

jon_bodybuilder wrote:Har pårecis börjat plugga Natur med traditionel inriktning och det involverar ju väldigt mycket matte... Därför måste man då köpa en miniräknare som ska vara lika stor som ett kolege block (kanske inte riktigt men bra stor e den) och den ska klara allt möjligt här på jorden... Vi blev rekomenderade något i stil med TEXAS INSTRUMENT 84... Något dylikt iaf med TEXAS och 84 på slutet...
TI84 (plus), en bra räknare.
Vart kan man köpa en sådan här monster räknare till ett bra pris, och skulle det inte vara bättre att lägga ut 4-5 tusen på en hyffsad laptop och sedan illegalt ladda ner något monster program till den som kan räkna matte.... För det måste väl finnas något väldigt anavcerat kalkylator program till en data, eller..?
Att använda en laptop på prov tror jag knappast är godkänt, och de flesta matematiktentor man skriver i gymnasiet vill jag minnas att man får ha grafräknare till. Jag hade en TI82 under min gymnasietid som fungerade utmärkt. Du behöver inte heller piratkopiera något om du mot all förmodan skulle få använda en laptop, det finns gott om fri mjukvara som gör vad du eftersöker.
Alltså, vart kan man köpa en miniräknare billigt, och är min laptop idé något o ha eller inte, o finns det sådana avancerade miniräknar programs som behlövs för matte E och alla dem kurserna...?
Vi blev erbjudna en räknare (TI82) för 500kr/st. Har ni inga möjligheter till något liknande?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Casios sortiment är inte att förakta heller. Jag tycker personligen att deras räknare är mer lättanvända än TI:s motsvarigheter, även om de kanske saknar lite på programmeringssidan(som jag aldrig rört, man behöver aldrig göra det på gymnasiet).

Och det där med laptop är bara att glömma. Man skulle snabbt tröttna på att släpa med sig den, det skulle inte vara tillåtet på dina prov och det är mer trögarbetat än en miniräknare. Räknaren du köper kommer du kunna ha rysligt länge om du inte kastar för hårt med den, så de hundralappar du lägger ut på en lös räknare är inget du behöver ångra.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Miniräknare till gymnasiet!

Post by Ghlargh »

Nicke wrote:TI84 (plus), en bra räknare.
Om jag inte minns fel har PLUS-modellerna bara mer minne, vilket jag skulle anse som bortkastade pengar om man inte ska skriva stora program på miniräknaren, eller lagra svaren till matteprovet i minnet...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Miniräknare till gymnasiet!

Post by Dynamitsven »

Ghlargh wrote:Om jag inte minns fel har PLUS-modellerna bara mer minne, vilket jag skulle anse som bortkastade pengar om man inte ska skriva stora program på miniräknaren, eller lagra svaren till matteprovet i minnet...
No shit, sherlock! Nej men man måste ju få plats med en del spel. Det är förresten nästan ingen skillnad mellan original och plusmodellen, det är "silver edition" som har märkbart mer minne.


Jag har en TI-83Plus, jag rekommenterar dig att inte skaffa någon lägre modell, för på TI-83 finns ingen apps-knapp, vilket gör att du inte kan ha OS på räknaren.
DIM kalsonger As String
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

En Ti80 fungerar perfa, använt den från matte A-C, och nu till D.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Jag har en gammal Ti85 som jag köpte 94. Den är lättanvänd och nästan lite overkill för gymnasiet. Man skall klara sig med en Casio FX82 ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag hade en TI83 och det var inte förrän i diskretmatten som vi använde funktioner som inte fanns i 82:an och trots det hade 82:an fungerat bra. Jag rekommenderar dig i alla fall att inte köpa något annat än vad de rekommenderar på skolan. Lärarna kan säkert den bäst och den finns att köpa lite var stans, ofta hos bokhandlare.

Rekommenderar dom Texas Instruments TI84 eller bättre, köp en 84, inte Plus eller Silver. Du har ingen nytta av det extra minnet och pluggar du vidare kommer den ändå vara antigen för avanderad eller för enkel beroende på kurs.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Någon som vet var det finns ett urval av Texas-räknare?
Nätbutik? :)
Facts are stubborn things.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Kolla i diverse bokhandelsbutiker, bokia ect, finns även på universitet/högskolor.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Köper du en räknare utöver dom som rekomenderas finns det en risk att du inte får använda den på prov, utan istället åker på att använda en låne-räknare som kanske har ett syntax du är ovan vid. Det kan göra att du gör prov saktare, eller tillochmed får felaktiga svar...

//Dommedagsprofeten :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
jon_bodybuilder
Posts: 101
Joined: 2005-06-29 18:45:35

Post by jon_bodybuilder »

Vart kan man köpa sådana här monster räknare då, förutom på bokia o sånt för har hört att dem inte e särskilt billiga....

Och nej, tyvärr massköper inte skolan miniräknare och sdedan säljer dem till ett mer reducerat pris till eleverna... Dem får inte mass köpa pga att någon jävla slipsnisse ihögt upp i komunen anser att det är oetiskt och påstår att det är olagligt.. :[
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

Det finns knappt mening med att lägga ut på dyra miniräknare... Jag är i princip färdig civilingenjör i elektroteknik, lth... Jag har knappt lagt fingrarna på miniräknaren på flera år... Satsa på att lära dig teorin istället, och bjud en brud på fika för pengarna...
Allt annat är självbedrägeri.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

sae wrote:Det finns knappt mening med att lägga ut på dyra miniräknare... Jag är i princip färdig civilingenjör i elektroteknik, lth... Jag har knappt lagt fingrarna på miniräknaren på flera år... Satsa på att lära dig teorin istället, och bjud en brud på fika för pengarna...
Allt annat är självbedrägeri.
Verkar som om du är ganska nedröstad, och akta dig, det finns personer som kan känna sig dissade efter det du skrev, inte alla av oss är snillen vet du.

EDIT: Kan vi alla enas om en miniräknare som är fullt duglig till gymnasiet? Ni har alla nämnt runt 4-5 st och jag har iaf ingen som helst aning av vad jag ska köpa.
meh
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

En Texas Instruments 82 och uppåt räcker. TI-82, TI-83, TI-83+.

Edit: Jag har en TI-82 som ligger och skräppar ifall någon är intresserad.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
ThomasB

Post by ThomasB »

Jag har en T1-84plus och den är väldigt avancerad. Dem rekomenderade en T1-83 om man skulle börja natur.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Går ju att köpa en begangad på blocket också. Dåligt av skolan dock att inte köra rabbaterat massinköp.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

TI-84+
snabb och rolig miniräknare.
Hade tur och ficka den genom skolan 960kr
teknikmagasinet tar runt 1300 för TI-84+, helt klart värd pengarna.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Själv körde jag med en ti-89 hela gymnasiet.
Lite overkill anser väl alla här men fy fan vad skönt med riktigt grafiskt interface så man ser vad man håller på med.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Vet inte hur nyare Ti83+ och Ti84 är, men jag avskydde Ti82 för att den var klumpig att använda och jag hade svårt att hitta funktionerna. Ti85 är betydligt enklare att använda.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Post by The Unknown One »

Förslag på en billig affär är http://www.mamut.com/pappershornan/PRODLIST.HTM

Jag ska köpa min 84+ Silver edition där ^^
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

Joel wrote:Verkar som om du är ganska nedröstad, och akta dig, det finns personer som kan känna sig dissade efter det du skrev, inte alla av oss är snillen vet du.

EDIT: Kan vi alla enas om en miniräknare som är fullt duglig till gymnasiet? Ni har alla nämnt runt 4-5 st och jag har iaf ingen som helst aning av vad jag ska köpa.
Du missförstod mig... Min poäng var inte att såra folk och jag är ingen snille.
Dyra miniräknare är rent tekniskt onödiga, eftersom prover och tentor inte är gjorda som benchmark för miniräknare.
Ta inte illa upp saker i onödan.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

sae wrote:Det finns knappt mening med att lägga ut på dyra miniräknare... Jag är i princip färdig civilingenjör i elektroteknik, lth... Jag har knappt lagt fingrarna på miniräknaren på flera år... Satsa på att lära dig teorin istället, och bjud en brud på fika för pengarna...
Allt annat är självbedrägeri.
Problemet är att gymnasiet kräver mer avancerade räknare än högskolan. Grafritande räknare är i princip ett krav för matte C och uppåt om man går teknik/natur. Sen är de oftast trevligare att räkna med när det inte är tenta på högskolan, så de är ju inte helt värdelösa.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

übermensch wrote:Grafritande räknare är i princip ett krav för matte C och uppåt om man går teknik/natur.
Det är väl oumbärligt för allas som läser mattte C... ::)
DIM kalsonger As String
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Dynamitsven wrote:
übermensch wrote:Grafritande räknare är i princip ett krav för matte C och uppåt om man går teknik/natur.
Det är väl oumbärligt för allas som läser mattte C... ::)
Jag har läst Matte C utan grafritande räknare. Ingen i min klass hade något mer avancerat än en 200-kronors-miniräknare.
Post Reply