Ang bedrägerier

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Ang bedrägerier

Post by slackarn »

Vill passa på och fråga hur många har blivit lurad härinne på forumet genom tiderna?

Sedan finns det några små tomtar härinne som hela tiden hävdar att priset är för högt, detta kan göra att folk tror att priser härinne är lägre än vad dem är i verkligheten.Härinne styrs vi av marknaskrafter också vilket pris som är rätt är det priset någon är villig att betala.
Men att påstå att någons pris är fel är att påstå att den människan inte alls vet något om priser samt kan något om ämnet i sak, eftersom då vet han ju bättre.Alla kan ju något bättre än någonannan vissa kan jonglera andra kan programmera, vissa skapar musik, listan kan göras lång.
Ett rikt pris är ett bra sätt att mäta vad några säger, men att påstå att det är helt fel kommer också få konskevenser.
Är det priset jag köpte ett par minnen härinne rätt?
Halva priset och lite till nedåt?
Två frågor jag ställer mig själv

Man kan sälja saker åt någonanna för att vara snäll, men vissa luras och vissa har fel pris.
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Jag har gjort hundratals affärer både via ebay, blocket, och på diverse forum, och peppar peppar, jag har aldrig blivit lurad. Om man bara är försiktig och har lite bakom pannbenet skall mycket till innan man blir blåst. Dock finns det som du själv känner till undantag, faktum är att jag själv var nära att köpa killes raptor-disk...
ThomasB

Post by ThomasB »

Jag blev lurad på ca 100dollar av en kille i Rumänien. Skickade pengar via Western Union. Jag anmälde honom inte
Crowl
Posts: 20
Joined: 2004-12-21 18:46:14
Location: Karlshamn

Post by Crowl »

Blev blåst på 1250kr för två veckor sen, skulle köpa en Nokia 7610 på tradera.
Tycker det verkade som en rätt bra affär så jag betalade så fort jag kunde som vanligt.
Hade jag väntat till måndagen istället för att betala på söndag kväll hade jag hunnit se att säljaren hade blivit bannad från tradera osv.
Jaja, det är polisanmält nu, får väl se hur det går.
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Näe ska säga er att detta är första gången jag blivit blåst, ändå förskottade jag mot "beg" produkter 6 k en gång.
Inte en avi så långt ögat kan skönja än så länge, denne fcx bemödar sig inte ens sända mig en pappersbit ?!? ens.
Men han har nu lovat sätta över stålarna på mitt PlusGiro konto var snäll gav han 2 månader på sig, men dyker inget upp alls inom 1 månad då får man väll vidta åtgärder.*suck* Jurist och grejs för detta ett par minnens skull varför kunde han inte lurat mig på mer stålar, när han ändå höll på ca 1,1 k täcker ingen försäkring ju :-/ sablar
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
fcx
Posts: 9
Joined: 2003-08-30 3:29:32

Post by fcx »

svenskar är så godtrogna

;D

förresten så fcx och fcx? fcx sitter nog hemma och undrar varför han inte kan komma in på sitt 64-konto som en viss JAG har stulit.
keylogger på folks datorer är så kul.
För varje dag som går, känns livet mer meningslöst.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

fcx profil är inaktiverad och kontaktuppgifterna är ändrade tills dess att vi har fått mer klarhet i situationen.

Eftersom fcx mail har blivit inaktiverad ber vi här fcx kontakta oss på axman@64bits.se eller någon övrig administratör.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Mjo svenskar är väl godtrogna och tycker vi så ska förbli det gör oss bara bättre än några andra fulingar ifrån vad dem nu än må komma, för det är så det låter på dig.
Dem flesta människorna ifrån vart dem än må komma är bra människor. Bara för några få beter sig illa betyder det att det är bra och någon form av norm.Är det fint att luras?
Låter på dig som om detta är något bra och fint att stå för ?!? :[ :o
Menar hur tänker vissa

En fråga ställer jag mig nu här ute i forumet låter du så jävla kaxig, men i PM formatet är det annan ton, då piper du som en liten mus.Stå för att du inte kommer betala då, istället ()%&/(&%/&¤&.Lovar att om jag hade ditt telefonummer skulle du bara lägga på och inte våga svara på mina frågor.

Vad beträffar loggers tror jag vad jag vill på dessutom, så lär det finnas andra spår att gå på, nu får du/ni skylla er själva.
Gör såhär åk utomlands och stanna då där ett bra tag typ två år eller nått, för annars kommer en jurist nysta i det tills jag och några till vet vem du är, det har du mitt ord på.För det är fler som har blivit lurade och vi har kontakt.Dessutom kommer ditt straff summan pengar till oss bli mycket högre än om du betalar, nu.Dessutom har iallafall jag hemförsäkring som täcker mina utlägg till jurist i civilmål.Samt att man kan bli dömd på avstånd så du lär få kallelsen etc och domslutet iallafall.
Sedan kommer jag prata med din mor och far så dem får reda på vad du håller på med iallafall posta ett brev med domslutet.

Alla brott lönar sig ett tag, ett tag.Någon gång åker man dit en kriminell räknar på om detta brott lönar sig relaterat till straffet.Men snälla människa inse mina och andras penningar på detta forumet och några till hur många kan det bli?
Menar du kan ju inte leva på det precis, skulle vilja säga du spelar bland pundar ligan, alltså små brott.
Vem blåser någon på saker under 2 miljoner? Man har bara mer att förlora på detta, sitt jobb som ger x antal loppor varje månad kanske etc, etc.Du tror du sitter så säker ingen inte ens cia´s hemsida är säker på nätet.Lovar jag dig att med lite tid och lite fjomp inte ens via en dator utan finns andra sätt att tillgå så kommer jag få ställa mina frågor till dig öga mot öga.

När tom bankrånare slutar råna för det finns för lite smet i banken relaterat till straffet man får, ärligt hur står det till i knoppen hos vissa människor här på detta forumet är för mig en gåta.Finns mycket mer lukrativa brott än sälja små minnen/datorer på nätet.Har du fått ihop så 50 tusen är det inga pengar ändå om du räknar in andra bättre betalade "brott".Menar en uteliggar pundare drar in 3 k per dag, till sitt "skit".
Du är tom sämre än honom hur känns det?

Såhär kommer det bli våra stålar läggs ihop i detta mål, vi kommer sitta troligtvis mot er hur än du må tro annat.Sedan kommer det bli böter sedan läggs andra avgifter på detta så som skadestånd kan tänkas, för denna kräkning du har utsatt oss för.Tar du ett enda jobb inom 5 år eller har ett kommer vi få dem stålarna av självaste kronofogden, direkt.Eller om ni har stålar på banken.
Har ni inga jobb lovar jag dig att vi jämkar med brottsofferjouren tro mig vi får bara mer stålar, tyvärr bara 70% - 80% ;( av det ursprungliga belopp som komm via domslutet, så därför håller vi på detta i ca 3 - 5 år så det blir lite räntor och skit du vet kronkalles räntor är inga 3 - 5% ca 20% på ett år kanske med avgifter inräknade.Gosse jag kommer skratta enda till banken ;D du har gjort mig en tjänst på sikt iallafall just nu. Tråkigt om du betalar mina pengar tycker jag *mutter* dem dyker nog upp på ett plusgiro ska man se, faaaaaaaaan vill sitta i rättegång och fisa käka crisp och cocca cola och skrika din iiiiiiiiiiiiiiidiot ur so stupid lol och kasta colaburken rakt över kattedern ;D
Undrar om man får äta chips och dricka cocca cola i tingsrätten :-/ finns iallafall vattenmuggar en snickers lär jag kunna smuggla in, måste ha kalorier *flämtar* *pust* *stånk* *brööööööööööööööööl* asg

Tråkigt att det var så många luringar härinne tycker jag, att lura någon på små grejer via nätet bevisar bara att man har inte stake nog att ta pengarna ifrån den andres hand.
Last edited by slackarn on 2005-08-25 23:37:17, edited 3 times in total.
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Tjena slackarn!

Hoppas det löser sig! Förstår hur jobbigt det måste vara att hamna i en sådan situation :(

Btw har du ringt upp alla 125kr än? ;)
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Phobic wrote:Tjena slackarn!

Hoppas det löser sig! Förstår hur jobbigt det måste vara att hamna i en sådan situation :(

Btw har du ringt upp alla 125kr än? ;)
Det brukar så göra lovar samt jobbar som fan snart, lat på att komma in på IRC om ajg inte måste ;) vill inte i windows miljö och är inte hemma.
Näe faktiskt inte försökte smsa en brud men har ställt in min mobil med någon flummig inställning som gör att den ska stava åt mig :( skummt ingen manual, köpte min mobil via nätet av en
jag inte ens behövde ringa samt förskotts betalade

Har sålt saker på tradera och köpt inte blivit lurad en enda gång på detta forum måste moralen på nått vis bland vissa vara sämre :-/

Dig gick det att lita på hoppas på fler du kunde ju lätt ha blåst mig, sänt mig en kod som inte funkade via PM ju, samt första affären med tjacke gick ju hur smidigt som helst ;D
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Skriver hur det gick nu är det fördel oss iallafall så mycket kan jag säga nästa vecka kan mycket stå på spel ;D
Ursäkta bumpningen skriver en liten berättelse senare om hur det gick i detta fall som är långt ifrån över :)
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Har bjudit på en

Post by Mr Einstein »

Har ett vinnande bud på Tradera på ett objekt som kostar 360 kronor.
Saken är den att jag kan inte hitta några uppgifter på säljaren överhuvudtaget på varken Eniro eller Hitta.se.
Postnumret finns inte ens i postens katalog över svenska postnummer.

Fast personen har fått bra omdömen både vid försäljning och köp.
Tycker det verkar en aningen skumt ändå.

Har blivit lurad engång tidigare på Tradera...köpte några RAM minnen som jag aldrig fick.
Den personen vart avstängd 3 dagar efter att jag hade betalt.
Sen stod man där med långnäsa och 250 kronor fattigare ;D
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

jag köpte (trodde ja) en 300gig disk förra sommarn på blocket av någon du jaevel för 1000kr men efter2veckor komm ingen disk :(
ja tjata som fan på idioten men tills slut skulle jag få 600kr om jag inte anmälde men lyckades få 700kr till slut :)
sen en månad efter komm jag på att jag behövde pengar så jag mailade o sa att jag drar ner till polisen o anmäler ändå bara för o se till så ingen annan blir lurad,men då fick jag mina sista 300kr också men även om jag inte hade fårr en endaste krona hade jag alldrig tänkt o anmäla skiten ändå ;D


ett tips är o inte handla så mycket av nya medlemmar heller,jag har köpt o sålt en massa skit o även skickat saker sendan fått betalt efteråt men dompå blocket som bara sätter ut hemnummer kanske man ska akta sig för.

det är iallfall jävligt jobbigt när folk håller på såhär över nätet,då inte bara att folk blir blåsta på pengar men dom kanske inte mår så bra i början heller :(
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag har haft mest problem med privatpersoner om vi ska se statistiskt sätt mellan privatpersoner på forum, eBay och vanliga nätbutiker.
iDon't care about your problems.
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Jag köper aldrig begagnade saker (prylar), alltid nytt!
Påsåvis vet man att man inte blir lurad ;)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

De problem jag haft på ebay har vart när jag inte betalat via paypal.
Håller man sig till säljare med hög feedback (40+ 95%) så är det ganska lugnt. Sen skall man undvika Western Union då det är skojarnas favorit.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Fenix wrote:De problem jag haft på ebay har vart när jag inte betalat via paypal.
Håller man sig till säljare med hög feedback (40+ 95%) så är det ganska lugnt. Sen skall man undvika Western Union då det är skojarnas favorit.
Det nya på eBay är att botar gör små affärer mellan varandra och ger varandra possitiv feedback. Så det behöver inte alltid vara legitim feedback.
#mac.se @ EFnet
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Har aldrig lyckats bli blåst, har ändå handlat gitarr för 10k och förstärkare för 9k samt en massa halvdyra datorprylar.

Men jag handlar iofs bara genom forum och då bara av "veteraner". Folk är rädda om sitt nick o rykte :)
Men visst fan är man svettig när man sitter o väntar på prylarna :D
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Är inte risken mycket mindre att bli lurad om man kör på postförskott, vilket innebär att man betalar pengarna när man fått in varan? Ok det kanske kostar lite mer, men däremot är det ju betydligt säkrare med tanke på att man har fått in sin produkt.

Sedan undrar jag om man har ngn som helst möjlighet att lämna denna produkt tillbaka eller ngt om den verkar vara skadad eller inte fungerar korrekt. Alltså om man helt enkelt blivit lurad att köpa en skadad produkt om ni förstår vad jag menar.. :o
x-axeln vs y-axeln
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fruktfanatikern_bf wrote:Sedan undrar jag om man har ngn som helst möjlighet att lämna denna produkt tillbaka eller ngt om den verkar vara skadad eller inte fungerar korrekt. Alltså om man helt enkelt blivit lurad att köpa en skadad produkt om ni förstår vad jag menar.. :o
Nej, så länge ni inte uttryckligen har kommit överens om det. Jag vet inte om ni har haft det i hemkunskapen än, men jag kan i alla fall säga att distansavtalslagen inte gäller vid köp mellan privatpersoner.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Kravet...

Post by Mr Einstein »

Enligt Tradera ska man kolla personens uppgifter på Eniro och Hitta.se.
Men jag kan inte hitta några verifierbara uppgifter utan istället uppgifter som inte verkar stämma.

Det enda som verkar postivt är omdömen personen fått, men sådana omdömen är inte alltid tillförlitliga.
Tycker inte det verkar seriöst... ::)

Förmodligen får jag väl själv ett negativt omdöme för avbruten affär men å andra sidan kan jag komplettera det negativa omdömet med att "inga verifierbara uppgifter fanns på denna person".
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

staretsen wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Sedan undrar jag om man har ngn som helst möjlighet att lämna denna produkt tillbaka eller ngt om den verkar vara skadad eller inte fungerar korrekt. Alltså om man helt enkelt blivit lurad att köpa en skadad produkt om ni förstår vad jag menar.. :o
Nej, så länge ni inte uttryckligen har kommit överens om det. Jag vet inte om ni har haft det i hemkunskapen än, men jag kan i alla fall säga att distansavtalslagen inte gäller vid köp mellan privatpersoner.
Dispositiv rätt är Köplagen och enligt den finns flera möjligheter till hävning om varan är felaktig.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dissident wrote:Dispositiv rätt är Köplagen och enligt den finns flera möjligheter till hävning om varan är felaktig.
Köplagen gäller inte vid affärer mellan privatpersoner, den gäller affärer mellan företag och privatpersoner...

För privata affärer är det en privat anmälan och privat domstolsförhandling som gäller.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Har tidigare blivit lurad av en (mer eller mindre) stamgäst här på 64bits, swec, nordic och techsweden. I mitt fall handlade det om 400 kr. Så det var inte ens värt att gå till kronofogden. När jag kollade upp snubben via kronofogden så visade det sig att han hade skulder på 25000 kr.


Så tips till er som ska handla dyra grejor men känner sig osäkra. Ta reda på personens personnummer via folkbokföringen och sedan kolla upp denna person via kronofogden och polisen. Telefonnummer till dessa instanser hittar ni i gula sidorna.


Allt från mig!
DDS for life!
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Köpte ett defekt minne här (dock misstänker jag att denna person inte visste att det var trasigt), har inte orkat göra något åt det, orkar inte tjafsa för 200 kr.
Men det var lite synd för att jag är i akutbehov av RAM.
Post Reply