Söker titel på TV-serie

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Söker titel på TV-serie

Post by corre »

Någon gång under mitten på 90-talet gick en ungdomsserie på SVT som handlade om en kille i 12-15års åldern. han trillade ned från en trädkoja och slog i huvudet i en sten, med koma som följd.

Resten av serien handlar om en drömvärld som han befinner sig i under tiden han ligger i koma. Hela drömvärlden går ut på att det knappt finns några vuxna och att barnen försöker ta sig någonstans för att lösa något viktigt som kan rädda dom.

Det finns en tjej-karaktär som är kompis med han i "riktiga" världen som finns med i drömvärlden med, hon går runt med kryckor.



Någon som minns denna serie och dess namn eller namnen på någon av karaktärerna?


/erik
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Söker titel på TV-serie

Post by Dissident »

corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Nu är jag djupt imponerad :)

Tack Dissident!

Får man fråga hur du bar dig åt?


/erik
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag såg den själv på nittiotalet och kommer ihåg titeln. Den kallades "Resa i det okända" på svenska.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Jag har själv tänkt på den serien men ej kommit på namnet, tack så mycket för svaret. Frågan är hur man ska få tag på den, verkar ej kommit ut på dvd.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Kan väl fråga om en serie jag med som gick på svt för några år sedan. Handlade om 3 killar som drev ett måleri men efter behov av pengar rånade dom bank osv... Seriens titel var något med bröder har jag för mig. Det var två svenskar samt en invandrare men en svensk var gift och hade barn och andra hade flickvän. En av dessa killar spelade även med i en Beck film (ung kille). Mer kommer jag inte på. Någon som kan namnet?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

ADiS wrote:Kan väl fråga om en serie jag med som gick på svt för några år sedan. Handlade om 3 killar som drev ett måleri men efter behov av pengar rånade dom bank osv... Seriens titel var något med bröder har jag för mig. Det var två svenskar samt en invandrare men en svensk var gift och hade barn och andra hade flickvän. En av dessa killar spelade även med i en Beck film (ung kille). Mer kommer jag inte på. Någon som kan namnet?
Tusenbröder?
#mac.se @ EFnet
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Min tur.

1. Ett barnprogram, kommer bara ihåg bitar ur ett avsnitt. Jag tror att sonen till en man är hjälten. Det är något med en brevbomb. Och något med en blå arbets overall (stavas). Svensk tror jag.

2. Också ett barnprogram eller kanske "ungdomsserie". Det är på en skola, barnen blir hypnotiserad av datorer tror jag. Rektorn/läraren (som har glasögon?) är en snubbe som man verkligen ska akta sig för. Engelsk språkig tror jag.

Rätt svåra nötter att knäcka
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Syntetisks andra kommer jag ihåg. Kan tillägga att den var från Storbritannien och definitivt engelskspråkig.
Life's a joke, yuk it up.
ThomasB

Post by ThomasB »

syntetisk wrote: 2. Också ett barnprogram eller kanske "ungdomsserie". Det är på en skola, barnen blir hypnotiserad av datorer tror jag. Rektorn/läraren (som har glasögon?) är en snubbe som man verkligen ska akta sig för. Engelsk språkig tror jag.
Shit! Precis den jag tänkte fråga om. Kan tillägga att programmet gick på sommaren som en del av ett sommarlovsprogram. Jag har för mig att en tjej (huvudpersonen) är väldigt duktig på ett visst datorspel som har med fiskar att göra..
Sen har hon en gång med sig en ljudupptagare med sig när hon besöker rektorn för att få reda på hur han hypnotiserar dem. Har starka minnen från den serien.
Jag tror serien gick -96 eller -97. Det var ett tag sen iallafall.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Xmel wrote:
ADiS wrote:Kan väl fråga om en serie jag med som gick på svt för några år sedan. Handlade om 3 killar som drev ett måleri men efter behov av pengar rånade dom bank osv... Seriens titel var något med bröder har jag för mig. Det var två svenskar samt en invandrare men en svensk var gift och hade barn och andra hade flickvän. En av dessa killar spelade även med i en Beck film (ung kille). Mer kommer jag inte på. Någon som kan namnet?
Tusenbröder?
Självklart!! thx så mkt!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

syntetisk wrote:2. Också ett barnprogram eller kanske "ungdomsserie". Det är på en skola, barnen blir hypnotiserad av datorer tror jag. Rektorn/läraren (som har glasögon?) är en snubbe som man verkligen ska akta sig för. Engelsk språkig tror jag.
The Demon Headmaster.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Skillat Diss. Har du sett alla tv-serier som visades på 90-talet? ;)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

syntetisk wrote:Skillat Diss. Har du sett alla tv-serier som visades på 90-talet? ;)
Jag hade inget att göra då.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Skulle bara vara roligt att veta titeln på en serie som gick i sommarlovsmorgon för länge sedan (Volrammos eller Tippen).
Serien handlade i alla fall om en skolklass som, så fort läraren vände ryggen till, vände upp och ner på klassrummet och förvandlade det till ett kontor och handlade med aktier etc.
Någon?

Edit; det var en brittisk serie.
Last edited by Aelrik on 2005-08-22 18:00:21, edited 1 time in total.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

helt sjukt gått o tänkt på vad den serien hette i flera veckor ville lixom ha tag på intro låten till den :) thx guys :D
User avatar
hempton
Posts: 122
Joined: 2005-01-11 19:57:50

Post by hempton »

Rätt sjukt, gick precis och tänkte på denna gamla serie för några dagar sedan.
User avatar
Hocce
Posts: 80
Joined: 2002-11-16 19:52:38
Location: Halmstad
Contact:

Post by Hocce »

Fy fan! Jag har gått och tänkt på den där serien massor av gånger, men inte kommit på vad den hette. Jag älskade den också när den gick!

En annan fråga bara, var det samma serie, eller en annan när en tjej kunde göra om sig till flytande silvrig vätska och sen åka under dörrar och sånt?
The real purpose of books is to trap the mind into doing its own thinking - Christopher Morley
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

En annan som jag gillade är den här spegel spegel, eller något sånt. De åkte tillbaka i tiden för att hindra några gifttunnor eller något sånt.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Hocce wrote:Fy fan! Jag har gått och tänkt på den där serien massor av gånger, men inte kommit på vad den hette. Jag älskade den också när den gick!

En annan fråga bara, var det samma serie, eller en annan när en tjej kunde göra om sig till flytande silvrig vätska och sen åka under dörrar och sånt?
Äsch, kommer inte på namnet. Tjejen hette dock Alex.

edit: Serien heter The secret world of Alex Mack. Jag googlade på http://www.google.se/search?hl=sv&c2cof ... r+doors%22

syntetisk: din heter Mirror, Mirror, men det visste du kanske.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

nån som vet var man kan få tag på mirror mirror, Resa i det okända och Alex Mac kan gärna pma mig ;)
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Dissident wrote:syntetisk: din heter Mirror, Mirror, men det visste du kanske.
Nej :) Tack igen.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Hypn0 wrote:nån som vet var man kan få tag på mirror mirror, Resa i det okända och Alex Mac kan gärna pma mig ;)
Rättigheterna till The Odyssey ägs av Omni Film, du kan köpa serien på VHS av dem för runt 200 dollar (många band). Det finns VHS-rippar i cirkulation på olika p2p-nätverk men det torde vara närmast omöjligt att hitta alla avsnitt. De andra serierna är antagligen ännu svårare att få tag i.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Aaahh, The Odyssey! Det handlar om vaga minnen, men jag minns att jag var som förtrollad av den serien. Han hamnar i någon sorts skärseld till fantasivärld, där det är någon tvivelaktig religiös sammanslutning som härskar, typ, eller hur? Och så måste han kämpa mot dem för att bli fri från sin fångenskap i världen, som i själva verket är hans eget undermedvetna, när han ligger i koma. Minns att han går fram till en vägg av glas eller vad det var och krossar den i slutet? Den var fantastisk iallafall. Vad jag kommer ihåg - jag var väl typ 10-11 när jag såg den. Jag måste researcha lite.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

syntetisk wrote:En annan som jag gillade är den här spegel spegel, eller något sånt. De åkte tillbaka i tiden för att hindra några gifttunnor eller något sånt.
Den kollade jag också på:P..Ganska underhållande..
Post Reply