Försvunnet paket => Problem

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Quark
Posts: 82
Joined: 2002-07-26 17:33:43
Contact:

Försvunnet paket => Problem

Post by Quark »

Tja!
För att göra en lång historia kort så reklamerade jag en hårddisk till Datorbutiken där den var köpt. Ca fyra veckor senare får jag ett mail från dem där de säger att ett paket har skickats till mig och jag tror att det är ny hårddisk, men det får jag väl aldrig veta.

Datorbutiken skickade nämligen paketet till min gamla adress och jag gav dem sedan min nya adress för att få hem det. Detta betyder att Datorbutiken är tvungna att få det tillbakaskickat innan de kan skicka det vidare till min nya adress. Paketet skickas tillbaka till Datorbutiken men försvinner spårlöst på vägen och där är vi nu i snacket mellan Datorbutiken och mig.

DB (Datorbutiken) hävdar att detta är en sak mellan Posten och mig och att jag ska göra upp med Posten om detta. Posten å andra sidan hävdar att DB ska ta kontakt med sin kontaktperson på Posten för att lösa problemet, så att jag som kund inte ska sitta i kläm.

Nedan följer emailkorrespondensen mellan DB och mig.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Re: Försvunnet paket => Problem

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Quark wrote:
Nedan följer emailkorrespondensen mellan DB och mig.
:(
User avatar
Quark
Posts: 82
Joined: 2002-07-26 17:33:43
Contact:

Post by Quark »

Hej!
Det ser ut som om ni skickat paketet till min gamla adress.
Min nya adress ar
bla bla bla

Jag ar f n pa semester i sodra Europa och ar inte tillbaka forran 2a
aug.

Halsningar
Habil
---------------------------------------------------------------
> > >
Hej!
Återkom till oss med besked så snart du har kommit hem.

Med vänlig hälsning
Daniel.A/Kundtjänst
datorbutiken.com

---------------------------
Hej!
Jag bara undrar om ni skickat iväg mitt paket. Nu är jag iallafall hemma
så jag kan hämta ut det.
Återigen, min nya adress är:
bla bla bla

Hälsningar
Habil

------------------------------------

Bäste Kund

Det ska vara skickat

Med vänlig hälsning
Martin.B/Kundtjänst
datorbutiken.com

---------------------------

Tja!
Detta är mitt fjärde mail angående paketet som skulle vara skickat för två veckor sedan.
Kan nån vara snäll och berätta för mig varför det så kallade skickade
paketet inte kommit fram på två veckor?
Ge mig kollinumret åtminstone!
Jag kommer fortsättningsvis att skicka mail till er tills jag får klarhet i
vad som händer.
Jag har ingen lust att sitta och vänta på ett avi som aldrig kommer.

Finns det _någon_ ansvarig som kan ta tag i det här?!?!
Finns det någon man kan _ringa_ och prata med?

/Habil

-----------------------------------------------------

Bäste Kund

Posten har tydligen slarvat bort den i transporten.
Det är reklamerat till dem på följande ärendenr 100365401
Du kan höra med postens kundtjänst hur det går.

Med vänlig hälsning
Martin.B/Kundtjänst
datorbutiken.com

---------------------------

Ja, men er reklamation till Posten är ju en sak mellan er. Om ett paket som ni skickat kommit bort så ska väl det inte påverka mig som kund eller hur.
Detta får ju ni ta upp med er kontaktperson på Posten. Och istället för att
jag ska fortsätta vänta på ett försvunnet paket så tycker jag att ni ska
skicka mig en ny hårddisk som den jag reklamerat.

Förstår ni hur jag som kund reagerar efter att ha väntat på nåt som med all
sannolikhet inte kommer levereras?

/Habil

---------------------------

Hej!

Imed att vi redan har fått betalt för denna disk rätt långt tillbaka i tiden
så blir detta ett ärende mellan dig och posten i slutändan imed att posten
kommer skicka ett ersättningsanspråk till dig.

Med vänlig hälsning
Martin.B/Kundtjänst
datorbutiken.com

-----------------------------------------


Vad fan ska jag göra?
Reklamera till Posten eller fortsätta jaga dem på DB?
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Datorbutiken har fel - konsumentköplagen gäller och det går inte att förhandla bort villkor som är till nackdel för köparen, d v s dig:
Risken för varan

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.

Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.

Om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken för varan till dess den lämnas tillbaka.
I och med att det inte står något på DB:s hemsida om risken, så tror jag praxis är att varan är överlämnad då köparen har den i handen.
Avlämnandet

6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.
Med andra ord bär DB risken för varan och får därför se till att jaga reda på den eller skicka en ny. Inte särskilt svårt fall, även för mig med bara 30p juridik... ;)
-= MM =-
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Du ska ringa komsumentverket och få hjälp av dom! sluta prata med dom och gör som jag sa.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Vi tar det här steg för steg.

Du har köpt en hårddisk av datorbutiken och de skall skicka denna till dig. Enligt konsumentköplagen bör ALLTID företaget (i detta fall säljaren) ansvaret och risken för varan tills du har fått den i din hand.

Utöver detta så är det ingångna avtalet mellan DIG och DATORBUTIKEN, och posten är inte inblandad. Hur sedan DB väljer att skicka hårddisken är upp till dem och deras problem. Ärligt talat så är jag inte förvånad att det just är DB du har problem med...

Om du undrar mer så hjälper jag gärna till.

"Imed att vi redan har fått betalt för denna disk... "

Det citatet tycker jag säger ganska mycket om deras mentalitet...
Last edited by N. Alfinson on 2005-08-19 18:34:23, edited 1 time in total.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Om de bråkar, skicka bara följande mail.

Enligt Konsumentköplag (1990:932) 8 § är det ni som har risken för varan varav det inte är min egendom som har försvunnit utan eder. Därav är det också er skylldighet att skicka en ny eftersom jag just nu har betlat för något som inte finns i min hand. Om så inte sker kräver jag antingen att köpet hävs enligt 13 § alternativt skäligt skadestånd enligt 14 §.

Typ ;D

Men som sagt, du har lagen på din sida. Det är deras problem att hårddisken försvunnit och du har aldrig haft något att göra med posten och enligt konsumentköplagen (som är tvingande, och alltså inte gör att avtala bort och således ALLTID gäller) så är det DB som har risken för varan tills du har den i din hand.
User avatar
Quark
Posts: 82
Joined: 2002-07-26 17:33:43
Contact:

Post by Quark »

Tack alla för hjälpen!
Nu vet jag hur jag ska fortsätta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det där var ju ett textboksfall i obligationsrätt. Mountain_Man har rätt.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag förstår inte varför DB bråkar då posten brukar vara kvicka på att betala ersättning till stora företag för försvunna försändelser med kolli-ID.

Men iofs, det kanske inte ingår i postens nya policy...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Ghlargh wrote:Jag förstår inte varför DB bråkar då posten brukar vara kvicka på att betala ersättning till stora företag för försvunna försändelser med kolli-ID.

Men iofs, det kanske inte ingår i postens nya policy...
Tror inte det är Posten som krånglar i det här fallet. Posten må vara mycket, men om ett paket försvinner brukar de lösa det ganska snabbt, OM personen/företaget i fråga har tecknat avtal om försäkring/garanti...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Alfin wrote:Tror inte det är Posten som krånglar i det här fallet. Posten må vara mycket, men om ett paket försvinner brukar de lösa det ganska snabbt, OM personen/företaget i fråga har tecknat avtal om försäkring/garanti...
Paket med kolli-ID har automatiskt ett visst försäkringsskydd, det är därför många företag vägrar skicka med brev.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Ghlargh wrote:
Alfin wrote:Tror inte det är Posten som krånglar i det här fallet. Posten må vara mycket, men om ett paket försvinner brukar de lösa det ganska snabbt, OM personen/företaget i fråga har tecknat avtal om försäkring/garanti...
Paket med kolli-ID har automatiskt ett visst försäkringsskydd, det är därför många företag vägrar skicka med brev.
Självklart, sedan är det en fråga om hur det är implementerat i just det specifika företagets avtal.
Post Reply