Ovanor jag stör mig på!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Ovanor jag stör mig på!

Post by Ancalagon »

Med anledning av min förra tråd (spott ( och spe)) tänkte jag gå vidare på samma linje - samhälls anpassning?
Skriv gärna vilka ovanor som du stör dig på!

Själv kan jag ju säga att det mesta som rör snus (speciellt kasserat sådant) finner jag mindre fräscht. Framför allt ogillar jag prillor på väggen / i taket. :[
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

när folk börjar snacka som dom gör på lunar.... får damp då seriöst! oså det du säger Ancalagon...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag irriterar mig på människor utan självinsikt. Jag har massor med ovanor och är oftast mycket otrevlig, men jag vet om det. Vissa är inte alls medvetna om vad deras brister är, det inger inget förtroende.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Folk som pratar alldeles för högt i mobilen på tunnelbanan/bussen/cafét. Hur kan man vara så respektlös.

Fan, nu blev jag sur...
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Folk som smaskar. Finns det något värre?
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Barn stör jag mig rejält på.

Det daltas så förbaskat med dessa snoriga, skrikiga, odisciplinerade varelser att jag blir less. Folk har en barnfetisch som inte är hälsosam, det leder till bortskämda ungar som blir feta, skriker om att de bara vill ha mat på McDonald's och saknar fullkomligen respekt och "folkvett".

Att de förvandlats till massmediahysteriska lättmanipulerade offer är likaväl föräldrarnas fel, som allt annat.

Det borde fan krävas körkort för att skaffa ungar... inför tvångsaborter till de som inte är lämpliga, så kanske uttrycket "den siste idioten är inte född än" raderas från folks medvetanden.

Sedan blir ungarna usla på att stava för att de inte orkar lära sig (eller dyslexi som många numer kallar det), och så har vi hela generationer av ungar som i framtiden skriver arbetsansökningar fulla av särskrivningar, stavfel och internet-lingo (jag är tveksam till att word kan kompensera för denna språkliga inkompetens).

Men nu har det ju blivit ett implicit faktum, deras retorik har hamnat överallt: "Äh! Så länge man förstår så är det ju skitsamma hur man skriver".
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Folk utan självdistans är irriterande.

Edit: Jag blir även förbannad på folk som anser att dyslexi är något som grundar sig i lathet.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Poller wrote:Edit: Jag blir även förbannad på folk som anser att dyslexi är något som grundar sig i lathet.
Ingen påstår att dyslexi grundar sig i lathet.
Däremot används dyslexi ofta som ursäkt för avsaknat intresse (lathet) för språket.

Det är knappast ett sammanträffande att språknivån hos genomsnittseleverna sjönk betydligt i takt med medieutvecklingen. En korrelation som är tämligen pricksäker.

Språkkunnandet kommer helt enkelt inte längre från ex. böcker, utan från IRC och uselt textade filmer (ofta tecknade). Den andel i den unga befolkningen som tar åt sig någon form av läsning (förutom Aftonbladet) läser på spelsidor som drivs av personer från samma språkligt inkompetenta generation.

Undantagen finns givetvis, men det är en sorglig "trend" som sker.
Last edited by fisk on 2005-08-24 10:00:42, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

fisk wrote:Ingen påstår att dyslexi grundar sig i lathet.
Däremot används dyslexi ofta som ursäkt för avsaknat intresse (lathet) för språket.
Det kan jag gå med på, då missförstod jag dig. Min sambo har dylexi, och jag har aldrig sett någon försöka så hårt som hon gör.

Men jag blir fortfarande irriterad på folk som påstår att det grundar sig i lathet. ;-)
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

Jag stör mig på folk som använder "svåra" eller krångliga ord när det inte behövs, antagligen för att verka smartare än de är.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

johda wrote:Jag stör mig på folk som använder "svåra" eller krångliga ord när det inte behövs, antagligen för att verka smartare än de är.
du menar länk, ja det kan vara sjukt irriterande.

Annars är jag väldigt inne på fisks linje, inte bara vad gäller barnuppfödande men snarare hur det ska daltas med allting idag. Jag anser att individens styrka föds i att möta sina innersta rädslor och övervinna svårigheter, om föräldrarna bara slår undan allt motstånd så blir det inte mycket till individ när den växt upp, synd att vi har ett samhälle som sakta närmar sig total acceptans för detta beteende!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

ADiS wrote:när folk börjar snacka som dom gör på lunar.... får damp då seriöst! oså...
Hahaha :D:D ...du är allt rolig du ADiS när du lägger den sidan till ;)
User avatar
Den_Elaka_Apan
Posts: 12
Joined: 2005-08-23 16:02:02

Post by Den_Elaka_Apan »

Nyfiket folk.
ThomasB

Post by ThomasB »

Jag stör mig otroligt mycket på vissa personer här på forumet pga deras bristande språkbegåvning.
Till alla er. Lär er vad som ska vara ihopskrivet och vad som inte ska vara det. Ni borde också veta vad ett kommatecken är, samt punkt. F.ö borde ni lära er de flesta skiljetecken som ska användas i det svenska språket.
Man ska ej ha två eller fler skiljetecken efter varandra. Undantag kan vara ... (punkt, punkt, punkt) Man ska absolut inte ha fyra skiljetecken efter varandra, dem som använder det betraktar jag som utvecklingsstörd.
Ni som inte vet vad ett skiljetecken är borde verkligen gå om årskurs 1 - 3 i grundskolan.

Sen stör jag mig också på ett antal medlemmar för deras extremt arroganta attityd.

Den användaren jag inte stör mig på är <skalman>, vet inte varför, men han verkar väldigt trevlig.
User avatar
Den_Elaka_Apan
Posts: 12
Joined: 2005-08-23 16:02:02

Post by Den_Elaka_Apan »

ThomasB wrote:Jag stör mig otroligt mycket på vissa personer här på forumet pga deras bristande språkbegåvning.
Till alla er. Lär er vad som ska vara ihopskrivet och vad som inte ska vara det. Ni borde också veta vad ett kommatecken är, samt punkt. F.ö borde ni lära er de flesta skiljetecken som ska användas i det svenska språket.
Man ska ej ha två eller fler skiljetecken efter varandra. Undantag kan vara ... (punkt, punkt, punkt)
Ni som inte vet vad ett skiljetecken är borde verkligen gå om årskurs 1 - 3.

Sen stör jag mig också på ett antal medlemmar för deras extremt arroganta attityd.
Förkortningen "på grund av" skrivs antingen "p.g.a." eller "pga.".
http://spraakdata.gu.se/saol/SAOL_foerk.html
ThomasB

Post by ThomasB »

Helt rätt!
Last edited by ThomasB on 2005-08-24 15:26:27, edited 2 times in total.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag stör mig på dryghet så där i största allmänhet.
We dance to all the wrong songs
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

När föräldrar tar för givet att alla tycker om barn.
Att man skall tycka att det är gulligt att de skriker, att de springer i vägen.
Plus att de får göra vad de vill. För det är ju barn.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Jag stör jag mig på det allra mesta i samhället. Speciellt på människor. Dessutom så kan en del djur vara jobbiga också, som exempelvis alla hundar som ska voffa och nosa, och fåglar som skiter på bänkarna och kacklar "sjunger" på morgonen när man ska sova - då främst fiskmåsar. Men då ska vi inte ens tala om dessa förbannade jävla insekter. Stör mig ävenpå att det aldrig finns något gott hemma när man är sugen :[
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Jag stör mig feting mycket på alla människor som alltid ska härma andra. Dem som inte har en egen hjärna med fantasi och lite kunskap.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

fast när blev fiskmåsar en ovana?
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

ziimzallabiim wrote:fast när blev fiskmåsar en ovana?
Sedan när blev "Nyfiket folk" en ovana? Tycker många har svarat OT på frågan...:P
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

XitArS wrote:
ziimzallabiim wrote:fast när blev fiskmåsar en ovana?
Sedan när blev "Nyfiket folk" en ovana? Tycker många har svarat OT på frågan...:P
Nyfikenhet är väl en ovana? Eller? Men ok, du är kanske inte den enda som svarat ot!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

ThomasB wrote:Jag stör mig otroligt mycket på vissa personer här på forumet pga deras bristande språkbegåvning.
Till alla er. Lär er vad som ska vara ihopskrivet och vad som inte ska vara det. Ni borde också veta vad ett kommatecken är, samt punkt. F.ö borde ni lära er de flesta skiljetecken som ska användas i det svenska språket.
Man ska ej ha två eller fler skiljetecken efter varandra. Undantag kan vara ... (punkt, punkt, punkt) Man ska absolut inte ha fyra skiljetecken efter varandra, dem som använder det betraktar jag som utvecklingsstörd.
Ni som inte vet vad ett skiljetecken är borde verkligen gå om årskurs 1 - 3 i grundskolan.
Alltid roligt när folk som vill rätta, gör misstag själva. Förkortningarna har du redan fått förklarade för dig. För övrigt bör det stå "de som använder ..." och "årskurs 1–3", alltså utan mellanrum och med pratminu/tankstreck i stället för divis.

Nåväl. Det som jag stör mig på, i varierad skala, är de personer som inte förstår sig på ironi. De kan lika gärna paketeras ner som produkter för GB.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
ThomasB

Post by ThomasB »

lither wrote:
ThomasB wrote:Jag stör mig otroligt mycket på vissa personer här på forumet pga deras bristande språkbegåvning.
Till alla er. Lär er vad som ska vara ihopskrivet och vad som inte ska vara det. Ni borde också veta vad ett kommatecken är, samt punkt. F.ö borde ni lära er de flesta skiljetecken som ska användas i det svenska språket.
Man ska ej ha två eller fler skiljetecken efter varandra. Undantag kan vara ... (punkt, punkt, punkt) Man ska absolut inte ha fyra skiljetecken efter varandra, dem som använder det betraktar jag som utvecklingsstörd.
Ni som inte vet vad ett skiljetecken är borde verkligen gå om årskurs 1 - 3 i grundskolan.
Alltid roligt när folk som vill rätta, gör misstag själva. Förkortningarna har du redan fått förklarade för dig. För övrigt bör det stå "de som använder ..." och "årskurs 1–3", alltså utan mellanrum och med pratminu/tankstreck i stället för divis.
Så fort jag såg att det var du som hade skrivit ett inlägg i den här tråden förstod jag att du skulle skriva något negativt om mig. Det är rätt kul att du hatar allt jag gör när jag faktiskt försöker skriva något bra som i det här fallet misstolkades p.g.a trångsynhet.

Jag vet inte vad pratminu är eftersom jag inte hittade något om det på google. Påhittat ord?
Jesus älskar alla barnen, alla barnen på vår jord.
Post Reply