HardOCP recenserar Fatal1ty X800XL

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

HardOCP recenserar Fatal1ty X800XL

Post by ficklampa »

ABIT:s Fatal1ty-serie har nu även övergått till grafikkort, och i detta fall är det ett X800XL-kort med 512 MB minne. Förutom de sedvanliga funktionerna så som DVI, VGA och TV-out så har detta kort även en funktion som heter XTurbo. Detta är ABIT:s nya överklockningsteknologi, allt som behövs att göras är att trycka på den lilla knappen som sitter bredvid VGA-kontakten så är kortet överklockat. I "normalt läge" går grafikprocessorn i 398 MHz medan minnena är i 986 MHz och i XTurbo-läge ökar det till 419 MHz i grafikprocessorn och minnena till 1094 MHz.

HardOCP har en recension på kortet som du kan läsa här.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Smått deprimerande att inte DVI-I ersatt vanliga VGA-utgång helt än utan endast på ett fåtal kort.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Fluffy wrote:Smått deprimerande att inte DVI-I ersatt vanliga VGA-utgång helt än utan endast på ett fåtal kort.
Mjo, lite tråkigt att endel fortfarande tror att CRT är "bättre"... :P Sen så har vi ju alltid XFX och några ASUS som har dual dvi.. :)
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Anonym

Post by Anonym »

Dumt att alla deras produkter heter Fatal1ty då vet man inte vad som är grafikkort och vad som är annat.

512 mb det var inte illa, en halv gigabyte minne på grafikkortet, det är mer än vad jag har RAM. :p

Varför har dem en överklocknings funktion?
Behöver inte den mer kylning?
En massa noobs kommer säkert ha sönder sina kort och whina.
ficklampa wrote:Mjo, lite tråkigt att endel fortfarande tror att CRT är "bättre"... :P Sen så har vi ju alltid XFX och några ASUS som har dual dvi.. :)
CRT är bättre, bredare betraktnings vinkel, bättre ljus/kontrast och färger, inga dead pixels, etc.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Det är visserligen lite dumt ja, men står det X800XL eller dylikt i namnet så tror jag nog att man kan lista ut vad det är. ;)

De har väl den bara för att många idag är mainstreamklockare, de klockar bara för att alla andra gör det även om de inte kommer något vidare högt. Kylningen räcker nog till och går kortet sönder så har de ju förståss garanti på produkten då tillverkaren själva har valt att lägga till denna feature.

Finns TFT-skärmar idag som har tillräckligt god betraktningsvinkel, hög kontrastratio och tillräckligt med färger. Angående döda pixlar så har både Samsung och LG en garanti som heter "Zero bright pixel warranty" vilket innebär att är det en död pixel som lyser i någon färg annat än vad den ska (förutom mörk) så räknas den som deffekt och man får en ny.
Anonym wrote:Dumt att alla deras produkter heter Fatal1ty då vet man inte vad som är grafikkort och vad som är annat.

512 mb det var inte illa, en halv gigabyte minne på grafikkortet, det är mer än vad jag har RAM. :p

Varför har dem en överklocknings funktion?
Behöver inte den mer kylning?
En massa noobs kommer säkert ha sönder sina kort och whina.
ficklampa wrote:Mjo, lite tråkigt att endel fortfarande tror att CRT är "bättre"... :P Sen så har vi ju alltid XFX och några ASUS som har dual dvi.. :)
CRT är bättre, bredare betraktnings vinkel, bättre ljus/kontrast och färger, inga dead pixels, etc.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Anonym wrote:Varför har dem en överklocknings funktion?
Behöver inte den mer kylning?
En massa noobs kommer säkert ha sönder sina kort och whina.
Ja men det är väl eg svårt att bara klocka sönder sitt kort, om du inte gör fysiska ingrepp på det (tex voltmodd osv). Funkar det inte är det väl bara att starta om datorn/klocka ner.
Anonym wrote:CRT är bättre, bredare betraktnings vinkel, bättre ljus/kontrast och färger, inga dead pixels, etc.
Beror juh lite på vem man frågar, idag är det väl som ficklampa att det finns många vettiga TFT-skärmar med mycket bra "prestanda" ch nollpixelgaranti. Men du kanske inte vågat prova TFT än?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Anonym

Post by Anonym »

elvenman wrote:Beror juh lite på vem man frågar, idag är det väl som ficklampa att det finns många vettiga TFT-skärmar med mycket bra "prestanda" ch nollpixelgaranti. Men du kanske inte vågat prova TFT än?
Nej, har inte provat TFT än. Men har ju sett ett par TFT och de är ju inte som en platt CRT skärm. Det ser ju helt annorlunda ut. Det är helt enkelt inte lika bra.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Anonym wrote:Dumt att alla deras produkter heter Fatal1ty då vet man inte vad som är grafikkort och vad som är annat.

512 mb det var inte illa, en halv gigabyte minne på grafikkortet, det är mer än vad jag har RAM. :p

Varför har dem en överklocknings funktion?
Behöver inte den mer kylning?
En massa noobs kommer säkert ha sönder sina kort och whina.
ficklampa wrote:Mjo, lite tråkigt att endel fortfarande tror att CRT är "bättre"... :P Sen så har vi ju alltid XFX och några ASUS som har dual dvi.. :)
CRT är bättre, bredare betraktnings vinkel, bättre ljus/kontrast och färger, inga dead pixels, etc.
Fatal1ty är väl ändå bara en serie med saker från ABIT. som ska vara mer utvecklad för Gejmer och vara mer överklockningsvänliga osv.
Saul
Posts: 19
Joined: 2005-03-29 9:17:59
Location: Vintergatan

Dumt

Post by Saul »

man tycker ju att Fatal1ty ska vara "cutting edge", inte ett förra generationens näst snabbaste.

det borde ha specs som 2x 7800GTX med 512 MiB DDR3 till vardera kärnan.

det här är ju bara...
Homo sum; humani nihil a me alienum puto
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Re: Dumt

Post by ficklampa »

Saul wrote:man tycker ju att Fatal1ty ska vara "cutting edge", inte ett förra generationens näst snabbaste.

det borde ha specs som 2x 7800GTX med 512 MiB DDR3 till vardera kärnan.

det här är ju bara...
Första fatal1ty-moderkortet som kom hade inte ens SLI så troligtvis så testar ABIT marknaden för detta, hoppas de släpper lite bättre grejer... Dock är det många som kollar på minnesmängden när de köper grafikkort. Jag står själv i butik och det är alltid "hej jag vill ha ett grafikkort och det ska ha 256 MB" och så får det inte vara dyrare än 1000-1500...
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Dumt

Post by elvenman »

ficklampa wrote:Dock är det många som kollar på minnesmängden när de köper grafikkort. Jag står själv i butik och det är alltid "hej jag vill ha ett grafikkort och det ska ha 256 MB" och så får det inte vara dyrare än 1000-1500...
Ja om det är massor med minne så måste det juh natuligtvis vara bra ;)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Det är surt att graffekorten inte använder all minnesmängd om man inte har en super duperupplösning.

Istället för att lägga all skit i ram minnet så borde den ju kunna lägga lite i graffeminnet, bättre att belasta datorn gämt än att pumpa skiten ur en komponent.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Re: Dumt

Post by ficklampa »

elvenman wrote:
ficklampa wrote:Dock är det många som kollar på minnesmängden när de köper grafikkort. Jag står själv i butik och det är alltid "hej jag vill ha ett grafikkort och det ska ha 256 MB" och så får det inte vara dyrare än 1000-1500...
Ja om det är massor med minne så måste det juh natuligtvis vara bra ;)
Hehe, precis... Sen när man förklarar att det tar längre tid att fylla då det är större så står de och säger "jaha.. ja okej... men jag tror jag tar det ändå" istället för att lyssna på vad man säger... Det är lite dumt gjort då minnet måste fyllas innan det kan tömmas/ersättas med annan info...
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Locked