Formel för fallande objekt?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Formel för fallande objekt?

Post by fisk »

Kan någon tala om för mig vilken formel jag behöver använda för att räkna ut ett föremåls tillfälliga vikt utifrån följande:


1. Jag har en 2-kilos vikt
2. Jag släpper den från 10 meters höjd
3. Vid nedslaget, approximativt, vilken "vikt" har objektet


(Alltså i samma jmf. som vid t.ex. bilolyckor, när man talar om att en människa väger si och så mycket).

--


Ponera att en människa hoppar upp 1 meter i luften, och landar med fötterna - hur mycket vikt är det som fötterna/benen behöver "ta emot"?

Hoppar en 100-kilos människa från 10 meters höjd, och landar med benen, går det då att mäta hur mycket vikt dessa ben utsätts för?


(Satt och funderade och kom fram till att det enda jag kunde om detta var att man var tvungen att räkna ut hastigheten baserat på G som är ~9,80)

Resten av fysiken har fallit i glömska.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

inte så mycket fysikkunskaper kvar jag heller men för att få fram tyngdkraften i nedslaget så räknar man på F=mg

där m = massa medan g = tyngdaccelerationen som anges i m/s^2 (N/Kg)
och skall inte misstolkas som G som är den allmänna gravitationskonstanten som är ~9,80

med hjälp av detta så borde man kunna komma vidare.


Hoppas det hjälper lite.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det där är gammalmodiga teorier. Det senaste är intelligent falling.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tja, det där att säga att någons vikt är si och så mycket större är väl egentligen ett otyg, rent fysikaliskt så är ju massan densamma, och tyngdkraften densamma, så... (Brasklapp: rör vi oss riktigt fort så kickar förstås relativitetsteorins massdilation in, men det känns som om att de scenarion som avhandlas här inte är fullt så extrema.)

F = mg anger hur stor kraft som gravitationen påverkar ett objekt med.

Kraften när något landar efter ett fall beror på hur kraftig nerbromsningen är, hur lång tid det tar att komma från full fart till stillastående.

Acellerationen ges av/ger: a = F / m (acceleration, kraft, massa)

Så ett tungt objekt som bromsas kraftigt kommer att utsättas för en sjujäkla kraft...

Normalt när man ser det nämnas att något "väger" si och så mycket mer p.g.a. så verkar det gälla att "vikten" ökar snabbare än hastigheten. Detta skulle väl antyda att det hela handlar om rörelseenergi på något sätt.

w = m * (v^2) / 2 (w för energin, v för hastigheten)

Rörelseenergin i sig gör ju ine så mycket dock, krafter, skador o.s.v. kommer när rörelseenergin omvandlas till annan energi, och hur detta går till beror på alla omständigheter i nedslaget. Så fan vet.

Hade man någon tumregel för accelerationen (imbromsningen med dagligt tal) eller hur lång tid det tar att komam till stillastående vid nerslaget så antar jag att man kunde göra en skattning genom att se vad kraft som krävs för detta och jämföra med tyngdkraften enligt ovan. Någon sådan tumregel saknar jag dock.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Som aiwass antydde är väl det något beroende på elastiteten av materialen och dylikt?

Säg att materialen sviktar en viss längd under en viss tid så får man retardationen om jag inte missminner mig helt fel. (Således kan man då använda F = m * a igen)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Dissident wrote:Det där är gammalmodiga teorier. Det senaste är intelligent falling.
Den här meningen är en klassiker redan:
...there are many phenomena that cannot be explained by secular gravity alone, including such mysteries as how angels fly, how Jesus ascended into Heaven, and how Satan fell when cast out of Paradise.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

aiwass wrote: Rörelseenergin i sig gör ju ine så mycket dock, krafter, skador o.s.v. kommer när rörelseenergin omvandlas till annan energi, och hur detta går till beror på alla omständigheter i nedslaget. Så fan vet.
Det var ett fint sätt att översätta:
"It's not the fall that kills you, it's the sudden stop at the end."
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply