Kör-"power"-musik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Kör-"power"-musik

Post by lither »

Tänk Carmina Burana O Furtuna eller Sagan om Ringen. Mycket John Williams, mycket Jason Hayes. Maffiga körlåtar helt enkelt, som egentligen inte behöver någon sångtext, men jag letar låtar åt det hållet. Kanske finns det något samlingsalbum?

Kom med tips!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mozarts Requiem uppskattas, Wagners opera baserad på Der ring des Nibelungen, soundtracket av Jeremy Soule till Knights of the old republic, mfl. (kommer inte på fler nu).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mozarts Requiem, en inkörsport som heter duga. Att jag inte tänkte i de banorna.
Tack för tipsen fisk, töm din hjärna på fler om du kommer på. (;
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Röda arméns manskör har gjort en hel del mäktiga verk.
Last edited by fisk on 2005-09-01 19:46:09, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Hm, Hans Zimmer borde väl ha ett par hyfsade låtar att slänga in i det här facket. King Arthur soundtracket primärt, men han varierar sig väl inte allt för mycket, så det mesta torde passa någorlunda (Last Samurai, Gladiator, Batman Begins).

Några av spåren på Avalon-soundtracket kanske passar också (Log out, Log in, var nån mer).

E. S. Posthumus kan vara värda en titt också.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Nicholas Lens "Flamma Flamma - Fire Requiem" är rätt så mäktigt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

One Winged Angel från FFVII Reunion Tracks är riktigt mäktig. Det är visserligen en "moddad" version av Veni, Veni, Venias från Carmina Burana.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Den där kören som gjorde musiken till Akira torde vara intressant att titta till. Var så länge sedan jag såg filmen dock att jag inte minns vad de hette.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Valfritt, gärna tyskt dock, power metalband har jättelika körer. Svenska Freternias debut har extrema körer.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

egar wrote:Valfritt, gärna tyskt dock, power metalband har jättelika körer. Svenska Freternias debut har extrema körer.
Fy fan.

Är det något jag absolut inte står ut med är tysk metalmusik av alla slag. Jävla 80-tal rent utsagt, jag mår illa när jag hör det =)

No offense.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Munkarna =D hörde på radion att dom gör 'stort läskigt tempel fårn sagan om ringen el dyl kör musik' på gamla svenska klassiker.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

egar wrote:Valfritt, gärna tyskt dock, power metalband har jättelika körer. Svenska Freternias debut har extrema körer.
Haha, roligt att se.. har dom "slagit" igenom lite mer nu ? (konstig mening.. skyller på att klockan snart är 02.00)

Jag hade rätt mycket kontakt med killen som lirade på keyboarden för ett par år sedan :)
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Det enda metalband jag hört som jag tycker har någorlunda vettiga körer av "klassiskt" stuk är väl i så fall Therion.

OT: Grave Digger har rätt maffiga hårdrockskörer, även om det inte vad som efterfrågas i tråden. Rhapsody finns iofs, men ...
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Big_Bird wrote:Den där kören som gjorde musiken till Akira torde vara intressant att titta till. Var så länge sedan jag såg filmen dock att jag inte minns vad de hette.
Musiken ska vara skriven av en Shoji Yamashiro enligt ANN i vart fall, vilka som sedan plockades in för at framföra den framgick dock inte.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Det är då inte metalmusik jag är ute efter, utan just vad jag säger: mer åt det klassiska hållet. Uppskattar alla tips, fortsätt skövla körskogarna!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

lither wrote:Det är då inte metalmusik jag är ute efter, utan just vad jag säger: mer åt det klassiska hållet. Uppskattar alla tips, fortsätt skövla körskogarna!
Det förstod jag men jag kände mig skojfrisk igår. ;)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

egar wrote:
lither wrote:Det är då inte metalmusik jag är ute efter, utan just vad jag säger: mer åt det klassiska hållet. Uppskattar alla tips, fortsätt skövla körskogarna!
Det förstod jag men jag kände mig skojfrisk igår. ;)
Allt gick åt fanders för dig igår ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:
egar wrote:
lither wrote:Det är då inte metalmusik jag är ute efter, utan just vad jag säger: mer åt det klassiska hållet. Uppskattar alla tips, fortsätt skövla körskogarna!
Det förstod jag men jag kände mig skojfrisk igår. ;)
Allt gick åt fanders för dig igår ;)
Du anar inte! ;)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply