När stämningar blir lustiga

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

När stämningar blir lustiga

Post by Big_Bird »

http://www.chartattack.com/damn/2005/09/3008.cfm

Kanadensiska folkrockbandet "The Wyrd Sisters" är sura för att ett påhittat band med namnet "The Wyrd Sisters" ska spela på Hogwarths julbal i den kommande Harry Potter-filmen.

Jag tänker genast tre saker:
1) Kunde de inte ha sett det komma redan när boken släpptes för flera år sedan?
2) Har någon pratat med Terry Prathcett om det här?
3) http://www.penny-arcade.com/view.php?da ... 9-08&res=l
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: När stämningar blir lustiga

Post by Dissident »

Inte det minsta lustigt, det är ett solklart fall av varumärkesintrång.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: När stämningar blir lustiga

Post by nem »

Dissident wrote:Inte det minsta lustigt, det är ett solklart fall av varumärkesintrång.
Förutsatt förståss att varumärket är registrerat. Det kan knappast anses tillräckligt inarbetat för att användas som grund i ett stämningsmål.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: När stämningar blir lustiga

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Inte det minsta lustigt, det är ett solklart fall av varumärkesintrång.
I vems varumärke?

Hur som helst, jag skulle vilja uppmärksamma dig på punkt 1) eftersom det egentligen är den som är lustig.

Det luktar publicitetshoreri lång väg.

Om det inte är så att Warner hittade på bandet enkomt för filmen och det inte finns något mostvarande i boken. I så fall borde det förekomma diskussioner mellan, som Terry Pratchett brukar uttrycka det, män med otroligt tunna armbandsur och väldigt dyra kostymer. Men kanske inte mellan de kanadensiska folkrockarna och Warner i första hand.[/url]
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: När stämningar blir lustiga

Post by Dissident »

nem wrote:Förutsatt förståss att varumärket är registrerat. Det kan knappast anses tillräckligt inarbetat för att användas som grund i ett stämningsmål.
Femton år är utan tvivel tillräckligt lång tid för inarbetning. Även om de inte är kända över hela världen skulle de kunna hindra spridning av filmen i Kanada. Om skaparen har lagt ner en miljon dollar är det förmodlige inte vilket garageband som helst.

Visserligen är inarbetning inte en vanlig rättsgrund, det är möjligt att allt varumärkesskydd i Kanada kräver registrering, men eftersom de redan har lämnat in stämningsansökan antar jag att de har någon form av strategi.
Big_Bird wrote:I vems varumärke?
Kim Baryluks.
Big_Bird wrote:Hur som helst, jag skulle vilja uppmärksamma dig på punkt 1) eftersom det egentligen är den som är lustig.
Antagligen läser de inte Harry Potter. Tror du att de medvetet lät bli att stämma för boken? Det är ju helt galet.
Big_Bird wrote:Om det inte är så att Warner hittade på bandet enkomt för filmen och det inte finns något mostvarande i boken. I så fall borde det förekomma diskussioner mellan, som Terry Pratchett brukar uttrycka det, män med otroligt tunna armbandsur och väldigt dyra kostymer. Men kanske inte mellan de kanadensiska folkrockarna och Warner i första hand.
Jag har inte läst något av Terry Pratchett så jag förstår inte riktigt. Men underlåtenhet att vidta åtgärder mot det första intrånget betyder inte att de måste tillåta det andra intrånget.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: När stämningar blir lustiga

Post by Niklas Berggren »

Dissident wrote:Jag har inte läst något av Terry Pratchett så jag förstår inte riktigt. Men underlåtenhet att vidta åtgärder mot det första intrånget betyder inte att de måste tillåta det andra intrånget.
Image
Wyrd Sisters är en samling häxor i Discworld, vilket säkerligen kan bli förtal på något vänster.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: När stämningar blir lustiga

Post by Dissident »

Nicke wrote:bild
Ok, då blir det ju faktiskt roligare. Men det spelar ingen roll eftersom han inte är part i tvisten. Att de eventuellt själva har stulit sitt varumärke får bli en annan process. Juridisk metodik, :)

Som jämförelse har jag nyligen förstått att alla som pratar om "Franz Ferdinand" inte nostalgiskt hedrar kronprinsen av Österrike-Ungern, utan syftar på något slags popband.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident, du funderade inte över punkt två och tre och deras eventuella inblandning för att man skulle förstå vart jag ville komma med tråden?

Du menar för övrigt att bandet själva (tre personer) och deras familj och vänner (Uppskattningsvis cirka 30 ytterligare personer) inte läst Harry Potter. Och eftersom bandet inte har några som helst fans utanför denna krets så har ingen informerat dem om sammanträffandet förrän nu?
Det kanske håller juridiskt sett, men det håller inte som alibi för att slippa verka som en bunt dumma åsnor. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Dissident, du funderade inte över punkt två och tre och deras eventuella inblandning för att man skulle förstå vart jag ville komma med tråden?
Förlåt, man blir tråkig av att läsa juridik.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hm... "MAN BLIR TRÅKIG AV JURIDIK - Student talar ut"
Kan funka, om det inte blir något smaskigt sommarmord. Synd bara att studenter aldrig är särskilt heta under sommarmånaderna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tja, med tanke på att Pratchett ju redan sagt en del om Rowling (dialup för stunden, så folk får leta reda på't själva) så får man väl anta att han är en smula road i vart fall av det hela. Vad gäller underbarn på magiakademi så har vi ju för övrigt redan både Sourcery och, i mindre mån, Faust Eric...

Själv önskar jag väl mest bara att domaren i målet blir något Vetinari-artat. I nödfall så kan det duga om en viss blåögd anorektiker får spela sista dansen (ja, om han som skriver musiken får till det i vart fall.)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Om Harry Potter är en ripoff (tja, 'om' är väl knappast ordet) så är han brutalt mest en ripoff på Tim Hunter, utan tvek.

Ska googla lite på pratchett +rowling dock.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Här finns det mesta av hans uttalande på J.K Rowlings födelsedag.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainmen ... 732385.stm
Post Reply