Poltergeist i mitt Tangentbord!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Poltergeist i mitt Tangentbord!

Post by stormfrog »

Det här är antagligen femtielfte gången jag postar om det här problemet på olika forum. Det är nämligen så att mitt tangentbord, ett Microsoft Internet Keyboard Pro, har rabies och / eller är besatt.

Har ägt det i några år, knappt ett år efter att de lanserades togs de bort från marknaden av någon anledning. Kanske alla är helt trasiga... kanske det bara är mitt? Jag har absolut ingen aning vad det är som händer ibland och tro mig när jag säger att jag har försökt ta reda på det.

Problemet är det att tangenter ibland helt spontant byter funktion, vanligast är att det blir stora bokstäver. Efter en del felsöknign har jag kommit fram till att alla tecken ersätts med "shift+tecken" dvs, trycker jag "h" så får jag "H", trycker jag "7" så får jag "/".

Piltangenterna brukar ändra sig lite på måfå sam att de kan "fastna", dvs om jag trycker pil ner en gång så upprepas tryckning iterativt - ungefär som att jag höll ner tangenten.

Det mest underliga är när t.ex. caps-lock (och en bunta andra funktionsknappar) ersätts med "ctrl+f4". Ni kan ju själv föreställa er vilka otrevliga situationer detta kan skapa :P

Efter att demonerna besatt mitt tangentbord som mest kan det plötsligt sluta och fungera hur bra som helst, det kan dröjja ett antal månader ... precis så pass länge att man börjar tänka "phew... skönt att det var över", och DÅ börjar det igen.

Jag har försökt allt. Det spelar ingen roll vilka drivrutiner man använder, jag har testat alla och det har inte haft någon som helst inverkan. Direkt efter en ny installation av Windows kan problemet börja utan att jag ens installerat drivrutinerna. Problemet förekommer även i Linux som jag oxå haft installerat.

På det hela taget så måste det vara något fel med hårdvaran i själva tangentbordet? Nån som har hört något liknande? Nån som äger ett likadant tgb och har haft problem? Nån som har någon SOM HELST idé om vad man kan göra åt saken?

Själv har jag börjat överväga vigvatten och krucifix...
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Kan hända att banorna där tangenternas "strömbrytare" är kan antingen ha tagit in vatten, blir störda av störkällor i närheten, råkat ut för materialutmattning av års bruk eller våld, eller kan det vara glappt i nån överföring mellan tangentmatrisen och tangentbordets chip.
Kan inget om mycket
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Du kan få köpa ett spillsäkert Labtec Standard Keyboard av mig. :p
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Post by pleak »

ohh. ja är inte den enda som har de dära shiftproblemet med tangentbordet... låter skönt att jag slipper va förbannad, iaf de där me shiftgrejen, min högra brukar "hänga" sig och de blir stora bokstäver, men det är enkelt fixat genom att trycka ner shift en gång, inte alls så farligt... dock har jag inte dina andra problem, lr kanske inte upptäckt dem ännu :P
dock så är jag ganska hundra på att de är hårdvarurelaterat då jag inte spillt någe i tangentbordet.
är typ inne på mitt fjärde år me detta tangentbort o ja vägrar släppa de :P
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Dumbass. :) Nya kostar typ en hundring. Och slipper du verkligen vara förbannad för att andra också har problemet? :P
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
EventHorizon
Posts: 99
Joined: 2002-07-19 15:20:27

Post by EventHorizon »

Ta en titt på microsoft senaste serie av tangentbord här:

http://www.microsoft.com/sverige/produc ... keyboards/

Speciellt denna kanske vore något för dig?
http://www.microsoft.com/hardware/mouse ... px?pid=040
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

Köpa nytt låter inte alls dumt... fast skam den som ger sig. Men ja, det är en färdighet att veta när man ska ge upp oxå.

64-bit är fortfarande klart bästa communityn gällande dator relaterat fluff. Tack för svar/råd!
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
Post Reply