[OT] Relevant med filmtitel vid åtal ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Vision_of_Genesis

[OT] Relevant med filmtitel vid åtal ?

Post by Vision_of_Genesis »

Hejsan.

Ni har väl förstås inte kunnat undgå att läsa om västeråsaren, som ska åtalas nu, i och med att han har "laddat ner en film".

Det hela tycker jag är en aning att filmtiteln alltid nämns i nyhetssammanhangen. Lite rubriker:

Realtid.se
"Hip hip hora-kopiering prövas i domstol"

Aftonbladet
"Laddade ner filmen "Hip hip hora!" - nu åtalas han"

Även TV4 var noga med att uppge vilken film det rörde sig om, i nyheterna häromdagen.

Jag förstår faktiskt inte egentligen varför; det är ju reklam ?!
Exempel:

"Man körde för fort - 150 km/h på motorvägen med sin Volvo."
"Försäkringsbolag fick inbrott natten till onsdagen, åtta Dell-datorer stulna."
Det är ju inte relevant VILKEN film han har tankat..
Spelar ingen roll om "Kalle" körde för fort med en BMW eller Volvo!
Förstår ni vad jag menar ?

Vore trevligt med lite synpunkter..
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Dom kanske vill skrämma alla som laddat ner hiphip hora.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom åtalet gäller enbart den nämnda filmen och inte de andra hundratjugo eller nåt som han hade på sin hårddisk så kan man säga att det har en viss relevans.
Varför någon skulle vara så dum över huvud taget att han laddade ner Hip Hip Hora övergår dock mitt förstånd.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag vill minnas att jag hört att Antipiratbyrån väljer ut vissa filmer som de sedan letar efter, i detta fallet var det Hip Hip Hora.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Big_Bird wrote:Varför någon skulle vara så dum över huvud taget att han laddade ner Hip Hip Hora övergår dock mitt förstånd.
För att han trodde att den inte va värd att betala för ;)
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

syntetisk wrote:
Big_Bird wrote:Varför någon skulle vara så dum över huvud taget att han laddade ner Hip Hip Hora övergår dock mitt förstånd.
För att han trodde att den inte va värd att betala för ;)
Är den inte värd att betala för är den inte värd att ladda hem.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mephisto wrote:
syntetisk wrote:
Big_Bird wrote:Varför någon skulle vara så dum över huvud taget att han laddade ner Hip Hip Hora övergår dock mitt förstånd.
För att han trodde att den inte va värd att betala för ;)
Är den inte värd att betala för är den inte värd att ladda hem.
My point exactly, att piratkopiera svensk film är som att slanga in skit på hårddisken helt i onödan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det verkar som om de som har tid och pengar att polisanmäla sådant här främst riktar in sig på svenska filmer.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Det verkar som om de som har tid och pengar att polisanmäla sådant här främst riktar in sig på svenska filmer.
Skulle kunna vara för att filmbranchen vill skydda sina egna investeringar först, eller något sånt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:Varför någon skulle vara så dum över huvud taget att han laddade ner Hip Hip Hora övergår dock mitt förstånd.
Den funkar faktiskt ganska bra som diskussionsmaterial för högstadieelever. :)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

egar wrote:Den funkar faktiskt ganska bra som diskussionsmaterial för högstadieelever. :)
Oh, the pain...
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Dålig film, dåliga människor, dåligt åtal, dåligt allt.
iDon't care about your problems.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

egar wrote:
Big_Bird wrote:Varför någon skulle vara så dum över huvud taget att han laddade ner Hip Hip Hora övergår dock mitt förstånd.
Den funkar faktiskt ganska bra som diskussionsmaterial för högstadieelever. :)
Det gjorde sökarna också, men det gör inte den filmen bättre ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:
egar wrote:
Big_Bird wrote:Varför någon skulle vara så dum över huvud taget att han laddade ner Hip Hip Hora övergår dock mitt förstånd.
Den funkar faktiskt ganska bra som diskussionsmaterial för högstadieelever. :)
Det gjorde sökarna också, men det gör inte den filmen bättre ;)
Nej, absolut inte. Det var inte min mening att säga att filmen blev bättre för att den fungerar som diskussionsmaterial för högstadieelever. F'låt!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Big_Bird har du sett den eftersom du kan uttala dig om att den är så otroligt dålig?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Jag tycker inte att piratkopiering är dåligt eller bra, men om man nu tankar ner EN film så kan man ju lika gärna skita i det, om det däremot gäller 100-200 filmer så kan det ju vara lönt för personen men det är då rätt att han åker fast och får sitt straff, många idag har fan inte fattat att det är olagligt att ladda ner precis som alla andra lagar i sverige....men som någon annan på forumet sa nån gång, nästan ingen har "rent mjöl i påsen (hårddisken)".. btw, minns att Skenbart också var en av filmerna
The town where i was born...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eruku wrote:Big_Bird har du sett den eftersom du kan uttala dig om att den är så otroligt dålig?
Med svensk film så behövs inte det. När tillräckligt många undantag producerats så ska jag vara mindre tvärsäker, men än så länge kan jag gå på deduktion utan att skämmas.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
OTTO
Posts: 95
Joined: 2002-09-07 15:40:53
Location: Stockholm
Contact:

Post by OTTO »

Tror det valde "Hipp Hipp Hora" också för just namnet.
Det är ögonhöjande och kanske mer folk som läser nyheterna när det ser namnet, skulle nog inte vara lika spännande på första sidan med en film som "Älskling jag krympte barnen", samt att det är en svensk film och det är riktat för att skrämma svenska filderlare.

Men att de kan gå så långt med en budget film från sverige.
Vilka bolag är det som backar upp APB på detta?
SvenskaFilminstitutet eller typ Memphis film eller vilka det nu är som producerat den med hjälp av skattemedel.
Massa datorer med flera byte ram och flera hertz cpu.
[/i]


www.mobilabredband.se
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

OTTO wrote:Tror det valde "Hipp Hipp Hora" också för just namnet.
Det är ögonhöjande och kanske mer folk som läser nyheterna när det ser namnet, skulle nog inte vara lika spännande på första sidan med en film som "Älskling jag krympte barnen", samt att det är en svensk film och det är riktat för att skrämma svenska filderlare.
Jag tror att den fanns med i listan från deras sponsorer, vilket inte "jag krympte barnen" lär vara.
Dessutom ska ju filmen vara relativt ny för att det ska spela nån roll.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply